Moderator: Redaktörer
JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?
JM
Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
JM
Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.
Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.
JM
schmutziger skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.
JM
Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer
JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
JM
schmutziger skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
JM
Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer
JM skrev:schmutziger skrev:JM skrev:
JM
Men hade ytlänningarna fel?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:schmutziger skrev:Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Men hade ytlänningarna fel?
JM
Japp, de hade fel!
Men det finns de som idag begriper bättre.
http://www.theabsolutesound.com/articles/larsen-model-8-loudspeaker/
http://www.theabsolutesound.com/articles/ces-2014-loudspeakers-under-15000-part-3/?page=2
http://www.larsenhifi.se/events/ces-2015-showhiglight-from-the-absolute-sound/
http://www.positive-feedback.com/Issue69/larsen8.htm
http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/svensk-hogtalare-prisas-i-usa
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Danskar, norrmän och finnar har lyckats bättre.
JM skrev:Svenskarnas framhävande av OA-principen
JM skrev:Upprepade undersökningar visar att i varje land föredras det egenproducerade köttet mm trots att det inte finns någon vetenskaplig objektiv skillnad. I princip uppfattas utländsk kött som nästintill giftigt.
Tillskillnad från köttet finns inga vetenskapliga artiklar som visar att OA-principen är bättre eller lika bra som alternativen.
Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?
Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?
Flint skrev:Ja, jag tror att vi svenskar gick på myten om vår egen förträfflighet när det gäller OA-pricipen. Mina egna intryck av Carlssonljudet och liknande experiment typ Bose 901 m.fl. är enkla och tydliga. Bra på några enstaka punkter men övervägande trassel på resten. Sen får reklamen framställa principen hur "vetenskapligt" övertygande som helst. De subjektiva lyssningsintrycken avgör vad som funkar eller inte för en själv.
JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.
Nattlorden skrev:JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.
Inte alls säker på det. Jantelagen brukar inte appliceras på folk utifrån...
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.
Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:
Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.
Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.
Sant, men jantelagen brukar hävda det motsatta, väl?
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.
Sant, men jantelagen brukar hävda det motsatta, väl?
Det må så vara men min erfarenhet från omvärlden säger att den kan appliceras på nästan vilken nation som helst.
Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.
Men det tycker vi svenskar också! Det är vi som vet bäst i väldigt många frågor.
SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’
In late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.
Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster