https://www.kickstarter.com/projects/245727224/mag-lev-audio-the-first-levitating-turntable/description
Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Hur justerar man höjden så att armvinkeln blir rätt när man kör 180 eller 240 g vinyl?
Laila skrev:Man gör antagligen som på en ordinär spelare, höjer eller sänker tonarmen* . . . typ.
*Om nu armen har den faciliteten ?
AndreasArvidsson skrev:Ser ju häftigt ut iaf. Vilket är enda anledningen att skaffa en vinylspelare väl?
UrSv skrev:Precis, det var ju lite så jag tänkte. Men ett odämpat och svårjusterat svängande system kan ju vara intressant att iaktta. Bra skivspelare tycker jag verkar lite tveksamt.
UrSv skrev:Laila skrev:Man gör antagligen som på en ordinär spelare, höjer eller sänker tonarmen* . . . typ.
*Om nu armen har den faciliteten ?
Så kan det ju vara men jag trodde inte man behövde det utan att tallriken normalt hade hyggligt fast höjd. Baltigt att behöva ändra armhöjden efter var och varannan skiva...
Grannen skrev:Härligt att se alla objektiva åsikter!
-Och så för att jag vill lära mig: Vad baserar ni er kritik på? (positiv och negativ)
Bill50x skrev:1) Tonarm/pu bör vara fast förbunden med skivtallriken. Men, det är ju "Linn-teori" och rent teoretiskt bör det väl vara så att pickupen inte kan röra sig visavi tallriken (förutom de avsedda rörelserna som nålen ska göra) inom det frekvensområde som ska återges. Ungefär som SD-fötterna fungerar jämfört med spikes dårå.
/ B
Laila skrev:Bill50x skrev:1) Tonarm/pu bör vara fast förbunden med skivtallriken. Men, det är ju "Linn-teori" och rent teoretiskt bör det väl vara så att pickupen inte kan röra sig visavi tallriken (förutom de avsedda rörelserna som nålen ska göra) inom det frekvensområde som ska återges. Ungefär som SD-fötterna fungerar jämfört med spikes dårå.
/ B
"Linn-teori" . . .Det fanns faktiskt tillverkare av skivspelare som hade insett detta
långt innan Linn var uppfunnet, rätta mig om jag har fel . . . typ.
UrSv skrev:Det verkar rimligt att något som svävar på den höjden utan övrigt stöd kommer wobbla och röra sig. Det tycks mig direkt olämpligt som konstruktion.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster