LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Inläggav BPM » 2016-08-20 09:22

Drar norrut imorgon för att hämta ett par LTS 3-vägare, inte så mycket för att jag behöver dem utan mer för att jag är nyfiken och har fått för mig att det är jäkligt prisvärt.
Grejen är att jag inte någonstans kan hitta objektiva omdömen om dess kapacitet och undrar alltså hur Ni här i faktiskt-sfären ser på högtalarna och förstahandsintryck vore mycket intressant.
De räknades såvitt jag kan förstå som bra grejer men konstruktionen är ju mer än 15 år gammal så har tiden kanske sprungit ifrån dem?

Att Ingvar konstruerat dem känns som en kvalitets-stämpel men samtidigt gör det att det är svårt att hitta något skrivet om LTS-högtalaren som handlar om just den och dess förtjänster. Det blir istället jämförelser med Ino..som anses vara bättre. Med tiden som plöjts ner i de olika projekten ser jag inget konstigt i det men Ino-högtalare med motsvarande kapacitet kostar inte mellan tre och fyra tusen på begagnatmarknaden så det intressanta är ju hur de står sig mot konkurrensen som INTE heter Ino. Självklart finns bättre grejer men är 3-vägaren fortfarande bra för de pengar de idag betingar? Är de rent av bra oavsett pengar?
Som sagt, intryck och erfarenheter skulle uppskattas.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
xeizo

Re: LTS 3-vägare fortfarande bra grejer?

Inläggav xeizo » 2016-08-20 09:28

Är också nyfiken, ska bli kul att få höra mer om dom, om inte annat så är det kvalitetselement i burkarna som man kan bygga något annat av om man vill roa sig.

15 år gammalt är väl annars inte särskilt gammalt i högtalarvärlden, det gjordes bra högtalare redan på 50-talet.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-20 09:32

Var otroligt nöjd med mina LTS-F1 (som ju var generationen innan trevägaren) i flera år (tills gummiupphängningen dog kattdöden). Hade jag begränsat med pengar och letade högtalare och såg trevägaren till salu för lagom pris (under 5000 kronor kanske) skulle det med lätthet vara en kandidat.

BPM: Kommer du få ta in dem i vardagsrummet? Har fått för mig storlek är en känslig fråga hemma. De är rätt stora högtalare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-20 09:45

shifts skrev:Var otroligt nöjd med mina LTS-F1 (som ju var generationen innan trevägaren) i flera år (tills gummiupphängningen dog kattdöden). Hade jag begränsat med pengar och letade högtalare och såg trevägaren till salu för lagom pris (under 5000 kronor kanske) skulle det med lätthet vara en kandidat.

BPM: Kommer du få ta in dem i vardagsrummet? Har fått för mig storlek är en känslig fråga hemma. De är rätt stora högtalare.

Ännu vet hon inte att de är på väg..*s*
Planen är att även om det skulle bli sådär med populäriteten så har jag rätt mycket plats under trappan i hallen och mina nya arbetstider ger att jag kommer att vara själv i kåken från det att jag vaknar till framåt halv 3-tiden på eftermiddagen. Små gummihjul under högtalarna så rullar jag helt enkelt in dem när jag vill lyssna på musik och innan jag åker ställer jag tillbaka dem. Totalt en minut..

Problemet är dock mindre nu än det har varit så jag tror nog att jag kan få ha dem på plats permanent. Jag har varit minst sagt liberal i min hantering av en tämligen dyr hobby hon lagt sig till med (hästar) så dels har jag fått bättre sits i förhandlingar som handlar om ljud och dels så har jag även en hel del mer egentid för lyssning även på helgerna. T.ex har jag ju släpat in 4st basmoduler utan alltför mycket knot.. Faran är väl om högtalarna skulle visa sig behöva ett stort avstånd till väggen. Den är dämpad både med dubbla skivor och tjockt tyg framför gipsvägg så någon större fara för värmeområdet borde inte föreligga jämfört med betongbunkrar men med 43cm i djup skulle nog även jag tycka att det blir problem om de behöver en meter till bakvägg..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-20 15:18

När det gällerplacering av den högtalaren:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... cering.GIF

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-20 17:24

När min tjej gnäller på stora högtalare och att jag krånglar med lutning på tavlor eller vad det nu kan vara så brukar jag peka på att hon har fyra sadlar i gästrummet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-20 20:44

Tack, Roger!
Känns som att jag, i mitt rum som alltså har en rätt hårt dämpad högtalarvägg och dessutom är gjord av gips, borde kunna ställa högtalarna hyfsat nära väggen (om jag nu tänker rätt när jag antar att påverkan borde vara mindre än i en normal lägenhet där väggarna är gjorda av betong..).
Funkar det så nära som 20-30cm ifrån vägg så är jag ju hemma. Sedan kommer jag vid en hel del lyssning dela dem neråt runt 80Hz men frekvenser under det påverkas väl för all del inte så mycket av avståndet till bakväggen.
Kan kanske kännas som onödigt stora "toppar" men jag har vid några tillfällen både ägt och i övrigt upplevt toppsystem med lite storlek och att ha konarea även ovanför de normala 80 Hertzen gör något jag gillar. Man får en mer fysisk upplevelse av vad som händer.

Elfsberg:
Så långt har hon inte nått här ännu men vi borde nästan ha en tråd i allmäna forumdelen där vi kan ge varandra råd och tips om hur vi ska hantera våra ofta hifi-fientliga "bättre" hälfter..

Högtalarna då! Bra skit? Lyssningsintryck? Jag känner att om några någonstans har något att säga om dem är inte oddsen för att de finns just här på faktiskt så dåliga. Sökningar leder iofs mer till F1 så kanske finns inte så många 3-vägare i stugorna? De var ju en hel del dyrare än F1 och kanske var folk skeptiska till att lägga sådana pengar på vad som ju ändå är/var byggsatser. För motsvarande pengar fanns ju när det begav sig en hel del fina "färdiga" högtalare att välja på.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-20 21:20

Jag tror du ska slå till. Spännande.
IÖ har designat den, även elementen om jag förstått saken rätt, och även om det i jämförelse med Ino Audios produkter är ett hafsverk så är den nog bra mycket bättre än det mesta som går att hitta som är just Ino Audio.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-20 22:08

Elfsberg skrev:Jag tror du ska slå till. Spännande.
IÖ har designat den, även elementen om jag förstått saken rätt, och även om det i jämförelse med Ino Audios produkter är ett hafsverk så är den nog bra mycket bättre än det mesta som går att hitta som är just Ino Audio.

ATT jag hämtar dem imorgon är redan bestämt. Så egentligen vet jag ju om några dagar hur jag tycker att de låter. Anledningen till att jag inte söker LTS vs Ino i denna tråden/frågeställningen är att jag redan har ägt piP och de klarar helt enkelt inte att spela tillräckligt starkt (eller jo, 85% av tiden men inte de där tillfällena som dyker upp då och då och där man känner att man vill go lite crazy.. Med nuvarande basar kanske de skulle räcka till iofs) och ska man i Ino-sortimentet hitta något med samma ljudtryckskapacitet så hamnar vi på pi60..som alltså säkert är ett helt annat djur och en bättre högtalare men för priset av 4-5 par LTS 3-vägare.. Mitt tilltänkta par, som verkar utsökt välbyggda och även är snygga, kostar mig mindre än hälften av vad piP normalt betingar på begagnatmarknaden..

Frågan gäller alltså inte hur folk tycker att de står sig mot Ino:s prylar utan är mer generell. Tycker man att det låter bra och att ett par 3v för hälften av vad piP betingar begagnat är ett bra köp eller har tiden helt enkelt sprungit ifrån dem? Gammal konstruktion som sagt..
Ingenting som påverkar köpbeslutet alltså. Ett feelgood-köp även om jag skulle tycka de låter anskrämligt. Ett par LTS 3v blir kul att ÄGA även om de inte visar sig vara så roliga att lyssna till.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-20 22:45

Jag har bara lyssnat på versionen med 2st baar baktill och den spelade trevligt, klart mysig högtalare som piskar "det mesta" är väll mitt intryck.

så jag tror att du kommer bli nöjd och glad med dom :)

LTS högtalarna vs Ino är ju den väg det helatiden går oc det är ju inget snack om vilken högtalare som är bäst av dessa och pi60, men det är heller inget snack om att LTS 3vägaren för dom få pengar dom betingar beggat ocksåär ett oerhört prisvärt köp !
Massor av väljud och ljudtryck i kombination och detta jämnfört med massor av mycket kompetenta högtalare "där ute" och för pengarna är det ju inget annat än fynd egentligen.

det är lite onödigt att jämnföra dessa med pi60 som är en mer påkostad konstruktion och som också kostar 5-6ggr så mycket beggade... Men om man gör det så ärmin uppfattning ändå den att man blir positivt överaskad av hur grymt bra LTS högtalaren låter.
Grattis till ett bra köp :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-20 23:41

Versionen med två basar behöver väl knappast stöd av basmoduler? Det är väl kapacitet ungefär som Morello's högtalare?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-20 23:47

Tack David!
Jo, jag är faktiskt lite taggad att få hem dem. Egentligen är jag inte missnöjd med hur det låter nu med mina EAD-högtalare men de lider av piP-problematiken. Spelar stort och snyggt men man når gränsen där det helt enkelt inte är roligt längre lite för tidigt. Surt att inte ha hittat "hem" ännu.. Har testat rätt mycket olika högtalare men det har alltid funnits något som stört. Med piP var det alltså ljudtryckskapaciteten. Med Pioneers små SC-N301 var det samma visa kombinerat med en sjukt låg känslighet. Jbl Studio 590 spelade hifi och musik i skön förening och klarade utan tvivel mina krav på ljudtryckskapacitet men där spelades det helt enkelt inte djupt nog i basen. De visade däremot tydligt skillnaden mellan konarea i midbas/värmeområde kontra de små högtalare jag använt innan. Bra drag till 35Hz nånstans men det räcker inte för att kunna sitta nöjd. Mina Aura-byggen är de jag suttit med längst utan att känna att jag är missnöjd men trots den fina mellanregisteråtergivningen och en storlek på ljudbilden som knappast lirar med hur högtalarna ser ut så är man alltid nervös trots basar.. De har visat sig palla mycket mer än man tror är möjligt men att hela tiden oroa sig för elementen är ingen feelgood.
Bassystemet med 4st CSS SDX10 låter så bra (med antimode, minidsp osv) att jag kan släppa lågbasen nu. Rent, tight, djupt och med ljudtryckskapacitet som vida överstiger behovet. Tillsammans med EAD 100HD spelar de hifi på ett kanonvis. Rent, snyggt och stort men trots delning når man snart nivån där det inte låter kul längre.. De låter för all del inte så kul oavsett.. Snyggt som sagt, men i alla detaljer och i all ordning och reda så tappas lite av helheten. Känslan i ett framträdande försvinner och ersätts med ett HD-foto.. Jag söker inte primärt att höra hur en sångare mår i halsen utan snarare vill jag få en känsla för hur han trivs med vad han för stunden gör. Luddigt, men någon kanske fattar.. 5st element utgör dock ett jäkligt skönt biosystem. Med bild som distraherar så tänker man inte på ovan nämnda brist och dynamiken i en kula eller realismen i ett regnväder är rätt sjuk. Så sjuk att jag för stunden är lite bekymrad över hur jag ska få plats med dubbla frontar och skifta mellan "A" och "B" på stärkaren. LTS till musik och ett klangmatchat komplett system till film.. Jag skrev ovan att situationen hemma är behagligare än tidigare men det finns fortfarande gränser.. Även om hon inte knölar så blir det svårt att få till. Utrymmet jag har för frontar är utrymmet som finns mellan de två baslådor jag har på var sida om tv-bänken. Där ryms bara ett par högtalare..

Tror att basarna med 3v kan vara välmatchat. 4st SDX10 med viss LT (linjärt till 17Hz, sedan brant subsonic) i slutna lådor kan prestera rätt avsevärda ljudtryck under 80Hz och jag misstänker att de motsvarar ganska väl vad 3v mäktar med ovanför delningen. Mer än starkt nog för behovet alltså. Förhoppningen är att de även alltså låter bra. Då kanske jag äntligen är där jag vill vara. Säkerligen finns bättre grejer men jag är i den situationen där lpk är kung. Jag har även många intressen.. På faktiskt är det vanligt enligt mitt förmenande att om man kan nå 100% av önskemålet för 100% av kostnaden så är det värt det. Jag behöver leta de prylar/dealar där jag når 80% av önskemålet för 50% av kostnaden.. Med den målsättningen så börjar 3-vägaren kännas mer och mer gjuten.
Hursomhelst så känns det kul att snart äga ett par av LTS-högtalarna. Jag tror väl inte att de spelar ifrån Jbl-högtalarna i allmän kvalitet på återgivningen men då hade jag inte basarna (Jbl med SDX hade nog varit optimalet av det jag har ägt.. Synd bara att det inte var samtidigt..) men kommer de i närheten av JBL både vad gäller förmåga till ljudtryck och ljudkvalitet så bör det bli det sammantaget bästa jag ägt. Kanske rent av bra nog för att kunna sitta nöjd ett tag.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-20 23:52

RogerGustavsson skrev:Versionen med två basar behöver väl knappast stöd av basmoduler? Det är väl kapacitet ungefär som Morello's högtalare?

Jo, i mitt rum finns fördelar.. Med separata basmoduler har jag möjlighet att dels sätta nivån jag vill ha och dels kan jag via antimode och minidsp hantera rumsliga avarter på ett vis som inte går med ett par fullregisterhögtalare. Nivån på, och djupet i, basen är nog tillräcklig även utan moduler men kvaliteten på basen med modulerna kontra vad jag tidigare upplevt i rummet är milsvid.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-21 11:03

Tror inte att du blir besviken. Jag har LTS 3V-F1 sedan 15 år tillbaka.. Se min medlemstråd.
Mvh
Uffe

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-21 11:38

BPM skrev:
RogerGustavsson skrev:Versionen med två basar behöver väl knappast stöd av basmoduler? Det är väl kapacitet ungefär som Morello's högtalare?

Jo, i mitt rum finns fördelar.. Med separata basmoduler har jag möjlighet att dels sätta nivån jag vill ha och dels kan jag via antimode och minidsp hantera rumsliga avarter på ett vis som inte går med ett par fullregisterhögtalare. Nivån på, och djupet i, basen är nog tillräcklig även utan moduler men kvaliteten på basen med modulerna kontra vad jag tidigare upplevt i rummet är milsvid.

Om det är flexibilitet du behöver, då kan du göra ett sub+sat av LTS F3. Basarna i egen/egna lådor och resten i mindre lådor, 2v-f1 kallades de nog. http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-21 13:50

Men gillar man allt med piP förutom ljudtryckskapaciteten så är väl lösningen enkel? Du behöver prova pi60.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-21 14:19

Nattlorden skrev:Men gillar man allt med piP förutom ljudtryckskapaciteten så är väl lösningen enkel? Du behöver prova pi60.

Med budget på 3-4000kr som TS kommer får man inte mycket av en pi60, de må vara prisvärda på sitt sätt men inte på det sättet som gemene man tolkar begreppet "prisvärd". Säg att LTS-F3 når ungefär 80% av pi60 i naturtrohet/realistisk ljudnivå så får man betala 10-15ggr mer för dom sista 20%. Kan inte röra sig om samma kundgrupp även om produkterna är skenbart lika.

Man kan lika gärna säga att han borde prova att driva sina högtalare med en Mcintosh-rigg :P
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-21 15:52

Nåja, det räcker med ett par beggade pi60 av tidigare modell, så då kan man säkert hamna nedåt 15k.

3-4000kr i tio år räcker ju säkert för att lyckas så småningom; så länge väntade jag på mina i32s.

3600kr är 300kr/månad. Tycker inte det är mycket till budget egentligen, det är väl i paritet vad de flesta lägger på spotify/cd/filmer. Har man ett intresse så är det väl bättre att avvakta och göra det rätt än slösa pengar på ett snedsprång?

Lts-högtalaren kan spela högre utan kompression - visst. Men mid/diskant är inte i närheten av lika bra som den i piP är på låga volymer, och inte i närheten av den i pi60 på långa vägar. Vill man sträcka ut livslängden på piP så kan man dela av den till basar, om det är där som man upplever problemet ligger - men man får inga vettiga basar för 3-4k heller.

Hade hellre sparat ihop ett par tusenlappar till och siktat på ett par OA52.2 om jag var i så knapp kassa&brådska.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-21 20:38

Nattlorden skrev:Nåja, det räcker med ett par beggade pi60 av tidigare modell, så då kan man säkert hamna nedåt 15k.

3-4000kr i tio år räcker ju säkert för att lyckas så småningom; så länge väntade jag på mina i32s.

3600kr är 300kr/månad. Tycker inte det är mycket till budget egentligen, det är väl i paritet vad de flesta lägger på spotify/cd/filmer. Har man ett intresse så är det väl bättre att avvakta och göra det rätt än slösa pengar på ett snedsprång?

Lts-högtalaren kan spela högre utan kompression - visst. Men mid/diskant är inte i närheten av lika bra som den i piP är på låga volymer, och inte i närheten av den i pi60 på långa vägar. Vill man sträcka ut livslängden på piP så kan man dela av den till basar, om det är där som man upplever problemet ligger - men man får inga vettiga basar för 3-4k heller.

Hade hellre sparat ihop ett par tusenlappar till och siktat på ett par OA52.2 om jag var i så knapp kassa&brådska.

Nu är det kanske inte så att min "budget" är mellan 3-4k..och vettiga basar har jag redan ett fyrtal av. Däremot är jag helt enkelt inte bekväm i att lägga 20k på ljudet nu, jag har alldeles för många intressen utöver hifi där bilarna är vad som kostar mest..och behöver få kosta. Och alldeles oavsett budget finns väl inga problem i att försöka få så mycket som möjligt för så lite som möjligt?
Carlsson OA-52 vore kul att lyssna på. De skulle dock inte funka här i mitt rum. Dels har jag inte tillräckligt med golvyta mellan basarna och dels är ju bakväggen rätt hårt dämpad.. Samtidigt tror jag knappast att jag skulle hitta ett par för i närheten av de pengar jag gav för 3-vägarna..

Hursomhelst har jag lyssnat till högtalarna i några timmar nu..och shit pommes. Det här är riktigt bra. Jag hittar inget jag retar mig på och ännu inte ens något mer att önska. Jag vet vilket rep Ino har här på forat men jag har hört pi60 låta sämre än vad dessa gör här. Nu är ju rummet rätt bra och jag har aldrig hört pi60 hos Ingvar men återigen är ju inte poängen att jämföra 3-vägaren med pi60 (även om jag kanske just gjorde det själv.. :oops: ) som hur man än vrider och vänder på det är en betydligt dyrare högtalare. Jag håller dock inte alls med om att den i allt utom ljudtryck skulle vara underlägsen piP. Mellanregistret är ju suveränt. Släppet makalöst om man ser till storleken och jag har aldrig hört en högtalare här hemma som spelar bättre. Som före detta piP-ägare skulle jag trots det ekonomiskt sunda i grejen inte byta mina 3-vägare mot piP..

Nu är det nytt och grejer dyker kanske upp efter längre lyssning, mer musik, men de är så här långt långt bättre än jag vågade hoppas. Jag vet att eljulio här på forat har piP och han har varit här tidigare (en av få som bor i närheten) så det vore spännande att bjuda hit honom igen för att få veta hur en nöjd piP-ägare upplever 3-vägaren.. Får bli så!

Nog om det.

Mina ex ser ut som följer:
Bild

Bild

Bild

Inga skönheter direkt.. Några lager vit färg känns akut. I övrigt är själva skicket klanderfritt och utan att jag visste det när jag åkte till säljaren är de bestyckade med det av Ingvar framtagna alternativa basfiltret, som tydligen ska ta bort en viss resonansbenägenhet och slimma upp värmeområdet lite. Något om att en 9mH spole är ersatt av en 12mH, kondingen på 220uF är parallellkopplad med ytterligare en 68uF.. Jag har inte kunnat jämföra med originalversionen men jag har inget att anmärka på. Basen spelar med tyngd samtidigt som det är snortajt, och jag upplever ingen antydan till "chestiness" överhuvudtaget.
Vidare är det bytta terminaler för att tillåta biwiring med basfiltret anslutet till nedre terminalparet som brukligt är. Det är väl ingenting jag ser som en fördel men bara för att man kan behöver man ju inte biwira..

Som synes på bilderna är det alltså 3v-f1 som spelar här nu och inte f2. Även om jag spelar på nivåer då och då som överstiger vad som är bekvämt för t.ex piP så tror jag inte att jag behöver den extra kapaciteten i basen. Den ensamma 8" som sitter nu känns som att den bara seglar igenom det jag utsätter den för och imorgon ska jag ju ändå börja labba lite med basar till 3-vägaren.
Jag fick visserligen med de bafflar som används om man vill uppgradera men såvitt tidigare ägaren vet (och han verkade veta vad som finns att veta om dessa högtalare) så finns inte basarna att få tag i längre så då är det ju som det är.. Finns mot förmodan någon som skulle behöva bafflarna bättre än jag så pip till så skickar jag dem.

Bild

Hursomhelst: Så här långt är jag minst sagt nöjd med köpet. Känns som något som går att leva med länge.. Men de ÄR verkligen fula som stryk..*s*
Jag kan faktiskt inte komma på en enda högtalare för...säg 15k..på "färdigmarknaden" som jag direkt skulle byta ut mot dessa. Nu har jag inte hört allt såklart och med basarna är de extremt överdrivna när det kommer till storlek..

Apropå det.. Hon kommer hem vid halv tio-tiden..och har alltså inte sett dem än.. Spännande..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-21 21:05

BPM skrev:Jag fick visserligen med de bafflar som används om man vill uppgradera men såvitt tidigare ägaren vet (och han verkade veta vad som finns att veta om dessa högtalare) så finns inte basarna att få tag i längre så då är det ju som det är..

Används inte samma basar i någon Ino, profundus-P?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-21 21:22

RogerGustavsson skrev:Används inte samma basar i någon Ino, profundus-P?

Ingen aning..men i så fall har de hängt med ett tag. Uppgraderingen till 3-vägaren var väl färdig 06-07 nångång så i så fall har inte prof-P fått nya element på bra länge..
Hursomhelst så vet jag inte vad jag skulle tjäna på att byta basen mot basar.. Att det går att spela starkare förstår jag såklart, men jag betvivlar att fyra av de "nya" basarna skulle spela starkare än de 4st CSS SDX10 som redan finns..och i de slutna lådorna finns även all artikulation jag kan önska. Tidigare spelade grejerna klockrent med sådana storheter som AudioPhysic Avanti och Quad ESL989..
Om jag alltså avser dela 3-vägaren neråt vid 80Hz så har jag alltså inte så mycket att tjäna på att byta (eller det kanske jag har? Har ju begränsad kunskap jämfört med många här..). Vidare kostade, om jag inte missminner mig, uppgraderingen 7k när det begav sig och att betala dubbelt upp mot vad jag gav för högtalarna känns under omständigheterna inte så prisvärt. Men visst, kom man över 4st basar förmånligt så vore det såklart kul att testa.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-21 21:22

Kul att köpet verkar ha slagit väl ut. Dessutom ser de mycket diskreta ut, du har inget att oroa dig för. 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-08-21 21:37

Element till salu. Kan det vara nåt? https://www.blocket.se/jonkoping/LTS_Hogtalarelement_68653789.htm?ca=23_3&w=3
Fast tyvärr inte basen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-21 21:49

shifts skrev:Kul att köpet verkar ha slagit väl ut. Dessutom ser de mycket diskreta ut, du har inget att oroa dig för. 8)

Haha.. Diskreta, va..
Men om jag är hyfsat snabb med att rolla dem vita skulle det nog underlätta en del.. Den nuvarande finishen ser ut som sten, och även om jag inte tycker att det är så illa i sig så passar det inte in i det vita helvetet som damen har bestämt ska utgöra tv-väggen..

Och tackar. Spelar lite hifi-porr nu, "Hell freezes over", och lyssnade precis innan på Gregory Porter i en fin 24/96-fil..och innan det Stevie Ray Vaughn.. Kan meddela att det är en tämligen stor skillnad i hur man upplever storleken på instrumenten i dessa jämfört med piP eller EAD. Smällen när de drar till på en trumma är beroendeframkallande men det är inte heller problem med att höra hur den efterföljande klangen hänger kvar för att till slut dö ut..
Konstigt detta.. Normalt har jag börjat hitta saker att önska efter 5-6h av aktiv lyssning men här blir jag bara mer och mer nöjd. Trots utseendet är det inga Cerwin vi snackar här. Hifi och tryck i skön förening, och med betydligt djupare bas än vad t.ex Jbl Studio 590 erbjöd.
Kanske, kanske är diskanten (om än välupplöst och ren) något låg i nivå på vissa inspelningar.. Saknar inte nivå i cymbaler osv men det "är" något.. Provade som hastigast att koppla in EAD som plötsligt upplevdes som rejält "heta" i övre mellanregistret och betydligt "ljusare" i grundklangen så får jag bara vänja mig en stund till vid 3-vägaren så är nog de vad som kan kallas korrekta (även om jag inte utan jämförelsen uppfattade EAD som "ljusa" tidigare..).
Nu hör jag bilen.. Får fortsätta lyssna i morgon..

STDI
Det är herren jag köpte av som säljer. Jag fick erbjudande att köpa till elementen men avböjde.. Har ju redan ett klangmatchat hembiosystem och ska i förlängningen ändå bara köra 2-kanal även till film så jag hade inte behovet av elementen trots att det är jäkligt billigt. Nu i efterhand så ångrar jag mig. Som nybliven ägare så har man ju googlat en del och skulle något fallera är inte elementen helt lätta att komma över så en diskant och ett par mellanregister i "reserv" hade känts tryggt. Ah well, jag åker inte nästan 50mil totalt en gång till för att hämta elementen så jag får hoppas att det håller. Här finns inga småbarn som petar in diskanter och de nivåer jag spelar på är nog inom högtalarnas comfort zone.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-21 22:04

BPM skrev:Om jag alltså avser dela 3-vägaren neråt vid 80Hz så har jag alltså inte så mycket att tjäna på att byta (eller det kanske jag har? Har ju begränsad kunskap jämfört med många här..).

Fast då kommer du att låta basarna spela endast i registret 80-160 Hz (om jag förstått hur de högtalarna är delade), känns lite onödigt att inte låta dem vara mera aktiva med tanke på hur stora de är. I princip kan man ju låta mellanregistren spela ner 80 Hz. Fast då blir basarna över...

danfra

Inläggav danfra » 2016-08-21 22:22

Baselementen till 3v-f2 heter på Ino språk W87. Bara som en hint var man eventuell kan få tag på dem. Köpte en uppsättning av Ingvar för något år sedan.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-08-21 22:29

RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:Om jag alltså avser dela 3-vägaren neråt vid 80Hz så har jag alltså inte så mycket att tjäna på att byta (eller det kanske jag har? Har ju begränsad kunskap jämfört med många här..).

Fast då kommer du att låta basarna spela endast i registret 80-160 Hz (om jag förstått hur de högtalarna är delade), känns lite onödigt att inte låta dem vara mera aktiva med tanke på hur stora de är. I princip kan man ju låta mellanregistren spela ner 80 Hz. Fast då blir basarna över...

Jo, visst är det onödigt.. Jag kan dock inte nå motsvarande kvalitet på basen i ett par golvare som i 4st baslådor som är mätta, korrigerade i antimode, mätta igen och ytterligare korrigerade i minidsp (samt LT i dsp:n).. Det skulle i så fall kräva att jag drev basarna aktivt, och varför skulle jag välja att göra det istället för att använda den bättre lösning som redan finns?
Och ja, det kan kännas snålt att bara använda basarna mellan 80 och 160Hz men jag gillar att ha konarea i midbasen. Det gör en hel del för hur jag upplever storleken på instrument och även ljudbilden. Samtidigt blir det en annan dynamisk "smäll"..
Just 3-vägaren har jag inte testat med basarna ännu men...ja, ok då. De är onödigt stora..men nu har de ju den storlek de har och jag tror inte att de delade vid 80Hz låter sämre än 2v-f1 delade vid samma frekvens. Kapaciteten är ju dessutom större, även om den kanske är onödigt stor, och visst borde 8" i golvarna tåla mer mellan 80-160 Hz än 6.5" ensamma. Vidare händer ju en del i elementen även mellan 80 och 160 så att dela mellanregistret vid 160 borde väl förbättra förutsättningarna för att återge mellanregistret?
Kanske kommer det däremot att ställa till saker att lägga delningar så nära varandra som en oktav.. Systemet blir ju även 4-vägs sett till totalen..
Jag har inte kunskapen som krävs för att sitta och lista ut dessa eventuella problem faktabaserat dock, så jag får väl testa och se.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 00:39

Jag tänkte väll att du skulle uppskatta dom :)

Det är bra högtalare som sagt, kul att dom spelar på ett sätt du uppskattar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-08-22 00:46

Mycket bra högtalare, och alldeles OK att låta basen i dem arbeta 80hz och uppåt, vilket blir i runda slag upp mot 320Hz med någorlunda bidrag.

Jag gillar formen på dem, så om det kommer till det så lacka om dem. Det är de värda!

Jag själv ämnar använda baselementet i dem mellan 80 och 250Hz i 4-vägare :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-08-22 08:58

BPM skrev:Men de ÄR verkligen fula som stryk..*s*
---
Apropå det.. Hon kommer hem vid halv tio-tiden..och har alltså inte sett dem än.. Spännande..*s*

Det är bara att säga att du tycker att de är fina som de är, men att hon får välja precis vilken färg och ytbehandling hon vill. An offer you can't resist...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi