Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-30 05:49

Man ska inte krångla till det i onödan :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav sprudel » 2018-08-30 07:59

DVD-ai skrev:Man ska inte krångla till det i onödan :mrgreen:


Haha! Den var fin David. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 640
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Rille » 2018-08-30 14:54

Jag tänkte, hur stora lådor har jag plats med. vilka element kan få plats i dom lådorna (min 12"), ju större element desto bättre. Jag ville ha möjlighet att spela minst lika starkt i basen som mina toppar kan. Jag ville ha 4 element placerade på 1/4delsmåttet av höjd och bredden på rummet för att motverka rumsresonanser. Jag ville ha en tonkurva som sträckte sig så rakt och djupt som möjligt (resultat rakt till ca5hz i mitt rum). De slutna basmoduler jag hört har alla haft en artikulation jag uppskattat och då jag inte har någon större kunskap i konstruktion av basreflexavstämning så fick det bli slutet. Om mer bas krävdes skulle infratillsats lösa det (vilket krävdes). Med endast en topp i tonkurvan vid ca42hz för djupledsmåttet av rummet så kunde den justeras ned effektivt med PEQ. Resultatet har du ju hört David. Det täcker mitt behov och mina önskemål. En bra ide jag fick av någon, möjligen dig David, var att ha en klack i lådan så att lådan kan skjutas in över golvsockeln. Dom 2cm gör mycket! I övrigt blev dom ungefär lika djupa som billy bokhyllor. Den nackdel jag märkt är att dom är stora och tunga vilket innebär att de är svåra att flytta, faktiskt omöjligt själv.. Ingen annan nackdel har jag funnit än..

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Kronkan » 2018-09-02 10:12

Frågan var hur tänker du kring dimensionering av basystem?

Onekligen en krävande fråga. Är det dimensioneringen eller rummet som är viktigt? Där har min väg varit extrem.

Alltså jag har reducerat en god basåtergivning till rumsproblem. Överdrivet skrivit kanske men...

Under schröderfrekvensen blir ju basen rummets moder. Jag hade extrema problem på grund av betongväggar bakom och framför högtalarna. Vårt vardagsrum är också öppet.

Men visst har jag en del dämpande materiel. Men också ren diffusion i form av några m2 svanåvingar. Samt har slutit soffan helt mot golvet samt gjort den tät. Detta gjordes efter omfattande försök med både raka och sneda anslutningar. Det enda som fungerade var att göra soffan hel tät och ansluta den tät mot golvet.i rummet.

Nu kanske det blev en serie omständigheter som är just hemma hos mig. Men helt plötslig spelade anläggningen lägre än någonsin tidigare. Det blev så att besvärliga moder minskade och att de lägre stärktes.

Alltså att jag något hindrade basen att passera mellan de två dominerande väggarna blev att moderna som var beroende av längderna i hall och kök stärktes.
..............

Placeringen av baselementet i rummet är avgörande. Flera element kan nog vara konstruktivt. Det är ju elementets placering i rummet som skapar moderna. Så många element kan nog vara positivt samt att de kanske inte står exakt på likartade ställen i förhållande.

...........

Av olika skäl har jag kommit från stereon ett tag. Men det kommer nog tillbaka.

Bas är ju helt rumsberoende. Det är både material och rummets längder som utgör grunden tillsammans med elementens och lyssningsplatsens placering.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav NADifierad » 2018-09-02 20:39

Aldrig för litet, för rådande behov.
Behoven kan växla över tid, och så även mitt bassystem.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-09-19 05:46

Ja det är en sund inställning att det inte är fast bestämt vad basystemet kommer att vara, de kan ju komma att förändras. :)

Jag har tänkt såhär att 24st av samma basar som jag har, det klarar allt jag kan tänka mig samtidigt som dom gäspar.
Och det känns overkill pga just platsen som dessa tar i anspråk för en egenskap som jag inte riktigt kan försvara...
Dessutom behöver jag ej ha så ultralåg disst i basen, jag kan inte påstå att jag spelar på ett sätt som gör att den skillnaden är användbar för mig.

8st av dom basar jag har, det kan spela allt jag vill och behöver i två väldigt olika rum som jag lyssnat i (det ena är hus och det andra stor öppen lägenhet) och då känns det som ett rimligt val utan att offra plats i onödan.
Dessutom gäspar även dessa när jag spelar både normalt och onormalt, så dissten är inget problem för mig här heller.
Då jag vet att 8st kan göra allt jag vill utan problem och samtidigt inte är så skrymmande, ja då får det bli just 8st idag.

Jag är tveksam till att jag kommer att köpa fler, jag vet inte vilka omständigheter som skulle göra att jag anser mig behöva det... :)
Så samtidigt som jag är öppen för att det skulle kunna bli fler basar så ser jag det som högst otroligt!

Just nu använder jag bara 6 av 8 element, men dom finns hemma vid behov så att säga :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav shifts » 2018-09-19 07:56

För mig ska basystemet vara så väl tilltaget att jag helt slutar oroa mig för vad det mekaniskt behöver klara av för att inte gå sönder eller skramla illa. Eller det är väl egentligen steg ett. Satt länge med för små system där viss musik jag lyssnade på riskerade att baselementen skulle slå genom.

Att få in den tryggheten, gjorde MIG avslappnad och därmed höjdes trevligheten att lyssna på musik. Det som får mig att slappna av och få tankarna bort från systemet är bra uppgraderingar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-09-19 16:33

Håller helt med, jag är Mycket avslappnad över kapaciteten och ingen oro existerar alls för vad som ska hända med anläggningen vid ett dynamiskt utbrott.
Det är sköööönt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-09-19 19:28

DVD-ai skrev:Håller helt med, jag är Mycket avslappnad över kapaciteten och ingen oro existerar alls för vad som ska hända med anläggningen vid ett dynamiskt utbrott.
Det är sköööönt!


Nej, det är mycket skönare att oroa sig över spruckna fönster eller så puts eller innertak i skallen. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-09-19 23:12

24 st basar ger inte fullt ut den där avslappnade känslan. Vid 48 st börjar det hända grejer däremot.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tell » 2018-09-20 00:44

genstruktur skrev:24 st basar ger inte fullt ut den där avslappnade känslan. Vid 48 st börjar det hända grejer däremot.


Var på festival i somras med nåt Funktion One-system där dom hade sammanlagt 48 st 21"-basar som jag räknade på att dom skulle kunna trycka ut runt en 154dB. Dom gav inte en direkt avslappnande känsla om man säger så ;P

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-09-20 00:47

Tell skrev:
genstruktur skrev:24 st basar ger inte fullt ut den där avslappnade känslan. Vid 48 st börjar det hända grejer däremot.


Var på festival i somras med nåt Funktion One-system där dom hade sammanlagt 48 st 21"-basar som jag räknade på att dom skulle kunna trycka ut runt en 154dB. Dom gav inte en direkt avslappnande känsla om man säger så ;P


Är det först vid 96 st som känslan infinner sig menar du? 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Tell » 2018-09-20 00:54

genstruktur skrev:
Tell skrev:
genstruktur skrev:24 st basar ger inte fullt ut den där avslappnade känslan. Vid 48 st börjar det hända grejer däremot.


Var på festival i somras med nåt Funktion One-system där dom hade sammanlagt 48 st 21"-basar som jag räknade på att dom skulle kunna trycka ut runt en 154dB. Dom gav inte en direkt avslappnande känsla om man säger så ;P


Är det först vid 96 st som känslan infinner sig menar du? 8O


Ja jag hoppas dom uppgraderar till nästa år, var lite underdimensionerat nu tycker jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-09-20 06:00

Jag va på en festival för elektronisk musik, på stora scenen så fick jag det till ca 130st 18” :mrgreen:
Jag kan säga att det tryckte på bra och då dom hade en extra uppställning 200m från scenen/ute i publiken med fördröjning så var ljudnivån väldigt jämn och fin även över ytan och det var inte för svagt för dom som stod längst bak.
Publikhavet var primärt väldigt långt och inte så brett (pga skog på sidorna) och detta gjorde ju att sammverkan i sidled ej var av vikt, snarare motsatsen.
Man kunde faktiskt se konerna på en av lådorna (någon slags horn) och dom hade ett lätt liv :lol:
Det är det sjukaste bassystem jag har sett/hört i alla fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-09-20 13:46

DVD-ai skrev:Jag va på en festival för elektronisk musik, på stora scenen så fick jag det till ca 130st 18” :mrgreen:
Jag kan säga att det tryckte på bra och då dom hade en extra uppställning 200m från scenen/ute i publiken med fördröjning så var ljudnivån väldigt jämn och fin även över ytan och det var inte för svagt för dom som stod längst bak.
Publikhavet var primärt väldigt långt och inte så brett (pga skog på sidorna) och detta gjorde ju att sammverkan i sidled ej var av vikt, snarare motsatsen.
Man kunde faktiskt se konerna på en av lådorna (någon slags horn) och dom hade ett lätt liv :lol:
Det är det sjukaste bassystem jag har sett/hört i alla fall :)


Var festivalen i tyskland?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-09-20 16:30

Jepp det stämmer, Q-Base i Kevelaer :D

Mins ej vilket år men det är ett tag sedan nu... Hmmm säkert 5år sedan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster