JM skrev:petersteindl skrev:Bygg upp kunskapen först. Hint 1: Tänk dig ett rum där alla väggar samt golv och tak utgörs av speglar. Stoppa in 1 bas i ett hörn d v s med 3 närliggande begränsningsytor. Med 1 bas är det alltid mono. Fundera på hur många spegelbilder av denna bas det kommer finnas då alla 6 speglarna finns med. Fundera vidare på var dessa spegelbilder uppträder. Hur stort blir avståndet mellan basen och spegelbilderna? Är avståndet mellan spegelbilderna konstant och återkommande? Är de konstant och återkommande i varje respektive plan? Lägg in ljudvågor i ekvationen och fundera på hur stående vågor/resonanser skulle kunna uppkomma. Hint 2: Finns det något sätt att eliminera dessa? Vad händer om ytterligare basar placeras i andra hörn? Vad händer om basar istället placeras med olika avstånd till speglarna? Hint 3: kommer lyssnarplats överhuvudtaget in i bilden? Jag utgår från plana ljudvågor.
Nästa tankeexperiment: Då gäller det första reflexen från respektive höger och vänster högtalare från respektive del av rummet. Hint 1: Eftersom det gäller 1a reflexen finns inte något slutet rum med. För höger högtalare återstår höger sidovägg, främre ljudfondvägg och golv. Bortse från taket tills vidare. Det innebär 3 begränsningsytor i högra rumsdelen för höger högtalare. För vänster högtalare är det istället den vänstra väggen. Golv och främre ljudfondvägg är samma. Det är fortfarande speglar men nu endast med en och endast en spegelbild per spegel. De ger upphov till 1 reflex per spegel från närliggande högtalare. Som jag ser det ingår just dessa i högtalardimensioneringen då högtalaren placeras i rum som ju har begränsningsytor. I frifält existerar inte några begränsningsytor. Men vi befinner oss i ett lyssningsrum. Speglarna är akustiska speglar.
Jag tror detta räcker så länge. I och med detta bör distinktionen mellan högtalare och rum vara satt. Återstår att definiera taket då golvet finns med. Reflexer mellan golv och tak ingår som jag ser det inte i högtalaren men däremot i rummets överföringsfunktion. Första reflexen från taket till lyssnaren ingår dock i högtalarens överföringsfunktion. I högtalarens överföringsfunktion ingår således lyssnarens placering, men inte i rummets överföringsfunktion. Däremot blir anomalierna från rummets överföringsfunktion olika i olika punkter i rummet. Således kan olika placeringar av högtalare och lyssnare ge olika anomalier från rummets överföringsfunktion.
Uppgiften är som jag ser det att göra rummets överföringsfunktion linjär och utan resonanser/stående vågor d v s utan anomalier.
En annan uppgift är att första reflexen från respektive närliggande begränsningsyta inte skall ge upphov till interferens eller hörbar interferens.
Till slut har vi första reflexen från lyssnarens bakre vägg att ta hänsyn till. Sen är det i stort sett klart. Jo en liten sak till, vi har ju även stereofonisk bas att ta hänsyn till. Hur påverkar det? Piece Of cake.
Mvh
Peter
Målet med akustiska ingrepp under "the transition frequency" är bla att i så många lyssningspositioner som möjligt minimera påverkan av rumsinducerade ljudförstörande resonanser.
1. Passivt akustiskt ingrepp med basfällor och absorbenter är vanligast förkommande. Nackdelen är bla att relativt stora dyra ombyggnationer krävs samt att frekvenser över "the transition frequency" påverkas ofta.
2. Aktiv akustiskt ingrepp med aktiv elektronisk kompensering av unika för rummet uppmätta placeringar av subbasar relativt rumsresonanserna antyder Peter ger ett bättre ljud.
Tool, Geddas, Welti o Olive är alla inne på liknande spår. Nackdelen är att mäta upp rummet och kompensera subbasarna kräver dyra program typ från JBL Harman. Fördelen är att frekvenser över "the transition frequency" inte påverkas.
JM
Jag vill poängtera att jag inte kompenserar rummet för dess brister. Jag vill också förtydliga att jag anser att en optimal placering av basar tillsammans med tidsfördröjning av vissa basar ger ett bättre ljud än att inte göra några åtgärder. Att göra akustiska åtgärder kan möjligtvis ge ännu bättre resultat om de är korrekt gjorda än att enbart jobba med elektroniska åtgärder. Som jag ser det ligger det i sakens natur att kompensation är en fråga om att ge något annat som kompenserar det dåliga. Karln fick sparken och som kompensation fick han en guldklocka. Spriten har 46 % alkohol och som kompensation drack det endast 2 cl + resten vatten. Det är inte frågan om något sådant med den procedur jag använder. Hur alstras ljud i ett rum utan att rummets inneboende resonanser exiteras även fast frekvensinnehållet i energin som går ut ur ljudkällorna är oförändrat?
Med vänlig hälsning
Peter