Hörlurar, crossfeed och ett tips om lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Hörlurar, crossfeed och ett tips om lyssning

Inläggav jockewe » 2016-07-04 01:04

Miguel Pereira (som byggde en alldeles utmärkt switch till mig) i Portugal har en firma som gör allt möjligt (eller så gör han allt själv)
bl.a. en hörlursförstärkare med crossfeed som jag tycker verkar superintressant! Finns lyssningsex. att njuta av (5sek på, 5 sek av, 5 sek på etc.)

Här är länk till hans sida;
http://mfspdesigns.com/index.php/en/

Och här till förstärkaren;
http://mfspdesigns.com/index.php/en/all-products/crossfeed/buffered-crossfeed-filter-crf2-bf
Kolla längst ned på sidan för ljudexempel.

Skillnaden är fin om än åt det subtila (på ett bra sätt) hållet.Kul att höra hur bra det blir med crossfeed!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hörlurar, crossfeed och ett tips om lyssning

Inläggav Flint » 2016-07-04 18:02

Jag håller med om korsmatingens fördelar när det gäller lyssning via hörlurar. Jag har i flera år kört Linkwitz version med belåtet resultat.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2019-11-25 07:18

Ser att Creative har utvecklat något de kallar superx-fi eller sx-fi:
https://us.creative.com/sxfitech/technology/
Någon som vet mer?
En dedicerad app tar bilder av huvudet och genererar individanpassat filter och korskoppling ser det ut som ...
/Amit

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2019-11-25 11:48

Min hjärna sprängdes lite efter att ha skummat igenom hemsidan. -Men så säger de ju också att "Super X-fi has left skeptics MINDS BLOWN!" :)

Jag vet inget om produkten, men marknadsföringen övertygar säkert någon med citat från tunga namn som MobileSyrup, GEEKCULTURE, The Neo Dimension, TechHive osv...
-På självvald "semester".

Tell

Inläggav Tell » 2019-11-25 16:08

Har aldrig sett behovet för crossfeed i hörlurar då jag tycker det låter precis som det ska utan, iaf för den elektroniska musiken jag lyssnar på. Men var ändå nyfiken på att höra den här crossfeeden då alla andra jag hört bara gjort ljudet plattare o sämre, meen några exempel hittar jag inte? Längst ner på sidan skrev du, men hittar inga alls där.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-25 16:10

Eter att ha vant mig med den xfeed som är i min Holographic Audio hörlursförstärkare så vill jag inte lyssna på musik i lurar utan xfeed så xfeed är enligt mig det viktigaste en hörlursförstärkare kan ha.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-25 16:19

Jag har faktiskt alltid korskopplingen avstängd, men om jag lyssnar i hörlurar, lyssnar jag nästan uteslutande på multimonoinspelningar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-25 16:33

Tell skrev:Har aldrig sett behovet för crossfeed i hörlurar då jag tycker det låter precis som det ska utan, iaf för den elektroniska musiken jag lyssnar på. Men var ändå nyfiken på att höra den här crossfeeden då alla andra jag hört bara gjort ljudet plattare o sämre, meen några exempel hittar jag inte? Längst ner på sidan skrev du, men hittar inga alls där.

Jag har precis som du heller aldrig hört en bra crossfeed-funktion, ingen som har kunnat ge ett fullt övertygande och naturligt ljud som externa ljudkällor ger där själva hörseln sköter det på ett fullt förväntat och verkligt sätt.

Vilka parametrar är det egentligen man reglerar/manipulerar in i en sådan funktion, har man bestämt med vilken styrka olika frekvenser ska uppfattas nå det motsatta örat i något förbestämt virtuellt rum av viss storlek, och isåfall är detta virtuella rum helt kalt eller..? :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-11-25 16:55

AndreasArvidsson skrev:Eter att ha vant mig med den xfeed som är i min Holographic Audio hörlursförstärkare så vill jag inte lyssna på musik i lurar utan xfeed så xfeed är enligt mig det viktigaste en hörlursförstärkare kan ha.

Om du skulle ha tid o möjlighet att spela in nå kort musikstycke genom förstärkaren med o utan xfeed så hade det varit intressant att höra :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-25 16:56

Tell skrev:
AndreasArvidsson skrev:Eter att ha vant mig med den xfeed som är i min Holographic Audio hörlursförstärkare så vill jag inte lyssna på musik i lurar utan xfeed så xfeed är enligt mig det viktigaste en hörlursförstärkare kan ha.

Om du skulle ha tid o möjlighet att spela in nå kort musikstycke genom förstärkaren med o utan xfeed så hade det varit intressant att höra :)

Hmm det skulle jag gärna göra, men jag har hörlursstärkaren på jobbet; hemma lyssnar jag bara i högtalare. Det gör det hela lite krångligare.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2019-11-26 00:27

RogerJoensson skrev:Min hjärna sprängdes lite efter att ha skummat igenom hemsidan. -Men så säger de ju också att "Super X-fi has left skeptics MINDS BLOWN!" :)

Jag vet inget om produkten, men marknadsföringen övertygar säkert någon med citat från tunga namn som MobileSyrup, GEEKCULTURE, The Neo Dimension, TechHive osv...

Jo, det är en osedvanligt snårig rappakalja (eller kanske inte så osedvanlig, tyvärr) men jag tycker mig kunna utläsa att det både är frågan om fördröjd korskoppling och en filterfunktion.
Det kunde vara spännande att testa. Ett aber är dock att man tydligen blir inlåst i en dedicerad app således att man inte har tillgång till sina strömningstjänster utan enbart de ljudfiler man råkar ha i sin telefon.

/Amit

P.S. Apropå frågan om ljudfiler i original och i x-feed format; är det inte någon som har lagt upp detta redan?

Återgå till Generellt om hifi