Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-02 12:15

Som någon redan beskrivit: ett HP filter under avstämningen på basmodulerna med dsp kan göra så att det låter bättre.
Det är även problematiskt med många basmoduler utspridda i ett rum, jag har inte hört nån sån lösning låta jättebra ( men jag har ju inte hört allt :D )

Innan man funderar över att gödsla med en massa extra basmoduler bör man kanske först fundera om topphögtalarna verkligen placerats på bästa platsen i rummet, där de efter förutsättningarna låter bäst. Står de på mindre optimalt ställe så blir ljudet aldrig bra oavsett antal basmoduler, min erfarenhet. Det är kanske bra att komma ihåg att basmoduler och topphögtalare ska spela musiken tillsammans, en elbas har övertoner långt över tex 80 hz , kommer dessa övertoner sent eller tidigt i förhållande till bastonerna till dina öron låter det ofta sämre.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-02 12:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 12:17

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Jag har hittills upplevt det väldigt tydligt att något som jag inte gillar händer med artikulation och sammanhållning i ljudbilden med basmoduler placerade bakom och närmare lyssnaren än basmodulerna fram.
Dessutom upplevs anslag på högre ljudnivå som kommandes inte från ljudbilden vilket stör väldigt !
Så även om man inte hör specifikt att basmodulerna är bakom en och närmare, så hör i alla fall jag negativa förändringar vid samtliga sådana placeringar som jag har varit med om i olika rum.
Jag själv har testat detta i mina 3olika rum jag haft och med en uppsjö av olika basmoduler, sedan har liknande test gjorts hos i alla fall 3 andra då jag varit med.
Tydligt är att det inte låter dåligt, bara inte rätt ! :)

Med samma avstånd till bakte moduler som till främre moduler aå kanske det går att få till ?


Skulle vara spännande att höra vad dina platinaöron skulle säga om mitt tvrum då.... har haft en flock faktisktianer där och ingen har sagt något om det.... (och har de tyckt det utan att säga det så är jag högst besviken - här är så pass högt i tak). Jag har ju en av fyra nära bakom och två (bak) direkt höger om och bara en fram - med längre avstånd. ( Om MCACC hittat på något fuffens för att mildra det vet jag dock inte. ) Hojta om du råkar ramla ur ett flygplan i västskåne någon gång... :mrgreen:


Men oj sådant smicker... :oops:
Platinaöron, jo man tackar ! :lol:

Jo men jag tror nog att detta är svårt att fastställa utan att känna rummet, alltså du kan inte fastställa om den försämrade artikulationen är pga basar bakom eller om rummet eller något annat gör det.
Inte för en du testat runt en del så kan man konstatera att basarna fram och rimligt nära topparna låter tydligast och mest naturligt, tycker jag :)
I ett okänt rum och utan att testa runt massor så kan man ju bara t.ex. konstatera att artikulationen inte är så bra och att ljudet inte övertygar som "kommandes därframifrån på riktigt".
Man kan inte säkert säga att det beror på att basar står bakom lyssningsplats.

Det kan ju låta bra med basar bakom (är min erfarenhet) men att basen har liksom aldrig övertygat som naturligt närvarande, artikulerad och kommandes från den händelse/material som man återger där framme.

Edit: om jag råkar vara i krokarna så ska jag höra av mig ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-02 12:22

Håller med dig i detta, DVDi
Jag tror det har att göra med att subbar och topphögtalare ska spela musiken som en helhet= svårt att få till med basmoduler både fram och bak i lyssningsrummet ( tycker jag )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 12:28

Tangband skrev:Håller med dig i detta, DVDi
Jag tror det har att göra med att subbar och topphögtalare ska spela musiken som en helhet= svårt att få till med basmoduler både fram och bak i lyssningsrummet ( tycker jag )


Naturligtvis gäller det att delay är rätt... så att inte basen bakifrån anländer innan fronthögtalarna. Så kör man utan rumskorrigeringssystem eller annan delay så förstår jag definitivt problemet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 12:29

Harryup skrev:
DVD-ai skrev:Jag har hittills upplevt det väldigt tydligt att något som jag inte gillar händer med artikulation och sammanhållning i ljudbilden med basmoduler placerade bakom och närmare lyssnaren än basmodulerna fram.
Dessutom upplevs anslag på högre ljudnivå som kommandes inte från ljudbilden vilket stör väldigt !
Så även om man inte hör specifikt att basmodulerna är bakom en och närmare, så hör i alla fall jag negativa förändringar vid samtliga sådana placeringar som jag har varit med om i olika rum.
Jag själv har testat detta i mina 3olika rum jag haft och med en uppsjö av olika basmoduler, sedan har liknande test gjorts hos i alla fall 3 andra då jag varit med.
Tydligt är att det inte låter dåligt, bara inte rätt ! :)

Med samma avstånd till bakte moduler som till främre moduler aå kanske det går att få till ?


Precis så har jag också upplevt det och jag har aldrig lyckats kompensera bort det med DSP och delay. Och problemet som jag ser det har inte alls med riktningsbestämning att göra utan när i tiden ljudet kommer fram eftersom alla basar har olika frekvensgång och bidrar med olika mycket i varje hörbar frekvens på lyssningsplatsen. EN del basar har dippar och andra toppar som sedan tillsammans skall ge en rimlig rak frekvensgång på lyssningsplatsen. 80Hz och riktverkan har inget med det att göra som jag ser det. Har testat mellan 50-150Hz själv i flera olika rum och det går liksom inte.
Sen kan jag säga att när jag hade en subwoofer delad vid 80Hz hemma så hörde jag ingen riktverkan. Vänster kanals topp stod ovanpå den i väntan på att jag skulle få en till stod höger kanal på ett stativ. När nummer 2 kom i huset så märkte jag att rumsinformationen mera spred sig rakt bakåt ifrån högtalarna och innan var det som en tratt som blev mindre och mindre som gick mera bakom vänster högtalare avsmalnande bakåt. Vad som man verkligen upplever kan säkert vara rumsberoende men flera basar är något jag hittills absolut inte är sugen på utspridda i rummet.
Skall man göra så, så tror jag på Nelson Pass koncept med att sätta en mick i vardera hörnet bak som matar respektive bas fasvänt.

/Harryup


Intressant, ja jag har ofta föredragit 1st basmoduler rätt placerad framför att ha basmodul/er bakom lyssningplats.
Jag är uppenbartligen väldigt känslig för det där med placering av basmoduler i förhållamde till topparna och blir väldigt lätt störd över att ljudet inte upplevs komma ut i/ bara existera i rummet på ett naturligt vis.
Placering av högtalare alls är ett jäkla helvete... Jag tycker det ofta är påtagligt onaturligt sättet som ljudet kommer ut i rummet och alltså inte alls upplevs som bara naturligt existerande.
Mycket akustikfix och testande av placeringar krävs, är min erfarenhet av detta...
Jag gillar fullrange högtalaren av denna orsak, några variabler mindre då hela registret alltid hänger ihop på ett naturligt övertygande sätt då all information återges från punkter så nära varandra.

Aja hur som ! :)
Med samma avstånd till basmoduler bakom och basmoduler framför så kanske det går att få bort fenomenet.
Det skulle jag vilja testa någon gång egentligen...
Jag kan ju nästan testa det hemma faktiskt, jag har ju nästan lika långt till bakväggen som till framväggen (därav också maximalt med problem vid helvågsresonansen på längden i rummet)

Men vi får se, det låter för bra hemma och jag är nöjd med att lyssna på musik så jag väntar nog bra länge med att släpa moduler bara för att testa något av erfarenhets/kunskaps värde.
Det kommer ju aldrig att få stå basmoduler på diskbänken i köket :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 12:32

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Håller med dig i detta, DVDi
Jag tror det har att göra med att subbar och topphögtalare ska spela musiken som en helhet= svårt att få till med basmoduler både fram och bak i lyssningsrummet ( tycker jag )


Naturligtvis gäller det att delay är rätt... så att inte basen bakifrån anländer innan fronthögtalarna. Så kör man utan rumskorrigeringssystem eller annan delay så förstår jag definitivt problemet.



Jag tror att det även har att göra med annat, kanske vågfront från fel håll vid högre ljudnivåer och kraftiga impulser ?
men främst reflektioner och hur dessa anländer i tiden och från vissa viklar kanske ?!
Och att min hjärna tycker att det inte stämmer rimligt med ljudet som kommer framifrån?! :)

Vet bara att trots jag testat med Delay (dock bara en gång !) så hjälpte det inte riktigt...
Något var fortfarande fel.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-02 12:38

Enligt Linkwitz forskning så är det problematiskt att placera basmoduler allt för långt ifrån topphögtalarna. Ju lägre och brantare delning desto mindre problem med avstånden. 80 hz eller högre ger inte mycket spelrum, basmoduler och toppar måste enligt Linkwitz stå rätt nära varandra. Jag håller med detta eftersom jag tycker det stämmer.
http://www.linkwitzlab.com/phs-dist.htm


The phase distortion of a 100 Hz acoustic crossover with 12 dB/oct or 24 dB/oct is not audible based upon the above tests.
This is my conclusion. No one has come forth with either confirming or contradictory observations. I must assume that the whole question did not generate much interest, or that readers had already an opinion that was not to be tested. Maybe you just did not have the time to investigate.

At 100 Hz a difference in acoustic path length of 1/8th wavelength, causing 45 degrees of phase shift, corresponds to 43 cm (17 inch). At 150 Hz crossover this decreases to 29 cm (11 inch) and makes the placement of a separate woofer relative to the midrange that much more critical. I like to keep offsets to less than 1/16th of a wavelength which makes it pretty much mandatory at 150 Hz crossover frequency to integrate the woofer with the midrange cabinet. This is not optimal for the woofer/room interaction which is minimized when the woofer is placed near the side walls.
With the woofer separated from the midrange by some angle, a 12 dB/oct crossover seems preferable to me, because the wider frequency overlap gives a more distributed wave launch than a 24 dB/oct crossover, where the transition in output from woofer to midrange cabinet is more abrup

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav gopnik » 2018-08-02 13:05

Det är ett problem specifikt för jämna ordningens filter. Det blir en svacka i energikurvan om man inte har högtalarna väldigt nära, vilket man kan välja att hantera på flera olika sätt. Skiter man i det förblir det naturligtvis olöst. Udda ordningens filter har inte samma problem. Är alltså implementationsspecifikt och man kan inte generalisera på det vis du gör.
...
Efter en titt på länken handlar den ju dessutom inte om det du påstår, utan hur Linkwitz kommit fram till att det är dumt att dela bassystem flackt, och att det kan hända att man tolkar distorsion och integrationsbrister som förbättrad basåtergivning om man saknar ett ankare. Något du brukat propagera för?
Senast redigerad av gopnik 2018-08-02 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-02 13:13

gopnik skrev:Det är ett problem specifikt för jämna ordningens filter. Det blir en svacka i energikurvan om man inte har högtalarna väldigt nära, vilket man kan välja att hantera på flera olika sätt. Skiter man i det förblir det naturligtvis olöst. Udda ordningens filter har inte samma problem. Är alltså implementationsspecifikt och man kan inte generalisera på det vis du gör.


Om det stämmer så är det intressant. Har du någon länk till nån undersökning som visar att det är så eller är det endast din egen erfarenhet ?
Och i sådanafall - vart har du lärt dig den kunskapen ? Den kan ju vara fel.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav gopnik » 2018-08-02 13:25

Ja, kanske är hela världen bara en subjektiv illusion och ingen sann kunskap existerar. Allt är bara påståenden, löst inhämtade varstans. Slå i bjällrorna och säg: ΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ.... :roll:
Det här är rätt elementära saker. En snabb googling på diverse filterteori ger dig massvis att läsa. Du som gillar Linkwitz kan börja med vad som skiljer Linkwitz-Riley från Butterworth, och i vilken fasvinkel udda filter integrerar. Då inser du varför det blir direktljudsbulle med det ena, energikurveknas med det andra och lobspretningar med det tredje. Och hur man kan bolla med en mängd olika lösningar för respektive problem.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 13:32

gopnik skrev:Ja, kanske är hela världen bara en subjektiv illusion och ingen sann kunskap existerar.


Nej, men det är en simulering.... och som en sådan så har den ett set fasta grundpremisser och utifrån dem existerar sann kunskap inom ramarna för den verkligheten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav gopnik » 2018-08-02 13:44

Ja, en budgetsimulering med avrundningsfel, skalbarhetsproblem och ändlig precision. Därav kvantfysik, inkompatibla strängteorier och mörk materia. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 15:18

gopnik skrev:Ja, en budgetsimulering med avrundningsfel, skalbarhetsproblem och ändlig precision. Därav kvantfysik, inkompatibla strängteorier och mörk materia. :D


haha! ändlig precision - bra! Den tar jag med mig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-02 16:17

gopnik skrev:Det är ett problem specifikt för jämna ordningens filter. Det blir en svacka i energikurvan om man inte har högtalarna väldigt nära, vilket man kan välja att hantera på flera olika sätt. Skiter man i det förblir det naturligtvis olöst. Udda ordningens filter har inte samma problem. Är alltså implementationsspecifikt och man kan inte generalisera på det vis du gör.
...
Efter en titt på länken handlar den ju dessutom inte om det du påstår, utan hur Linkwitz kommit fram till att det är dumt att dela bassystem flackt, och att det kan hända att man tolkar distorsion och integrationsbrister som förbättrad basåtergivning om man saknar ett ankare. Något du brukat propagera för?



Nej , Linkwitz föredrar ju precis motsatsen till det du skriver: flacka 12 db i basområdet istället för 24 db okt.
Något jag även själv kommit fram till under förutsättning att subbarna står nära topphögtalarna och körs i stereo.
Rod Crawford (white papers) och Phil Budd är två till auktoriteter som kommit fram till samma slutsats ( vid 2-kanals återgivning)
Linkwitz:
"With the woofer separated from the midrange by some angle, a 12 dB/oct crossover seems preferable to me, because the wider frequency overlap gives a more distributed wave launch than a 24 dB/oct crossover, where the transition in output from woofer to midrange cabinet is more abrup"

Nedan en högtalare som delas aktivt med 6 db okt vid 140 hz mellan bas och midbas. Keltik.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-02 16:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav gopnik » 2018-08-02 16:42

Men snälla någon. Läs vad karln skriver i länken du själv pillade in.
12/24 är för övrigt ett klassiskt THX-filter och bildar med en söuten topp ett symetriskt fjärde ordningens filter. Varken det, eller en osymetrisk delning med ett fjärde ordningens lågpass, är ingalunda flacka filter.
Senast redigerad av gopnik 2018-08-02 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav paa » 2018-08-02 16:42

Tangband skrev:Enligt Linkwitz forskning så är det problematiskt att placera basmoduler allt för långt ifrån topphögtalarna.
...

Och Harmangänget med Toole tycker tvärtom. Deras publicerade lösning för bästa funktion är fyra subwoofers, mitt på varsin vägg, alternativt en i varje hörn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-02 16:45

paa skrev:
Tangband skrev:Enligt Linkwitz forskning så är det problematiskt att placera basmoduler allt för långt ifrån topphögtalarna.
...

Och Harmangänget med Toole tycker tvärtom. Deras publicerade lösning för bästa funktion är fyra subwoofers, mitt på varsin vägg, alternativt en i varje hörn.


Jo, visst är det så att olika auktoriteter verkar tycka olika :D

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 21:03

Jag tycker att ”autoriteter” får ”tycka” vad dom tycker, jag tycker om det som låter naturligt närvarande i rummet och självklart, och det har visat sig vara ett bra sätt att komma rätt på. (att låta mig tycka det jag tycker och sträva efter det som jag gillar)
Så länge man är öppen för att man periodvis kan tycka fel för att man inbillar sig saker som i slutänden bli kontraproduktivt i försöken att komma i rätt riktning också...
Det underlättar dessutom när man hittar en ”auktoritet” som ”tycker” saker på ett sätt som stämmer bra överens med hur jag också uppfattar ljud,
Så oavsett vilken ”auktoritet” man väljer att lyssna på/till så kan i alla fall JAG tycka det är lämpligt att man testar vad man själv faktiskt föredrar och se om det stämmer överens med denna.
Och då talar jag inte om att man ska börja med små enskilda nerkokade parametrar som diskuterats här över, utan vad är det för ljud du egentligen vill ha/ hur ska det låta i ditt rum som helhet.
Därefter hur uppnår man detta?
Vem har ideer och koncept som medger/ kan resulera i det som du eftersträvar?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Helmut » 2018-08-21 22:32

När jag jobbade som biografmaskinist fick jag av vår ljudtekniker veta att en lokal måste vara minst 20 meter lång för att basen ska klinga ut ordentligt och låta bra.
Annars är min erfarenhet att basen kan bli mycket bättre om man placerar basmodulerna i ett annat rum och låter dörrarna mellan lyssningsrummet och rummet där basarna står vara öppna. Har ingen förklaring till varför basen blev bättre om basarna står i ett annat rum än lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-08-22 14:10

Helmut skrev:När jag jobbade som biografmaskinist fick jag av vår ljudtekniker veta att en lokal måste vara minst 20 meter lång för att basen ska klinga ut ordentligt och låta bra.
Annars är min erfarenhet att basen kan bli mycket bättre om man placerar basmodulerna i ett annat rum och låter dörrarna mellan lyssningsrummet och rummet där basarna står vara öppna. Har ingen förklaring till varför basen blev bättre om basarna står i ett annat rum än lyssningsrummet.


Du kan ju fundera över var resonanserna hamnar huvudsakligen.

Du får dock ett tidsproblem, men om du kan fördröja ljudet från resten så det matchar basens anländande så kan det säkert vara ett alternativ. Du lär tappa rätt extremt med nivå, dock...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-08-23 15:49

Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-08-23 16:00

philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.


...eller åtta likadana till...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav music4ever » 2018-08-24 00:39

philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.

Hade du inte profundus Y tidigare?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav gopnik » 2018-08-24 00:48

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.


...eller åtta likadana till...?

Snarare flytta befintliga element till portade lådor i så fall. Tycker jag. Tian är ju typ den enda i serien som fungerar hyggligt i portade lådor. Strax över hundra liter stycket dock.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-24 08:16

philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.

Fundera vad du saknar i basen.
Är det sls 10:or i 40 liters LT-lådor du äger ? Gå på gopniks förslag med basreflex men du skulle istället kunna göra två lådor på 55 liter clamshell basreflex isobarik istället, med slitsport. Du vinner headroom, basen upplevs gå 10 Hz djupare och du slipper två av lådorna du hade förr. Basartikulationen blir högst troligt bättre. Jag tror en sådan lösning skulle tangera elementbyte tex Peerless xxls 10, men du slipper köpa nytt.

Om du är missnöjd med basen så kanske du bör börja med placeringen av dina toppar ? Kan de placeras så att ljudet blir bättre (helt utan sub ) ? En bättre placering förbättrar ofta upplevelsen av bas.

Filtret gör stor skillnad för upplevelsen av bas. Kör du med minidsp eller annan dsp så har den inbyggd latency som blir värre ju brantare du delar. Min erfarenhet är att det inte riktigt fungerar med passiva toppar.

Kör du passiva toppar- prova först med de basar du har med 12 db delning vid 55 hz, invertera topparna som körs pluggade och odelade nedåt. Testa !

Själv kör jag 74 Hz delning med 48 db delning för bas/topp, men ovanstående fungerar även det bra.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DanNorman » 2018-08-24 11:51

Man får inte in tillräckligt grov port i 55L, tror jag. Dessutom är isobarik slös med element. Bättre fyra separata lådor som ger mycket högre verkningsgrad och ljudtryckskapacitet, och mindre sist.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-24 13:56

Tangband skrev:
philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.


Fundera vad du saknar i basen.
Är det sls 10:or i 40 liters LT-lådor du äger ? Gå på gopniks förslag med basreflex men du skulle istället kunna göra två lådor på 55 liter clamshell basreflex isobarik istället, med slitsport. Du vinner headroom, basen upplevs gå 10 Hz djupare och du slipper två av lådorna du hade förr.


Nu har jag för mig att det är ett infrabasystem i philipbtz fall. Då fungerar det inte med basreflex.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tangband » 2018-08-24 14:05

DanNorman skrev:Man får inte in tillräckligt grov port i 55L, tror jag. Dessutom är isobarik slös med element. Bättre fyra separata lådor som ger mycket högre verkningsgrad och ljudtryckskapacitet, och mindre sist.


1. Slits-port= inga problem i 55 liters låda. :)
2. 4 st 110 liters lådor i basreflex blir kanske bäst, men väldigt skrymmande. Klart är dock att det troligen blir betydligt bättre än 4 mindre slutna lådor.
3. Isobarik clamshell innebär lägre THD än ett singel element av samma slag. Det motsvarar alltså att ett bättre element används.
4. 4 subbar i ett rum kan bli bättre, det kan också bli sämre än 2 - min erfarenhet.

5. Ljudtrycket från två isobariklådor på 55 liter kanske räcker ? Klart är att sls 10 inte passar speciellt bra i 40 liter slutet.
Jag tror det förslaget kom till en gång för att elementet är visuellt väldigt likt ett Ino element där det rekommenderas 40 liter ( projekt raju ). Men Peerless sls 10 och det elementet har helt olika TS.

6. Edit: såg att Phillipbtz körde med 4 R0Y -helt andra element ! Du borde vara nöjd :D

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DanNorman » 2018-08-24 14:53

1. Slitsport är ingen magisk grej som sätter fysiken ur spel. Däremot kan man med enn bra konstruerad slitsport komma undan med lite mindre portarea än exempelvis ett runt rör. Nu har jag inte räknat på det här exemplet, men jag tror att jag har rätt.

2. Två element i olika lådor (eller en dubbelt så stor) halverar disten och dubblerar ljudtryckskspaciteten, detta med en fjärdedel så kraftig förstärkare.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav gopnik » 2018-08-24 16:53

RogerGustavsson skrev:Nu har jag för mig att det är ett infrabasystem i philipbtz fall. Då fungerar det inte med basreflex.

Då funkar det inte med fyra SLS10 heller. Om man ska komma ens i närheten av hörtröskeln. :D
Det enda man skapar är en massa distorsion. Helt i onödan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 16 gäster