Fet anläggning på Berghain?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-01 15:45

Läste denna artikel i går kväll om technoklubben Berghain: https://www.gp.se/om/Berghain
Blev lite intresserad av klubben, verkar fräck!

Berghain är en technoklubb i Berlin, Tyskland.

Den är namngiven efter sitt läge, på gränsen mellan stadsdelarna Kreuzberg och Friedrichshain och är inrymd i ett gammalt nedlagt kraftverk i Östberlin, nära Ostbahnhof. Huvudsakligen spelas elektronisk musik, främst framförd av tyska grupper men även många stora internationella bokningar finns på spellistan varje månad. Även flera svenska akter har framförts på klubben, bland andra Skudge, Adam Beyer, Iberia, Genius Of Time, Subliminal Kid och Minilogue. I ett avsnitt av radioprogrammet Ström i P2 om Berghain och dess skivbolag Ostgut Ton, utses klubben till bäst i världen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Berghain



Men snart började det även dyka upp kommentarer om ljudsystemet och hur bra det lät när jag läste runt lite på internet.

Funktion-One has delivered upgrades to sound systems at four iconic venues – Cielo and Output in New York, Beta in Denver and Berghain in Berlin. The four nightclubs have benefitted from an intensive period of R&D that has enabled Funktion-One to take product performance to new levels.
http://www.funktion-one.com/news/funkti ... -venues-2/

http://djtechtools.com/2014/04/10/funkt ... r-bedroom/

Verkar vara bilder på något av dansgolven innen på Berghain:
Bild

Bild

Någon som varit där, hur fett lät det? Och Funktion-one, är det något att ha? :)
Senast redigerad av genstruktur 2016-09-01 15:50, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav shifts » 2016-09-01 15:50

Inte varit där tyvärr, men har flera vänner som besöker och spelar på klubben frekvent. Legendarisk technoklubb men som numer har blivit turistmål.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-01 15:51

shifts skrev:Inte varit där tyvärr, men har flera vänner som besöker och spelar på klubben frekvent. Legendarisk technoklubb men som numer har blivit turistmål.


Kan tänka mig det, när jag hör talas om den i GP :D. GP ligger inte i framkant angående technoklubbar direkt, inte jag heller :oops:.

Hur låter det då, säger vännerna?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav shifts » 2016-09-01 15:54

De är inte särskilt ljudintresserad, mer dans- och festintresserade. De brukar dock vara lyriska (och några vill gärna låta lite tufft blassé) efter de varit där, så totala intrycket är i alla fall positivt. Ska försöka få till ett besök inom en inte alltför avlägsen framtid. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-01 16:10

shifts skrev:De är inte särskilt ljudintresserad, mer dans- och festintresserade. De brukar dock vara lyriska (och några vill gärna låta lite tufft blassé) efter de varit där, så totala intrycket är i alla fall positivt. Ska försöka få till ett besök inom en inte alltför avlägsen framtid. :)


Japp det får du göra och rapportera tillbaka i tråden :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Piotr » 2016-09-01 16:14

Har inte varit på Berghain men lyssnat på ett par system från Function One. Inte så impad men visst, det brukar dunka på rätt bra. Sen är typiskt (enligt min erfarenhet) akustiken sisådär på klubbar så det gör det lite svårt att bedöma.

Har läst en intervju med snubben bakom Function One och det var (som vanligt) en hel del snömos där ang. relevant fysik. Det går naturligtvis att få till ett bra slutresultat även om man pysslar med snömos. :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-01 17:22

Piotr skrev:Har inte varit på Berghain men lyssnat på ett par system från Function One. Inte så impad men visst, det brukar dunka på rätt bra. Sen är typiskt (enligt min erfarenhet) akustiken sisådär på klubbar så det gör det lite svårt att bedöma.

Har läst en intervju med snubben bakom Function One och det var (som vanligt) en hel del snömos där ang. relevant fysik. Det går naturligtvis att få till ett bra slutresultat även om man pysslar med snömos. :)


Okej, är det ett välrenomerat märke Function one? Låter iofs inte riktigt så på dig :).

Bilderna på högtalarna som jag la in i mitt första inlägg tycker jag dock påminner lite om dem som man kunde lyssna på i LTS regi i våras. De är som varit bortglömda, men som hittats i något lager?

Men tror ni det är snömos sådana här atriklar?
The most conspicuous new elements in the main space are the famous stacks of Funktion One speakers that dominate the dance floor. Benedikt Koch, who installed the Berghain sound system — one of the most powerful in the world — claims that on most nights, the club's sonic apparatus operates at only 10 to 20 percent of its full capacity. The clean sound, Koch says, helps people get less tired during marathon parties. If you turned it up to full power, he claims, "it would be like getting a massage of every nerve of your body.


http://www.rollingstone.com/music/news/ ... b-20140206
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav erimos » 2016-09-02 22:34

Hoho mycket ska man höra men inte väntade jag mig att Berghain skulle dyka upp i dessa sammanhang!


Klubben var iaf från början en klassisk tysk läderbögklubb som började attrahera Berlins klubb-kids med en fantastisk blandning av techno, industrilokal och hedonism. Komplett med sk. dark room.

Jag var där för ca 10 år sedan när det fortfarande gärna skulle mörkas lite att man var turist för att få komma in, kanske mest för att hålla hypen igång. Väl inne gällde strikt fotoförbud och den subtila klädkoden bar överkropp=homosexuell och öppen för inviter. På dansgolvet brakade muskulösa, mustaschprydda och barbröstade män ihop likt valrossar i parningstid. Det var bara att försöka hålla sig undan för att inte bli klämd. På toaletterna såldes droger mycket odiskret

Så var det musiken.

Tänk ett taktfast hotfullt bankande som tvingade in öronpropparna allra längst in, enbart avbrutet av något som lät som en mistlur på en större färja. "bam-bam-bam-bam-bam BRÖÖÖÖÖL". precis så lät det.

Stället verkar ha blivit lite mer städat :-)
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav DVD-ai » 2016-09-02 22:49

Underbara bilder jag får ! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Piotr » 2016-09-02 22:59

DVD-ai skrev:Underbara bilder jag får ! :lol:


BIlder här med men jag vettefan om jag kan kalla dom underbara... :? :lol:

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Tarzan » 2016-09-02 23:17

bam bam bam bam bam BRÖÖÖÖL låter ju rätt najs ändå

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav David_A » 2016-09-03 09:36

Är det inte lite missvisande att ha en produkt som heter Infrabass, men som täcker området 25-80hz?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Tarzan » 2016-09-03 11:29

David_A skrev:Är det inte lite missvisande att ha en produkt som heter Infrabass, men som täcker området 25-80hz?

Inte om den jämfört med normala PA-anläggningar sträcker sig nästan en oktav längre ner, kanske?

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Piotr » 2016-09-03 13:45

Nja, nu är det ju inte relativa begrepp vi pratar om utan specifika etablerade termer.

Fast, det blir ju snett oavsett om man vill vara petimeter.. Ultra = ovan (typiskt) hörbara området.. Infra = under det (typiskt) hörbara området..

Nu är ju saken den att man hör ner till enstaka Hz så baserat på det faller ju de flesta riktiga "infra-system" också.

För min del är det ok att kalla ovan 20kHz ultraljud och under 20Hz infraljud.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-03 13:48

Piotr skrev:Nja, nu är det ju inte relativa begrepp vi pratar om utan specifika etablerade termer.

Fast, det blir ju snett oavsett om man vill vara petimeter.. Ultra = ovan (typiskt) hörbara området.. Infra = under det (typiskt) hörbara området..

Nu är ju saken den att man hör ner till enstaka Hz så baserat på det faller ju de flesta riktiga "infra-system" också.

För min del är det ok att kalla ovan 20kHz ultraljud och under 20Hz infraljud.

Det är denna definition som jag själv använder mig av, men precis som du säger så är dessa begrepp lite "luddiga" i sin definition.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Lazyworm » 2016-09-03 18:35

Jag har några kompisar som åker dit med jämna mellanrum och den ena av de dårarna har ett Function one system hemma.
Försökt få honom att testa ett OG-system istället :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-04 09:03

erimos skrev:På dansgolvet brakade muskulösa, mustaschprydda och barbröstade män ihop likt valrossar i parningstid. Det var bara att försöka hålla sig undan för att inte bli klämd.

Tänk ett taktfast hotfullt bankande som tvingade in öronpropparna allra längst in, enbart avbrutet av något som lät som en mistlur på en större färja. "bam-bam-bam-bam-bam BRÖÖÖÖÖL". precis så lät det.



Sjysst beskrivningar, målande och fint! :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-04 09:03

Lazyworm skrev:Jag har några kompisar som åker dit med jämna mellanrum och den ena av de dårarna har ett Function one system hemma.
Försökt få honom att testa ett OG-system istället :)


Aha, hur låter det där systemet hemma hos honom?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav petersteindl » 2016-09-13 23:05

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

kusling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-07-23

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav kusling » 2016-09-25 22:00


Och här i Sverige skapades kollektiv moralpanik. Docklands borde startats nu istället, nu när polisen håller på att avveckla sig själva.
:)

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-09-26 02:55

Såg venetian snares där en gång för ett gäng år sedan. Tänkte inte på att ljudet skulle vara nån höjdare direkt, men kan ju bero på att jag ofta var på klubbar i stockholm som använde sig av funktion one riggar. En klubb som däremot hade jävligt ballt ljud är klubben tresor, också Berlin. Betongbunker med massa djupa plåtdiffusorer längs ena väggen. Ljudet studsade och ekade på effektfulla sätt.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2016-09-26 13:55

Märkligt att jag läste att folk verkligen talade gott om ljudet. Ingen i tråden verkar ha noterat det samma.
Sen är ju inte fölk i allmänhet faktisianer heller 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 15:48

erimos skrev:Hoho mycket ska man höra men inte väntade jag mig att Berghain skulle dyka upp i dessa sammanhang!


Klubben var iaf från början en klassisk tysk läderbögklubb som började attrahera Berlins klubb-kids med en fantastisk blandning av techno, industrilokal och hedonism. Komplett med sk. dark room.

Jag var där för ca 10 år sedan när det fortfarande gärna skulle mörkas lite att man var turist för att få komma in, kanske mest för att hålla hypen igång. Väl inne gällde strikt fotoförbud och den subtila klädkoden bar överkropp=homosexuell och öppen för inviter. På dansgolvet brakade muskulösa, mustaschprydda och barbröstade män ihop likt valrossar i parningstid. Det var bara att försöka hålla sig undan för att inte bli klämd. På toaletterna såldes droger mycket odiskret

Så var det musiken.

Tänk ett taktfast hotfullt bankande som tvingade in öronpropparna allra längst in, enbart avbrutet av något som lät som en mistlur på en större färja. "bam-bam-bam-bam-bam BRÖÖÖÖÖL". precis så lät det.

Stället verkar ha blivit lite mer städat :-)


Måste bara säga att jag har läst ditt inlägg ett par gånger och även läst högt för vänner. Skrattar gott åt din målande beskrivning varje gång. Tack! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Tell » 2018-03-26 17:30

Gammal tråd, men kan väl säga att jag har hört både det systemet på bilderna, o även betydligt större linjekällor från Funktion One (men med samma o mååånga baslåddor) på utefestivaler (där man inte alls har samma akustikissues) o jag tycker det låter jävulskt cleant o bra. Var speciellt imponerad av den större anläggningen som lät så fint så även på galet hög volym (sådär så det tillomed gjorde lite ont), samtidigt som det gick att prata med folk utan större problem.
Hörde iofs samma mindre (fast då ännu mindre) i helgen, men på lokal då o var inte alls lika imponerad. Meen det är ju just det där med akustiken som sätter krokben.

Bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Vinylcalle » 2018-03-27 01:51

Ser inte en enda barbröstad man på bilden!

Vilket iofs var ganska skönt för egen del. :mrgreen:

mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav genstruktur » 2018-03-27 20:25

Tell: Vilken festival är bilden ifrån?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav jonasp » 2018-03-27 20:51

erimos skrev:Tänk ett taktfast hotfullt bankande som tvingade in öronpropparna allra längst in, enbart avbrutet av något som lät som en mistlur på en större färja. "bam-bam-bam-bam-bam BRÖÖÖÖÖL". precis så lät det.


:lol: :lol: :lol: Underbart!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav Tell » 2018-03-28 14:08

Vinylcalle skrev:Ser inte en enda barbröstad man på bilden!

Vilket iofs var ganska skönt för egen del. :mrgreen:

mvh Carl

Om dagarna var det däremot desto fler, även kvinnor ;)

genstruktur skrev:Tell: Vilken festival är bilden ifrån?

Mo:Dem Festival i Kroatien :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fet anläggning på Berghain?

Inläggav distad » 2018-03-28 14:25

Jag älskar sådant här,roligare än Hifi mässigt korrekt. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster