Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 17:32

bakerman22 skrev:
DVD-ai skrev:Som trådskapare skriver jag nu:

Snälla både Ino- hatare och Ino- älskare och Ino- mitt i mellan och allt runt omkring, kan ni vara snälla och inte dras med i eller bry er om vad den andre skriver i den debatt som nu håller på och dra igång i min tråd.
Vad som är prisvärt är ju upp till var och en, det som ger det ljud man själv vill ha och till lägsta pris i relation till det = prisvärt.
Alltså är det helt subjektivt och ämnet är således helt onödigt att diskutera på detta sättet som det nu görs (finnt inget rätt och fel) och dessutom så ska det inte diskuteras i denna tråd oavsett.
Så starta en ny tråd om detta subjektiva ämne ska stötas och blötas, tack :)

Åter till ämnet som är helt oberoende av märke !
nämligen hur DU vill ha/ tänker gällande dimmensionering av bassystem :)



Fast om man ska vara riktigt ärlig så blev ju den här tråden (också) en tråd om Ino ganska omgående.
Tycker att det har nämnts i princip bara w104 och w121 redan från början. :wink:


Jag startade och jag har Ino, fyll på med något som ej är Ino om du vill och det gäller alla.
Eftersom många har Ino så blir det mycket Ino och om Ino stör någon för att det blir mycket Ino, ja då är det nog dennes problem med Ino som bör hanteras och inte förbjudas att dom som har Ino skriver i tråden :)

Va det tillräckligt många Ino som svar på en dum kommentar ? :)

Tråkigt att du inte kunde hålla dig från att skriva en sådan onödig och korkad kommentar direkt efter jag bad om att sådant skulle avstås från..

Sluta nu.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav bakerman22 » 2016-08-24 18:15

Mycket otrevlig kommentar..

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 18:25

Ja onödiga kommentarer för att störa har jag inget till övers för så då är det bäst om man inte skriver i tråden alls, helt enkelt.
Så himla onödigt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav distad » 2016-08-24 18:28

PerStromgren skrev:
i skrev:
FBK skrev:Och detta exempel och mitt har HELT ANDRA KOSTNADER, du vet skatter, löner,sociala avgifter och sådant där som vanliga företag betalar och då sticker ju mitt exempel ut som ett mycket prisvärt exempel när man väger in allt detta.
Och som JM skrev, allt går att sälja med mördande reklam. :wink:


På vad sätt är ditt inlägg relevant?


Det är det inte i den här tråden. V.v. avstå från att kommentera det.

Ja chefen, håller mig till att läsa och äta Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 18:37

Tarzan skrev:Såhär tänkte jag:
Bas är kul. Jag köpte två portade baslådor och stoppade i sls10. Det lät inte optimalt så det blev till att bygga någonting annat, och en sluten låda är enklare att bygga än en portad. För att inte nedgradera i output blev det 4 st. Sen levde jag med 4 slutna sls10 ett tag. Sen ville jag testa DBA så jag byggde 4 till. Nu sitter jag med 8 slutna sls10 och rejält med dämpning istället för DBA och känner att det är rätt trevligt.

"Lyssna, bygg eventuellt fler, repetera" skulle jag kalla metoden, om alternativet är "mät först, dimensionera sen".


Ja det är ju också en metod, lita på dina intryck :)
8x sls10" borde ju kunna trycka på rätt bra, mycket konarea börjar det att bli då ju ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 18:40

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Som trådskapare skriver jag nu:

Snälla både Ino- hatare och Ino- älskare och Ino- mitt i mellan och allt runt omkring, kan ni vara snälla och inte dras med i eller bry er om vad den andre skriver i den debatt som nu håller på och dra igång i min tråd.
Vad som är prisvärt är ju upp till var och en, det som ger det ljud man själv vill ha och till lägsta pris i relation till det = prisvärt.
Alltså är det helt subjektivt och ämnet är således helt onödigt att diskutera på detta sättet som det nu görs (finnt inget rätt och fel) och dessutom så ska det inte diskuteras i denna tråd oavsett.
Så starta en ny tråd om detta subjektiva ämne ska stötas och blötas, tack :)

Åter till ämnet som är helt oberoende av märke !
nämligen hur DU vill ha/ tänker gällande dimmensionering av bassystem :)

Jag vill ha en högtalare som är färdig och klar och sedan inte behöver extra lådor för det ena eller det andra.
Så har jag byggt i 25 år och det har alltid fungerat utan anmärkning.
Det kallas att ta ansvar för det man gör, så ingen annan behöver göra det efteråt.
men, det är jag det.


Men om det är så enkelt att olika krav och behov styr utformningen på anläggningen ? :)
Jag kan inte tänka mig någon fullrange högtalare som fullt ut skulle tillfredställa mig fullt ut på dom olika parametrar som jag tycker är viktiga.
Det behövs helt enkelt vara delat system för att det ska gå att uppnå :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 18:41

Conan skrev:Dimensionerade mitt "bassystem" lite händelsestyrt. Det började med att jag impulsköpte ett par pi60s begagnade, lirade på dem och hörde direkt att det var för mycket och för okontrollerad bas pga rumsresonanser. Hade begränsade möjligheter att ordna problemet med omflyttning av högtalare/lyssningspositionen eller ombyggnader i vardagsrummet så bs60 med kontrollboxen var ju enda utvägen egentligen.

Låter jäkligt fint nu och jag känner att systemet pi60s + bs60 träffar en riktig sweetspot map. prestanda, prisvärdhet och nåt som är möjligt att få in i normalt möblerade rum. :)


Ja det är väll så det har gått till här med, det utvecklas liksom till en lösning som inte var planerad i förväg så att säga :)
Min uppfattning är att dom flesta bassystem verkar utvecklas på det sättet, alltså att man startar med ett upplägg som sedan behöver mogna för att bli helt "rätt" tillslut.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Dartman » 2016-08-24 18:43

Morello skrev: snipp...samt det vävspända taket!


Just det upplever jag också som en väldigt välljudande byggnadsdetalj!

:)


/Jonas - vars bassystem är 18 x sls12, något som efter utbyggnad av lyssningsrummet nog kunde få vara ännu fler. Men, man får hia sig lite.
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 18:49

Dartman skrev:
Morello skrev: snipp...samt det vävspända taket!


Just det upplever jag också som en väldigt välljudande byggnadsdetalj!

:)


/Jonas - vars bassystem är 18 x sls12, något som efter utbyggnad av lyssningsrummet nog kunde få vara ännu fler. Men, man får hia sig lite.


Ja det är en lösning som jag har upplevt som positiv i många fall, trevligt med något som kan äta lite energi :)

Du kör med 18st Peerless 12" va ?
sls 12" för att vara exakt ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2016-08-24 19:05

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Som trådskapare skriver jag nu:

Snälla både Ino- hatare och Ino- älskare och Ino- mitt i mellan och allt runt omkring, kan ni vara snälla och inte dras med i eller bry er om vad den andre skriver i den debatt som nu håller på och dra igång i min tråd.
Vad som är prisvärt är ju upp till var och en, det som ger det ljud man själv vill ha och till lägsta pris i relation till det = prisvärt.
Alltså är det helt subjektivt och ämnet är således helt onödigt att diskutera på detta sättet som det nu görs (finnt inget rätt och fel) och dessutom så ska det inte diskuteras i denna tråd oavsett.
Så starta en ny tråd om detta subjektiva ämne ska stötas och blötas, tack :)

Åter till ämnet som är helt oberoende av märke !
nämligen hur DU vill ha/ tänker gällande dimmensionering av bassystem :)

Jag vill ha en högtalare som är färdig och klar och sedan inte behöver extra lådor för det ena eller det andra.
Så har jag byggt i 25 år och det har alltid fungerat utan anmärkning.
Det kallas att ta ansvar för det man gör, så ingen annan behöver göra det efteråt.
men, det är jag det.


Men om det är så enkelt att olika krav och behov styr utformningen på anläggningen ? :)
Jag kan inte tänka mig någon fullrange högtalare som fullt ut skulle tillfredställa mig fullt ut på dom olika parametrar som jag tycker är viktiga.
Det behövs helt enkelt vara delat system för att det ska gå att uppnå :)

Jepp.
Då talar vi om ett 3-vägssystem.
Säg 100 liter med 12" bas, 6½" mellan och en diskant
Filter 700-3000 hz 12 db/octav
Rätt gjort behövs inget annat och absolut ingen extra baslåda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 19:09

Men det du beskriver kommer inte att vara ens i närheten av att uppfylla mina olika krav :)
Så det är ju ändå upp till personens behov och olika krav att avgöra om man bör gå på ett par små eller jätte stora högtalare eller flera små eller jätte många stora osv...

Jag vill ha synliga högtalare som är maximalt så stora som typ Ino pi60
Jag vill ha möjlighet att spela riktigt riktigt starkt vid behov
Jag vill ha full utsträckning ner till 10Hz
Jag vill ha konarea som är helst 16st 10" eller 12st 12" eller 8st 15"
Jag vill kunna trimma in systemet efter rummets akustiska förutsättningar i basen, detta kräver många strålningspunkter.

Dessa egenskaper blir svåra att få in i ett par fullrange högtalare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2016-08-24 19:39

DVD-ai skrev:Men det du beskriver kommer inte att vara ens i närheten av att uppfylla mina olika krav :)
Så det är ju ändå upp till personens behov och olika krav att avgöra om man bör gå på ett par små eller jätte stora högtalare eller flera små eller jätte många stora osv...

Jag vill ha synliga högtalare som är maximalt så stora som typ Ino pi60
Jag vill ha möjlighet att spela riktigt riktigt starkt vid behov
Jag vill ha full utsträckning ner till 10Hz
Jag vill ha konarea som är helst 16st 10" eller 12st 12" eller 8st 15"
Jag vill kunna trimma in systemet efter rummets akustiska förutsättningar i basen, detta kräver många strålningspunkter.

Dessa egenskaper blir svåra att få in i ett par fullrange högtalare :)

Låter knepigt.
Men 14 Hz på 11" kan jag ordna med KLH 11" bas som har friluftresons på 14 Hz.
300 watt borde vara tillräcklig effekttålighet
Möblera rummet som en vanligt vardagsrum med soffa fåtöljer och bokhylla samt mattor så blir det nog så vackert
Du spelar sönder hörseln med så mång basar som du vill ha.
:-)
Dessutom får du med många basar på olika ställer löptidsfel som brukar ge en smetig bas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-24 19:49

Jag håller inte med.
För det första så spelar man inte sönder hörseln pga hög nivå basregistret, då krävs det helt galna nivåer som är långt över vad dvd-ai system klarar av. För det andra så räcker 2st 11" inte ens nästan för det som dvd-ai vill kunna spela. Och för det tredje, jo det fungerar väldigt bra att integrera många basar om man placerar dem rätt och har ett bra filter. Fördelen med många basar är dessutom mer än bara ökad kapacitet.

Efter att ha vant mig vid ett delat system så kommer jag förmodligen aldrig gå tillbaka till fullregister. Synd för det vore så mycket smidigare, men de jag hört hittils har inte presterat lika bra som ett delat system.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 19:50

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Men det du beskriver kommer inte att vara ens i närheten av att uppfylla mina olika krav :)
Så det är ju ändå upp till personens behov och olika krav att avgöra om man bör gå på ett par små eller jätte stora högtalare eller flera små eller jätte många stora osv...

Jag vill ha synliga högtalare som är maximalt så stora som typ Ino pi60
Jag vill ha möjlighet att spela riktigt riktigt starkt vid behov
Jag vill ha full utsträckning ner till 10Hz
Jag vill ha konarea som är helst 16st 10" eller 12st 12" eller 8st 15"
Jag vill kunna trimma in systemet efter rummets akustiska förutsättningar i basen, detta kräver många strålningspunkter.

Dessa egenskaper blir svåra att få in i ett par fullrange högtalare :)

Låter knepigt.
Men 14 Hz på 11" kan jag ordna med KLH 11" bas som har friluftresons på 14 Hz.
300 watt borde vara tillräcklig effekttålighet
Möblera rummet som en vanligt vardagsrum med soffa fåtöljer och bokhylla samt mattor så blir det nog så vackert
Du spelar sönder hörseln med så mång basar som du vill ha.
:-)
Dessutom får du med många basar på olika ställer löptidsfel som brukar ge en smetig bas.


Men med så många basar så kan ja ju hantera problem med akustiken i rummet som jag ej kommer åt med färre basar, detta ger en återgivning som upplevs naturligare och MINDRE smetig tycker jag :)

Sedan är det ingen större risk för hörseln med bas på höga ljudnivåer,,och målet är som sagt inte att spela bara starkt utan mängden basar är just till för att det ska låta bra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 19:54

AndreasArvidsson skrev:För det första så spelar man inte sönder hörseln pga hög nivå basregistret, då krävs det helt galna nivåer som är långt över vad dvd-ai system klarar av. För det andra så räcker 2st 11" inte ens nästan för det som dvd-ai vill kunna spela, och för det tredje jo det fungerar väldigt bra att integrera många basar om man placerar dem rätt och har ett bra filter. Fördelen med många basar är dessutom mer än bara ökad kapacitet.

Efter att ha vant mig vid ett delat system så kommer jag förmodligen aldrig gå tillbaka till fullregister. Synd för det vore så mycket smidigare, men de jag hör hittils har inte presterat lika bra som ett delat system.


Jag instämmer :)

2st 11" i basreflex skulle säkert kunna spela starkt nog "för det mesta" (vilket ej duger som slutgiltigt mål), men det är för lite konarea och går inte djupt nog för mig och dessutom så kan jag med 11" och portat ej bygga lådor som är tunna nog.
Så det faller på flera parametrar där.

Men nog om detta sidospår,,åter till Perfector! :)
Senast redigerad av DVD-ai 2016-08-24 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Perfector » 2016-08-24 19:54

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Men det du beskriver kommer inte att vara ens i närheten av att uppfylla mina olika krav :)
Så det är ju ändå upp till personens behov och olika krav att avgöra om man bör gå på ett par små eller jätte stora högtalare eller flera små eller jätte många stora osv...

Jag vill ha synliga högtalare som är maximalt så stora som typ Ino pi60
Jag vill ha möjlighet att spela riktigt riktigt starkt vid behov
Jag vill ha full utsträckning ner till 10Hz
Jag vill ha konarea som är helst 16st 10" eller 12st 12" eller 8st 15"
Jag vill kunna trimma in systemet efter rummets akustiska förutsättningar i basen, detta kräver många strålningspunkter.

Dessa egenskaper blir svåra att få in i ett par fullrange högtalare :)

Låter knepigt.
Men 14 Hz på 11" kan jag ordna med KLH 11" bas som har friluftresons på 14 Hz.
300 watt borde vara tillräcklig effekttålighet
Möblera rummet som en vanligt vardagsrum med soffa fåtöljer och bokhylla samt mattor så blir det nog så vackert
Du spelar sönder hörseln med så mång basar som du vill ha.
:-)
Dessutom får du med många basar på olika ställer löptidsfel som brukar ge en smetig bas.


Men med så många basar så kan ja ju hantera problem med akustiken i rummet som jag ej kommer åt med färre basar, detta ger en återgivning som upplevs naturligare och MINDRE smetig tycker jag :)

Sedan är det ingen större risk för hörseln med bas på höga ljudnivåer,,och målet är som sagt inte att spela bara starkt utan mängden basar är just till för att det ska låta bra :)

Lycka till du glade :P
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-24 19:56

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:
Perfector skrev:Låter knepigt.
Men 14 Hz på 11" kan jag ordna med KLH 11" bas som har friluftresons på 14 Hz.
300 watt borde vara tillräcklig effekttålighet
Möblera rummet som en vanligt vardagsrum med soffa fåtöljer och bokhylla samt mattor så blir det nog så vackert
Du spelar sönder hörseln med så mång basar som du vill ha.
:-)
Dessutom får du med många basar på olika ställer löptidsfel som brukar ge en smetig bas.


Men med så många basar så kan ja ju hantera problem med akustiken i rummet som jag ej kommer åt med färre basar, detta ger en återgivning som upplevs naturligare och MINDRE smetig tycker jag :)

Sedan är det ingen större risk för hörseln med bas på höga ljudnivåer,,och målet är som sagt inte att spela bara starkt utan mängden basar är just till för att det ska låta bra :)

Lycka till du glade :P


Haha jag ska göra mitt bästa som vanligt, du vet att du är välkommen över på fika sedan och se vad du tycker, jag bjuder på goa bullar ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav JM » 2016-08-24 20:15

PerStromgren skrev:JM, berätta hur du dimensionerar bassystem!

PS. Jag såg nu att du har berättat vad du provat, men inte - som jag ser - hur det blev när du lyckades.

Jag lyssnar huvudsakligen på Quad 989 med e n liten subbas i högra främre hörnet.
Positionen för Quad-högtalarna exciterar inga märkbara resonanser men ger en ovanligt ren o fast bas. Misstänker att specialbyggt lyssningsrum på 200 m3 rum + upptill 1 m sten-ull i väggarna + dipol-ljudet i och ur fas gör sitt. Hörnplaceringen förstärker medvetet den klena subbasen. I mitt fall stimuleras inga hörbara resonanser av subbasen. Elektrostaterna är ej filtrerade i basen. Subbasen flyller i på ett trevligt sätt under ca 60 Hz.
Jag lyssnar oftast på en medelnivå strax under 85 dB och blir ofta förvånad hur mycket mer odistorderade detaljer som framträder i mina gamla inspelningar jämfört med högnivålyssnade.
Skall jag vara kritisk är transienterna lätt komprimerade och de absolut lägsta frekvenserna finns inte.
Men jag har en plan.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Morello » 2016-08-24 21:00

Trevligt med stora vardagsrum. Jag skulle gärna ha något större.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Morello » 2016-08-24 21:03

Dartman skrev:
Morello skrev: snipp...samt det vävspända taket!


Just det upplever jag också som en väldigt välljudande byggnadsdetalj!

:)


/Jonas - vars bassystem är 18 x sls12, något som efter utbyggnad av lyssningsrummet nog kunde få vara ännu fler. Men, man får hia sig lite.


Dock behöver jag ta hit någon som kan spänna upp ett nytt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Dartman » 2016-08-24 21:30

Morello skrev:
Dock behöver jag ta hit någon som kan spänna upp ett nytt.


OT:

Är det mycket trasigt? Jag har lagat mindre sprickor och hål med framgång. Tipsar gärna om tillvägagångssätt.

:)

Annars finns det en snubbe i Sthlm som verkar väldigt duktig. Tror inte det är så förskräckligt dyrt.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav music4ever » 2016-08-24 21:32

DVD-ai skrev:
music4ever skrev:Har profundus Y-6 nu och är rätt nöjd med det. Möjligt att jag ska sikta på Y-8 när det blir hus.



Behöver du mer kapacitet eller är det akustiken eller konarea som gör att du vill ha flera ? :)
eller är det "bara för att" ?! :D

Det är väl både akustiken och lite mer kapacitet. Gillar när det är låg dist.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Mirage » 2016-08-24 21:44

steveo1234 skrev:
Mirage skrev:
steveo1234 skrev:Tja. Systemet dimensioneras för att kunna spela allt material på referensnivå på lyssningsplats (plus en house curve på 6db) och ska kunna sträcka sig ner långt ner i registret, iaf till 5-7hz eller så utan märkbar distorsion. Blir det lägre så är det ju trevligt men det är mer beroende av val av elektronik än någonting annat.
Därefter adderas lämpligt val av närfältsbasar som bör ligga någonstans runt -5 till -10db jämfört huvudsystemet.

Allt placeras därefter i rummet så att mätningarna ser bra ut.


Hur definierar man referensnivå? Vilket ljudtryck ska man uppnå?

För övrigt så låter det ju som en sund målsättning. :)


Jag refererar alltid till thx standarden för ljudtryck, dvs, 105db >80hz på lyssningsplats samt 115db <80hz per kanal. I praktiken siktar jag därför på runt 128db i peak vid basfrekvenser på lyssningsplatsen.

Den uppmärksamme läsaren inser snabbt att det endast är görbart med en hälsosam rumsförstärkning som i mitt rum uppstår vid typ 30hz. Utomhus eller i ett (enormt) stort rum hade målet varit omöjligt.


Tack för ett mycket bra svar! :)

Läste en gång på ett annat forum om det här med referensnivå och att det skulle vara 10 dB skillnad mellan bas och de högre registren. Ställde då en fråga om hur man definierade detta, men det var ingen som kunde svara på vid vilken frekvens gränsen gick; och inte heller vilket ljudtryck som var referensnivå.

Jag har lite följdfrågor på detta, men det är mer kopplat till min egen anläggning så jag tror det passar bättre i min medlemstråd.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Spacebug » 2016-08-24 22:08

Mirage skrev:Läste en gång på ett annat forum om det här med referensnivå och att det skulle vara 10 dB skillnad mellan bas och de högre registren. Ställde då en fråga om hur man definierade detta, men det var ingen som kunde svara på vid vilken frekvens gränsen gick; och inte heller vilket ljudtryck som var referensnivå.

Jag har lite följdfrågor på detta, men det är mer kopplat till min egen anläggning så jag tror det passar bättre i min medlemstråd.


De 10dB extra är specifikt för LFE kanalen i ljudspår på film, inte basregistret generellt
LFE kanalen skall spelas upp 10dB högre än resterande fullregister kanaler, basljud i de övriga fullregister kanalerna skall naturligtvis inte få denna 10dB ökning.



Till trådfrågan så tänkte jag nog inte så mycket annat än att bygga bas är säkert kul, väljer något vettigt element och bygger 2 slutna basar.
Det blev 2st ROY, spelade på bra tyckte jag i början.
Började sedan experimentera med att lyfta infra frekvenserna men ojj vad fort slaglängden tog slut, byggde 2 till, sen 4 till, och 8 till.
I omgångar utökade jag systemet med 6dB och använde nog det mesta för att gräva djupare i infra området.
När de sista 8 lådorna för totalt 16st blev klara blev det nytt boende också, där det vettigaste rummet inte verkade äta så mycket bas som det gamla så helt plötsligt var 16st ROY basar klart vettigt dimensionerat för mina behov och inte på gränsen till lite som i det gamla rummet.
Headroom är bra att ha för lägre dist så det plågar mig inte något nämnvärt att de sista 8 basarna kanske inte var helt nödvändiga i det nya rummet.

Tittar man i backspegeln kanske jag borde insett att jag började bli basnarkoman, sålt basarna jag hade och gått på större element, hade blivit färre lådor att bygga för samma/högre kapacitet och säkert billigare.
Men många strålningskällor är säkert bra så de jag byggt får allt stanna...

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Mirage » 2016-08-24 22:23

Spacebug skrev:
Mirage skrev:Läste en gång på ett annat forum om det här med referensnivå och att det skulle vara 10 dB skillnad mellan bas och de högre registren. Ställde då en fråga om hur man definierade detta, men det var ingen som kunde svara på vid vilken frekvens gränsen gick; och inte heller vilket ljudtryck som var referensnivå.

Jag har lite följdfrågor på detta, men det är mer kopplat till min egen anläggning så jag tror det passar bättre i min medlemstråd.


De 10dB extra är specifikt för LFE kanalen i ljudspår på film, inte basregistret generellt
LFE kanalen skall spelas upp 10dB högre än resterande fullregister kanaler, basljud i de övriga fullregister kanalerna skall naturligtvis inte få denna 10dB ökning.


OK, då får jag tacka för förtydligandet!

Det här hade jag nog missuppfattat då... Har fått för mig att jag läst att örat är mindre känsligt för lägre frekvenser. Det har jag tolkat som att man ska mäta ett högre ljudtryck vid lägre frekvenser för att det ska låta bra.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav hammarn_2 » 2016-08-24 22:26

Det här tjôtet om dist hit o dist dit... Jag vet att Per startade en tråd i en annan forumdel också eftersom han liksom jag inte helt verkar (verkade?) vara med på tåget.

Du med stort bassystem, skulle du i experimentellt syfte kunna tänka dig att:

1) justera fram två lägen i din rigg där samma (läs: väldigt snarlik) output åstadkoms med hela resp. halva bassystemet i drift

2) därefter, med halva basarsenalen igång, spela någon trevlig basrik truddelutt för glatta livet och höja volymen tills det upplevs som att basarna inte längre räcker till helt och hållet.

3)(valfritt) upprepa proceduren fast med hela bassystemet igång, samma styrka (alltså med annan gain-inställning på basförstärkarna) och reflektera över skillnaden

4) mäta några sinusar i REW (eller annat program som mäter dist) med den noterade volyminställningen i de olika konfigurationerna, och därefter posta graferna

:D

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Spacebug » 2016-08-24 22:51

Mirage skrev:Det här hade jag nog missuppfattat då... Har fått för mig att jag läst att örat är mindre känsligt för lägre frekvenser. Det har jag tolkat som att man ska mäta ett högre ljudtryck vid lägre frekvenser för att det ska låta bra.


Det stämmer bra, men inte därför den 10dB skillnaden finns.
Alla digitala ljudspår har en maxvolym på 0dBFS, så långt är alla kanaler i ljudspåren lika.
För att ge utrymme för större dynamiska förlopp hos lågfrekventa effekter (LFE) i film gavs effekterna en separat kanal som sågs till att spelas upp 10dB högre än övriga kanaler.
THX referensvolym blir då maximalt 115dB för LFE och 105dB för övriga kanaler vid lyssningsplats.

Väljer man sedan i exempelvis en bioreciever att mixa in basljud från fullregister kanalerna till subwoofer ges de basljuden först en dämpning på 10dB innan de mixas in med LFE för att sedan skickas till sub-out.
På så vis spelas LFE upp 10dB starkare än övriga kanaler och basljud från övriga kanaler får rätt ljudtryck även när de spelas upp av subwoofern.

Det du tänker på med hörselns tillkortakommanden mot lägre frekvenser hanteras ofta i EQ av vad som här ofta benämns som "house curve", inställningar som ger lägre frekvenser ökande ljudtryck.
Säg en sluttande kurva där kanske 20Hz spelas upp 10dB starkare än 100Hz exempelvis...

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Mirage » 2016-08-24 23:00

OK, då förstår jag lite mer. Tack igen för jättebra svar!

De senare förklarar varför tonkurvan hos mig ser ut som den gör, det är en house curve (har haft hjälp att ställa in). Däremot så vet jag inte om jag når de där referensnivåerna, men det känns tillräckligt starkt för mig ändå. Finns bild på tonkurvan i min medlemstråd, om det är av intresse.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Elfsberg » 2016-08-25 18:58

Jag vill kolla på film på referenslitteratur på ett lagomt långt avstånd.
Det är inte superviktigt med infraprestanda.

Idag tar jag hänsyn till grannar och plånbok. I framtiden kommer jag inte göra det, kanske landar jag på cirka pY-4 eller infraY-6 eller -8.

Till vardagsanvändning duger mina QM60 gott och väl. Junior ensamma tål inte riktigt de nivåer jag vill ha på musik när jag går runt i mitt hem och städar t ex, men med sub basar gör de det.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav MichaelG » 2016-08-26 19:43

Jag har ett par hyfsat baskapabla frontar, som dock inte räcker till vid filmlyssning på referensnivå. Därför har jag kompletterat med en SVS-sub stor som en frysbox med 2 x 12". Eftersom rummet inte är jättestort (22 kvm) räcker detta fint. Jag är dock tvungen att använda en dsp till subben och eq:a ner en topp vid 30 Hz på frontarna för att det ska bli bra vid lyssningsplats. Dock skiljer sig basåtergivningen åt på olika platser i rummet. Fler baslådor i rummet skulle sannolikt ge en jämnare basåtergivning, men det är såpass bra just nu att jag inte orkar bry mig riktigt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster