Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Det är exakt samma sak, (iom att det står "iso" vid båda alkoholbeteckningarna).
ante_77 skrev:Adhoc skrev:Det är exakt samma sak, (iom att det står "iso" vid båda alkoholbeteckningarna).
Har inte "iso" med typen av bindning att göra?
PerStromgren skrev:Finns isopropyl att köpa på apoteket nuförtiden, eller räknas det inte som medicin eller kosmetika och har därför utgått ur sortimentet?
HenrikTornquist skrev:ante_77 skrev:Adhoc skrev:Det är exakt samma sak, (iom att det står "iso" vid båda alkoholbeteckningarna).
Har inte "iso" med typen av bindning att göra?
Menar du att det inte är samma, eller likvärdiga alkoholer?
Fostex skrev:Samma här, köpte också en flaska för något år sedan, och apotekaren tittade på mig som om jag skulle tillverka något illegalt.
bootstrap skrev:Fostex skrev:Samma här, köpte också en flaska för något år sedan, och apotekaren tittade på mig som om jag skulle tillverka något illegalt.
Jag fick faktiskt frågan om vad jag skulle använda det till för damen hade ingen aning själv vad det var för något men hon var bara nyfiken, jag ser väl för ärlig ut för att kunna misstänka att jag skulle ha nåt diaboliskt för mig
Conan skrev:Prefixet "iso" anger hur många kolatomer som är kopplade till den primära kolatomen (dvs 1 st).
Laila skrev:Själver så rengör jag mina nålar med vad jag för tillfället har hemma . . . mestadels ouppdruckna
slattar av Absolut från Jul, Påsk eller Midsommar . . . typ.
MartinX skrev:Isopropanol kan man köpa billigt som K-sprit, det gäller att ögna igenom säkerhetsdatablad på några sorter och kolla att dom inte innehåller en massa annat, klassiska Kemetyl K-sprit innehåller tyvärr en massa annat. Jag minns inte vilka sorter som var ren isopropanol nu dessutom var det 10 år sedan jag köpte, den intresserade får kolla själv. Priset på isopropanol hos Kjell & Company är löjligt högt, det är ingen dyr kemikalie, Biltemas elektronik-rengöringsspray är också bara isopropanol.
petersteindl skrev:För rengöring av LP-skivor duger inget annat än ren isopropylalkohol. Då är det apotekets som gäller. Tillsatser lägger sig i skivspåren och bidrar till extra knaster. Jag skulle vara väldigt försiktig med annan sörja.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster