DAC-frågor.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

robinsjostrom

DAC-frågor.

Inläggav robinsjostrom » 2016-08-17 10:56

Hej!

Jag har i dagsläget två problem.

1) Jag har endast en optisk ljudutgång på min TV och skulle vilja koppla denna till min förstärkare så att jag får ut ljudet via min stereoanläggning
2) Jag vill ha bästa möjliga ljud från min iphone eller ipad när jag kopplar denna till min förstärkare.

Min förstärkare är en naim nait 5i.

Är mitt bästa alternativ att köpa en DAC typ musical fidelity eller liknande? Och sedan koppla tv till DAC:ens optiska ingång och iphone/ipad till DAC:ens coaxial-ingång? Och sedan dacen till naim:en.

Finns det bättre lösningar? Och får jag bättre ljud från min ipad jämfört med när jag kopplar ipaden direkt till NAIM:en utan dacen emellan?

Tacksam för svar.

Doofus

Re: DAC-frågor.

Inläggav Doofus » 2016-08-17 11:17

Du kan väl använda hörlursutgången på TVn precis som du gör med ipaden ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-08-17 15:40

Det är ju enkelt, men är TVns / luren DAC lika bra som en extern sådan av god sort tror du?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-08-17 15:43

Fostex skrev:Det är ju enkelt, men är TVns / luren DAC lika bra som en extern sådan av god sort tror du?

Jag tror skillnaden inte blir speciellt stor, TV-sändningarna sätter ju gränsen lite där. Men har man smart-tv med spotify appar och dylikt skulle jag nog titta på en DAC.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-08-17 19:40

För att streama direkt ifrån din iPad behövs en apparat med Airplay eller blåtand! Kanske finns en DAC som har optisk ingång för din TV samtidigt som den har möjlighet till Airplay!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-08-18 09:46

Arcam har dac med airplay eller BT har jag för mig.

robinsjostrom

Inläggav robinsjostrom » 2016-08-18 14:12

Hur är ljudkvaliten via airplay? Känner mig skeptisk till att skicka trådlöst vs via kabel, men det kanske inte spelar någon roll? Har faktiskt en airport express som jag skulle kunna använda till ipaden men kopplar ipaden direkt till naimen istället ljust för att det känns bättre att köra via kabel.

Återgå till Generellt om hifi