Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Skall jag ha de subplaceringarna så föredrar jag att tolka bilden som var på framväggen de skall vara....
JM skrev:Nattlorden skrev:Skall jag ha de subplaceringarna så föredrar jag att tolka bilden som var på framväggen de skall vara....
Då tolkar jag att dina subbasar är suboptimala och går att lokalisera samt att du och dina kompisar är uppklistrade på framväggen.
JM
JM skrev:Men under vilka omständigheter ger icke-linjär distorsion en lokalisering? Med tanke på att en liten subwoofer med relativt klen förstärkare torde ligga nära gränsen för hörbar distorsion både på högtalarsidan och förstärkarsidan - är detta vanligt? Är det så det är bra ett fåtal subwoofers som kan användas för en optimal icke hörbar subwoofer spridning i rummet enligt Welti, Toole mfl.
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:Skall jag ha de subplaceringarna så föredrar jag att tolka bilden som var på framväggen de skall vara....
Då tolkar jag att dina subbasar är suboptimala och går att lokalisera samt att du och dina kompisar är uppklistrade på framväggen.
JM
Nix, men vi känner av om en 3Hz-våg kommer framifrån eller inte.
Svante skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Då tolkar jag att dina subbasar är suboptimala och går att lokalisera samt att du och dina kompisar är uppklistrade på framväggen.
JM
Nix, men vi känner av om en 3Hz-våg kommer framifrån eller inte.
Jag skulle vilja se hur experimentet som fastställer det är utformat.
Svante skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Då tolkar jag att dina subbasar är suboptimala och går att lokalisera samt att du och dina kompisar är uppklistrade på framväggen.
JM
Nix, men vi känner av om en 3Hz-våg kommer framifrån eller inte.
Jag skulle vilja se hur experimentet som fastställer det är utformat.
JM skrev:Råttor och sälar kan med sina morrhår i totalmörker förnimma infraljud.
JM
UrSv skrev:JM skrev:Råttor och sälar kan med sina morrhår i totalmörker förnimma infraljud.
JM
Kan de inte det om morrhåren inte är i mörker?
petersteindl skrev:UrSv skrev:JM skrev:Råttor och sälar kan med sina morrhår i totalmörker förnimma infraljud.
JM
Kan de inte det om morrhåren inte är i mörker?
Nej det måste vara mörker.
JM skrev:Är det möjligt att lokalisera ett ljud i ett rum när ljudet exciterar rumsresonanser?
JM
Harryup skrev:När jag hade en sub på frontväggen delad vid 80Hz ganska brant så tyckte jag absolut att jag kunde höra var den stod. Men när jag fick tag på en till så hörde jag förändringar i ljudbilden. Så med 2 st var det lätt att höra var en stod någonstans. När det gäller subplaceringar kors och tvärs i rummet så undrar jag vilka mätningar man har gjort som säger att det kommer att "låta bra" eller är det mätt med rosa brus för att få fram mätningar som ser bra ut?
Personligen så vill jag ha mera direktstrålning i basen á la horn så jag vill ha vågutbredningen framifrån.
/Harryup
Nattlorden skrev:JM skrev:Är det möjligt att lokalisera ett ljud i ett rum när ljudet exciterar rumsresonanser?
JM
Självklart. Du lokaliserar ljudet innan det har hunnit bli någon resonans - för det krävs det att det hunnit studsa runt. Men du måste lyssna på pulser, inte kontinuerliga sinusar. Du vill i princip bara ha en, eller en halv, cykel.
JM skrev:Nattlordens inlägg är inte så dumt.
Vid 3 Hz kan möjligen luftmolekylernas rörelse runt en jämviktspunkt skapade av en högenergitryckförändring vara förnimbar vid tryckminimum i ett ekofritt rum/frifält. Aldrig möjligt i ett vanligt rum. Dvs "hörandet" av infraljud övergår från vara tryckrelaterat till vara flödesrelaterat.
Men anläggningarna som kan återge 3 Hz med tillräcklig energi är lätträknade.
Ju mer hår desto bättre "flödeshörande".
JM
Harryup skrev:När jag hade en sub på frontväggen delad vid 80Hz ganska brant så tyckte jag absolut att jag kunde höra var den stod. Men när jag fick tag på en till så hörde jag förändringar i ljudbilden. Så med 2 st var det lätt att höra var en stod någonstans. När det gäller subplaceringar kors och tvärs i rummet så undrar jag vilka mätningar man har gjort som säger att det kommer att "låta bra" eller är det mätt med rosa brus för att få fram mätningar som ser bra ut?
Personligen så vill jag ha mera direktstrålning i basen á la horn så jag vill ha vågutbredningen framifrån.
/Harryup
JM skrev:Harryup skrev:När jag hade en sub på frontväggen delad vid 80Hz ganska brant så tyckte jag absolut att jag kunde höra var den stod. Men när jag fick tag på en till så hörde jag förändringar i ljudbilden. Så med 2 st var det lätt att höra var en stod någonstans. När det gäller subplaceringar kors och tvärs i rummet så undrar jag vilka mätningar man har gjort som säger att det kommer att "låta bra" eller är det mätt med rosa brus för att få fram mätningar som ser bra ut?
Personligen så vill jag ha mera direktstrålning i basen á la horn så jag vill ha vågutbredningen framifrån.
/Harryup
Är det inte så du med bashorn ökar direktljudet relativt reflexljudet och samtidigt exciteras färre rumsresonanser. Dvs du får närfältsljud typ inspelningsstudio.
JM
JM skrev:Är det möjligt att lokalisera ett ljud i ett rum när ljudet exciterar rumsresonanser?
JM
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Är det möjligt att lokalisera ett ljud i ett rum när ljudet exciterar rumsresonanser?
JM
Självklart. Du lokaliserar ljudet innan det har hunnit bli någon resonans - för det krävs det att det hunnit studsa runt. Men du måste lyssna på pulser, inte kontinuerliga sinusar. Du vill i princip bara ha en, eller en halv, cykel.
Musik/ljud som inte är klickljud är i sig repetitiv. Dvs antalet jungfruliga pulser är försumbara. Menar du att minnet av lokaliseringen av dessa jungfruliga pulser inte drunknar i ljudpulsens resonanser.
Intressant tanke.
JM
Svante skrev:JM skrev:Är det möjligt att lokalisera ett ljud i ett rum när ljudet exciterar rumsresonanser?
JM
Ja, hörseln är duktig på att höra varifrån första ljudet kommer i föränderliga ljud.
Svante skrev:Harryup skrev:När jag hade en sub på frontväggen delad vid 80Hz ganska brant så tyckte jag absolut att jag kunde höra var den stod. Men när jag fick tag på en till så hörde jag förändringar i ljudbilden. Så med 2 st var det lätt att höra var en stod någonstans. När det gäller subplaceringar kors och tvärs i rummet så undrar jag vilka mätningar man har gjort som säger att det kommer att "låta bra" eller är det mätt med rosa brus för att få fram mätningar som ser bra ut?
Personligen så vill jag ha mera direktstrålning i basen á la horn så jag vill ha vågutbredningen framifrån.
/Harryup
...och det beror nog inte på att man kan lokalisera låga frekvenser, det i varje fall otroligt svårt att visa att det inte beror på dist. Men det påverkar förstås inte faktum att vanliga subbar går att lokalisera.
petersteindl skrev:Subwoofers som inte integrerar på ett bra sätt med toppar går att detektera. Det är alltså fas och frekvensgång vid delningen som påverkar. Med en bra fungerande delning och med tidsfördröjning kan man placera basar lite hur som helst i rummet utan att man detekterar basarna eller basarnas placering. Det är min erfarenhet. Man har 2 eller 3 basar framför lyssnaren och resten på annan plats inklusive bakom lyssnaren. De främre basarna ställer man in för optimalt direktljud. Övriga basar tar hand om rummets tillkortakommanden. Kan man verkligen ställa in delningsfrekvens, fas och frekvensgång och tidsfördröjning på ett korrekt sätt så hörs inte de basar som är bakom lyssnaren. Det man åstadkommer är en frekvensgång i basen i rummet utan resonanser eller med väsentligen mindre problem med rumsresonanser. På så vis håller man även grupplöptiden under kontroll i jämförelse med att ha rumsresonanserna icke åtgärdade.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Subwoofers som inte integrerar på ett bra sätt med toppar går att detektera. Det är alltså fas och frekvensgång vid delningen som påverkar. Med en bra fungerande delning och med tidsfördröjning kan man placera basar lite hur som helst i rummet utan att man detekterar basarna eller basarnas placering. Det är min erfarenhet. Man har 2 eller 3 basar framför lyssnaren och resten på annan plats inklusive bakom lyssnaren. De främre basarna ställer man in för optimalt direktljud. Övriga basar tar hand om rummets tillkortakommanden. Kan man verkligen ställa in delningsfrekvens, fas och frekvensgång och tidsfördröjning på ett korrekt sätt så hörs inte de basar som är bakom lyssnaren. Det man åstadkommer är en frekvensgång i basen i rummet utan resonanser eller med väsentligen mindre problem med rumsresonanser. På så vis håller man även grupplöptiden under kontroll i jämförelse med att ha rumsresonanserna icke åtgärdade.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Subwoofers som inte integrerar på ett bra sätt med toppar går att detektera. Det är alltså fas och frekvensgång vid delningen som påverkar. Med en bra fungerande delning och med tidsfördröjning kan man placera basar lite hur som helst i rummet utan att man detekterar basarna eller basarnas placering. Det är min erfarenhet. Man har 2 eller 3 basar framför lyssnaren och resten på annan plats inklusive bakom lyssnaren. De främre basarna ställer man in för optimalt direktljud. Övriga basar tar hand om rummets tillkortakommanden. Kan man verkligen ställa in delningsfrekvens, fas och frekvensgång och tidsfördröjning på ett korrekt sätt så hörs inte de basar som är bakom lyssnaren. Det man åstadkommer är en frekvensgång i basen i rummet utan resonanser eller med väsentligen mindre problem med rumsresonanser. På så vis håller man även grupplöptiden under kontroll i jämförelse med att ha rumsresonanserna icke åtgärdade.
Med vänlig hälsning
Peter
Visa studier där skillnader i subbasens, < 80 Hz, grupplöptid är hörbar.
Tack.
JM
Harryup skrev:petersteindl skrev:Subwoofers som inte integrerar på ett bra sätt med toppar går att detektera. Det är alltså fas och frekvensgång vid delningen som påverkar. Med en bra fungerande delning och med tidsfördröjning kan man placera basar lite hur som helst i rummet utan att man detekterar basarna eller basarnas placering. Det är min erfarenhet. Man har 2 eller 3 basar framför lyssnaren och resten på annan plats inklusive bakom lyssnaren. De främre basarna ställer man in för optimalt direktljud. Övriga basar tar hand om rummets tillkortakommanden. Kan man verkligen ställa in delningsfrekvens, fas och frekvensgång och tidsfördröjning på ett korrekt sätt så hörs inte de basar som är bakom lyssnaren. Det man åstadkommer är en frekvensgång i basen i rummet utan resonanser eller med väsentligen mindre problem med rumsresonanser. På så vis håller man även grupplöptiden under kontroll i jämförelse med att ha rumsresonanserna icke åtgärdade.
Med vänlig hälsning
Peter
Tidsjustering är totalt avgörande. Fast på de bakre basarna så skulle jag vilja ha med ljudet i den punkt de står i för att kompensera bort rummet. Tycker Pass patent känns rimligt.
Harryup skrev:Fast om nu den främre basen kommer ifrån flera källor men olika faser och avstånd, vad kompenseras för då? Är ju en sak om den är en källa fram och en kompensation bak. Men om man nu får samma ljud ifrån flera källor fram så kommer ju avståndet variera. Sen har man ju resonansen mellan sidoväggar, och tak.
Att det blir bättre är ju absolut troligt. Men det kan ju fortfarande vara så kompensationen tar bort större problem än de fel som tillförs. Så musiken är inte helt opåverkad av rättningen.
/Harryup
Nattlorden skrev:Du vill i princip bara ha en, eller en halv, cykel.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Fast om nu den främre basen kommer ifrån flera källor men olika faser och avstånd, vad kompenseras för då? Är ju en sak om den är en källa fram och en kompensation bak. Men om man nu får samma ljud ifrån flera källor fram så kommer ju avståndet variera. Sen har man ju resonansen mellan sidoväggar, och tak.
Att det blir bättre är ju absolut troligt. Men det kan ju fortfarande vara så kompensationen tar bort större problem än de fel som tillförs. Så musiken är inte helt opåverkad av rättningen.
/Harryup
Det funkar inte riktigt så. Däremot bör Ljudvågen ha blivit en plan våg från vägg till vägg. Insignalen till de främre basarna blir även insignal till de bakre, men tidsfördröjd. Avståndet mellan bakre vägg och främre vägg är konstant och därför uppstår det resonanser och stående vågor. Det är detta fenomen som skall påverkas. Detta är oberoende av insignal. Det är enbart en funktion av avståndet mellan de parallella väggarna som ger rummets resonanser på den ledden. Reflexen från bakre vägg från främre basar är ju också tidsfördröjd som har med avståndet mellan väggarna att göra och vid vissa frekvenser uppstår därför resonans.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Fast om nu den främre basen kommer ifrån flera källor men olika faser och avstånd, vad kompenseras för då? Är ju en sak om den är en källa fram och en kompensation bak. Men om man nu får samma ljud ifrån flera källor fram så kommer ju avståndet variera. Sen har man ju resonansen mellan sidoväggar, och tak.
Att det blir bättre är ju absolut troligt. Men det kan ju fortfarande vara så kompensationen tar bort större problem än de fel som tillförs. Så musiken är inte helt opåverkad av rättningen.
/Harryup
Det funkar inte riktigt så. Däremot bör Ljudvågen ha blivit en plan våg från vägg till vägg. Insignalen till de främre basarna blir även insignal till de bakre, men tidsfördröjd. Avståndet mellan bakre vägg och främre vägg är konstant och därför uppstår det resonanser och stående vågor. Det är detta fenomen som skall påverkas. Detta är oberoende av insignal. Det är enbart en funktion av avståndet mellan de parallella väggarna som ger rummets resonanser på den ledden. Reflexen från bakre vägg från främre basar är ju också tidsfördröjd som har med avståndet mellan väggarna att göra och vid vissa frekvenser uppstår därför resonans.
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, jo, men är det då bättre att ha flera woofrar bak än en? Skall man kanske kompensera med flera än vad som spelar musik? Tänker på att woofrarna får olika frekevensgång beroende på var dom står så.
mvh/Harryup
Laila skrev:Kanske menar Harryup att "frekvensgångssvaret" i rummet kan bli olika beroende på var
respektive lågbashögis står, ev. . . . typ ?
Harryup skrev:<snip> Men eftersom basarna är servostyrda så kommer det verkligen inte mycket övertoner ur dom.
Svante skrev:I den här diskussionen ser jag mest problem. Det är väl ingenjören i mig...
-Det är svårt att göra en bashögtalare som lämnar tillräckligt lite distkomponenter så att man kan undersöka lokaliserbarheten för låga frekvenser. Det gör att man måste vara kritisk mot alla som påstår att man kan lokalisera låga frekvenser. ...vilket är något helt annat än att lokalisera högtalare avsedda att återge låga frekvenser.
Nattlorden skrev:Svante skrev:I den här diskussionen ser jag mest problem. Det är väl ingenjören i mig...
-Det är svårt att göra en bashögtalare som lämnar tillräckligt lite distkomponenter så att man kan undersöka lokaliserbarheten för låga frekvenser. Det gör att man måste vara kritisk mot alla som påstår att man kan lokalisera låga frekvenser. ...vilket är något helt annat än att lokalisera högtalare avsedda att återge låga frekvenser.
Det är oväsentligt för alla utom forskare - för alla oss andra är den enda viktiga frågan om man man lokalisera de man har. För det är det som gäller under användandet.
Svante skrev:Nja, jag vill nog mena att det är viktigt att förstå att det kan bero på vilken högtalare man har, det kan ju göra att man väljer annorlunda.
Det är också viktigt att man inte sprider okunskap genom att säga att man kan lokalisera låga frekvenser fast det egentligen är något annat man har lokaliserat eller detekterat. Det kan leda till att andra gör felinvesteringar.
Alltså, ur ditt perspektiv måste det väl gå lika bra att säga att
"jag kan peka ut var mina bashögtalare står", eller
"mina bashögtalare låter olika beroende på var jag placerar dem
" som att säga att "jag kan lokalisera frekvenser under 80 Hz".
Det två första kan vara sanna, men den sista är inte en valid slutsats baserat på enbart de två första. Jag har inget problem med de två första,
det är just överföringen till den tredje som jag är tveksam till och som ofta poppar upp.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:I den här diskussionen ser jag mest problem. Det är väl ingenjören i mig...
-Det är svårt att göra en bashögtalare som lämnar tillräckligt lite distkomponenter så att man kan undersöka lokaliserbarheten för låga frekvenser. Det gör att man måste vara kritisk mot alla som påstår att man kan lokalisera låga frekvenser. ...vilket är något helt annat än att lokalisera högtalare avsedda att återge låga frekvenser.
Det är oväsentligt för alla utom forskare - för alla oss andra är den enda viktiga frågan om man man lokalisera de man har. För det är det som gäller under användandet.
Nja, jag vill nog mena att det är viktigt att förstå att det kan bero på vilken högtalare man har, det kan ju göra att man väljer annorlunda. Det är också viktigt att man inte sprider okunskap genom att säga att man kan lokalisera låga frekvenser fast det egentligen är något annat man har lokaliserat eller detekterat. Det kan leda till att andra gör felinvesteringar.
Alltså, ur ditt perspektiv måste det väl gå lika bra att säga att "jag kan peka ut var mina bashögtalare står", eller "mina bashögtalare låter olika beroende på var jag placerar dem" som att säga att "jag kan lokalisera frekvenser under 80 Hz". Det två första kan vara sanna, men den sista är inte en valid slutsats baserat på enbart de två första. Jag har inget problem med de två första, det är just överföringen till den tredje som jag är tveksam till och som ofta poppar upp.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:
Det är oväsentligt för alla utom forskare - för alla oss andra är den enda viktiga frågan om man man lokalisera de man har. För det är det som gäller under användandet.
Nja, jag vill nog mena att det är viktigt att förstå att det kan bero på vilken högtalare man har, det kan ju göra att man väljer annorlunda. Det är också viktigt att man inte sprider okunskap genom att säga att man kan lokalisera låga frekvenser fast det egentligen är något annat man har lokaliserat eller detekterat. Det kan leda till att andra gör felinvesteringar.
Alltså, ur ditt perspektiv måste det väl gå lika bra att säga att "jag kan peka ut var mina bashögtalare står", eller "mina bashögtalare låter olika beroende på var jag placerar dem" som att säga att "jag kan lokalisera frekvenser under 80 Hz". Det två första kan vara sanna, men den sista är inte en valid slutsats baserat på enbart de två första. Jag har inget problem med de två första, det är just överföringen till den tredje som jag är tveksam till och som ofta poppar upp.
Enda frågan i mitt tycke som är viktig är realiteten ute hos folk. Alla forskningsresultat som lurar folk att tro att de kan göra något som sedan inte funkar i praktiken för att forskningsfall och reell funktion skiljer sig åt är ganska meningslös i denna domänen.
JM skrev:Svante skrev:Nja, jag vill nog mena att det är viktigt att förstå att det kan bero på vilken högtalare man har, det kan ju göra att man väljer annorlunda.
Det är också viktigt att man inte sprider okunskap genom att säga att man kan lokalisera låga frekvenser fast det egentligen är något annat man har lokaliserat eller detekterat. Det kan leda till att andra gör felinvesteringar.
Alltså, ur ditt perspektiv måste det väl gå lika bra att säga att
"jag kan peka ut var mina bashögtalare står", eller
"mina bashögtalare låter olika beroende på var jag placerar dem
" som att säga att "jag kan lokalisera frekvenser under 80 Hz".
Det två första kan vara sanna, men den sista är inte en valid slutsats baserat på enbart de två första. Jag har inget problem med de två första,
det är just överföringen till den tredje som jag är tveksam till och som ofta poppar upp.
Bra Svante det är milsvid skillnad på att höra en subbas delad vid 80 Hz och faktiskt höra frekvenser under 80 Hz!
Felkällorna till att vi faktiskt hör en subbas delad vid 80 Hz och under är många. Se första inlägget.
Jag har hittills inte hittat någon studie med transparent kontroll av potentiella felkällor där frekvenser under 80 Hz klart lokaliserats bortom varje tvivel.
Floyd Tool, Welti mfl verkar vara av samma åsikt. Hela deras multisubbasforskning bygger på att lokalisation inte är möjlig.
Det förefaller dessutom vara viktigt att skilja frifältsstudier från studier i rum med resonanser. Studier i rum har många fler variabler med påverkan.
Men jag har inga problem med byta åsikt om övertygande bevis framkommer.
JM
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:
Nja, jag vill nog mena att det är viktigt att förstå att det kan bero på vilken högtalare man har, det kan ju göra att man väljer annorlunda. Det är också viktigt att man inte sprider okunskap genom att säga att man kan lokalisera låga frekvenser fast det egentligen är något annat man har lokaliserat eller detekterat. Det kan leda till att andra gör felinvesteringar.
Alltså, ur ditt perspektiv måste det väl gå lika bra att säga att "jag kan peka ut var mina bashögtalare står", eller "mina bashögtalare låter olika beroende på var jag placerar dem" som att säga att "jag kan lokalisera frekvenser under 80 Hz". Det två första kan vara sanna, men den sista är inte en valid slutsats baserat på enbart de två första. Jag har inget problem med de två första, det är just överföringen till den tredje som jag är tveksam till och som ofta poppar upp.
Enda frågan i mitt tycke som är viktig är realiteten ute hos folk. Alla forskningsresultat som lurar folk att tro att de kan göra något som sedan inte funkar i praktiken för att forskningsfall och reell funktion skiljer sig åt är ganska meningslös i denna domänen.
Ok, så vad är då realiteten ute hos folk? Är det helt meningslöst menar du att försöka förstå vad de olika realiteterna beror på? Ska man bara pröva och se utan att förstå nånting och utan ha någon ambition att förstå heller?
Själv tycker jag att det är väldigt intressant att få teori och realitet att mötas.
Sen försöker du få det att verka som att forskningsresultat är något väsensskilt från realiteterna. Jag skulle tvärom säga att allt som du har hemma i din anläggning är resultat av forskning. Mycket av det som når konsumentledet är dock forskning som har "putsats" av marknadsföring, och då blir det dåligt.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:
Enda frågan i mitt tycke som är viktig är realiteten ute hos folk. Alla forskningsresultat som lurar folk att tro att de kan göra något som sedan inte funkar i praktiken för att forskningsfall och reell funktion skiljer sig åt är ganska meningslös i denna domänen.
Ok, så vad är då realiteten ute hos folk? Är det helt meningslöst menar du att försöka förstå vad de olika realiteterna beror på? Ska man bara pröva och se utan att förstå nånting och utan ha någon ambition att förstå heller?
Själv tycker jag att det är väldigt intressant att få teori och realitet att mötas.
Sen försöker du få det att verka som att forskningsresultat är något väsensskilt från realiteterna. Jag skulle tvärom säga att allt som du har hemma i din anläggning är resultat av forskning. Mycket av det som når konsumentledet är dock forskning som har "putsats" av marknadsföring, och då blir det dåligt.
Realiteten är ofta väldigt dålig för att forskningen inte nått tillverkarna. Men att konsumenterna tror att tillverkarna förstått och anpassat sig efter vad forskningen pekar på som möjligt är en annan sak. Därför måste forskare vara försiktiga när de pratar med vanligt folk så att resultaten inte misstolkas. ( Att du gjort masvis medför inte att inspelningar i framtiden blir bättre, tyvärr.)
petersteindl skrev:Laila skrev:Kanske menar Harryup att "frekvensgångssvaret" i rummet kan bli olika beroende på var
respektive lågbashögis står, ev. . . . typ ?
Ja, det tror jag Harryup kan mena. Då är det rummets karaktär som åsyftas och inte subwooferns. Men eftersom jag med den metod jag använder eliminerar själva uppkomsten av de lägsta rumsresonanserna så kan man titta på direktljudet från woofern innan någon reflex från motstående vägg ens inträffat och i princip störa resonansen så att den inte inträffar. Detta görs innan direktljudet från fronthögtalarna ens når motstående reflekterande yta. Det uppstår således inte den rumsresonans mellan främre och bakre vägg som behöver elimineras och detta sker i stort sett på samtliga platser i hela rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Laila skrev:Kanske menar Harryup att "frekvensgångssvaret" i rummet kan bli olika beroende på var
respektive lågbashögis står, ev. . . . typ ?
Ja, det tror jag Harryup kan mena. Då är det rummets karaktär som åsyftas och inte subwooferns. Men eftersom jag med den metod jag använder eliminerar själva uppkomsten av de lägsta rumsresonanserna så kan man titta på direktljudet från woofern innan någon reflex från motstående vägg ens inträffat och i princip störa resonansen så att den inte inträffar. Detta görs innan direktljudet från fronthögtalarna ens når motstående reflekterande yta. Det uppstår således inte den rumsresonans mellan främre och bakre vägg som behöver elimineras och detta sker i stort sett på samtliga platser i hela rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Din metod, hur förhåller den sig till metoder som att placera basar på 1/4 av ytan, för utsläcnkning av resonansen? Går det att kombinera med din metod? Eller bara en annan lösning på samma problem så att säga?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna i din metod. Är delayen baserad på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering (vertikalt och horisontellt) Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Laila skrev:Kanske menar Harryup att "frekvensgångssvaret" i rummet kan bli olika beroende på var
respektive lågbashögis står, ev. . . . typ ?
Ja, det tror jag Harryup kan mena. Då är det rummets karaktär som åsyftas och inte subwooferns. Men eftersom jag med den metod jag använder eliminerar själva uppkomsten av de lägsta rumsresonanserna så kan man titta på direktljudet från woofern innan någon reflex från motstående vägg ens inträffat och i princip störa resonansen så att den inte inträffar. Detta görs innan direktljudet från fronthögtalarna ens når motstående reflekterande yta. Det uppstår således inte den rumsresonans mellan främre och bakre vägg som behöver elimineras och detta sker i stort sett på samtliga platser i hela rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna. Är delayen basead på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering? Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
solhaga skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:
Ja, det tror jag Harryup kan mena. Då är det rummets karaktär som åsyftas och inte subwooferns. Men eftersom jag med den metod jag använder eliminerar själva uppkomsten av de lägsta rumsresonanserna så kan man titta på direktljudet från woofern innan någon reflex från motstående vägg ens inträffat och i princip störa resonansen så att den inte inträffar. Detta görs innan direktljudet från fronthögtalarna ens når motstående reflekterande yta. Det uppstår således inte den rumsresonans mellan främre och bakre vägg som behöver elimineras och detta sker i stort sett på samtliga platser i hela rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Din metod, hur förhåller den sig till metoder som att placera basar på 1/4 av ytan, för utsläcnkning av resonansen? Går det att kombinera med din metod? Eller bara en annan lösning på samma problem så att säga?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna i din metod. Är delayen baserad på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering (vertikalt och horisontellt) Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
Exakt dessa frågor vill jag också ha svar på, men jag tänker finna svaren genom eget experimenterande samt kunskapsuppbyggnad.
petersteindl skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:
Ja, det tror jag Harryup kan mena. Då är det rummets karaktär som åsyftas och inte subwooferns. Men eftersom jag med den metod jag använder eliminerar själva uppkomsten av de lägsta rumsresonanserna så kan man titta på direktljudet från woofern innan någon reflex från motstående vägg ens inträffat och i princip störa resonansen så att den inte inträffar. Detta görs innan direktljudet från fronthögtalarna ens når motstående reflekterande yta. Det uppstår således inte den rumsresonans mellan främre och bakre vägg som behöver elimineras och detta sker i stort sett på samtliga platser i hela rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna. Är delayen basead på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering? Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
Nej jag har ännu inte beskrivit den. Jag kan säga att delayen inte baseras på lyssnarplats. Lyssnarplatsen finns inte ens med i funktionen för rumsresonansers uppkomst. Delayen baseras enkom på rumsgeometri och basarnas placering. Mer vill jag i dagsläget inte säga.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:solhaga skrev:rajapruk skrev:
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Din metod, hur förhåller den sig till metoder som att placera basar på 1/4 av ytan, för utsläcnkning av resonansen? Går det att kombinera med din metod? Eller bara en annan lösning på samma problem så att säga?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna i din metod. Är delayen baserad på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering (vertikalt och horisontellt) Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
Exakt dessa frågor vill jag också ha svar på, men jag tänker finna svaren genom eget experimenterande samt kunskapsuppbyggnad.
Helt rätt!
Jag sitter fast med systemet i vardagsrummet, och kan inte prova sånt här kul. Än.
solhaga skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:
Ja, det tror jag Harryup kan mena. Då är det rummets karaktär som åsyftas och inte subwooferns. Men eftersom jag med den metod jag använder eliminerar själva uppkomsten av de lägsta rumsresonanserna så kan man titta på direktljudet från woofern innan någon reflex från motstående vägg ens inträffat och i princip störa resonansen så att den inte inträffar. Detta görs innan direktljudet från fronthögtalarna ens når motstående reflekterande yta. Det uppstår således inte den rumsresonans mellan främre och bakre vägg som behöver elimineras och detta sker i stort sett på samtliga platser i hela rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Din metod, hur förhåller den sig till metoder som att placera basar på 1/4 av ytan, för utsläcnkning av resonansen? Går det att kombinera med din metod? Eller bara en annan lösning på samma problem så att säga?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna i din metod. Är delayen baserad på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering (vertikalt och horisontellt) Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
Exakt dessa frågor vill jag också ha svar på, men jag tänker finna svaren genom eget experimenterande samt kunskapsuppbyggnad.
petersteindl skrev:solhaga skrev:rajapruk skrev:
Den metod du använder, finns den beskriven någonstans mer i detalj Peter?
Din metod, hur förhåller den sig till metoder som att placera basar på 1/4 av ytan, för utsläcnkning av resonansen? Går det att kombinera med din metod? Eller bara en annan lösning på samma problem så att säga?
Jag skulle vilja veta hur man enklast gör för att ställa in rätt delay på de bakre basarna i din metod. Är delayen baserad på var lyssningsplatsen är relativt basarna?
Kör du samma nivå/gain fram/bak?
Individuell EQ per bas, eller mono? Global EQ på alla?
Placering (vertikalt och horisontellt) Antal basar? Typ av bashögtalare?
Vilken delning använder du för basarna? Osv
Exakt dessa frågor vill jag också ha svar på, men jag tänker finna svaren genom eget experimenterande samt kunskapsuppbyggnad.
Bygg upp kunskapen först. Hint 1: Tänk dig ett rum där alla väggar samt golv och tak utgörs av speglar. Stoppa in 1 bas i ett hörn d v s med 3 närliggande begränsningsytor. Med 1 bas är det alltid mono. Fundera på hur många spegelbilder av denna bas det kommer finnas då alla 6 speglarna finns med. Fundera vidare på var dessa spegelbilder uppträder. Hur stort blir avståndet mellan basen och spegelbilderna? Är avståndet mellan spegelbilderna konstant och återkommande? Är de konstant och återkommande i varje respektive plan? Lägg in ljudvågor i ekvationen och fundera på hur stående vågor/resonanser skulle kunna uppkomma. Hint 2: Finns det något sätt att eliminera dessa? Vad händer om ytterligare basar placeras i andra hörn? Vad händer om basar istället placeras med olika avstånd till speglarna? Hint 3: kommer lyssnarplats överhuvudtaget in i bilden? Jag utgår från plana ljudvågor.
Nästa tankeexperiment: Då gäller det första reflexen från respektive höger och vänster högtalare från respektive del av rummet. Hint 1: Eftersom det gäller 1a reflexen finns inte något slutet rum med. För höger högtalare återstår höger sidovägg, främre ljudfondvägg och golv. Bortse från taket tills vidare. Det innebär 3 begränsningsytor i högra rumsdelen för höger högtalare. För vänster högtalare är det istället den vänstra väggen. Golv och främre ljudfondvägg är samma. Det är fortfarande speglar men nu endast med en och endast en spegelbild per spegel. De ger upphov till 1 reflex per spegel från närliggande högtalare. Som jag ser det ingår just dessa i högtalardimensioneringen då högtalaren placeras i rum som ju har begränsningsytor. I frifält existerar inte några begränsningsytor. Men vi befinner oss i ett lyssningsrum. Speglarna är akustiska speglar.
Jag tror detta räcker så länge. I och med detta bör distinktionen mellan högtalare och rum vara satt. Återstår att definiera taket då golvet finns med. Reflexer mellan golv och tak ingår som jag ser det inte i högtalaren men däremot i rummets överföringsfunktion. Första reflexen från taket till lyssnaren ingår dock i högtalarens överföringsfunktion. I högtalarens överföringsfunktion ingår således lyssnarens placering, men inte i rummets överföringsfunktion. Däremot blir anomalierna från rummets överföringsfunktion olika i olika punkter i rummet. Således kan olika placeringar av högtalare och lyssnare ge olika anomalier från rummets överföringsfunktion.
Uppgiften är som jag ser det att göra rummets överföringsfunktion linjär och utan resonanser/stående vågor d v s utan anomalier.
En annan uppgift är att första reflexen från respektive närliggande begränsningsyta inte skall ge upphov till interferens eller hörbar interferens.
Till slut har vi första reflexen från lyssnarens bakre vägg att ta hänsyn till. Sen är det i stort sett klart. Jo en liten sak till, vi har ju även stereofonisk bas att ta hänsyn till. Hur påverkar det? Piece Of cake.
Mvh
Peter
solhaga skrev:petersteindl skrev:solhaga skrev:
Exakt dessa frågor vill jag också ha svar på, men jag tänker finna svaren genom eget experimenterande samt kunskapsuppbyggnad.
Bygg upp kunskapen först. Hint 1: Tänk dig ett rum där alla väggar samt golv och tak utgörs av speglar. Stoppa in 1 bas i ett hörn d v s med 3 närliggande begränsningsytor. Med 1 bas är det alltid mono. Fundera på hur många spegelbilder av denna bas det kommer finnas då alla 6 speglarna finns med. Fundera vidare på var dessa spegelbilder uppträder. Hur stort blir avståndet mellan basen och spegelbilderna? Är avståndet mellan spegelbilderna konstant och återkommande? Är de konstant och återkommande i varje respektive plan? Lägg in ljudvågor i ekvationen och fundera på hur stående vågor/resonanser skulle kunna uppkomma. Hint 2: Finns det något sätt att eliminera dessa? Vad händer om ytterligare basar placeras i andra hörn? Vad händer om basar istället placeras med olika avstånd till speglarna? Hint 3: kommer lyssnarplats överhuvudtaget in i bilden? Jag utgår från plana ljudvågor.
Nästa tankeexperiment: Då gäller det första reflexen från respektive höger och vänster högtalare från respektive del av rummet. Hint 1: Eftersom det gäller 1a reflexen finns inte något slutet rum med. För höger högtalare återstår höger sidovägg, främre ljudfondvägg och golv. Bortse från taket tills vidare. Det innebär 3 begränsningsytor i högra rumsdelen för höger högtalare. För vänster högtalare är det istället den vänstra väggen. Golv och främre ljudfondvägg är samma. Det är fortfarande speglar men nu endast med en och endast en spegelbild per spegel. De ger upphov till 1 reflex per spegel från närliggande högtalare. Som jag ser det ingår just dessa i högtalardimensioneringen då högtalaren placeras i rum som ju har begränsningsytor. I frifält existerar inte några begränsningsytor. Men vi befinner oss i ett lyssningsrum. Speglarna är akustiska speglar.
Jag tror detta räcker så länge. I och med detta bör distinktionen mellan högtalare och rum vara satt. Återstår att definiera taket då golvet finns med. Reflexer mellan golv och tak ingår som jag ser det inte i högtalaren men däremot i rummets överföringsfunktion. Första reflexen från taket till lyssnaren ingår dock i högtalarens överföringsfunktion. I högtalarens överföringsfunktion ingår således lyssnarens placering, men inte i rummets överföringsfunktion. Däremot blir anomalierna från rummets överföringsfunktion olika i olika punkter i rummet. Således kan olika placeringar av högtalare och lyssnare ge olika anomalier från rummets överföringsfunktion.
Uppgiften är som jag ser det att göra rummets överföringsfunktion linjär och utan resonanser/stående vågor d v s utan anomalier.
En annan uppgift är att första reflexen från respektive närliggande begränsningsyta inte skall ge upphov till interferens eller hörbar interferens.
Till slut har vi första reflexen från lyssnarens bakre vägg att ta hänsyn till. Sen är det i stort sett klart. Jo en liten sak till, vi har ju även stereofonisk bas att ta hänsyn till. Hur påverkar det? Piece Of cake.
Mvh
Peter
Tack, Peter!
Ordningen är först kunskapsuppbyggnad (och tankeexperiment likt dina förslag) och sedan experimenterande. Varför blev det inte som man tänkt?
Läser just Bob McCarthys Sound Systems (tredje upplagan) samt givetvis Tooles Sound Reproduction (igen, får se om något fastnar denna gång).
Samt givetvis inläggen ovan.
Senaste uppenbarelsen för mig är att lyssningsplatsen är inte det man skall utgå ifrån vid subwoofrarnas placering.
Detta innebär en del konsekvenser för frontarnas konfiguration, med slutna lådor blir variationsmöjligheteran större; vid vägg, en bit ut från vägg samt "mitt i" rummet.
Något som jag vet att öppen baffel inte klarar av samt att även basreflex känns tveksamt. Det sista är dock inte sagt med någon djupare kunskap. Tror dock att det kan vara svårare för mig att få till en bra lösning där.
Stereo/mono blir en sista "flick of a switch"-test, med högsta säkerhet till monos fördel.
petersteindl skrev:
snip
Personligen vill jag gärna hitta en elektro-akustisk lösning om det går. I den digitala världen finns det större mängd enkla lösningar som åstadkoms dels mjukvarumässigt dels med smart placering av basar och detta utan att ändra på direktljudet så att lokalisation av fantomljudobjekt inte påverkas negativt utan snarast positivt, om det nu skulle vara så att första reflexer eller det rumsliga ger ett tillskott som påverkar lokaliseringsförmågan negativt innan de åtgärdats.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Bygg upp kunskapen först. Hint 1: Tänk dig ett rum där alla väggar samt golv och tak utgörs av speglar. Stoppa in 1 bas i ett hörn d v s med 3 närliggande begränsningsytor. Med 1 bas är det alltid mono. Fundera på hur många spegelbilder av denna bas det kommer finnas då alla 6 speglarna finns med. Fundera vidare på var dessa spegelbilder uppträder. Hur stort blir avståndet mellan basen och spegelbilderna? Är avståndet mellan spegelbilderna konstant och återkommande? Är de konstant och återkommande i varje respektive plan? Lägg in ljudvågor i ekvationen och fundera på hur stående vågor/resonanser skulle kunna uppkomma. Hint 2: Finns det något sätt att eliminera dessa? Vad händer om ytterligare basar placeras i andra hörn? Vad händer om basar istället placeras med olika avstånd till speglarna? Hint 3: kommer lyssnarplats överhuvudtaget in i bilden? Jag utgår från plana ljudvågor.
Nästa tankeexperiment: Då gäller det första reflexen från respektive höger och vänster högtalare från respektive del av rummet. Hint 1: Eftersom det gäller 1a reflexen finns inte något slutet rum med. För höger högtalare återstår höger sidovägg, främre ljudfondvägg och golv. Bortse från taket tills vidare. Det innebär 3 begränsningsytor i högra rumsdelen för höger högtalare. För vänster högtalare är det istället den vänstra väggen. Golv och främre ljudfondvägg är samma. Det är fortfarande speglar men nu endast med en och endast en spegelbild per spegel. De ger upphov till 1 reflex per spegel från närliggande högtalare. Som jag ser det ingår just dessa i högtalardimensioneringen då högtalaren placeras i rum som ju har begränsningsytor. I frifält existerar inte några begränsningsytor. Men vi befinner oss i ett lyssningsrum. Speglarna är akustiska speglar.
Jag tror detta räcker så länge. I och med detta bör distinktionen mellan högtalare och rum vara satt. Återstår att definiera taket då golvet finns med. Reflexer mellan golv och tak ingår som jag ser det inte i högtalaren men däremot i rummets överföringsfunktion. Första reflexen från taket till lyssnaren ingår dock i högtalarens överföringsfunktion. I högtalarens överföringsfunktion ingår således lyssnarens placering, men inte i rummets överföringsfunktion. Däremot blir anomalierna från rummets överföringsfunktion olika i olika punkter i rummet. Således kan olika placeringar av högtalare och lyssnare ge olika anomalier från rummets överföringsfunktion.
Uppgiften är som jag ser det att göra rummets överföringsfunktion linjär och utan resonanser/stående vågor d v s utan anomalier.
En annan uppgift är att första reflexen från respektive närliggande begränsningsyta inte skall ge upphov till interferens eller hörbar interferens.
Till slut har vi första reflexen från lyssnarens bakre vägg att ta hänsyn till. Sen är det i stort sett klart. Jo en liten sak till, vi har ju även stereofonisk bas att ta hänsyn till. Hur påverkar det? Piece Of cake.
Mvh
Peter
JM skrev:Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
JM skrev:petersteindl skrev:Bygg upp kunskapen först. Hint 1: Tänk dig ett rum där alla väggar samt golv och tak utgörs av speglar. Stoppa in 1 bas i ett hörn d v s med 3 närliggande begränsningsytor. Med 1 bas är det alltid mono. Fundera på hur många spegelbilder av denna bas det kommer finnas då alla 6 speglarna finns med. Fundera vidare på var dessa spegelbilder uppträder. Hur stort blir avståndet mellan basen och spegelbilderna? Är avståndet mellan spegelbilderna konstant och återkommande? Är de konstant och återkommande i varje respektive plan? Lägg in ljudvågor i ekvationen och fundera på hur stående vågor/resonanser skulle kunna uppkomma. Hint 2: Finns det något sätt att eliminera dessa? Vad händer om ytterligare basar placeras i andra hörn? Vad händer om basar istället placeras med olika avstånd till speglarna? Hint 3: kommer lyssnarplats överhuvudtaget in i bilden? Jag utgår från plana ljudvågor.
Nästa tankeexperiment: Då gäller det första reflexen från respektive höger och vänster högtalare från respektive del av rummet. Hint 1: Eftersom det gäller 1a reflexen finns inte något slutet rum med. För höger högtalare återstår höger sidovägg, främre ljudfondvägg och golv. Bortse från taket tills vidare. Det innebär 3 begränsningsytor i högra rumsdelen för höger högtalare. För vänster högtalare är det istället den vänstra väggen. Golv och främre ljudfondvägg är samma. Det är fortfarande speglar men nu endast med en och endast en spegelbild per spegel. De ger upphov till 1 reflex per spegel från närliggande högtalare. Som jag ser det ingår just dessa i högtalardimensioneringen då högtalaren placeras i rum som ju har begränsningsytor. I frifält existerar inte några begränsningsytor. Men vi befinner oss i ett lyssningsrum. Speglarna är akustiska speglar.
Jag tror detta räcker så länge. I och med detta bör distinktionen mellan högtalare och rum vara satt. Återstår att definiera taket då golvet finns med. Reflexer mellan golv och tak ingår som jag ser det inte i högtalaren men däremot i rummets överföringsfunktion. Första reflexen från taket till lyssnaren ingår dock i högtalarens överföringsfunktion. I högtalarens överföringsfunktion ingår således lyssnarens placering, men inte i rummets överföringsfunktion. Däremot blir anomalierna från rummets överföringsfunktion olika i olika punkter i rummet. Således kan olika placeringar av högtalare och lyssnare ge olika anomalier från rummets överföringsfunktion.
Uppgiften är som jag ser det att göra rummets överföringsfunktion linjär och utan resonanser/stående vågor d v s utan anomalier.
En annan uppgift är att första reflexen från respektive närliggande begränsningsyta inte skall ge upphov till interferens eller hörbar interferens.
Till slut har vi första reflexen från lyssnarens bakre vägg att ta hänsyn till. Sen är det i stort sett klart. Jo en liten sak till, vi har ju även stereofonisk bas att ta hänsyn till. Hur påverkar det? Piece Of cake.
Mvh
Peter
Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
JM
Svante skrev:JM skrev:Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
music4ever skrev:Peter, ska jag/vi tolka det som du vill att rummet ska sätta sin "basprägel" på all musik som spelas upp?
petersteindl skrev: Jag håller inte riktigt med om detta. Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant. Då man går in i ett rum med alldeles för konstiga resonansfenomen och olinjära efterklangstider så är det inte så att man vänjer sig till det till den milda grad att man inte hör felen vid uppspelning av musik. Jag vill inte ens vistas i sådana rum. Det gäller även rum som är för mycket åtgärdade med diffusorer.
Peter
Svante skrev:JM skrev:Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
petersteindl skrev:Svante skrev:JM skrev:Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
Jag håller inte riktigt med om detta. Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant. Då man går in i ett rum med alldeles för konstiga resonansfenomen och olinjära efterklangstider så är det inte så att man vänjer sig till det till den milda grad att man inte hör felen vid uppspelning av musik. Jag vill inte ens vistas i sådana rum. Det gäller även rum som är för mycket åtgärdade med diffusorer.
Jag ser rummet som en musikinstrument i form av en utpräglad resonanslåda där lådan alstrar tonerna oberoende av ljudenergin från högtalarna. Det spelar således ingen roll om det är en bastuba, orgel, eller basfiol som spelar. Rummets resonanser dominerar precis som en akustisk resonanslåda hos ett musikinstrument. Kan man se till att denna resonanslåda i form av rum inte beter sig som resonanslåda så återstår instrumenten i inspelningen utan återgivningsrummets baskaraktär. Det upplever jag som en befrielse då det uppnås.
Jag har gjort tillräckligt med sådan lyssning för att vid uppspelning aldrig mer vilja ha med lyssningsrummets resonanskaraktär på musikinstrumenten. Jag har ännu inte hört ett akustiskt åtgärdat rum som fixar basen utan att få för kort efterklangstid över 300-400 Hz. OBS! Jag refererar till återgivning av akustisk musik i stereo.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
Jag håller inte riktigt med om detta. Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant. Då man går in i ett rum med alldeles för konstiga resonansfenomen och olinjära efterklangstider så är det inte så att man vänjer sig till det till den milda grad att man inte hör felen vid uppspelning av musik. Jag vill inte ens vistas i sådana rum. Det gäller även rum som är för mycket åtgärdade med diffusorer.
Jag ser rummet som en musikinstrument i form av en utpräglad resonanslåda där lådan alstrar tonerna oberoende av ljudenergin från högtalarna. Det spelar således ingen roll om det är en bastuba, orgel, eller basfiol som spelar. Rummets resonanser dominerar precis som en akustisk resonanslåda hos ett musikinstrument. Kan man se till att denna resonanslåda i form av rum inte beter sig som resonanslåda så återstår instrumenten i inspelningen utan återgivningsrummets baskaraktär. Det upplever jag som en befrielse då det uppnås.
Jag har gjort tillräckligt med sådan lyssning för att vid uppspelning aldrig mer vilja ha med lyssningsrummets resonanskaraktär på musikinstrumenten. Jag har ännu inte hört ett akustiskt åtgärdat rum som fixar basen utan att få för kort efterklangstid över 300-400 Hz. OBS! Jag refererar till återgivning av akustisk musik i stereo.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag ser ett motsatsförhållande mellan dina två meningar:
1. "Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant."
2. "Kan man se till att denna resonanslåda i form av rum inte beter sig som resonanslåda så återstår instrumenten i inspelningen utan återgivningsrummets baskaraktär."
petersteindl skrev:Svante skrev:JM skrev:Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
Jag håller inte riktigt med om detta. Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant. Då man går in i ett rum med alldeles för konstiga resonansfenomen och olinjära efterklangstider så är det inte så att man vänjer sig till det till den milda grad att man inte hör felen vid uppspelning av musik. Jag vill inte ens vistas i sådana rum. Det gäller även rum som är för mycket åtgärdade med diffusorer.
Jag ser rummet som en musikinstrument i form av en utpräglad resonanslåda där lådan alstrar tonerna oberoende av ljudenergin från högtalarna. Det spelar således ingen roll om det är en bastuba, orgel, eller basfiol som spelar. Rummets resonanser dominerar precis som en akustisk resonanslåda hos ett musikinstrument. Kan man se till att denna resonanslåda i form av rum inte beter sig som resonanslåda så återstår instrumenten i inspelningen utan återgivningsrummets baskaraktär. Det upplever jag som en befrielse då det uppnås.
Jag har gjort tillräckligt med sådan lyssning för att vid uppspelning aldrig mer vilja ha med lyssningsrummets resonanskaraktär på musikinstrumenten. Jag har ännu inte hört ett akustiskt åtgärdat rum som fixar basen utan att få för kort efterklangstid över 300-400 Hz. OBS! Jag refererar till återgivning av akustisk musik i stereo.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
Menar du att den upplevda konflikten mellan initial rumsupplevelse i ett lyssningsrum utifrån icke-högtalarljud ger en ljudförstörande upplevelse av korrekt rumskorrigerat ljud från högtalarna i samma rum och lyssningsposition.
JM
Tarzan skrev:paa skrev:petersteindl skrev:
Jag håller inte riktigt med om detta. Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant. Då man går in i ett rum med alldeles för konstiga resonansfenomen och olinjära efterklangstider så är det inte så att man vänjer sig till det till den milda grad att man inte hör felen vid uppspelning av musik. Jag vill inte ens vistas i sådana rum. Det gäller även rum som är för mycket åtgärdade med diffusorer.
Jag ser rummet som en musikinstrument i form av en utpräglad resonanslåda där lådan alstrar tonerna oberoende av ljudenergin från högtalarna. Det spelar således ingen roll om det är en bastuba, orgel, eller basfiol som spelar. Rummets resonanser dominerar precis som en akustisk resonanslåda hos ett musikinstrument. Kan man se till att denna resonanslåda i form av rum inte beter sig som resonanslåda så återstår instrumenten i inspelningen utan återgivningsrummets baskaraktär. Det upplever jag som en befrielse då det uppnås.
Jag har gjort tillräckligt med sådan lyssning för att vid uppspelning aldrig mer vilja ha med lyssningsrummets resonanskaraktär på musikinstrumenten. Jag har ännu inte hört ett akustiskt åtgärdat rum som fixar basen utan att få för kort efterklangstid över 300-400 Hz. OBS! Jag refererar till återgivning av akustisk musik i stereo.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag ser ett motsatsförhållande mellan dina två meningar:
1. "Jag anser att akustisk reglering i basen tyvärr ofta kan göra att efterklangen i rummet upplevs som för kort och även olinjär i bas och diskant."
2. "Kan man se till att denna resonanslåda i form av rum inte beter sig som resonanslåda så återstår instrumenten i inspelningen utan återgivningsrummets baskaraktär."
Jag tror du måste skilja på akustisk reglering och elektrisk reglering för att undivka motsättningen mellan mening 1 och 2. Om jag förstår Peter rätt menar han att för mycket ren passiv dämpning av basen i rummet leder till någon sorts obalans, medan det man egentligen vill göra är att bara låta bli att sätta igång resonanserna och att man kan åstadkomma det med endast hjälp av placering och ingrepp i signalen som de olika basarna får.
petersteindl skrev:
Jag vill dock än en gång säga att jag gärna kan ha torrare efterklang i rummet under förutsättning att man har multikanal och då speciellt vid film. Vid musiklyssning med stereo föredrar jag en längre efterklang.
Peter
Adhoc skrev:En "komplikation" med spegelkällorna och att ställa tids/fasjusterade basar vid motsående vägg kan vara att speglarna (reflektionsytorna) är av olika "kvalitet". Om väggen bakom lyssningsplats reflekterar mer och mer från säg ca 80 Hz och uppåt, har en resonansfrekvens vid ca 70 Hz och släpper igenom mycket av lägre frekvenser som reflekteras från en vägg i rummet bakom och sen går tillbaks in i lyssningsrummet. -Då får man nog ta sig en funderare på var komplementbasarna ska stå och om det krävs något annat tricks också som är i rummet bredvid (eller en helt annan lösning).
(Liknande tankegångar som Peters finns i en del länkar som jag lade in på sidan 6 i min medlemstråd Svarta Katten, från Aalborgs universitet; CABS, Double Bass Array etc. Just nu är jag utan dator och kan inte köra någon kopiera-klistra in-kommandon.)
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
Mm, de två åtgärderna är inte ekvivalenta. Tvåan påverkar inte ljud som alstras av andra ljudkällor än högtalarna. Psykoakustiskt är det ju så att vi lyssnar in ett rums egenskaper så fort vi kliver in i det, och då använder vi alla ljud som finns. Om sedan det som spelas upp inte har de egenskaper som det borde få, givet att hjärnan vet vilka akustiska egenskaper rummet man sitter i har, då blir det missmatch.
Därför är det bättre att göra rummet bra än att kompensera signalen för rummets brister.
Menar du att den upplevda konflikten mellan initial rumsupplevelse i ett lyssningsrum utifrån icke-högtalarljud ger en ljudförstörande upplevelse av korrekt rumskorrigerat ljud från högtalarna i samma rum och lyssningsposition.
JM
Ja, så skulle man väl kunna formulera det om man prompt vill säga att det elektroniskt korrigerade ljudet är riktigt. Det är dock inte bara före lyssningen som det alstras ljud i rummet som inte kommer ifrån högtalarna, men medvetandet tenderar att sålla bort ljuden från när vi ställer glaset på bordet eller när vi dunsar fram till högtalaren för att vrida den en halv grad som oviktiga. Det undermedvetna utnyttjar dem dock till att bestämma rummets "fingeravtryck" dock och sedan blir det missmatch när det kommer ett ljud som är kompenserat för detta från högtalarna. Vi kan alltså uppleva högtalarljudet som basfattigt eftersom rumsresonansen som vi vet finns där inte exciteras av basljuden från högtalarna. Och ljudet från högtalarna ÄR ju basfattigt, trots att ljudet på lyssningsplats är det. Hjärnan fattar alltså att högtalarljudet är basfattigt.
Jag beskriver det nu lite svartvitt, i själva verket blir nog upplevelsen ett mellanting.
JM skrev:Över Schröderfrekvensen är det intuitivt med förklaringsmodell byggd på reflexer likt ljus.
Under Schröderfrekvensen ffa under 100 Hz haltar reflexmodellen som jag ser det.
Finns reflexer i ljusliknade mening under 100 Hz?
JM
Adhoc skrev:En "komplikation" med spegelkällorna och att ställa tids/fasjusterade basar vid motsående vägg kan vara att speglarna (reflektionsytorna) är av olika "kvalitet". Om väggen bakom lyssningsplats reflekterar mer och mer från säg ca 80 Hz och uppåt, har en resonansfrekvens vid ca 70 Hz och släpper igenom mycket av lägre frekvenser som reflekteras från en vägg i rummet bakom och sen går tillbaks in i lyssningsrummet. -Då får man nog ta sig en funderare på var komplementbasarna ska stå och om det krävs något annat tricks också som är i rummet bredvid (eller en helt annan lösning).
(Liknande tankegångar som Peters finns i en del länkar som jag lade in på sidan 6 i min medlemstråd Svarta Katten, från Aalborgs universitet; CABS, Double Bass Array etc. Just nu är jag utan dator och kan inte köra någon kopiera-klistra in-kommandon.)
rear array is delayed by the time the sound needs to travel from the front array to the rear
petersteindl skrev:JM skrev:Över Schröderfrekvensen är det intuitivt med förklaringsmodell byggd på reflexer likt ljus.
Under Schröderfrekvensen ffa under 100 Hz haltar reflexmodellen som jag ser det.
Finns reflexer i ljusliknade mening under 100 Hz?
JM
Jag vill egentligen inte jämföra med ljus. Jag ser det som summation enligt superpositionsprincipen där man i ena fallet över Schröderfrekvensen har stokastisk summation enligt medelvärdesprincipen och i det andra fallet d v s under Schröderfrekvensen inte.
Under Schröder så måste man ta hänsyn till fas, över S är det summation enligt medelvärdesprincipen. Det ger helt olika resultat.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Självklart lyssnar hjärnan snabbt in ett "bas-sjukt rum" och har inom ca 20 min kompenserat de flesta eventuella akustiska brister dvs att hörandet är rätt ok av icke-högtalarljud.
Att nu i samma position i samma rum bara lyssna på högtalarljud (perfekt kompenserat genom passiv subbas placering och därefter elektriskt kompenserat ljud ( eq mm) kommer nu utan tvekan upplevas som basfattigt. Efter ytterligare 20 minuter har hjärnan accepterat högtalarljudet som ok.
När högtalarljudet nu stängs av efter drygt 20 minuter kommer icke-högtalarljudet i samma rum i samma position upplevas som baslyft.
Så hjärnan gör en relativ adaptering till situationen och gillar läget efter ca 20 min.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Över Schröderfrekvensen är det intuitivt med förklaringsmodell byggd på reflexer likt ljus.
Under Schröderfrekvensen ffa under 100 Hz haltar reflexmodellen som jag ser det.
Finns reflexer i ljusliknade mening under 100 Hz?
JM
Jag vill egentligen inte jämföra med ljus. Jag ser det som summation enligt superpositionsprincipen där man i ena fallet över Schröderfrekvensen har stokastisk summation enligt medelvärdesprincipen och i det andra fallet d v s under Schröderfrekvensen inte.
Under Schröder så måste man ta hänsyn till fas, över S är det summation enligt medelvärdesprincipen. Det ger helt olika resultat.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:Adhoc skrev:En "komplikation" med spegelkällorna och att ställa tids/fasjusterade basar vid motsående vägg kan vara att speglarna (reflektionsytorna) är av olika "kvalitet". Om väggen bakom lyssningsplats reflekterar mer och mer från säg ca 80 Hz och uppåt, har en resonansfrekvens vid ca 70 Hz och släpper igenom mycket av lägre frekvenser som reflekteras från en vägg i rummet bakom och sen går tillbaks in i lyssningsrummet. -Då får man nog ta sig en funderare på var komplementbasarna ska stå och om det krävs något annat tricks också som är i rummet bredvid (eller en helt annan lösning).
(Liknande tankegångar som Peters finns i en del länkar som jag lade in på sidan 6 i min medlemstråd Svarta Katten, från Aalborgs universitet; CABS, Double Bass Array etc. Just nu är jag utan dator och kan inte köra någon kopiera-klistra in-kommandon.)
Danke! Nu fattar jag hur delayen är tänkt att ställas in i detta koncept.rear array is delayed by the time the sound needs to travel from the front array to the rear
Ska läsa på mer om detta i dina länkar.
Svante skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Över Schröderfrekvensen är det intuitivt med förklaringsmodell byggd på reflexer likt ljus.
Under Schröderfrekvensen ffa under 100 Hz haltar reflexmodellen som jag ser det.
Finns reflexer i ljusliknade mening under 100 Hz?
JM
Jag vill egentligen inte jämföra med ljus. Jag ser det som summation enligt superpositionsprincipen där man i ena fallet över Schröderfrekvensen har stokastisk summation enligt medelvärdesprincipen och i det andra fallet d v s under Schröderfrekvensen inte.
Under Schröder så måste man ta hänsyn till fas, över S är det summation enligt medelvärdesprincipen. Det ger helt olika resultat.
Med vänlig hälsning
Peter
Njaeej...
Alltså, över Schröder så ligger resonanserna så tätt att de inte går att särskilja. Flyttar man sig i rummet, eller flyttar man frekvensen så kommer nya resonanser att exciteras, och vid Schröders gränsfrekvens ligger det ungefär fem resonanser inom resonansernas bandbredd. En frekvens exciterar alltså flera resonanser och det gör att man kan betrakta rummet med statisktiska modeller som ha samma väntevärde för ljudtrycket (i ett frekvensintervall eller rumsligt intervall) överallt i rummet.
Men om man verkligen vill veta hur starkt ljudtrycket blir i en punkt vid en viss frekvens så måste man räkna med massor av reflexer och addera massor av ljudkällor inklusive fas. Det finns egentligen inget stokastiskt över hur summationen blir. Den är bara så ruskigt känslig för placering och frekvens att den exakta beräkningen inte är så meningsfull.
Det är alltså egentligen ingen väsensskillnad i hur ljudet från källa och spegelkällor adderas, det är bara så att olika betraktelsesätt fungerar olika bra över och under Schröders gränsfrekvens.
Men det kanske var det du sa/menade?
Jämförelsen med ljus går väl bra, om man bara bygger ett spegelbeklätt rum som är några hundra nanometer stort som ljuset får studsa i. Frågan är väl om man har någon intuition för vad som händer med ljus i ett så litet rum.
Harryup skrev:Låter nästan som att rumskompensation är endast på ett visst sätt.
Vilka olika leverantörers varianter har du erfarenhet av Svante?
Mvh/Harryup
rajapruk skrev:Nu har jag läst många av Adhocs länkade sidor. Det "double bass array" / "CABS" bygger på, om jag förstått det hela rätt, är att placera basarna på framväggen så att man släcker ut alla rummets resonanser utom den i längsled (genom att placera dem på 1/4 från rummets akustiska höjd och bredd). Sedan placerar man samma basar på samma plats på bakvägen, som kör i motsatt fas och med rummets längd som delay. Då kancelleras allt när det når bakväggen, och det blir ungefär som om att det inte finns någon bakvägg.
Coolt koncept!
Men jag frågar mig om inte samma setup, fast utan fasvändningen och delayen på bakväggens basar, också skulle ge ett väldigt bra resultat? Det är ju ändå en herrans massa basar, i någon mening bra placerade. Det borde inte vara helt fel det heller
Adhoc skrev:Det "coola konceptet" funkar nog bäst i rum som dom flesta inte har. Typ "komplikationen" som nämndes ovan, fönsterväggen som Peter tog upp tex, har du en sådan (?) .
Adhoc skrev:Det "coola konceptet" funkar nog bäst i rum som dom flesta inte har. Typ "komplikationen" som nämndes ovan, fönsterväggen som Peter tog upp tex, har du en sådan (?) .
petersteindl skrev:rajapruk skrev:Nu har jag läst många av Adhocs länkade sidor. Det "double bass array" / "CABS" bygger på, om jag förstått det hela rätt, är att placera basarna på framväggen så att man släcker ut alla rummets resonanser utom den i längsled (genom att placera dem på 1/4 från rummets akustiska höjd och bredd). Sedan placerar man samma basar på samma plats på bakvägen, som kör i motsatt fas och med rummets längd som delay. Då kancelleras allt när det når bakväggen, och det blir ungefär som om att det inte finns någon bakvägg.
Coolt koncept!
Men jag frågar mig om inte samma setup, fast utan fasvändningen och delayen på bakväggens basar, också skulle ge ett väldigt bra resultat? Det är ju ändå en herrans massa basar, i någon mening bra placerade. Det borde inte vara helt fel det heller
Vad är helt fel? Vad är helt rätt? Om du frågar mig tror jag att det finns möjlighet att det faktiskt blir helt fel.
Jag anser dock att nolla ut vissa frekvenser så att rummet ter sig som frifält vid dessa frekvenser alltid måste vara helt fel.
Det verkar som många tänker antingen på helt i fas eller helt ur fas såsom de enda faslägena. D v s 0 grader och 180 grader på en cirkel, men det finns faktiskt 358 grader däremellan. Pick your choice beroende på vad man vill uppnå.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Över Schröderfrekvensen är det intuitivt med förklaringsmodell byggd på reflexer likt ljus.
Under Schröderfrekvensen ffa under 100 Hz haltar reflexmodellen som jag ser det.
Finns reflexer i ljusliknade mening under 100 Hz?
JM
Jag vill egentligen inte jämföra med ljus. Jag ser det som summation enligt superpositionsprincipen där man i ena fallet över Schröderfrekvensen har stokastisk summation enligt medelvärdesprincipen och i det andra fallet d v s under Schröderfrekvensen inte.
Under Schröder så måste man ta hänsyn till fas, över S är det summation enligt medelvärdesprincipen. Det ger helt olika resultat.
Med vänlig hälsning
Peter
Njaeej...
Alltså, över Schröder så ligger resonanserna så tätt att de inte går att särskilja. Flyttar man sig i rummet, eller flyttar man frekvensen så kommer nya resonanser att exciteras, och vid Schröders gränsfrekvens ligger det ungefär fem resonanser inom resonansernas bandbredd. En frekvens exciterar alltså flera resonanser och det gör att man kan betrakta rummet med statisktiska modeller som ha samma väntevärde för ljudtrycket (i ett frekvensintervall eller rumsligt intervall) överallt i rummet.
Men om man verkligen vill veta hur starkt ljudtrycket blir i en punkt vid en viss frekvens så måste man räkna med massor av reflexer och addera massor av ljudkällor inklusive fas. Det finns egentligen inget stokastiskt över hur summationen blir. Den är bara så ruskigt känslig för placering och frekvens att den exakta beräkningen inte är så meningsfull.
Det är alltså egentligen ingen väsensskillnad i hur ljudet från källa och spegelkällor adderas, det är bara så att olika betraktelsesätt fungerar olika bra över och under Schröders gränsfrekvens.
Men det kanske var det du sa/menade?
Jämförelsen med ljus går väl bra, om man bara bygger ett spegelbeklätt rum som är några hundra nanometer stort som ljuset får studsa i. Frågan är väl om man har någon intuition för vad som händer med ljus i ett så litet rum.
petersteindl skrev:Adhoc skrev:Det "coola konceptet" funkar nog bäst i rum som dom flesta inte har. Typ "komplikationen" som nämndes ovan, fönsterväggen som Peter tog upp tex, har du en sådan (?) .
Frågar du mig? Nej jag har tyvärr ingen fönstervägg. Jo, jag inser faktiskt dess fördelar eftersom jag bor högst uppe på berget och har utsikt över Skurusundet med skog i slänten nedanför berget mot Skurusundet. Har jag tur kanske det går att fixa fönstervägg i köket och med stor glasdörr.
Dessutom anser jag att det "coola konceptet" helt enkelt inte funkar bra oavsett rum. Men en del kanske vill uppnå frifält vid vissa frekvenser i basen?
Med vänlig hälsning
Peter
Adhoc skrev:Minns jag rätt från dom där papperen jag länkat till, var 180 gr fasvändning plus gångtiden mellan front- och bakbasar ett utgångsläge. Utgångsläget skulle därefter justeras och fibblas runt kring för att få det så jämnt och bra som möjligt i rummet. Viss justering av tidsfördröjningen till bakbasarna, några dB lägre SPL ut från bakbasarna jmf frontbasarna användes bl.a. för att inte helt "döda ned" längdmoderna.
petersteindl skrev:Jag vill ge ett exempel på mina funderingar. Låt säga att rummet har en efterklangstid om 0,62 sek i t.ex. frekvensintervallet 46-51 Hz och 0,60 sek i frekvensintervallet 53-60 Hz och över Schröderfrekvensen 0,4 sekunder. Schröderfrekvensen är 200 Hz. Vid frekvensen 52 Hz uppstår resonans och just vid den frekvensen blir efterklangstiden 4 sek. Alla siffror är tagna ur luften och är till för att belysa viss problematik. Nu gör vi en abrovink med en extrasubba bakom lyssnaren som är inställd på så sätt att då musik där 52 Hz ingår från främre subban går förbi lyssnaren och når bakre subban så ger bakre subban samma musik där 52 Hz ingår men den är delayad så att 52 Hz är i total motfas och nollas ut helt och hållet. Halleluja, resonansen är helt och hållet dödad. Problemet är att om man då mäter efterklangstiden vid 52 Hz så blir den ungefär några millisekunder. Är det detta man vill ha? Inte jag i alla fall. Jag vill ha ungefär 0,61 sek d v s så att den resonansen uppför sig som den utan resonans skulle uppföra sig i jämförelse med frekvensintervallen 46-51 Hz och 53-60 Hz. Då ställer jag in mitt system så att det blir så. Om det görs så i AdHocs länkar vet jag inte, men det mesta jag läst går ut på att eliminera resonanserna så att dessa frekvenser helt enkelt försvinner och saknas. Det blir jä-igt lite bas och låter helt fel och mäter inte ens bra. Jag kan ju ställa in det också och då konstaterade jag snabbt att det är ett feltänk. Sedan ändrade Lilltroll och jag konceptet så som jag tror och anser att det egentligen bör ställas in. Då blev det i alla fall fantastiskt bra. Ingen bas saknades. Oerhört rent och snyggt och med stor pondus och värme med brösttoner och det där karakteristika trombonljudet på tromboner. Så vill i alla fall jag kunna lyssna på återgiven musik.
music4ever skrev:petersteindl skrev:Jag vill ge ett exempel på mina funderingar. Låt säga att rummet har en efterklangstid om 0,62 sek i t.ex. frekvensintervallet 46-51 Hz och 0,60 sek i frekvensintervallet 53-60 Hz och över Schröderfrekvensen 0,4 sekunder. Schröderfrekvensen är 200 Hz. Vid frekvensen 52 Hz uppstår resonans och just vid den frekvensen blir efterklangstiden 4 sek. Alla siffror är tagna ur luften och är till för att belysa viss problematik. Nu gör vi en abrovink med en extrasubba bakom lyssnaren som är inställd på så sätt att då musik där 52 Hz ingår från främre subban går förbi lyssnaren och når bakre subban så ger bakre subban samma musik där 52 Hz ingår men den är delayad så att 52 Hz är i total motfas och nollas ut helt och hållet. Halleluja, resonansen är helt och hållet dödad. Problemet är att om man då mäter efterklangstiden vid 52 Hz så blir den ungefär några millisekunder. Är det detta man vill ha? Inte jag i alla fall. Jag vill ha ungefär 0,61 sek d v s så att den resonansen uppför sig som den utan resonans skulle uppföra sig i jämförelse med frekvensintervallen 46-51 Hz och 53-60 Hz. Då ställer jag in mitt system så att det blir så. Om det görs så i AdHocs länkar vet jag inte, men det mesta jag läst går ut på att eliminera resonanserna så att dessa frekvenser helt enkelt försvinner och saknas. Det blir jä-igt lite bas och låter helt fel och mäter inte ens bra. Jag kan ju ställa in det också och då konstaterade jag snabbt att det är ett feltänk. Sedan ändrade Lilltroll och jag konceptet så som jag tror och anser att det egentligen bör ställas in. Då blev det i alla fall fantastiskt bra. Ingen bas saknades. Oerhört rent och snyggt och med stor pondus och värme med brösttoner och det där karakteristika trombonljudet på tromboner. Så vill i alla fall jag kunna lyssna på återgiven musik.
Men om du förutom att döda resonansen vid 52hz, även sänker efterklangen mellan, säg, 20-200 hz till 0,4, skulle du fortfarande tycka det låter konstigt?
paa skrev:Jag skulle tro att man vill ha lika ungefär mycket bashöjning i sin house curve som basområdet höjs från en kontrabas när den spelas i rummet jämfört med utomhus.
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Jag skulle tro att man vill ha lika ungefär mycket bashöjning i sin house curve som basområdet höjs från en kontrabas när den spelas i rummet jämfört med utomhus.
Fast en kontrabas i det egna rummet vill man antagligen inte efterlikna, snarare hur den låter i den miljö den brukar trakteras. Det kan ju vara en större konsertlokal, en jazzlokal av mindre slag etc. Många rum klarar sig utan house curve vid en sådan jämförelse.
petersteindl skrev:Jag svarar så här: Vad jag läst från flera som akustikreglerat sina rum så att efterklangstiden blivit mycket kort och även i basen så vill de gärna ställa in en house curve där man höjer nivån i basen ganska mycket eftersom rak tonkurva låter för anemiskt. Frågeställningen blir då om det är så att konstant efterklangstid med frekvens från 20 Hz till 20 kHz på exempelvis 0,2-0,4 sekunder inte ger det upplevda resultat man tror. En annan fråga blir huruvida man vill ha samma house curve om man skulle lyssna i frifält i sin anläggning? Om det vore så att man i frifält ställer in rak tonkurva som house curve medans man höjer basen om man lyssnar på samma anläggning inomhus så är det dags att ta reda på varför.
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Jag skulle tro att man vill ha lika ungefär mycket bashöjning i sin house curve som basområdet höjs från en kontrabas när den spelas i rummet jämfört med utomhus.
Fast en kontrabas i det egna rummet vill man antagligen inte efterlikna, snarare hur den låter i den miljö den brukar trakteras. Det kan ju vara en större konsertlokal, en jazzlokal av mindre slag etc. Många rum klarar sig utan house curve vid en sådan jämförelse.
Adhoc skrev:En "komplikation" med spegelkällorna och att ställa tids/fasjusterade basar vid motsående vägg kan vara att speglarna (reflektionsytorna) är av olika "kvalitet". Om väggen bakom lyssningsplats reflekterar mer och mer från säg ca 80 Hz och uppåt, har en resonansfrekvens vid ca 70 Hz och släpper igenom mycket av lägre frekvenser som reflekteras från en vägg i rummet bakom och sen går tillbaks in i lyssningsrummet. -Då får man nog ta sig en funderare på var komplementbasarna ska stå och om det krävs något annat tricks också som är i rummet bredvid (eller en helt annan lösning).
(Liknande tankegångar som Peters finns i en del länkar som jag lade in på sidan 6 i min medlemstråd Svarta Katten, från Aalborgs universitet; CABS, Double Bass Array etc. Just nu är jag utan dator och kan inte köra någon kopiera-klistra in-kommandon.)
rajapruk skrev:3. En annan tanke jag haft är att ha subwoofern med elementet riktat in mot hörnet, för minsta möjliga avstånd till vägg. Undrar om det skulle funka upp till 300Hz med säg en 18" woofer? Beror på när den börjar beama antar jag. Hmmm.... Upp till vilken woofer-storlek kan spela 0-300Hz omnidirektionellt, tumregel?
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:paa skrev:Jag skulle tro att man vill ha lika ungefär mycket bashöjning i sin house curve som basområdet höjs från en kontrabas när den spelas i rummet jämfört med utomhus.
Fast en kontrabas i det egna rummet vill man antagligen inte efterlikna, snarare hur den låter i den miljö den brukar trakteras. Det kan ju vara en större konsertlokal, en jazzlokal av mindre slag etc. Många rum klarar sig utan house curve vid en sådan jämförelse.
Njaej, det är nog mer komplicerat än så. Ingvar brukar prata om sitt loge-tänk, där man tänker sig att man sitter i sitt lyssningsrum, men plockar bort framväggen. Inspelningen får innehålla det som ligger bortom framväggen, men det egna rummet finns med som den loge man sitter i.
Om man inte tänker så, utan försöker få egenskaper som innebär en total förflyttning till inspelningslokalen så kommer man att få en missmatch mellan det rum man vet att man sitter i och vars egenskaper hjärnan har listat ut, och det ljud man hör.
Med den insikten kan man förstå att man faktiskt behöver göra det egna rummet till en miljö som är trevlig att lyssna i. Vari detta trevliga ska bestå kan man nog tycka olika om, men man blir inte av med det.
Helmut skrev:Om man placerar basarna på en annan plats en bit bort från högtalarna som skall skicka ut ljudet över 80 hz tycker att ljudet som skall passera genom basvågor som kommer från fel håll borde påverkas av basljudet. har experimenterat med att placera basen på olika ställen i mitt biorum men tycker att ljudet över 80 hz försvinner om basvågorna kommer från fel håll. Kan det vara så att basvågorna som kommer från fel håll påverkar ljudvågornas hastighet. Lite som att ro en roddbåt när vågorna kommer från olika håll?
i skrev:Svante skrev:...man tänker sig att man sitter i sitt lyssningsrum, men plockar bort framväggen. Inspelningen får innehålla det som ligger bortom framväggen, men det egna rummet finns med som den loge man sitter i.
Om man inte tänker så, utan försöker få egenskaper som innebär en total förflyttning till inspelningslokalen så kommer man att få en missmatch mellan det rum man vet att man sitter i och vars egenskaper hjärnan har listat ut, och det ljud man hör.
Med den insikten kan man förstå att man faktiskt behöver göra det egna rummet till en miljö som är trevlig att lyssna i. Vari detta trevliga ska bestå kan man nog tycka olika om, men man blir inte av med det.
Fast... jag skulle nog tycka det var fint om det låter som man satt i konsertsalen fast man vet att man sitter hemma...
Helmut skrev:Om man placerar basarna på en annan plats en bit bort från högtalarna som skall skicka ut ljudet över 80 hz tycker att ljudet som skall passera genom basvågor som kommer från fel håll borde påverkas av basljudet. har experimenterat med att placera basen på olika ställen i mitt biorum men tycker att ljudet över 80 hz försvinner om basvågorna kommer från fel håll. Kan det vara så att basvågorna som kommer från fel håll påverkar ljudvågornas hastighet. Lite som att ro en roddbåt när vågorna kommer från olika håll?
Almen skrev:i skrev:Svante skrev:...man tänker sig att man sitter i sitt lyssningsrum, men plockar bort framväggen. Inspelningen får innehålla det som ligger bortom framväggen, men det egna rummet finns med som den loge man sitter i.
Om man inte tänker så, utan försöker få egenskaper som innebär en total förflyttning till inspelningslokalen så kommer man att få en missmatch mellan det rum man vet att man sitter i och vars egenskaper hjärnan har listat ut, och det ljud man hör.
Med den insikten kan man förstå att man faktiskt behöver göra det egna rummet till en miljö som är trevlig att lyssna i. Vari detta trevliga ska bestå kan man nog tycka olika om, men man blir inte av med det.
Fast... jag skulle nog tycka det var fint om det låter som man satt i konsertsalen fast man vet att man sitter hemma...
Man kan komma väldigt nära med surroundljud, men då måste man nog dämpa väldigt mycket mer på väggar och tak.
Jag brukar tänka, att om man placerar sitt lyssningsrum mitt i konsertlokalen med högtalarväggen öppnad mot orkestern så får man så bra det går med tvåkanal. Om du sedan vill inkludera lyssningsrummet (alla reflexer från andra håll än framifrån i konsertlokalen) så måste du (förutom att inkludera surroundljudet) ta bort dina övriga väggar också, eller i alla fall göra dem så akustiskt transparenta som möjligt för surroundljudet, d.v.s. (om du nu inte vill ta bort dem) dämpa dem.
rajapruk skrev:Tillbaka till ämnet "subwoofer lokalisation". Någon skrev att någon ansåg att vi inte hör lokalisation upp till 300Hz, om det är utan distorsion.
1. Ponera att jag skulle vilja köra subwoofers så högt upp som till 300Hz. Hur långt ifrån högtalaren kan jag då ställa subwoofern, och det ändå "hänger ihop"?
Finns någon tumregel frekvens/avstånd?
2. Frågan stammar från att jag vill testa hörnhögtalare, men det kommer bli SBIR-problem 100-300Hz. Kan jag då outsourca 0-300Hx till närstående subwoofers? Säg att de står 1m ifrån. Är det ok avståndsmässigt?
3. En annan tanke jag haft är att ha subwoofern med elementet riktat in mot hörnet, för minsta möjliga avstånd till vägg. Undrar om det skulle funka upp till 300Hz med säg en 18" woofer? Beror på när den börjar beama antar jag. Hmmm.... Upp till vilken woofer-storlek kan spela 0-300Hz omnidirektionellt, tumregel?
Många frågor, inte helt genomtänkta kanske. Ligger hemma i sjuksäng.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster