Dagens blocket-fynd ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Dagens blocket-fynd ...

Inläggav xeizo » 2016-07-13 00:58

Ett Yamaha 5.0 högtalar-system för 800Kr, låter ju inte så speciellt upphetsande, om det inte vore för att dom ingående frontarna är riktigt hyfsade byggen på 19Kg st. Konstruerade i Japan och inte i Danmark som många hemmabio pakethögtalare. Slog till direkt för frontarnas skull, borde bli en uppgradering från KEF Coda 7 som jag hitills använt(med sub) till min "retrostereo", och det blev det. Låter riktigt trevligt på alla sätt och vis. Dom tre andra högtalarna som ingick tänkte jag plocka diskanterna från att ha som reservelement, sen får lådorna gå på tippen.

En dålig mobilbild på retroriggen, som står i datorrummet bakom ryggen på mig när jag sitter vid datorn:

Bild

Google translate från audio-heritage.jp ( http://audio-heritage.jp/YAMAHA/speaker/ns-300.html )
(som synes kostade dom i Japan 4200Kr/st dvs 8400Kr/par när dom var nya 1999, alltså inte billigaste snikmodellen)

YAMAHA NS300
\ 48.000 (singel, släpptes juli 1999)
kommentar
Inte bara de rika musikaliska uttryckskraft i stereouppspelning,
MCserien
högtalarsystem som har utvecklats som en talare som
möjligt troget lät i bioljud. Det sker i lågpass
två 16cm kon typ Woofer. Säden, blandas med vit glimmer 30%, PMD varav realiserade
ideala egenskaper i den lätta, hög styvhet (insprutade polymeren Mica Diaphragm) har antagit en kon. Dessutom använder konformen
en kontaktledning kurva som har återgivits genom formsprutning, inte utföra någon av det färgade materialet, har det ansetts så ta ut
den ursprungliga smaken material. Den magnetiska kretsen, och 90mm diameter strontium ferrit magnet och Kapton spole talspole,
såsom hög linjäritet suspension antogs. I hög regionen är utrustad med en 3 cm silk dome tweeter. Vibrationsplattan har antagits av
ofärgat siden material, har den magnetiska kretsen antagit en strontium ferrit magnet. Skåpet har antagit helt MDF material, har vi fått
ett naturligt ljud genom att göra avskärmnings ytan med uretan lack. Ingångs terminala delen, motsvarande biwiringanslutning,
har
antagit en banankontakt finns även guldpläterade specifikation Terminal.

ratingmodeller
systemet 2vägs,
3 högtalare basreflexsystem,
och en Tallboy typ
.. konstruktion
användning enhet För lågpassfilter: 16cm kon typ × 2
höga regioner: 3cm dome typ
frekvenskarakteristiken 30Hz ~ 35 kHz
Utgång ljudtrycksnivå 91dB / 2.83V / m
tillåtna ingångs 140W
maximal inmatnings 400W
impedans 6Ω
Delningsfrekvens frekvens~~POS=HEADCOMP 3kHz
Yttermått mått~~POS=HEADCOMP Bredd 212 x höjd 900 x djup 317mm
vikt 19.0kg
Associated Högtalarkabel (4m x 1)
tippstativfästet × 4
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Dagens blocket-fynd ...

Inläggav xeizo » 2016-07-14 14:54

Sådär, lyssnat en del nu, högtalarna är i alla fall tillräckligt bra för att det nu går att höra att Soundblaster Z är ett ganska dåligt ljudkort. Xonar ST fullständigt krossar det i välljud, och det redan vid Spotify-lyssning. SBZ har bloatad och oren bas, övre registren är relativt ok men något livlösa, mellanregistret är fladdrigt och osäkert. Xonar ST har ingenting av dom sakerna, allt låter bara bergstabilt, ren bas utan resonanser eller hålighet, tydligt mellanregister, silkeslen diskant men med klingande malmklang i cymbaler. Helt enkelt mycket mer HiFI, SBZ låter dugligt på sämre utrustning men inte mer än så.

Och, ja, jag har stängt av alla effekter på SBZ och satt det i rent stereoläge, låter ändå som ovan.

Dessa skillnadet gick inte att höra utan ansträngning med KEF Coda 7, med NS-300 är dom övertydliga, det är tom så att min tuner subjektivt låter mer HiFi än Soundblaster Z. NS-300 är alltså magnituder mer avslöjande än Coda 7, kanske inte så konstigt med tanke på att dom kostade 5 ggr mer som nya men ändå. Och SBZ kan jag inte rekommendera för en rigg för musikuppspelning, det är främst ett gamingkort och det märks, för slölyssning duger det men basen blir jobbig i längden.

Jag har inte jämfört med mitt Steinberg UR22, eftersom det är direktkopplat till mina monitorer, men det låter minst lika ofärgat som Xonar ST såvitt jag kan bedöma, dock inte aktuellt att använda det i retroriggen.

Kul att det lönar sig att prova andra saker :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-07-15 20:10

Som sagt, det var ett paket, och det var trevligt eftersom en av diskanterna var lite visuellt(kosmetiskt) deformerad. Det är äkta silke i domerna och det är uppenbarligen väldigt ömtåligt. Centerhögtalaren jag fick med använder exakt samma diskantelement och det var i mint condition, bara att switcha, nu ser båda högtalarna helt nya ut. Givetvis var det ingen skillnad ljudmässigt, enbart en rent kosmetisk sak. Bakhögtalarna jag fick med har liknande domer, men andra element, magneterna var mindre/lättare.

Jag har plockat ut alla element ur center/bak att ha som reservdelar, som jag planerat, och slängt lådorna. När jag ändå var inne och rotade i lådorna såg jag att bakhögtalarna var i skräpspånplatta, men redan dom hade riktiga delningsfilter med dubbla spolar och kondingar hårdwirade. Centerhögtalarens filter var också hårdwirat, men betydligt större spolar och kondingar(rejäla) och internkablaget var av monster cable-liknande typ. Centern var också i MDF precis som frontarna, en tät och hård MDF, och var rejält tung. Stagat i hörnorna och kraftig dämpmatta av tyngre typ, inte vanlig ull/fiber. Jag förutsätter att frontarna är ännu mer rejäla invändigt, alltså sammantaget förvånansvärt välbyggt från Yamahas sida.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-07-17 09:09

Kul att läsa om (bra och dåliga!) loppisfynd.
Jag botaniserar själv på massor av loppisar, men HIFI-fynden är rara...
Har dock några fina, recievers och högtalare som jag använder.

Kul med lysningsintryck också. Gammalt mög kan låta riktigt bra!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-07-17 12:06

Är de gamla men låter bra skulle inte jag kalla dem mög.

Nytt mög finns det gott om på diverse stormarknader,
t.ex. svinbilliga Bluetoothhögtalare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-07-17 18:24

Tack för intresset! Nä, det är inte mög, ljudet dessa gamla Yamaha-burkar presterar är fullt övertygande. Naturligtvis har jag hört många högtalare som låter påtagligt bättre på de flesta sätt, men knappast för ett pris i närheten av 800Kr/par. Mina Avance Alpha i vardagsrummet är definitivt bättre, framförallt har dom ett suveränt släpp från lådan = 0 burkljud, men dom kostade 5000Kr/par 1989 vilket motsvarar ett mycket högre pris idag om man skulle köpa nytt.

Fördelar med Yamaha NS 300:

1. Lågt pris, självklart för ett Blocket-fynd.
2. Lagom storlek för rummet dom skall vara i, bra höjd med 90cm.
3. Välbyggda, stagad MDF, tunga, ekar inte när man knackar på dom.
4. Låg dist, hög upplösning.
5. Brett frekvensomfång, 30-35000Hz
6. Hög effekttålighet. 140W RMS, 400W Musik.
7. Gott skick.
8. Subjektivt, livligt ljud med alert bas, silkeslen(bokstavligt) diskant. Trummor låter särskilt bra. Lättlyssnade popburkar imho, för optimal upplevelse av akustiskt framförd renässansmusik på tidstypiska intrument inspelat i historiska lokaliteter finns det andra burkar som definitivt är bättre. Men sällan för 800Kr.

Sen var det en grej med Soundblaster Z, det lät precis som jag sa ovan, inget fel på mitt klagomål. Däremot har jag hittat anledningen till att SBZ lät så ovanligt dåligt just nu, felet är Windows 10 Preview när man är i fast group som jag är. Grejen är att Windows 10 kommer i nya versioner hela tiden i fast group, inget fel i det, jag bidrar ju med att testa det. Problemet är att Creatives egna SBZ drivrutiner slutar att fungera efter varje ny installation så jag har tröttnat på att installera om dom varje gång och har kört med WIndows inbyggda SBZ drivrutin. Den fungerar, skenbart, men ändå inte. Uppenbarligen låter den en del av Creatives alla skumma effekter vara påslaget hela tiden utan någon möjlighet att stänga av dom(det hjälper inte med att stänga av "audio enhancements"). Så var fallet denna gång, det var därför SBZ lät så överdrivet illa. Dessbättre misstänkte jag att något var lurt och installerade Creatives egen drivrutin igen, samt ställde in den i något som heter "stereo direct" vilket bypassar DSP:n på ljudkortet. Detta går endast att göra i Creatives egen drivrutin, och det är också det enda läget i vilket SBZ låter HiFI-mässigt bra. I "stereo direct" är ljudet fullt acceptabelt och utan den bloatade basen, det fladdriga mellanregistret eller den matta diskanten. Imho går SBZ endast att använda för musik i just det läget, "stereo direct", tråkigt att det inte går att aktivera med Windows egen drivrutin. Man tycker ju att det borde vara default med en generisk drivrutin, men så icke.

Hursomhaver, känner i alla fall inget omedelbart behov av nya högtalare, så uppdraget är utfört 8)

Återgå till Generellt om hifi