Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-08-26 09:06

music4ever skrev:
philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.

Hade du inte profundus Y tidigare?


Jo men Y-2 funkade inte i gamla rummet och Y-4 blev för mycket pengar. Y-4 är fortfarande ganska mycket pengar kan jag tycka. Var inte heller så imponerad över kapaciteten av Y-2. Men jag hör hört Y-4 i bra rum så vet ju vad som går. Vet inte..ganska kluven.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-08-26 09:12

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.


...eller åtta likadana till...?


Elementet är inte bra nog att investera i ytterligare. Vill ha något bättre som matchar i32s. Jag gillar slutna basar men behöver så stor membran-yta innan det händer grejer. Därav går jag i tankar igen om Profundus Y-4 som ändå kan ge tryck till 14Hz. Eller största anledningen är nog att jag orkar verkligen inte bygga mer lådor..är trött på det. :lol:

Jag kan ju alltid testa profundus X-4 antar jag men för dom pengarna kan man få fyra 18":are.. BMS 18N862 t.ex.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2018-08-26 09:47

DVD-ai skrev:Detta är ju en fråga som är uppe titt som tätt i alla mljliga trådar och meningarna går allt som oftast isär.
1: Den ena tycker att bassystemet ska kunna spela mycket starkare än toppar, den andra tycker att det räcker när behovet av ljudtryck uppfylls och kan ha bassystem som är både klenare eller kralligare än topparna och den tredje vill ha balans oavsett behov.

2: Sedan har vi frågan gällande antal basmoduler och möjlighet att arbeta med rummet, även här går man olika vägar och somliga verkar nöjda med 4-6moduler och att allt över detta är onödigt = köper 4-6st kraftiga moduler som täcker hela behovet.
Andra vill mura hela väggarna med basmduler för att undertrycka rumsresonanser både högt och brett i rummet.

3: Slutligen detta med konarea, här är dom flesta överens om att mer är bättre, men ej om vart gränsen går när det bara blir dyrare men inte upplevs ge något.




1: Jag personligen är av uppfattningen att obalanser i maximal kapacitet i anläggningen enbart är intressant om man spelar starkt nog att uppfatta en ökad disst i ett av dessa området som en följd av detta.
Och då framförallt om man spelar över max kapaciteten för den klenare delen av anläggning, detta kan även innefatta slutsteg som klipper osv...
Så länge man inte spelar starkare än att den svagaste delen i anläggningen ändå mäktar med att göra ett fullgott jobb, då är det ju inte ett problem ! :)
Jag har planer på att "inte ha större slutsteg än nödvändigt" bara jag kan spela så starkt som jag behöver så är det fullt tillräckligt.
Jag behöver ej ha möjlighet att maxa ut basarna.

2: Dessutom så tycker jag att det är trevligt med placering som släcker ut resonanserna maximalt i båda bredd och höjd på rummet och vill då ha 8st utstrålningspunkter i både höjd och bredd på rummet.
Detta ger 16st basmoduler för att uppnå detta, 16st basmoduler är alltså det antal som JAG anser mig vilja ha för att arbeta maximalt med rummet.
8st basmoduler, som jag har nu, är halva vägen och jag når "bara" det mesta på höjden i rummet och det värsta på bredden i rummet.
Medan med 16 moduler så bör man kunna nå i stort sätt eller faktiskt allt på både höjden och bredden i rummet = bra utväxling av det ökade antalet. :mrgreen:

3: Konarea vill jag ha massor, gärna 16st 10" (motsvarar ca 8st 15" eller 12st 12" eller något i den stilen) för konarea är något som jag har uppfattat ger mig oerhört mycket.



Resultat:
Detta med antalet moduler för att bekämpa rumsresonanser samt för att få konarea på samma gång ger ju att kapaciteten naturligtvis blir stor, större än vad jag "behöver".
Men det gör ju inget, jag får ju två egenskaper som jag eftersträvar och en överkapacitet hos själva basmodulerna är ingen nackdel på något sätt. :)
Jag ämnar nog driva detta bassystem med ett 2kanal steg (Rotel rb1080 ?) på ca 500-600w 4ohm och basarna kopplas serie/parallel till 5ohm/kanal.
Då är steget alldeles för klent för att maxa basarna, men spelar det någon roll ?
Nej :)

Känsligheten blir mycket hög och därav får man ut väldigt mycket ljudtryck ur dessa 500w, absolut tillräckligt för mitt behov.
Slutsteget blir alltså den svagaste länken men den kommer samtidigt att vara stark nog för att inte ställa till det när det lyssnas på musik.
Hur vet jag detta då ?

Jo jag har ju exakt HALVA detta system just nu, 8st InfraX basmoduler kopplade som 10ohm på ett Rotel rb1080 = typ 2x 250w.
Om jag dubblar antalet basar och parallellkopplar dessa så blir det 6dB högre känslighet (3dB i konarea och från 10 till 5ohm = steget lämnar dubbla effekten) så samtidigt 6dB mer headroom med samma steg som nu (eftersom slutsteget sätter gränsen)
Det räcker med råge för att spela minst lika starkt i ett hus med mjuka väggar som jag gör nu i lägenheten med hårda väggar, och jag har massor av överkapacitet idag i förhållande till mitt behov av ljudtryck - alltså räcker det :)


Hur har ni tänkt med era bassystem och har ni några planer inför kommande bassystem och hur tänker ni där ?

Jag bygger så att det är balans från början, då slipper jag efterkonstruktioner med extra baslådor.
Är systemet för klent så skaffar man ett större system där alla delar får plats i en låda så man inte bygger in sig i ett hörn där högtalarna tar så mycket plats att man inte får plats själv.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DanNorman » 2018-08-26 18:28

Perfector: Men så har du krav som är kanske hundra eller tusen gånger lägre än många på det här forumet gällande bas.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Morello » 2018-08-26 18:33

Jag har en fäbless för fullregisterhögtalare - min nya konstruktion har två Ino W104 per kanal, vilket kommer att innebära goda resurser i basregistret.
Väntar med stor spänning på att snickeriet skall leverera. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2018-08-26 19:13

DanNorman skrev:Perfector: Men så har du krav som är kanske hundra eller tusen gånger lägre än många på det här forumet gällande bas.

Heter du Backe i efternamn i smyg eller.
Balans i alla register.
Och ni har mage att gnälla på min inbyggda loudness via mina reflexberäkningar?
När du lyssnat på mitt balansljud kanske det klarnar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Morello » 2018-08-26 19:26

Å så drar vi det ett varv till. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DanNorman » 2018-08-26 19:42

Ja, gärna ett varv till. Det finns folk här som tycker 24 tolvtummare är vad som behövs i en lägenhet. Har du funderat på varför? Du som tycker att en så hög avstämning så att det ger en puckel vid 80-100Hz är smart för att du tror att det lurar örat att det finns riktig bas. Inser du att du har en helt faktiskt-frånvänd åsikt? Att du inte förstått vad bas är och hur det låter i verkligheten, och hur svårt det är att uppnå? Vad det kräver för högtalare?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2018-08-26 19:50

DanNorman skrev:Ja, gärna ett varv till. Det finns folk här som tycker 24 tolvtummare är vad som behövs i en lägenhet. Har du funderat på varför? Du som tycker att en så hög avstämning så att det ger en puckel vid 80-100Hz är smart för att du tror att det lurar örat att det finns riktig bas. Inser du att du har en helt faktiskt-frånvänd åsikt? Att du inte förstått vad bas är och hur det låter i verkligheten, och hur svårt det är att uppnå? Vad det kräver för högtalare?

Att förolämpa det du inte förstår gör det inte mer rätt.
Men jag släpper den delen av diskussionen för annars blir en tråd till förgftad av meningslöst babbel.
Kom och lyssna och kritisera när du väl gjort det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav darkg » 2018-08-26 19:57

Perfector skrev:jag släpper den delen av diskussionen för annars blir en tråd till förgftad av meningslöst babbel.


Gott och väl. Fundera bara över rimligheten i din förståelse av situationen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav STDI » 2018-08-26 21:13

Perfector skrev:
DanNorman skrev:Ja, gärna ett varv till. Det finns folk här som tycker 24 tolvtummare är vad som behövs i en lägenhet. Har du funderat på varför? Du som tycker att en så hög avstämning så att det ger en puckel vid 80-100Hz är smart för att du tror att det lurar örat att det finns riktig bas. Inser du att du har en helt faktiskt-frånvänd åsikt? Att du inte förstått vad bas är och hur det låter i verkligheten, och hur svårt det är att uppnå? Vad det kräver för högtalare?

Att förolämpa det du inte förstår gör det inte mer rätt.
Men jag släpper den delen av diskussionen för annars blir en tråd till förgftad av meningslöst babbel.
Kom och lyssna och kritisera när du väl gjort det.

Kan inte någon i närheten av Trosa ta den pucken? Jag kan inte minnas att jag läst om någon på faktiskt, förutom Perfector, någonsin lyssnat på ett par av hans högtalare. Jag har läst en "test" i en gammal HiFi&Musik som inte var så positiv. Jag är genuint nyfiken på hur de låter.
Samtidigt bör kanske Perfector vidga sina vyer genom att försöka lyssna t ex ett kraftfullt Ino-system.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-08-26 21:45

Perfector skrev:Jag bygger så att det är balans från början, då slipper jag efterkonstruktioner med extra baslådor.
Är systemet för klent så skaffar man ett större system där alla delar får plats i en låda så man inte bygger in sig i ett hörn där högtalarna tar så mycket plats att man inte får plats själv.
Men det är jag det.


Haha vad smidigt för dig att du alltid gör rätt från början :lol: Från det jag hört genom åren så har jag lärt mig att om man skall klara sig med två fullregisterhögtalare så kräver det väldigt mycket från rummet och väldigt mycket från högtalaren. pi60s i IÖ-källaren är ett bra exempel. Otrolig bas. Men oftast har man inte ett sådant rum samt att vissa av oss vill ha ännu mer. Stort bassystem med minst fyra lådor gör livet så mycket enklare och headroom skall inte underskattas i basregistret. Beror också vad man lyssnar på. Jag söker aktivt upp filmer och musik med djup bas för att jag tycker det är mysigt. Dock är jag trött på att märka att min bassystem är på tok för litet och inte kan återge ljudet som jag vill.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2018-08-26 21:55

philipbtz skrev:
Perfector skrev:Jag bygger så att det är balans från början, då slipper jag efterkonstruktioner med extra baslådor.
Är systemet för klent så skaffar man ett större system där alla delar får plats i en låda så man inte bygger in sig i ett hörn där högtalarna tar så mycket plats att man inte får plats själv.
Men det är jag det.


Haha vad smidigt för dig att du alltid gör rätt från början :lol: Från det jag hört genom åren så har jag lärt mig att om man skall klara sig med två fullregisterhögtalare så kräver det väldigt mycket från rummet och väldigt mycket från högtalaren. pi60s i IÖ-källaren är ett bra exempel. Otrolig bas. Men oftast har man inte ett sådant rum samt att vissa av oss vill ha ännu mer. Stort bassystem med minst fyra lådor gör livet så mycket enklare och headroom skall inte underskattas i basregistret. Beror också vad man lyssnar på. Jag söker aktivt upp filmer och musik med djup bas för att jag tycker det är mysigt. Dock är jag trött på att märka att min bassystem är på tok för litet och inte kan återge ljudet som jag vill.

Tack för synpunkten, och för att du inte är hånfull och nedlåtande.
Det kan jag ta till mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-27 09:39

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?! : Desto mer jag läser och funderar på det så blir jag bara mer och mer förvirrad med åren. Sitter nu med fyra slutna 10" och det enda jag vet är att jag behöver något som låter bättre. Slutna 18":are eller profundus Y..när jag kan bestämma mig där så blir det nytt.


...eller åtta likadana till...?


Elementet är inte bra nog att investera i ytterligare. Vill ha något bättre som matchar i32s. Jag gillar slutna basar men behöver så stor membran-yta innan det händer grejer. Därav går jag i tankar igen om Profundus Y-4 som ändå kan ge tryck till 14Hz. Eller största anledningen är nog att jag orkar verkligen inte bygga mer lådor..är trött på det. :lol:

Jag kan ju alltid testa profundus X-4 antar jag men för dom pengarna kan man få fyra 18":are.. BMS 18N862 t.ex.


ProfY-4 blir nog super nice ;)

Och ja det är så trist att bygga saker om man inte har tillgång till en riktigt bra verkstad tycker jag...
Lådor låter jag gärna någon annan bygga :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-27 09:44

Morello skrev:Jag har en fäbless för fullregisterhögtalare - min nya konstruktion har två Ino W104 per kanal, vilket kommer att innebära goda resurser i basregistret.
Väntar med stor spänning på att snickeriet skall leverera. :)


Jag gillar också fullregister högtalare, det är något vackert över enkelheten med att allt är i en enhet och man slipper allt jobb med att få basmodulerna att spela homogent med toppar på i alla de avseenden som finns att ta hänsyn till där (om man inte bara nöjer sig med tonal balans i övergången)

Ska bli spännande att se dina skapelser !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-27 09:53

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Detta är ju en fråga som är uppe titt som tätt i alla mljliga trådar och meningarna går allt som oftast isär.
1: Den ena tycker att bassystemet ska kunna spela mycket starkare än toppar, den andra tycker att det räcker när behovet av ljudtryck uppfylls och kan ha bassystem som är både klenare eller kralligare än topparna och den tredje vill ha balans oavsett behov.

2: Sedan har vi frågan gällande antal basmoduler och möjlighet att arbeta med rummet, även här går man olika vägar och somliga verkar nöjda med 4-6moduler och att allt över detta är onödigt = köper 4-6st kraftiga moduler som täcker hela behovet.
Andra vill mura hela väggarna med basmduler för att undertrycka rumsresonanser både högt och brett i rummet.

3: Slutligen detta med konarea, här är dom flesta överens om att mer är bättre, men ej om vart gränsen går när det bara blir dyrare men inte upplevs ge något.




1: Jag personligen är av uppfattningen att obalanser i maximal kapacitet i anläggningen enbart är intressant om man spelar starkt nog att uppfatta en ökad disst i ett av dessa området som en följd av detta.
Och då framförallt om man spelar över max kapaciteten för den klenare delen av anläggning, detta kan även innefatta slutsteg som klipper osv...
Så länge man inte spelar starkare än att den svagaste delen i anläggningen ändå mäktar med att göra ett fullgott jobb, då är det ju inte ett problem ! :)
Jag har planer på att "inte ha större slutsteg än nödvändigt" bara jag kan spela så starkt som jag behöver så är det fullt tillräckligt.
Jag behöver ej ha möjlighet att maxa ut basarna.

2: Dessutom så tycker jag att det är trevligt med placering som släcker ut resonanserna maximalt i båda bredd och höjd på rummet och vill då ha 8st utstrålningspunkter i både höjd och bredd på rummet.
Detta ger 16st basmoduler för att uppnå detta, 16st basmoduler är alltså det antal som JAG anser mig vilja ha för att arbeta maximalt med rummet.
8st basmoduler, som jag har nu, är halva vägen och jag når "bara" det mesta på höjden i rummet och det värsta på bredden i rummet.
Medan med 16 moduler så bör man kunna nå i stort sätt eller faktiskt allt på både höjden och bredden i rummet = bra utväxling av det ökade antalet. :mrgreen:

3: Konarea vill jag ha massor, gärna 16st 10" (motsvarar ca 8st 15" eller 12st 12" eller något i den stilen) för konarea är något som jag har uppfattat ger mig oerhört mycket.



Resultat:
Detta med antalet moduler för att bekämpa rumsresonanser samt för att få konarea på samma gång ger ju att kapaciteten naturligtvis blir stor, större än vad jag "behöver".
Men det gör ju inget, jag får ju två egenskaper som jag eftersträvar och en överkapacitet hos själva basmodulerna är ingen nackdel på något sätt. :)
Jag ämnar nog driva detta bassystem med ett 2kanal steg (Rotel rb1080 ?) på ca 500-600w 4ohm och basarna kopplas serie/parallel till 5ohm/kanal.
Då är steget alldeles för klent för att maxa basarna, men spelar det någon roll ?
Nej :)

Känsligheten blir mycket hög och därav får man ut väldigt mycket ljudtryck ur dessa 500w, absolut tillräckligt för mitt behov.
Slutsteget blir alltså den svagaste länken men den kommer samtidigt att vara stark nog för att inte ställa till det när det lyssnas på musik.
Hur vet jag detta då ?

Jo jag har ju exakt HALVA detta system just nu, 8st InfraX basmoduler kopplade som 10ohm på ett Rotel rb1080 = typ 2x 250w.
Om jag dubblar antalet basar och parallellkopplar dessa så blir det 6dB högre känslighet (3dB i konarea och från 10 till 5ohm = steget lämnar dubbla effekten) så samtidigt 6dB mer headroom med samma steg som nu (eftersom slutsteget sätter gränsen)
Det räcker med råge för att spela minst lika starkt i ett hus med mjuka väggar som jag gör nu i lägenheten med hårda väggar, och jag har massor av överkapacitet idag i förhållande till mitt behov av ljudtryck - alltså räcker det :)


Hur har ni tänkt med era bassystem och har ni några planer inför kommande bassystem och hur tänker ni där ?

Jag bygger så att det är balans från början, då slipper jag efterkonstruktioner med extra baslådor.
Är systemet för klent så skaffar man ett större system där alla delar får plats i en låda så man inte bygger in sig i ett hörn där högtalarna tar så mycket plats att man inte får plats själv.
Men det är jag det.


Men för mig räcker inte 2-4st 8” om jag vill uppfylla ALLA mina egenskaper som jag efterfrågar, i kapacitet så kan en välavvägd sådan konstruktion räcka till drygt kanske 90% av behovet ändå.
Dock vill jag ha så nära 100% av behovet uppfyllt som det bara är möjligt :)
Då behöver jag ha mer än några få 8” basar, och faktiskt är det ju så att även om jag kunde få in all kapacitet jag någonsin kunde behöva i 2st 8” så finns det andra egenskaper som jag efterfrågar och som inte heller låter dig göras med så få ljudalstrande källor som 2st.
Jag vill ju arbeta med akustiken i rummet på ett annat sätt än vad som går med bara 2st källor, nu har jag sansat mig och nöjer mig med 6st basar (i framtiden kanske 8st då jag har två på hyllan) men skulle aldrig kunna få så pass linjär bas som jag har hemma om jag inte hade 6st basar.

Jag respekterar din ståndpunkt, men jag väljer ljudanläggning på helt andra faktorer än vad du gör, vi resonerar och väljer alltså inte lika :)
Ingen högtalare med så pass liten låda och elementstorlek kan göra allt jag önskar, även om en extremt bra sådan (typ pi60(s) ) kan komma ganska nära faktiskt.

Du har en stående inbjudan på kaffe och bulle om du skulle ha vägarna förbi Värmdö i östra stockholm.

Mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-27 09:57

Själv har jag så jäkla svårt att förstår att prof x-4 inte skulle räcka. Har hört dem två gånger hos Jonas i Göteborg och jag tyckte det var bas utav bara helvete :). Tänker att det kan inte vara många lägenheter som man kan nyttja ett större bassystem än så heller, innan grannarna kommer?

Skulle inte det räcka kan man väl ha prof x-6 eller nåt.

De ligger ofta ute till försäljning rätt billigt tycker jag med och behöver således inte kosta skjortan.

Men visst man får ju varken slutet eller infra då. Sen är det kanske som alltid att det finns bättre grejer ändå, hur fett det en må vara vid en första anblick?

Något som dock verkar vettigt tycker jag är att ha minst fyra utstrålningspunkter i basen, oavsett system.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-27 10:05

genstruktur skrev:Själv har jag så jäkla svårt att förstår att prof x-4 inte skulle räcka. Har hört dem två gånger hos Jonas i Göteborg och jag tyckte det var bas utav bara helvete :). Skulle inte det räcka kan man väl ha prof x-6 eller nåt.

De ligger ofta ute till försäljning rätt billigt tycker jag med och behöver således inte kosta skjortan.

Men visst man får ju varken slutet eller infra då. Sen är det kanske som alltid att det finns bättre grejer ändå, hur fett det en må vara vid en första anblick?


ProfX-4 är ju väldigt kapabelt, det skulle räcka fullständigt i nuvarande boende i fråga om kapacitet...

För mig skulle det fungera bra med portat, men jag vill ha mindre individuella lådor och möjlighet till att få in mer konarea vs lådvolym, för att kunna placera modulerna akustiskt med optimalt, få det snyggare och det är en bonus att man i teorin kan nå lägre frekvenser än med portat.
Det är inget jag har nytta av alls i mitt rum med min kraftiga utsläckning under 25Hz, jag har ingen som helst upplevd output under 25Hz oavsett :)
Sedan har jag en upplevelse av att slutet nog låter lite mera naturligt än portat på något vis, det är en upplevelse och ja jag bryr mig inte om att dra några högre växlar på den saken.

Om jag i framtiden skulle behöva kapaciteten så kan jag bygga portade lådor till mina element och då ha upp till profY-8 och då kan man börja flytta luft på sanslösa nivåer :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Morello » 2018-08-27 10:11

Man bör ha i åtanke att slutna lådor ger väldigt mycket mindre kapacitet än samma element i en basreflexlåda.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2018-08-27 10:22

Självklart är det så, det ska man ta med i beräkning när man ska välja lösning i basen :)
Du behöver ha ca 3ggr fler slutna för att spela lika starkt i det område där dom portade har som mest utväxling av principen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-08-27 10:38

DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:
...eller åtta likadana till...?


Elementet är inte bra nog att investera i ytterligare. Vill ha något bättre som matchar i32s. Jag gillar slutna basar men behöver så stor membran-yta innan det händer grejer. Därav går jag i tankar igen om Profundus Y-4 som ändå kan ge tryck till 14Hz. Eller största anledningen är nog att jag orkar verkligen inte bygga mer lådor..är trött på det. :lol:

Jag kan ju alltid testa profundus X-4 antar jag men för dom pengarna kan man få fyra 18":are.. BMS 18N862 t.ex.


ProfY-4 blir nog super nice ;)

Och ja det är så trist att bygga saker om man inte har tillgång till en riktigt bra verkstad tycker jag...
Lådor låter jag gärna någon annan bygga :)


Lutar åt det helt klart.. Prof. Y-4 ÄR bra.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-27 13:51

Prof Y-4 lär väl vara snäppet fetare än prof x-4 så jag säger att det borde räcka och bli över utan att någonsin ha hört ett sådant system :) .

När du fått dem, får man komma och lyssna då philipbtz? För du bor väl hyfsat nära Göteborg?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2018-08-27 14:28

genstruktur skrev:Prof Y-4 lär väl vara snäppet fetare än prof x-4 så jag säger att det borde räcka och bli över utan att någonsin ha hört ett sådant system :) .


Inte bara snäppet.... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Morello » 2018-08-27 14:30

Mellan W104 och W121 skiljer styvt 6 dB. (map. pumpkapacitet)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-27 14:51

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Prof Y-4 lär väl vara snäppet fetare än prof x-4 så jag säger att det borde räcka och bli över utan att någonsin ha hört ett sådant system :) .


Inte bara snäppet.... :mrgreen:


Är det då plomberna börjar trilla ur? :P
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav philipbtz » 2018-08-28 10:07

genstruktur skrev:Prof Y-4 lär väl vara snäppet fetare än prof x-4 så jag säger att det borde räcka och bli över utan att någonsin ha hört ett sådant system :) .

När du fått dem, får man komma och lyssna då philipbtz? För du bor väl hyfsat nära Göteborg?


Givetvis, får se när det är på plats bara :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-28 15:29

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:Prof Y-4 lär väl vara snäppet fetare än prof x-4 så jag säger att det borde räcka och bli över utan att någonsin ha hört ett sådant system :) .

När du fått dem, får man komma och lyssna då philipbtz? För du bor väl hyfsat nära Göteborg?


Givetvis, får se när det är på plats bara :)


Sköj, jag håller tummarna för att det är snart! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-28 15:33

Morello skrev:Mellan W104 och W121 skiljer styvt 6 dB. (map. pumpkapacitet)


För hela systemet om 4 eller per styck?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-28 15:36

genstruktur skrev:
Morello skrev:Mellan W104 och W121 skiljer styvt 6 dB. (map. pumpkapacitet)


För hela systemet om 4 eller per styck?

Spelar ingen roll. Givet att du jämför lika många av vardera modell.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav genstruktur » 2018-08-28 15:43

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
Morello skrev:Mellan W104 och W121 skiljer styvt 6 dB. (map. pumpkapacitet)


För hela systemet om 4 eller per styck?

Spelar ingen roll. Givet att du jämför lika många av vardera modell.


Aha, då har prof y-4 6dB mer pumpkapacitet än prof x-4. Tänkte att det nästan var för enkelt, kändes som en kuggfråga 8).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster