Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Var otroligt nöjd med mina LTS-F1 (som ju var generationen innan trevägaren) i flera år (tills gummiupphängningen dog kattdöden). Hade jag begränsat med pengar och letade högtalare och såg trevägaren till salu för lagom pris (under 5000 kronor kanske) skulle det med lätthet vara en kandidat.
BPM: Kommer du få ta in dem i vardagsrummet? Har fått för mig storlek är en känslig fråga hemma. De är rätt stora högtalare.
Elfsberg skrev:Jag tror du ska slå till. Spännande.
IÖ har designat den, även elementen om jag förstått saken rätt, och även om det i jämförelse med Ino Audios produkter är ett hafsverk så är den nog bra mycket bättre än det mesta som går att hitta som är just Ino Audio.
RogerGustavsson skrev:Versionen med två basar behöver väl knappast stöd av basmoduler? Det är väl kapacitet ungefär som Morello's högtalare?
BPM skrev:RogerGustavsson skrev:Versionen med två basar behöver väl knappast stöd av basmoduler? Det är väl kapacitet ungefär som Morello's högtalare?
Jo, i mitt rum finns fördelar.. Med separata basmoduler har jag möjlighet att dels sätta nivån jag vill ha och dels kan jag via antimode och minidsp hantera rumsliga avarter på ett vis som inte går med ett par fullregisterhögtalare. Nivån på, och djupet i, basen är nog tillräcklig även utan moduler men kvaliteten på basen med modulerna kontra vad jag tidigare upplevt i rummet är milsvid.
Nattlorden skrev:Men gillar man allt med piP förutom ljudtryckskapaciteten så är väl lösningen enkel? Du behöver prova pi60.
Nattlorden skrev:Nåja, det räcker med ett par beggade pi60 av tidigare modell, så då kan man säkert hamna nedåt 15k.
3-4000kr i tio år räcker ju säkert för att lyckas så småningom; så länge väntade jag på mina i32s.
3600kr är 300kr/månad. Tycker inte det är mycket till budget egentligen, det är väl i paritet vad de flesta lägger på spotify/cd/filmer. Har man ett intresse så är det väl bättre att avvakta och göra det rätt än slösa pengar på ett snedsprång?
Lts-högtalaren kan spela högre utan kompression - visst. Men mid/diskant är inte i närheten av lika bra som den i piP är på låga volymer, och inte i närheten av den i pi60 på långa vägar. Vill man sträcka ut livslängden på piP så kan man dela av den till basar, om det är där som man upplever problemet ligger - men man får inga vettiga basar för 3-4k heller.
Hade hellre sparat ihop ett par tusenlappar till och siktat på ett par OA52.2 om jag var i så knapp kassa&brådska.
BPM skrev:Jag fick visserligen med de bafflar som används om man vill uppgradera men såvitt tidigare ägaren vet (och han verkade veta vad som finns att veta om dessa högtalare) så finns inte basarna att få tag i längre så då är det ju som det är..
RogerGustavsson skrev:Används inte samma basar i någon Ino, profundus-P?
shifts skrev:Kul att köpet verkar ha slagit väl ut. Dessutom ser de mycket diskreta ut, du har inget att oroa dig för.
BPM skrev:Om jag alltså avser dela 3-vägaren neråt vid 80Hz så har jag alltså inte så mycket att tjäna på att byta (eller det kanske jag har? Har ju begränsad kunskap jämfört med många här..).
RogerGustavsson skrev:BPM skrev:Om jag alltså avser dela 3-vägaren neråt vid 80Hz så har jag alltså inte så mycket att tjäna på att byta (eller det kanske jag har? Har ju begränsad kunskap jämfört med många här..).
Fast då kommer du att låta basarna spela endast i registret 80-160 Hz (om jag förstått hur de högtalarna är delade), känns lite onödigt att inte låta dem vara mera aktiva med tanke på hur stora de är. I princip kan man ju låta mellanregistren spela ner 80 Hz. Fast då blir basarna över...
BPM skrev:Men de ÄR verkligen fula som stryk..*s*
---
Apropå det.. Hon kommer hem vid halv tio-tiden..och har alltså inte sett dem än.. Spännande..*s*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster