4 bruna SD-kuddar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

4 bruna SD-kuddar?

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 19:02

Kör nu 4 bruna SD-kuddar under varje Larsen 4 (1 i varje hörn så att säga). Är det för många, ska jag köra med typ 3 istället?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Maccis

Re: 4 bruna SD-kuddar?

Inläggav Maccis » 2016-07-05 19:05

Du skall inte ha 4 bruna.

Du skall ha 4 kuddar av 3 olika storlekar, då de är viktanpassade för varje hörn.

Ring John.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 19:09

Maccis skrev:Du skall inte ha 4 bruna.

Du skall ha 4 kuddar av 3 olika storlekar, då de är viktanpassade för varje hörn.

Ring John.

WTF, skämtar du, 3 olika storlekar?? Nu har jag bara tillgång till dessa bruna och några mer SD-kuddar vill jag nog inte investera i.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-07-05 19:12

Skojar inte.

Du får inte på långa vägar, optimal återgivning med de där.....

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-05 19:13

3 fötter, 2 i fram och 1 i bak finner jämnt golv, 4 fötter kräver jämnt golv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 19:18

Maccis skrev:Skojar inte.

Du får inte på långa vägar, optimal återgivning med de där.....

Oki, får se om Pa ser tråden. Det låter förvisso mkt bra.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 19:20

Perfector skrev:3 fötter, 2 i fram och 1 i bak finner jämnt golv, 4 fötter kräver jämnt golv.

Precis, men dessa kuddar är om jag vill minnas rätt viktanpassade.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-07-05 20:04

Ja du vill ha viktanpassade helst. Till mina i32s är det tre kuddar där fram och två där bak för att de är tyngre där fram. Till min i16s är det fyra kuddar varav de två främre är större än de där bak, garanterat pga av viktskillnaden. Vad jag kan se kan man inte beställa dessa hur som helst utan de verkar vara framtagna för just mina högtalare. Det kanske finns speciellt framtagna till dina med? Kolla upp det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 20:13

philipbtz skrev:Ja du vill ha viktanpassade helst. Till mina i32s är det tre kuddar där fram och två där bak för att de är tyngre där fram. Till min i16s är det fyra kuddar varav de två främre är större än de där bak, garanterat pga av viktskillnaden. Vad jag kan se kan man inte beställa dessa hur som helst utan de verkar vara framtagna för just mina högtalare. Det kanske finns speciellt framtagna till dina med? Kolla upp det.

De bruna är ngn typ av 'middle of the road' tror jag. Skickades det med anpassade kuddar till Larsen 4?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-07-05 21:20

Kuddar skickas inte med - de köps till......

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 21:32

Maccis skrev:Kuddar skickas inte med - de köps till......

:D Gött mos, tur då missade jag inget när jag fixade dessa. Har haft dom i kanske typ 6-7 år men aldrig placerat dem där de står nu, liksom inte brytt mig. De är med vit lack. Älskar dessa högtalare, helt suveräna när man får koll på dem.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-05 22:07

Objektivisten skrev:Kör nu 4 bruna SD-kuddar under varje Larsen 4 (1 i varje hörn så att säga). Är det för många, ska jag köra med typ 3 istället?

Kör med 4 tycker jag. Tre fötter behöver man bara fundera på om fötterna är stenhårda. Se om du kan placera dem på ställen så att trycket på varje fot blir lika. De bruna är "middle-of-the-road" som du säger men de finns (fanns?) i olika viktklasser. För att att göra det "optimalt" så måste man väga och grejja för att räkna ut vikten i varje hörn - vilket är ett jävla meck - och sedan beställa från Sonic Design. Då kan man nå ned till så låg resonansfrekvens som materialtypen erbjuder. Men även de nötbruna är mjukare än det mesta som marknaden kan erbjuda.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-05 22:09

Perfector skrev:3 fötter, 2 i fram och 1 i bak finner jämnt golv, 4 fötter kräver jämnt golv.

Nej. SD-foten är mjuk och är menad att användas med 4 under varje högtalare.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 22:10

DQ-20 skrev:
Objektivisten skrev:Kör nu 4 bruna SD-kuddar under varje Larsen 4 (1 i varje hörn så att säga). Är det för många, ska jag köra med typ 3 istället?

Kör med 4 tycker jag. Tre fötter behöver man bara fundera på om fötterna är stenhårda. Se om du kan placera dem på ställen så att trycket på varje fot blir lika. De bruna är "middle-of-the-road" som du säger men de finns (fanns?) i olika viktklasser. För att att göra det "optimalt" så måste man väga och grejja för att räkna ut vikten i varje hörn - vilket är ett jävla meck - och sedan beställa från Sonic Design. Då kan man nå ned till så låg resonansfrekvens som materialtypen erbjuder. Men även de nötbruna är mjukare än det mesta som marknaden kan erbjuda.

/DQ-20

Gött mos DQ, måste säga att det känns som de står hyfsat stadigt med dessa 4, och att det låter kanon. Vilar nog min väska med detta. *sitter nöjd* :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-05 22:28

Objektivisten skrev:Gött mos DQ, måste säga att det känns som de står hyfsat stadigt med dessa 4, och att det låter kanon. Vilar nog min väska med detta. *sitter nöjd* :D

*tummen upp* :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-06 07:11

Objektivisten skrev:Gött mos DQ, måste säga att det känns som de står hyfsat stadigt med dessa 4, och att det låter kanon. Vilar nog min väska med detta. *sitter nöjd* :D

Fast stadigt är kanske inte det man tänker på med mjuka fötter, det blir en viss vinglighet när man petar på högtalarna. Stadigheten ska högtalarnas massa stå för. Den statiska massan ska vara stor i förhållande till de rörliga massorna hos elementen.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-06 07:47

Precis! Det ska väl vara rätt "svajigt" om du petar till högtalaren. Mina pi60s med sockel och SD-fötter svänger bara nån enstaka gång per sekund om jag ger dom en knuff på översidan.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2016-07-06 09:08

Jag hade sd-fötter till mina L4. De var köpta just för de högtalarna. Har för mig att det var två bruna och
två gröna i olika storlek till vardera högtalare.
Mvh / Ove

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-07-09 10:33

Mina begagnade Respons Grande kom med fastlimmade "kuddar" under. Tre under varje. Man ser att Reidar experimenterat med olika placeringar under innan han fann den optimala och limmade fast fötterna där. Skönt att slippa göra det jobbet själv :) Så vad jag vill ha sagt är att har man guldöron så tror jag placeringen av kuddarna kan ha betydelse för ljudåtergivningen. För mina egna industribullerskadade öron duger nog alla placeringar :mrgreen:
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-07-09 12:10

Två bruna fram och tå gröna bak till mina ESL-988

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-09 13:44

Vallejos skrev:Mina begagnade Respons Grande kom med fastlimmade "kuddar" under. Tre under varje. Man ser att Reidar experimenterat med olika placeringar under innan han fann den optimala och limmade fast fötterna där. Skönt att slippa göra det jobbet själv :) Så vad jag vill ha sagt är att har man guldöron så tror jag placeringen av kuddarna kan ha betydelse för ljudåtergivningen. För mina egna industribullerskadade öron duger nog alla placeringar :mrgreen:

När det gäller kuddarna från Sonic Design så är placeringen given om man specialbeställer - en i varje hörn. Det som man måste mäta är vikten vid varje fots placering för att kuddarna skall bli "optimalt svinmjuka" som _Fredrik_ kanske skulle ha sagt i ett parallellt universum. Har man de nötbruna standardkuddarna så kan man flytta lite för att få samma vikt på varje kudde men jag tror inte det spelar så stor roll. Varför Persson valde tre kuddar har jag ingen aning om. Trevlig högtalare i vilket fall som helst.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-07-09 16:09

Det är inte bara färgen, dvs kuddens "hårdhet" som spelar in. Även storleken har betydelse.

Special till Carlsson OA52 innebär tre gröna och en brun per högtalare. Texten som följer med lyder:
Brun kudde vid tyngsta, bakre hörnet.
Stor grön kudde vid lättare bakre hörnet.
Minsta gröna kudden vid lättare främre hörn.
Mellanstor grön kudde vid tyngre främre hörn.

Till fabrikstillverkade OA52.2 följde en skiss med som inte säger något om färgerna, men däremot visar var de olika storlekarna ska placeras.

Till Larsen L8 följer fyra stycken bruna per högtalare med. Två stora och två små. Texten som följer med lyder:
Put the feet under the loudspeaker cabinets with the smooth side upwards and in contact with the bottom of the cabinet, and place the larger feet closest to the wall.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-09 18:52

STDI skrev:Det är inte bara färgen, dvs kuddens "hårdhet" som spelar in. Även storleken har betydelse.

Jepp. Materialet finns i flera hårdhetsgrader (=olika färger) och det är trycket som är den egentliga variabeln. Man kan alltså variera både "puckens" diameter och material för att få rätt mjukhet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-07-09 23:52

Låter det annorlunda med kuddarna? Bättre bas? Pregnantare ljud? Gladare grannar? Undrar bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-10 01:12

Renare. Kan även då sägas naturligare. Av det följer att bas blir mer väldefinierad. Möjligen kan vissa sakna tidigare resonansbeteenden där.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-10 14:48

momus skrev:Låter det annorlunda med kuddarna? Bättre bas? Pregnantare ljud? Gladare grannar? Undrar bara.

Beror på underlaget. Finns inget entydigt som fungerar jämt. Men SD är definitivt något som funkar ofta. Hos mig var det inget alternativ dock.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-10 15:01

Jag tyckte det lät som om basen blev mindre fyllig ( = mindre bumlig) och renare. Ett klart mycket skönare ljud i stort. I mitt fall alltså. Dvs i min ljudlokal med mina prylar.
"we have assumed control!"

Återgå till Generellt om hifi