Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav xeizo » 2016-08-09 18:30

Det var ett hett debatterat ämne på faktiskt för några år sedan, någon Denon-modell hade blivit betraktad som transparent och var gängse förstärkeri för många. Sen hittade alla en massa begagnade NAD 208:or och det var tillbaka till separata delar för finstereon, starkt förenklat historieperspektiv, jag tror det är Bryston som gäller nu. Receivern får dock ofta vara kvar som försteg.

Nåväl, min gamla Sony-förstärkare som jag köpte för 200Kr på Blocket glappar emellanåt betänkligt och jag har tyckt att basen freebasar lite väl mycket ibland. Så jag har hållit utkik efter en rejält kraftfull 2-kanalare att ersätta med, men dom har blivit så löjligt dyra numera så även jag fnulade lite på Hemmabio-vägen även fast det är stereo som gäller för min del.

Jag såg att Yamahas näst värsta receiver, RX-A2050 Aventage, hade sjunkit till 12.500Kr vilket är ungefär vad dom lite bättre 2x100W 2-kanalarna kostar. Men man får så mycket mer med Yamahan, alla sorters streaming via både Bluetooth och WiFi och dedikerade appar för olika uppgifter. Dubbla ESS 32-bits high-end DAC:ar är ju också smutt samt att dom nya Yamaha-stärkarna är erkända för att låta extremt neutralt vilket passar mig.

Och effekten då? 2x178W kontinuerligt i 8Ohm med full bandbredd och max 0.1% dist är en hel del högre effekt än vad motsvarande integrerade förstärkare kan ge, nätdelen är minst sagt rejäl men så skall den också orka driva 9+2 högtalare i en hemmabio-setup. Så, mycket watt för pengarna, och extremt mycket finesser för pengarna. Ingenting att tveka över imho så jag slog till.

Bild

Bild

Och efter lite initial lystning i "pure direct", ja, allt är i ett järngrepp. Högtalarna låter löjligt tighta jämfört med innan, det verkar försiktigtvis som jag satsat på rätt häst 8O Några synpunkter, är jag helt galen som kör en monster bioreceiver - den är väldigt stor rent fysiskt - som stereoförstärkare :twisted:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-09 18:32

Låter det bra så låter det bra. Jag tycker inte alls att du är tokig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-09 18:44

Helt rätt val med den tycker jag.
Jag kör en 5kanalig som 2-kanals stereo och där saknas inte mycket.
Det kanske är så att dom är extra potenta som 2-kanals jämfört med att köra alla kanalerna?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-08-09 20:32

Jag har använt min Anthem MRX till tvåkanal och tyckte den funkade riktigt bra. men med bättre extern DAC lyfte ljudet en bit till.
Rumskorrektionen i den är riktigt bra och kan enkelt kopplas i och ur om man så vill.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-09 20:44

Jag kör med den några år äldre rx-a3030 som försteg till frontarna och som förstärkare till surroundet. Jag är extremt nöjd med vad den presterar ljudmässigt. Jag har haft något enklare modeller från Denon och Onkyo tidigare, som jag inte var lika nöjd med. (Kanske§ är deras toppmodeller lika bra som Yamaha?) Du har hur som helst gjort ett gott och prisvärt val. :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-09 21:34

Tack för kommentarerna! Ja, det känns bra, måste säga att det som omedelbart sticker ut på denna är

1. Basen = total kontroll, allt bummel är helt borta.
2. Röster = sångare/sångerskor går verkligen att pinpointa i luften, så att man kan sticka ut handen och klia dom i ansiktet, alltså total kontroll även i mellanregistret.

Resten sticker väl inte ut utan är mer som förväntat, rent och klart och fin stereo. Jag har bara lyssnat i "pure direct" med analoga källor än så länge. Det finns hur mycket som helst att utforska med den här manicken, jag är nog inte helt på det klara med allt förrän framåt jul ungefär ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-09 22:24

Nackdelen torde vara det ofta pyramidalt krångliga handhavandet samt tafflig känsla i reglage etc - samt kanske inte prestanda i den yttersta toppklassen,
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-09 22:42

Morello skrev:Nackdelen torde vara det ofta pyramidalt krångliga handhavandet samt tafflig känsla i reglage etc - samt kanske inte prestanda i den yttersta toppklassen,

Allt är så klart relativt, men är man litet tekniskt bevandrad tycker jag inte att den är särskilt krånglig - tvärtom går det att göra massa trevliga inställningar som man sedan kan nå med en knapptryckning. Reglagen känns premium för mig - Yamaha är inte så dumma på detta när de sätter den sidan till. Jag vet inte hur mycket bättre det hörbart kan bli, men det som imponerade på mig med A3030 är att den inte bara låter alldeles utmärkt i Pure Directläget, utan även när jag använder inbyggda delningsfiltret till subben och till och med när jag använder den inbygda EQn för att ta ner en jobbig topp vid 30 Hz. Det är den första receiver jag hört som inte degraderar ljudet i förhållande till Pure Direct. På min Denon kändes musiken botoxad när jag inte körde Pure Direct och på Onkyon kändes den lobotomerad. Jag anser att Yamaha verkligen har lyckats med sin Avantageserie. Men som sagt - allt är relativt. :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-09 22:48

I beg to differ!

Jag tycker moderna biorecievers har ett lättöverskådligt och snyggt menysystem som är enkelt att navigera i.
Ska man bara använda den för 2-kanalslyssning så är det ju i princip plug and play när du inte behöver ställa in avstånd och fördröjning för alla kanaler. Du får ju dessutom inbyggd dac, hdmi-växel och extra slutsteg som kan driva andra zoner i hemmet om man nu är lagd åt det hållet.

Visst känslan i vreden på min Denon är nog inte jämförbar med ett försteg för 50000kr, men den är så in i norden mycket mer användbar och känslan är tillräckligt bra för att jag inte aka kräkas dom få gånger jag vrider på dom istället för att använda fjärren. Och handen på hjärtat, hur ofta sitter ni egentligen och vrider på rattarna och tänker på hur det känns... :wink:

Hur en bioreciever presterar i jämförelse med en dedikerad 2-kanalare väntar vi på att få se!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-09 23:00

-Palle- skrev:I beg to differ!

Jag tycker moderna biorecievers har ett lättöverskådligt och snyggt menysystem som är enkelt att navigera i.
Ska man bara använda den för 2-kanalslyssning så är det ju i princip plug and play när du inte behöver ställa in avstånd och fördröjning för alla kanaler. Du får ju dessutom inbyggd dac, hdmi-växel och extra slutsteg som kan driva andra zoner i hemmet om man nu är lagd åt det hållet.

Visst känslan i vreden på min Denon är nog inte jämförbar med ett försteg för 50000kr, men den är så in i norden mycket mer användbar och känslan är tillräckligt bra för att jag inte aka kräkas dom få gånger jag vrider på dom istället för att använda fjärren. Och handen på hjärtat, hur ofta sitter ni egentligen och vrider på rattarna och tänker på hur det känns... :wink:

Hur en bioreciever presterar i jämförelse med en dedikerad 2-kanalare väntar vi på att få se!

Jag tallar på min Pioneer SX-1250s rattar dagligen, hur den låter är inte det viktigaste så länge den låter bra nog. Viktigt är däremot hur den ser ut, känns och hur den får mig att känna mig, d.v.s som ett barn på julafon! :)

Klick, klick, klick låter det om reglagen och känslan är den samma som när man växlar en magiskt bra växellåda, fram kommer man i en Corolla årsmodell 1993 också.

Om det inte vore för det välbefinnande en riktigt välbyggd maskin ger så skulle vilken transistorförstärkare som helst på minst 2x30W med låg dist egentligen troligen duga för mig då jag bor i lägenhet, i hus skulle jag vilja ha 200W för att kunna spela lite högre.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-09 23:03

Jag håller med Palle. Menyerna kunde vart lite mer intuitiva, men annars så tycker jag att moderna receivers ger väldigt mycket för pengarna och som sagt vem sitter och rattar framme på apparaten? Jag ser inte ens mina prylar så det är ljudet och fjärren som är det verkligen intressanta bitarna för min del.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-09 23:15

Nu är det ju så att Aventage-serien är riktigt välbyggd, tjock front i aluminium, dom enda två rattarna är i metall och feta, chassiet är förstärkt och vibrationsdämpat, det sitter en jättetrafo och jättekondingar i, det är symmetrisk dual mono rakt igenom och digitaldelen har en egen trafo, displayen är stor tydlig och informativ, tom dom stora kylflänsarna är vibrationsdämpat, allting är snyggt och prydligt på insidan och med premiumkomponenter. Den mycket höga kontinuerliga uteffekten tycker jag också talar lite för sig själv. Inga snåla strömbegränsningskretsar här. Det är feelgood :)

Och Vintage är säg Vintage 1975, detta är Vintage 2016 med samtida high-tech. Aventage, A Vintage.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-09 23:24

xeizo skrev:Nu är det ju så att Aventage-serien är riktigt välbyggd, tjock front i aluminium, dom enda två rattarna är i metall och feta, chassiet är förstärkt och vibrationsdämpat, det sitter en jättetrafo och jättekondingar i, det är symmetrisk dual mono rakt igenom och digitaldelen har en egen trafo, displayen är stor tydlig och informativ, tom dom stora kylflänsarna är vibrationsdämpat, allting är snyggt och prydligt på insidan och med premiumkomponenter. Den mycket höga kontinuerliga uteffekten tycker jag också talar lite för sig själv. Inga snåla strömbegränsningskretsar här. Det är feelgood :)

Och Vintage är säg Vintage 1975, detta är Vintage 2016 med samtida high-tech. Aventage, A Vintage.

Men då så!

Jag skulle inte diskvalificera en maskin bara för att den råkar ha lite extra slutsteg, jag lyssnade länge med mitt ADCOM GFA-6000 5-kanals-steg, försteget GTP-550 saknande dock den magiska känslan i reglagen så man kunde lika gärna använda fjärkontrollen...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-10 01:25

Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 09:29

Vinylcalle skrev:Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl

Är det den där med rätt hög matningsspänning?
I så fall har Douglas Self skrivit några rader om sagda steg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 09:37

AndreasArvidsson skrev:Jag håller med Palle. Menyerna kunde vart lite mer intuitiva, men annars så tycker jag att moderna receivers ger väldigt mycket för pengarna och som sagt vem sitter och rattar framme på apparaten? Jag ser inte ens mina prylar så det är ljudet och fjärren som är det verkligen intressanta bitarna för min del.

Å fjärren får man anta är det vanliga plastböset med gummitangenter?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 10:10

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:Tänkte bara säga följande, vill du sälja din Technics MC step up. Hör av dig :mrgreen:

MvH Carl

Är det den där med rätt hög matningsspänning?
I så fall har Douglas Self skrivit några rader om sagda steg.

Den har ingen matningsspänning, den är helt passiv, amorphous core den är astung. Problemet är att den inte matchar väl med Ortofon MC, fördelen är att den är totalt brumfri, tystaste trafo jag hört, och att den matchar mycket väl med Japanska MC. Jag körde AT-1000, AT-37E och AT-OC9 med extrem behållning på den tiden det begav sig och jag hade dyrstereo.

Den fanns inbyggd i Technics värsta försteg som dom någonsin byggde. Rätt kultig pryl, jag skulle vilja prova den med en Denon 103 om jag ramlar över någon lämplig svarv någon gång.

Jag kanske kontaktar Calle ändå och ljuger lite HiFi, vi får se :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 10:12

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag håller med Palle. Menyerna kunde vart lite mer intuitiva, men annars så tycker jag att moderna receivers ger väldigt mycket för pengarna och som sagt vem sitter och rattar framme på apparaten? Jag ser inte ens mina prylar så det är ljudet och fjärren som är det verkligen intressanta bitarna för min del.

Stämmer, ingen ball fjärr, å andra sidan finns appar så man kan använda en ball smartphone istället :p

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:20

xeizo skrev:
Morello skrev:Å fjärren får man anta är det vanliga plastböset med gummitangenter?

Stämmer, ingen ball fjärr, å andra sidan finns appar så man kan använda en ball smartphone istället :p

Om man använder sin anläggning för att lyssna på istället för att smeka/ratta/visa upp så anser jag att det inte är ett problem och så länge som anläggningen är funktionell så bryr jag mig faktiskt inte om det finns plast på den, men sen så är jag också en person som anser att funktion och pris går före fläd och bling. Jag är nog på botten av pöbel/snobb skalan . :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:22

Det ena utesluter ju inte det andra kan man tycka. Klart att prestanda och funktion är viktigast (för oss hifi-gubbar), men en snygg fjärr är väl en kul bonus? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:25

xeizo skrev:
Morello skrev:

Jag har som sagt en emaljerad skylt i vardagsrummet med texten "Var god stäng av er mobiltelefon".
Alltså, att justera tex volymen via en leksaksdator utan knappar känns helt knasigt.
1. "swipe to unlock"
2. Slå in en djävla kod
3. Starta rätt program
4. Ändra volym

LÅter smidigt tycker jag. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:29

Morello skrev:Det ena utesluter ju inte det andra kan man tycka. Klart att prestanda och funktion är viktigast (för oss hifi-gubbar), men en snygg fjärr är väl en kul bonus? :)

Utan tvekan. Kan jag få det så är det ju ett plus, men jag tycker inte att det är värt att betala en massa extra för det. Det är ju nästan bara volym jag justerar och det inte speciellt ofta.

Sen är ju fjärrkontrollen på receivers väldigt bra vad gäller funktionalitet tycker jag; du kan ju styra allt. Många mer exklusiva apparater har ju ganska begränsade fjärrkontroller där man faktiskt ibland måste gå fram och ratta.

Vad gäller plastknappar så tänker jag på datorerna som jag spenderar många timmar om dagens skrivandes på, de har tangenter av plast så jag är van :D

Nä jag tycker inte att plastfjärrar är något problem alls om de är av vettig kvalité. Knapparna måste ju svara bra och ha någon vettig taktil återkoppling, men att de är i plast reflekterar jag inte över i biomörkret. Kvalite är viktigt, men fläd och hög prislapp är det inte för mig.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 10:35

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:

Jag har som sagt en emaljerad skylt i vardagsrummet med texten "Var god stäng av er mobiltelefon".
Alltså, att justera tex volymen via en leksaksdator utan knappar känns helt knasigt.
1. "swipe to unlock"
2. Slå in en djävla kod
3. Starta rätt program
4. Ändra volym

LÅter smidigt tycker jag. :mrgreen:

Beror på hur van smartphone användare man är, jag väcker telefonen med en gest, inte speciellt jobbigt. Men ska jag bara ändra volym fungerar det fint att gå fram och vrida på den stora tunga metallratten :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:42

xeizo skrev:Beror på hur van smartphone användare man är, jag väcker telefonen med en gest, inte speciellt jobbigt. Men ska jag bara ändra volym fungerar det fint att gå fram och vrida på den stora tunga metallratten :)

Hehe ja vissa är ju bättre på att hantera modern elektronik än andra. En del appar kan man tom justera volymen på mha mobilens yttre volymknappar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:42

Jag har för övrigt praktiskt taget slutat använda min "smartphone" till annat än att ringa och skicka SMS. Min Nexus gick sönder och fick då låna flickvännens gamla telefon - en iphone 5S. I samma ögonblick tröttnade jag på dessa leksaker. Är jag hemma ringer jag med den riktiga PSTN-telefonen istället. Ljudkvaliteten är OHYGGLIGT mycket bättre och luren ligger skönt (gäller såväl den moderna knapptelefonen i kontoret som dialogen med nummerskiva i vardagsrummet) i handen till skillnad från iphone-missfostrets kantiga form.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 10:44

AndreasArvidsson skrev:
xeizo skrev:Beror på hur van smartphone användare man är, jag väcker telefonen med en gest, inte speciellt jobbigt. Men ska jag bara ändra volym fungerar det fint att gå fram och vrida på den stora tunga metallratten :)

Hehe ja vissa är ju bättre på att hantera modern elektronik än andra. En del appar kan man tom justera volymen på mha mobilens yttre volymknappar.

Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.
Detta mina vänner gör det till ett sant nöje att ratta in rätt nivå på nolltid!
Inga lösenord, inga gester, bara riktiga taktila knappar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-10 10:44

Morello skrev:Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.

Har du ingen ratt? 8O
Nej nu blev jag besviken ;)

Dubbla uppsättningar knappar låter dock som en bra idé för att snabbare nå den nivå man vill.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-10 10:52

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Jag har två uppsättningar knappar på min fjärr: +/-3 dB och +/- 1 dB.
Inga lösenord, inga gester, bara riktiga taktila knappar!

Jobbigt. Jag har en vippknapp istället. Vippa uppåt - ljudet blir starkare. Vippa nedåt - ljudet blir svagare. Tyärr inte trådlös fjärris (ännu, men det går att ordna). Vippströmbrytaren på fjärrisen styr direkt motorn på volymkontrollen. "Old school" så det räcker!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 11:00

Jag gillar relävolymkontroller - prestanda i oöverträffad klass och trevlig återkoppling vid volymjustering.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-10 19:34

Morello skrev:Jag gillar relävolymkontroller - prestanda i oöverträffad klass och trevlig återkoppling vid volymjustering.

Rent tekniskt mycket bra, men bäst känsla har en traditionell volymkontroll som ju växlar upp ljudet helt steglöst. Med Alps bästa potentiometer och en volymratt med kameralins-precision skulle jag vara nöjd.

Nu får jag ju vänja mig vid helt digital volym även om det finns en ratt, men det är bara en fråga om anpassning :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi