Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Dimensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 11:00

Detta är ju en fråga som är uppe titt som tätt i alla mljliga trådar och meningarna går allt som oftast isär.
1: Den ena tycker att bassystemet ska kunna spela mycket starkare än toppar, den andra tycker att det räcker när behovet av ljudtryck uppfylls och kan ha bassystem som är både klenare eller kralligare än topparna och den tredje vill ha balans oavsett behov.

2: Sedan har vi frågan gällande antal basmoduler och möjlighet att arbeta med rummet, även här går man olika vägar och somliga verkar nöjda med 4-6moduler och att allt över detta är onödigt = köper 4-6st kraftiga moduler som täcker hela behovet.
Andra vill mura hela väggarna med basmduler för att undertrycka rumsresonanser både högt och brett i rummet.

3: Slutligen detta med konarea, här är dom flesta överens om att mer är bättre, men ej om vart gränsen går när det bara blir dyrare men inte upplevs ge något.




1: Jag personligen är av uppfattningen att obalanser i maximal kapacitet i anläggningen enbart är intressant om man spelar starkt nog att uppfatta en ökad disst i ett av dessa området som en följd av detta.
Och då framförallt om man spelar över max kapaciteten för den klenare delen av anläggning, detta kan även innefatta slutsteg som klipper osv...
Så länge man inte spelar starkare än att den svagaste delen i anläggningen ändå mäktar med att göra ett fullgott jobb, då är det ju inte ett problem ! :)
Jag har planer på att "inte ha större slutsteg än nödvändigt" bara jag kan spela så starkt som jag behöver så är det fullt tillräckligt.
Jag behöver ej ha möjlighet att maxa ut basarna.

2: Dessutom så tycker jag att det är trevligt med placering som släcker ut resonanserna maximalt i båda bredd och höjd på rummet och vill då ha 8st utstrålningspunkter i både höjd och bredd på rummet.
Detta ger 16st basmoduler för att uppnå detta, 16st basmoduler är alltså det antal som JAG anser mig vilja ha för att arbeta maximalt med rummet.
8st basmoduler, som jag har nu, är halva vägen och jag når "bara" det mesta på höjden i rummet och det värsta på bredden i rummet.
Medan med 16 moduler så bör man kunna nå i stort sätt eller faktiskt allt på både höjden och bredden i rummet = bra utväxling av det ökade antalet. :mrgreen:

3: Konarea vill jag ha massor, gärna 16st 10" (motsvarar ca 8st 15" eller 12st 12" eller något i den stilen) för konarea är något som jag har uppfattat ger mig oerhört mycket.



Resultat:
Detta med antalet moduler för att bekämpa rumsresonanser samt för att få konarea på samma gång ger ju att kapaciteten naturligtvis blir stor, större än vad jag "behöver".
Men det gör ju inget, jag får ju två egenskaper som jag eftersträvar och en överkapacitet hos själva basmodulerna är ingen nackdel på något sätt. :)
Jag ämnar nog driva detta bassystem med ett 2kanal steg (Rotel rb1080 ?) på ca 500-600w 4ohm och basarna kopplas serie/parallel till 5ohm/kanal.
Då är steget alldeles för klent för att maxa basarna, men spelar det någon roll ?
Nej :)

Känsligheten blir mycket hög och därav får man ut väldigt mycket ljudtryck ur dessa 500w, absolut tillräckligt för mitt behov.
Slutsteget blir alltså den svagaste länken men den kommer samtidigt att vara stark nog för att inte ställa till det när det lyssnas på musik.
Hur vet jag detta då ?

Jo jag har ju exakt HALVA detta system just nu, 8st InfraX basmoduler kopplade som 10ohm på ett Rotel rb1080 = typ 2x 250w.
Om jag dubblar antalet basar och parallellkopplar dessa så blir det 6dB högre känslighet (3dB i konarea och från 10 till 5ohm = steget lämnar dubbla effekten) så samtidigt 6dB mer headroom med samma steg som nu (eftersom slutsteget sätter gränsen)
Det räcker med råge för att spela minst lika starkt i ett hus med mjuka väggar som jag gör nu i lägenheten med hårda väggar, och jag har massor av överkapacitet idag i förhållande till mitt behov av ljudtryck - alltså räcker det :)


Hur har ni tänkt med era bassystem och har ni några planer inför kommande bassystem och hur tänker ni där ?
Senast redigerad av DVD-ai 2016-08-24 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav JM » 2016-08-21 11:42

DVD-ai skrev:
2: Dessutom så tycker jag att det är trevligt med placering som släcker ut resonanserna maximalt i båda bredd och höjd på rummet och vill då ha 8st utstrålningspunkter i både höjd och bredd på rummet.
Detta ger 16st basmoduler för att uppnå detta, 16st basmoduler är alltså det antal som JAG anser mig vilja ha för att arbeta maximalt med rummet.
8st basmoduler, som jag har nu, är halva vägen och jag når "bara" det mesta på höjden i rummet och det värsta på bredden i rummet.
Medan med 16 moduler så bör man kunna nå i stort sätt eller faktiskt allt på både höjden och bredden i rummet = bra utväxling av det ökade antalet.

Hur gör du utplaceringen av dina basmoduler i rummet?
Delningsfrekvens?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 11:45

Målet i nästa boende är 4st på höjd och 4st på bredden i rummet med förhållande 0,5-1-1-1-0,5 till angränsningsytor i både höjd och bredd på rummet.
Det ger att 16st basmoduler räcker/krävs till detta :)

Och om jag ska ha 16st basmoduler så ska dom absolut vara helt gömde på samma sätt som mina 8st idag, inbyggda i dämpväggen.
Så då får det blir fler av samma element helt enkelt! (eftersom det går att bygga väldigt platta lådor)

Edit: delning vid 80Hz men kommer att vilja testa delning uppåt, ca 100Hz och 125Hz ska testas med.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav JM » 2016-08-21 11:54

DVD-ai skrev:Målet i nästa boende är 4st på höjd och 4st på bredden i rummet med förhållande 0,5-1-1-1-0,5 till angränsningsytor i både höjd och bredd på rummet.
Det ger att 16st basmoduler räcker/krävs till detta :)

Och om jag ska ha 16st basmoduler så ska dom absolut vara helt gömde på samma sätt som mina 8st idag, inbyggda i dämpväggen.
Så då får det blir fler av samma element helt enkelt! (eftersom det går att bygga väldigt platta lådor)

Tillämpar du någon princip för utplaceringen? Om så - vilken?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 11:57

JM skrev:
DVD-ai skrev:Målet i nästa boende är 4st på höjd och 4st på bredden i rummet med förhållande 0,5-1-1-1-0,5 till angränsningsytor i både höjd och bredd på rummet.
Det ger att 16st basmoduler räcker/krävs till detta :)

Och om jag ska ha 16st basmoduler så ska dom absolut vara helt gömde på samma sätt som mina 8st idag, inbyggda i dämpväggen.
Så då får det blir fler av samma element helt enkelt! (eftersom det går att bygga väldigt platta lådor)

Tillämpar du någon princip för utplaceringen? Om så - vilken?

JM


Vad är du ute efter med denna fråga ?
Svaret har du redan fått på hur dom är tänkta att placeras och det är grundat på att det ska bli tidkorrekta reflektioner på samtliga angränsningsytor = minimera destruktiva resonanser i rummet.
Jag har ingen princip utan går på det som tekniskt bör ge önskat resultat :)


Hur skulle du göra?
regogör gärna :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav JM » 2016-08-21 12:33

DVD-ai skrev:
JM skrev:
DVD-ai skrev:Målet i nästa boende är 4st på höjd och 4st på bredden i rummet med förhållande 0,5-1-1-1-0,5 till angränsningsytor i både höjd och bredd på rummet.
Det ger att 16st basmoduler räcker/krävs till detta :)

Och om jag ska ha 16st basmoduler så ska dom absolut vara helt gömde på samma sätt som mina 8st idag, inbyggda i dämpväggen.
Så då får det blir fler av samma element helt enkelt! (eftersom det går att bygga väldigt platta lådor)

Tillämpar du någon princip för utplaceringen? Om så - vilken?

JM


Vad är du ute efter med denna fråga ?
Svaret har du redan fått på hur dom är tänkta att placeras och det är grundat på att det ska bli tidkorrekta reflektioner på samtliga angränsningsytor = minimera destruktiva resonanser i rummet.
Jag har ingen princip utan går på det som tekniskt bör ge önskat resultat :)


Hur skulle du göra?
regogör gärna :)


Förstår inte hur du tänker. Uppenbarligen är det någon tekniskt tänk som du tillämpar. Vem eller var har du hämtat informationen från?
Med så många basmoduler är det lättaste sättet att lokalisera alla störande resonansers tryckmaxima. Placera en basmodul urfas i var o en av dessa punkter i rummet. Mät rummet o justera ljudtrycket i fallande besvärlighetsgrad för varje enskild resonans till en rak tonkurva. Därefter kan en eq släta ut kvarvarande ojämnheter.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 13:05

Må så vara, men så tänker jag i alla fall. :D
Det ger ju att lika mängd energi trycks ut i maxima och minima i båda ledderna i rummet samt att reflexerna från angränsningsytor dessutom gör det samma ! :)
Detta tycker jag enbart handlar om logiskt tänkande kombinerat med någorlunda koll på hur fysiken fungerar, rita upp det jag beskriver och du kommer att se hur jag tänker.
Det är ju samma tänk som alltid, jämn fördelning av energi :)

Har du lust att redogöra mer för hur du tänker dig gå tillväga enligt dina tankar här ovan ?
Och på vilket sätt det är lättare än att placera modulerna så som jag beskriver och därmed uppnå en jämn fördelning av energin både vertikalt och hirisontalt ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-21 13:11

Gällande kapacitet så vill jag principiellt ha lika låg dist i alla register. Detta medför för mig att jag behöver ett bassystem som klarar av betydligt högre ljudtryck jämfört med topparna. Detta till stor del pga hur film är mixat och att jag vill spela ned i infraområdet som kräver mycket av systemet. Tanken är iaf att inget register skall vara någon flaskhals.

Vad gäller antal så tar jag gärna så många som möjligt. Utöver att hög konarea är väldigt trevligt så får man hög verkningsgrad och många strålkningspunkter vilket generellt ger jämnare bas.

Ett par anledning att överdimensionera bassystem kan vara:
1. Om man bygger eget så är det inte speciellt dyrt att slänga på ett par lådor till. Hellre för mycket än att finna att man ändå har för lite kapacitet.
2. Basar riskerar att bottna på ett väldigt plötsligt och obehagligt sätt vid extrema ljudspår med mycket infra. Liknande problem har jag aldrig haft med toppsystem. Så för att vara på säkra sidan och slipper ora sig över vad ljudmakarna stoppar i spåret så är överkapacitet i bassystemet ingen dum idé.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2016-08-21 14:01

De värsta filmerna bottnar i princip vad som om man vill ha en room curve som faller redan från infraområdet. Även om jag gått från infraY-6 till infranY-12 så tror jag inte att gränsen flyttats väldigt mycket. (Nu slipper jag bekymra mig om att fixa det då det finns annat i rummet som reagerar väl mycket redan vid den kapaciteten jag har)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 14:34

AndreasArvidsson skrev:Gällande kapacitet så vill jag principiellt ha lika låg dist i alla register. Detta medför för mig att jag behöver ett bassystem som klarar av betydligt högre ljudtryck jämfört med topparna. Detta till stor del pga hur film är mixat och att jag vill spela ned i infraområdet som kräver mycket av systemet. Tanken är iaf att inget register skall vara någon flaskhals.

Vad gäller antal så tar jag gärna så många som möjligt. Utöver att hög konarea är väldigt trevligt så får man hög verkningsgrad och många strålkningspunkter vilket generellt ger jämnare bas.

Ett par anledning att överdimensionera bassystem kan vara:
1. Om man bygger eget så är det inte speciellt dyrt att slänga på ett par lådor till. Hellre för mycket än att finna att man ändå har för lite kapacitet.
2. Basar riskerar att bottna på ett väldigt plötsligt och obehagligt sätt vid extrema ljudspår med mycket infra. Liknande problem har jag aldrig haft med toppsystem. Så för att vara på säkra sidan och slipper ora sig över vad ljudmakarna stoppar i spåret så är överkapacitet i bassystemet ingen dum idé.


Låter sunt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 14:39

Nattlorden skrev:De värsta filmerna bottnar i princip vad som om man vill ha en room curve som faller redan från infraområdet. Även om jag gått från infraY-6 till infranY-12 så tror jag inte att gränsen flyttats väldigt mycket. (Nu slipper jag bekymra mig om att fixa det då det finns annat i rummet som reagerar väl mycket redan vid den kapaciteten jag har)


Det går alltid att hitta gränsen... frågan är vad som är vettigt :)

Är det viktiga målet att ha prestanda nog att ej kunna nå gränsen eller att ha prestanda för det man framförallt behöver?!
Jag har tidigare tänkt så att jag måste ha det första, men har inset att det int är rimligt och har insett att det andra är vad jag egentligen vill ha :)

Haha just film där jag inte har några större krav alls gällande kapacitet, pi60s till film är med råge allt jag behöver !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-21 15:07

Bassystemet skall dimensioneras så att det gör det som man vill att det skall göra. Har man plats och pengar kan man ju fläska på och bygga ett fetare, så man är redo när det är dax att uppdatera topparna.

Flera baslådor är bättre ja. Kör själv med 4. Det fungerar bra.

Membranarea är bättre än slaglängd, av distorsionsskäl. Orsaken till detta är att vid lång slaglängd så ändras konarean under slagets gång, så att säga, i taket med att olika mycket av upphänhningen deformeras och agerar som en del av membranet. Stor area och litet slag gör denna fenomen mindre. Man man kan få andra problem istället. Lösningen jag har valt är 4st 15"are. Vid normal lyssningsvolym så är slaglängden ganksa nära noll, jämfört med X-max. Troligen därför det låter så jävla bra. Lätta membran, stora magneter, hög känslighet (liten uppvärmning i talspolen eftersom det behövs så lite effekt) är andra trevliga egenskaper jag har sett till att mina basburkar har.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 00:52

Ja jag har motsvarande ca 4st 15" i konarea nu och det är trevligt, och jag ser fram mot att dubbla det i nästa boende :)

Frågan är hur mycket som verkligen är konareans förtjänst och hur mycket som är jämna fördelningen i rummet ?
svårt att skilja dom åt och jämnföra dock... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav steveo1234 » 2016-08-22 10:55

Tja. Systemet dimensioneras för att kunna spela allt material på referensnivå på lyssningsplats (plus en house curve på 6db) och ska kunna sträcka sig ner långt ner i registret, iaf till 5-7hz eller så utan märkbar distorsion. Blir det lägre så är det ju trevligt men det är mer beroende av val av elektronik än någonting annat.
Därefter adderas lämpligt val av närfältsbasar som bör ligga någonstans runt -5 till -10db jämfört huvudsystemet.

Allt placeras därefter i rummet så att mätningarna ser bra ut.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav PerStromgren » 2016-08-22 10:59

steveo1234 skrev:Systemet dimensioneras för att kunna spela allt material på referensnivå på lyssningsplats (plus en house curve på 6db) och ska kunna sträcka sig ner långt ner i registret, iaf till 5-7hz eller så utan märkbar distorsion.


8O
... tycker jag!

Per

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Doofus » 2016-08-22 11:06

Min basresa är som följer:

1. Hemmabyggd låda med 12" element med massor av slaglängd.
2. Velodyne 18"
3. Ino Audio Profundus Y2
4. Decisive Audio Rama 15 x2
5. Nuvarande system: Modifierade Decisive Audio Rama 15 x4

Att gå från ett hemmabygge till Velodyne´s stora slutna bas var en mycket liten uppgradering. Det var först när jag gick från 1 bas till 2 basar som jag upplevde en större skillnad. Framför allt mycket jämnare återgivning i hela rummet.
Uppgradering till 4 basar gjorde allt lite bättre, kapaciteten har jag nog aldrig funderat över då jag inte lyssnar på sådana nivåer.

Min tanke för dimensioneringen var nog bara: "Hur mycket lådor kan jag trycka in i vardagsrummet utan att det ser löjligt ut".
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Almen » 2016-08-22 11:51

Jag har tänkt att jag med befintligt slutsteg (2x280 W) helst inte vill ha några begränsningar när jag spelar klassisk musik. Där kan man ju hamna på dynamiska utbrott uppåt 110 dB på lyssningsplats, kanske mer i basen.

Med ensamma pi60 upplevde jag en begränsning därvidlag, så bs60 blev ett lagom tillskott, där jag dessutom fick ytterligare 6 dB headroom i basen på grund av avlastningen av slutsteget.

Mycket beskedliga krav i sammanhanget, jag vet. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav steveo1234 » 2016-08-22 12:14

PerStromgren skrev:
steveo1234 skrev:Systemet dimensioneras för att kunna spela allt material på referensnivå på lyssningsplats (plus en house curve på 6db) och ska kunna sträcka sig ner långt ner i registret, iaf till 5-7hz eller så utan märkbar distorsion.


8O


Well, det är så JAG dimensioner och det är så jag tycker är rimligast att bygga en kvalitativ basrigg.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DQ-20 » 2016-08-22 12:15

Personligen tycker jag rummet verkar vara ett större problem än högtalarnas kapacitet. För mig är antalet högtalare avhängigt hur högtalarna skall samverka med rummet. Jag tror inte att det går att ge något enkelt svar om hur basar skall placeras i ett specifikt rum utan man får prova/mäta sig fram. Räcker 4 moduler för att ge en rimligt jämn tonkurva så är det det som är optimalt. Behöver man 6 så är det antalet som är optimalt. Eftersom jag är måttligt intresserad av "infra" så tänker jag mig att fyra bashögtalare med basreflex räcker plenty för mig.

Just my 2 cents.

/DQ-20

PS. I mitt eget hus är det ytterväggarna som sätter gränsen - man kan helt enkelt inte spela hur högt som helst utan att det stör grannarna.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Almen » 2016-08-22 13:40

Almen skrev:Jag har tänkt att jag med befintligt slutsteg (2x280 W) helst inte vill ha några begränsningar när jag spelar klassisk musik. Där kan man ju hamna på dynamiska utbrott uppåt 110 dB på lyssningsplats, kanske mer i basen.

Med ensamma pi60 upplevde jag en begränsning därvidlag, så bs60 blev ett lagom tillskott, där jag dessutom fick ytterligare 6 dB headroom i basen på grund av avlastningen av slutsteget.

Mycket beskedliga krav i sammanhanget, jag vet. :)


P.S. Med pi60+bs60 får man dessutom fyra spelande baselement, förvisso något begränsade placeringsmässigt, men ändå.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav -Palle- » 2016-08-22 14:15

Jag ville ha ett bassystem som inte begränsar eller som man behöver vara orolig över att man ska spela sönder.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav JM » 2016-08-22 15:26

Mitt mål är att få en djup, ren och fast bas.

Jag har lyssnat på flera av Ingvars basoptimerade rum med 4 subbasar. Rummen har en djup bas men aldrig fast och ren bas. Bumlig och otydlig bas är alltför vanligt. Stängs subbasarna av finns överhuvudtaget ingen djup, fast och ren bas i Ingvars pi60.
Personligen har mina tidigare studiemonitorer haft fast och ren bas men aldrig så djup bas.

Möjligen är det ett motsatsförhållande mellan fast/ren bas och djupbas?

Försökte addera flera subbasar till studiomonitorerna utan att lyckas.
Då gjorde jag likt flesta på faktiskt.se kopierade vad andra sa var bra. Flera års subbsförflyttande slutade med mer bumlig och oren subbas än utan subbasar.
Nu finns tillskillnad från då kunskap exakt har subbasar skall adderas bla i Floyd Tools bok.
Enligt F Toole är vi dömda till ett evighets förflyttande av subbasar om vi inte tillämpar den vetenskapliga kunskap som finns och gör lättare mätningar i rummet. Tyvärr är varje rum unikt o tumregler ger sällan djup, ren och fast bas. Toole nämner i boken några tumregler som med lite tur kan fungera.
Ingen har på faktiskt.se av vad jag har sett presenterat en hållbar och reproducerbar modell för hur sabbasar skall inkluderas i det lilla rummet. Eller?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav distad » 2016-08-22 16:04

Det här kommer bli en Bild att följa. Att bara komma och påstå att Inos basar inte har en ren och fast bas är nog som att svära i kyrkan här.., nej detta är nog värre.
De enda basar som låter optimalt i mina öron är Velodyne dyraste DD-serien 15 & 18 tummarna, allt annat oavsett märke kommer inte upp till den nivån.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Adhoc » 2016-08-22 16:28

Kan ju vara som så att andra högtalare som du tyckte gav bumligt basljud (jämfört med studiomonitorerna), kunde spela frekvenser ned till under rummets lägsta rumsmod utan att falla av särskilt mycket eller inte alls. Då kan det bli problem med entonig bas som hänger kvar länge tidsmässigt. Med "stabila väggar" får du god förstärkning av rumsmoderna, starkare SPL vid någon frekvens tar då längre tid att klinga ut och maskerar samtidigt andra basfrekvenser som har lägre SPL. Hade du haft tältduksväggar hade det varit omöjligt med basmoder. Med "lätta" gipsskiveväggar som inte reflekterar tillbaks låga bastoner nämnvärt eller högtalare som börjar faller av redan över rummets lägsta frekvensmod, borde basbummelproblem bli mindre. Det är lättare att få basproblem i ett litet rum än ett stort. Om extraordinär lågbasförmåga hos burkarna skulle vara ett mått på deras kvalite', så kan dom ändå vara ett mindre bra val ljudmässigt i ett litet rum med betongväggar. (Om man nu inte gillar att lyfta in stora mängder basabsorbenter.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 17:00

PerStromgren skrev:
steveo1234 skrev:Systemet dimensioneras för att kunna spela allt material på referensnivå på lyssningsplats (plus en house curve på 6db) och ska kunna sträcka sig ner långt ner i registret, iaf till 5-7hz eller så utan märkbar distorsion.


8O


Han underdriver, eller så ser han inte Liftarens Guide till Galaxen. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 17:03

Doofus skrev:Min tanke för dimensioneringen var nog bara: "Hur mycket lådor kan jag trycka in i vardagsrummet utan att det ser löjligt ut".


bara du snor från samma vägg så kan du virtuellt flytta väggen en hel del utan att de märks ofta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav JM » 2016-08-22 17:31

Testperioden var under 1990-talet.
Huset var från 1860-talet. Herr-rummet var ca 35 m2 med ca 15 cm plankväggar, 8 cm plankgolv/tak med torv (!) som isolering. Hel fönstervägg mot söder o små fönster mot väster o norr. Dubbelglasdörr till damrummet. Matta täckte hela 1" parkettgolvet.
Efter varje subbasflytt mätning + EQ till så rakt som möjligt.
Ändå bumlig o oren subbas.
Bild
Subbasar, aktivt delade vid 60 -80 Hz med variabel delningsfrekvens mha Nackamichi filter, 2 x Tommy Jenwing JBL KIT L300 lådor (förstäkt plywood) med JBL 2231 15" fs 16 Hz. Mellanregister o diskanter urkopplade. http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2231a.pdf
Bild
Förstäkare
Bild
GAS AMPZILLA.

JM
Senast redigerad av JM 2016-08-22 17:56, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav hammarn_2 » 2016-08-22 17:45

Diy:ade nyligen mina första basar.

1. Eftersom två små gulliga 4.5" element i varsin låda kan prestera massor av fin bas så lär det nästan oavsett element och konstruktion sluta i överkapacitet. Konarea hit och dist dit... jag är inte där än. "Bra" element och en tonkurva kompenserad för roomgain var/är det som ska ge potential för god basåtergivning.
3. Två är bättre än en, det påstås överallt och det är tämligen enkelt att förstå rimligheten i påståendet. Ville också ha en bas till vardera kanal och inte mosa ihop allt under 80 Hz. Varken mitt rum eller ordningssinne är heller helt kompatibla med att sprida ut mindre lådor varstans, så fler var inte riktigt något alternativ. Baselement kostar ju pengar också.
2. Jag vill(e) ha full macka när till 17-18 Hz iaf. Mest för att få nån känsla för om djupbas är nåt att ha. Kapacitet längre ner än så vore att elda ännu mera för kråkorna eftersom de erorderliga ljudtrycken inte kommer vara aktuella inom överskådlig tid.
3. Basreflex är coolare plus att det gav mig möjligheten att krångla till konstruktionen lite.
4. PA-amplifikation är billigt och bra, jag hör inte skillnad ändå. Eftersom basreflexkonstruktionen (och det modesta antalet lådor) inte tarvar särskilt mycket effekt i (PA-)sammanhanget så kan man kosta på sig headroom och en tyst variant.

Med andra förutsättningar och erfarenheter hade dimensionering och resonemamg sannolikt sett annorlunda ut.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav bakerman22 » 2016-08-22 17:48

DVD-ai skrev:

Hur har ni tänkt med ert bassystem?



Jättestora element med lång slaglängd, drivna av groteskt mycket effekt.
Ju mer, fler och större, desto bättre. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Dimmensionering av bassystem - hur tänker du ?!

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 18:13

Jag gillar era olika tänk och målsättningar :)
Det är kul och intressant att läsa om vad för tankar och mål som ligger bakom forumets olika bassystem !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster