Martin Logan Electromotion ESL

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-03 10:18

Hälsade på min dotter i Luleå där hon studerar.
Passade då på att kliva in i butiken Takt&Ton, tänkte som vanligt att man skulle lyssna på lite andra högtalare som man alltid gör då man går in i en sån butik.

Efter lite snack med ägaren Peter så frågade han hur intresserad jag var av musik o hifi grejor, svaret var ju enkelt.
Det han var ute efter var om jag vill lyssna på högtalare eller om det är musiken jag vill höra. Lyssnat på högtalare har man gjort i många år, Men det är väl inte det man vil, jag vill inte lyssna på en massa konstiga inspelningar med diverse ljud, jag vill inte bara kunna lyssna på lite utvald musik som låter bra på min anläggning, JAG vill stampa i takt med musiken inte lyssna på en massa fel o brister i diverse högtalare eller rum.

Vi spelade allt från gamla rena mono inspelningar, AC/DC, akustisk och modern musik som fanns på Tidal.

Musiken förmedlades från en Oppo 105, Anthem surround förstärkare, Martin Logan Electromotion ESL och en sluten sub JL Audio E-sub 112, visst kostar dessa prylar en del pengar med nu fick man lyssna på musik och fy f.. vad kul det var.

Kan jag få samma upplevelse hemma så är det fulländat
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Doofus » 2016-11-03 10:31

Kul med lite Aha-upplevelser, hur ska du åstakomma detta hemma nu då ? Har du en plan på gång ?

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-03 10:44

Doofus skrev:Kul med lite Aha-upplevelser, hur ska du åstakomma detta hemma nu då ? Har du en plan på gång ?

Mvh Doof


Ja det blir nog att sälja av lite prylar, först o främst satsa på högtalarna som jag gillade, sen blir det en Linn musictreamer.
Sålde nyligen min Yamaha Adventage 1020 o köpte en Musical Fidelity M5si som lyfte ljudet en del med helt annan attack o dynamik, har ju gått över helt till ren 2-kanal.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Doofus » 2016-11-03 10:49

Reservdelarna skrev:
Doofus skrev:Kul med lite Aha-upplevelser, hur ska du åstakomma detta hemma nu då ? Har du en plan på gång ?

Mvh Doof


Ja det blir nog att sälja av lite prylar, först o främst satsa på högtalarna som jag gillade, sen blir det en Linn musictreamer.
Sålde nyligen min Yamaha Adventage 1020 o köpte en Musical Fidelity M5si som lyfte ljudet en del med helt annan attack o dynamik, har ju gått över helt till ren 2-kanal.


Det verkar som en trevlig integrerad förstärkare, streamer har jag haft lite svårt att hitta något som passar mig, just nu har jag en chromecast för att det är så enkelt eller slår igång en dator som ger lite fler möjligheter.

Vilka högtalare har du tittat på och har du funderat på rumsåtgärder ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-03 11:09

Doofus skrev:
Reservdelarna skrev:
Doofus skrev:Kul med lite Aha-upplevelser, hur ska du åstakomma detta hemma nu då ? Har du en plan på gång ?

Mvh Doof


Ja det blir nog att sälja av lite prylar, först o främst satsa på högtalarna som jag gillade, sen blir det en Linn musictreamer.
Sålde nyligen min Yamaha Adventage 1020 o köpte en Musical Fidelity M5si som lyfte ljudet en del med helt annan attack o dynamik, har ju gått över helt till ren 2-kanal.


Det verkar som en trevlig integrerad förstärkare, streamer har jag haft lite svårt att hitta något som passar mig, just nu har jag en chromecast för att det är så enkelt eller slår igång en dator som ger lite fler möjligheter.

Vilka högtalare har du tittat på och har du funderat på rumsåtgärder ?


Blir nog dessa Martin Logan som jag lyssnade på. Har bytt från Sqeezbox touch till Marantz NA 6005 streamer med ett litet lyft där också. Dessutom så är det första stället jag verkligen hörde skillnad på elektronik, han menar också att det är stor skillnad mellan Marantzen och Linn streamern.. kan bara säga att jag har full förtroende för för Peter på Takt&Ton då jag klart hörde skillnader på det han demade. Blir bara trött på att jag inte har varit till den butiken tidigare, det skulle ha besparat en massa dumma snabba köp man har gjort.

Rummet är ganska bra med heltäckningsmatta, lite akustik skivor o gardiner, men har problem med rumsnoder i basregistret.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Doofus » 2016-11-03 11:31

För mig har det nog uteslutande handlat om handhavande, jag har ändå en DAC efter källan.
Martin Logan har jag bara hört på mässor, de kanske har varit dåligt uppställda vid tillfället men det är inget intryck som stannat hos mig. Kan nog bara minnas att sweetspot var ganska så liten och känslig för huvudrörelser.

Basmoder kan vara lite jobbiga, har du utrymme för basfällor eller tänker du gå den digitala vägen (PEQ) ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-03 12:32

Jag kan inte vara utan musik, bara älskar att höra musiken.
Har nu Ino piP och x-2 moduler, klart bästa jag har haft i mitt rum, Men fortfarande så lyssnar man mer på fel o brister än att fokusera på musiken. Man letar hela tiden musik som låter bra och kanske inte lyssnar alla gånger på den musik eller låtar man verkligen gillar. Vad är nöjet med det ???

Jag tycker att det jag hörde i Luleå var en upplevelse, där lyssnade man på musiken och allt lät så bra, man verkligen lyssnade på musiken och inte på högtalare eller elektronik.

Har provat en del högtalare i mitt rum, Klipsch, System Audio, Ino och lite annat men fortfarande är det högtalare man lyssnar på o inte musiken. Låter som man har som demo/favoriter hemma var ingen speciell aha upplevelse i Luleå, där tycker jag allt lät bra och så vill jag ha det.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-03 12:54

Doofus skrev:Martin Logan har jag bara hört på mässor, de kanske har varit dåligt uppställda vid tillfället men det är inget intryck som stannat hos mig. Kan nog bara minnas att sweetspot var ganska så liten och känslig för huvudrörelser.


Det sammanfaller med min upplevelse från Göteborgs Hifi Show. Då är jag ändå rätt luttrad från andra panelhögtalare men Martin Logan är klart svårare då ljudbilden lätt faller åt ena högtalaren redan vid små huvudrörelser.

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-03 13:14

RogerGustavsson skrev:
Doofus skrev:Martin Logan har jag bara hört på mässor, de kanske har varit dåligt uppställda vid tillfället men det är inget intryck som stannat hos mig. Kan nog bara minnas att sweetspot var ganska så liten och känslig för huvudrörelser.


Det sammanfaller med min upplevelse från Göteborgs Hifi Show. Då är jag ändå rätt luttrad från andra panelhögtalare men Martin Logan är klart svårare då ljudbilden lätt faller åt ena högtalaren redan vid små huvudrörelser.


Har aldrig varit på en hifimässa för att kunna uttala mej hur det låter där, men visst har du lite rätt om lite mer begränsad ljudbild, men inget som stör mej, flyttade mej en halv meter till var sida och så stor skillnad blev det inte då jag nästan märker samma skillnad med det jag spelar på nu. Tror säkert det är stor skillnad beroende på rum o storlek på rummen.
Sitter nu och lyssnar på min anläggning o tycker bara det är tråkigt.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-03 22:52

Härligt då fick man igång Tidal Hifi, täcket föll av högtalarna nu. Vilken skillnad mot Spotify.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Doofus » 2016-11-04 12:50

Reservdelarna skrev:Härligt då fick man igång Tidal Hifi, täcket föll av högtalarna nu. Vilken skillnad mot Spotify.


Blev det sådan skillnad mellan dom två streamingtjänsterna, jämför du mot spotify premium med högsta kvalitén inställd ?
Jag har försökt men hör bara en skillnad, det är lite högre volym ut från tidal. I övrigt kommer jag till samma slutsatser som CNBC och The Verge :http://www.cnbc.com/2016/08/05/hifi-music-streaming-services-people-cant-tell-it-when-they-hear-it.html, http://www.theverge.com/2015/7/7/8872115/apple-music-tidal-spotify-audio-quality-test

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-04 14:15

Doofus skrev:
Reservdelarna skrev:Härligt då fick man igång Tidal Hifi, täcket föll av högtalarna nu. Vilken skillnad mot Spotify.


Blev det sådan skillnad mellan dom två streamingtjänsterna, jämför du mot spotify premium med högsta kvalitén inställd ?
Jag har försökt men hör bara en skillnad, det är lite högre volym ut från tidal. I övrigt kommer jag till samma slutsatser som CNBC och The Verge :http://www.cnbc.com/2016/08/05/hifi-music-streaming-services-people-cant-tell-it-when-they-hear-it.html, http://www.theverge.com/2015/7/7/8872115/apple-music-tidal-spotify-audio-quality-test

Mvh Doof

Skillnaden är enorm, täcket föll bort från högtalarna.
Spelar genom en Marantz NA-6005, nu är det definitivt slut på Spotify premium för min del, men Tidal Hifi kostar betydligt mer och det betalar jag med glädje.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-11-04 16:50

Reservdelarna skrev:
Doofus skrev:
Reservdelarna skrev:Härligt då fick man igång Tidal Hifi, täcket föll av högtalarna nu. Vilken skillnad mot Spotify.


Blev det sådan skillnad mellan dom två streamingtjänsterna, jämför du mot spotify premium med högsta kvalitén inställd ?
Jag har försökt men hör bara en skillnad, det är lite högre volym ut från tidal. I övrigt kommer jag till samma slutsatser som CNBC och The Verge :http://www.cnbc.com/2016/08/05/hifi-music-streaming-services-people-cant-tell-it-when-they-hear-it.html, http://www.theverge.com/2015/7/7/8872115/apple-music-tidal-spotify-audio-quality-test

Mvh Doof

Skillnaden är enorm, täcket föll bort från högtalarna.
Spelar genom en Marantz NA-6005, nu är det definitivt slut på Spotify premium för min del, men Tidal Hifi kostar betydligt mer och det betalar jag med glädje.

Synd att du inte medverkade vid testen som Doofus länkade till. Då hade du kunnat öka andelen som kunde identifiera lossless ;)

The results were dramatic. We played a total of 48 songs, and 16 times the person correctly identified the high-fidelity service. That's exactly 1 of 3 — the same figure one could expect from completely random guessing.

At least four times, people simply offered no guess, saying they couldn't hear any difference. The conclusion from our tests suggests that above a certain level of compression, people cannot distinguish between services.

We reached out to the companies involved to get their thoughts. Most of them declined to comment.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-04 17:08

En dövstum hör skillnad hemma hos mej, kör med Marantz Steamer både med Spotify betal och Tidal Hifi.
Skillnaden är enorm, kan samtidig säga att jag inte hör nån skillnad med en högtalarkabel för 30:- eller kabel för 1900:-.
Kan garantera att alla som lyssnar hemma hos mej hör en stor skillnad.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav shifts » 2016-11-04 17:57

Om det är som du säger tror jag något annat är fel, Spotify låter helt enkelt inte så illa. Har inte jämfört Spotify mot Tidal, men väl Spotify mot egna lossless-album och det är ingen sådan skillnad alls. Jag tycker oftast mina egna lossless-album låter bättre än de på Spottan, men det är ändå rätt marginella skillnader.
2021 maj på Spotify

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-04 21:08

shifts skrev:Om det är som du säger tror jag något annat är fel, Spotify låter helt enkelt inte så illa. Har inte jämfört Spotify mot Tidal, men väl Spotify mot egna lossless-album och det är ingen sådan skillnad alls. Jag tycker oftast mina egna lossless-album låter bättre än de på Spottan, men det är ändå rätt marginella skillnader.

I kväll är en speciell kväll, 110% säker att det är sån skillnad så jag växlade mellan Spotify-Tidal Hifi och blev förvånad :D .
Nu då jag testar så kan jag inte höra nån speciell skillnad som det var tidigare :evil: har haft Spotify i många år men då jag skaffade Tidal Hifi så blev det haksläpp, vilken skillnad. Har suttit o lyssnad på musik som jag tyckte lät skit tidigare på Spotify men nu låter det helt plötsligt bra och i princip ingen skillnad mot Tidal, Fattar ingen ting nu.
Märkligt, kör genom samma spelare, tar nya tag i morgon. Satsar på en fin Whiskey nu o dränker sorgerna.
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav sprudel » 2016-11-04 21:23

Bekymret när man jämför olika streamingstjänster, även annat, är att isolera det man vill jämföra från allt annat som påverkar jämförelsen.
Mastringen kan vara olika, ofta är den det också. Min Apple-TV omvandlar allt till 48 kHz, när det vanligaste formatet på album som finns på Spotify är 44.1 KHz. Hur mycket påverkar det ljudupplevelsen?
Det finns en mängd andra faktorer som om du driver din dac från streamern via spdif eller optiskt som kan skilja sig åt av olika orsaker.
Jag letar ofta musik via Spotify, är den bra köper jag albumet på CD, tex senaste köpet Leonard Cohens svanesång "You want it darker" som är alldeles för basig i rösten på Spotify men mycket mer nyanserad på CD, mycket renare. Det är en helvetes känslomässig skiva dessutom. Vet inte hur jag ska hantera den riktigt, behöver jag det?
Vadfö e de på detta viset?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Harryup » 2016-11-04 21:31

Jag skulle lägga till att många ggr så spelar man upp genom appar som förändras över tiden och nya firmwares dyker upp för hårdvaran. Så tyvärr skulle jag inte vara förvånad när lyssningsintryck förändrar sig över tiden.

/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Rydberg » 2016-11-05 17:13

Även jag köpte Tidal HIFI för nån månad sedan och har provat Spotify Premium mot Tidal Hifi och visst låter Tidal klart bättre. Jag skulle inte säga natt och dag men visst är det tämligen stor skillnad, Tidal låter klart öppnare och mer tredimensionellt.
Class only looks like arrogance from below.

Reservdelarna
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2016-01-13

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Reservdelarna » 2016-11-05 20:35

Lite skumt är det.
Har kört internet radio hela dagen i bakgrunden nu, det mesta låter bättre nu, kan det vara det jag inte tror på??.
Både förstärkaren och närverksspelaren är ny, kan det handla om inspelning av elektroniken, tror ju inte på sånt Men nåt är det som gör att Allt låter bättre nu, tänker på täcket jag talade om tidigare som lyftes bort nu. 8O
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Kralle » 2018-10-01 15:48

RogerGustavsson skrev:
Doofus skrev:Martin Logan har jag bara hört på mässor, de kanske har varit dåligt uppställda vid tillfället men det är inget intryck som stannat hos mig. Kan nog bara minnas att sweetspot var ganska så liten och känslig för huvudrörelser.


Det sammanfaller med min upplevelse från Göteborgs Hifi Show. Då är jag ändå rätt luttrad från andra panelhögtalare men Martin Logan är klart svårare då ljudbilden lätt faller åt ena högtalaren redan vid små huvudrörelser.

Lyssnade på ett par sådana högtalare idag och upplevde precis det du skriver. Sweetspot blev rätt liten. Vilka andra panelhögtalare i samma prisklass är bättre i detta avseende?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Tangband » 2018-10-01 17:06

Reservdelarna skrev:
Doofus skrev:
Reservdelarna skrev:
Ja det blir nog att sälja av lite prylar, först o främst satsa på högtalarna som jag gillade, sen blir det en Linn musictreamer.
Sålde nyligen min Yamaha Adventage 1020 o köpte en Musical Fidelity M5si som lyfte ljudet en del med helt annan attack o dynamik, har ju gått över helt till ren 2-kanal.


Det verkar som en trevlig integrerad förstärkare, streamer har jag haft lite svårt att hitta något som passar mig, just nu har jag en chromecast för att det är så enkelt eller slår igång en dator som ger lite fler möjligheter.

Vilka högtalare har du tittat på och har du funderat på rumsåtgärder ?


Blir nog dessa Martin Logan som jag lyssnade på. Har bytt från Sqeezbox touch till Marantz NA 6005 streamer med ett litet lyft där också. Dessutom så är det första stället jag verkligen hörde skillnad på elektronik, han menar också att det är stor skillnad mellan Marantzen och Linn streamern.. kan bara säga att jag har full förtroende för för Peter på Takt&Ton då jag klart hörde skillnader på det han demade. Blir bara trött på att jag inte har varit till den butiken tidigare, det skulle ha besparat en massa dumma snabba köp man har gjort.

Rummet är ganska bra med heltäckningsmatta, lite akustik skivor o gardiner, men har problem med rumsnoder i basregistret.


Det bra ljudet i butiken, jag tror det mesta berodde på att de bemödat sig att ställa upp högtalarna där de lät bäst i rummet :wink:
Men viss skillnad är det mellan olika streamers och förstärkare

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Tangband » 2018-10-01 17:11

Rydberg skrev:Även jag köpte Tidal HIFI för nån månad sedan och har provat Spotify Premium mot Tidal Hifi och visst låter Tidal klart bättre. Jag skulle inte säga natt och dag men visst är det tämligen stor skillnad, Tidal låter klart öppnare och mer tredimensionellt.


Jo visst är det klar skillnad till det bättre med TIDAL på nästan allt material. Det är ungefär samma skillnad skulle jag säga som mellan Spotify premium 320 Kbit kontra FLAC .

Det finns en del material på Spotify som ändå låter rätt bra med 320 Kbit, tex shelby Lynne ”just a little lovin”. Jag har FLAC-versionen också och den är ännu bättre= tokbra

Kraften och tredimensionaliteten blir lite sämre i ljudet från Spotify premium.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav Tangband » 2018-10-01 17:15

sprudel skrev:Bekymret när man jämför olika streamingstjänster, även annat, är att isolera det man vill jämföra från allt annat som påverkar jämförelsen.
Mastringen kan vara olika, ofta är den det också. Min Apple-TV omvandlar allt till 48 kHz, när det vanligaste formatet på album som finns på Spotify är 44.1 KHz. Hur mycket påverkar det ljudupplevelsen?


Det där har jag testat för 4 år sen, det låter bättre om spelaren kan hantera 44,1 kHz. Då jag jämförde med Apple TV 3 versus AirPort express ( samplar inte om )med Spotify in i en dac så blev dynamiken och kraften i ljudet lite bättre med airporten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-01 17:34

Tangband skrev:Jo visst är det klar skillnad till det bättre med TIDAL på nästan allt material. Det är ungefär samma skillnad skulle jag säga som mellan Spotify premium 320 Kbit kontra FLAC .

Det finns en del material på Spotify som ändå låter rätt bra med 320 Kbit, tex shelby Lynne ”just a little lovin”. Jag har FLAC-versionen också och den är ännu bättre= tokbra

Kraften och tredimensionaliteten blir lite sämre i ljudet från Spotify premium.


Tidal Hifi är FLAC. Sedan finns Master som kräver speciella DAC:ar för avkodning. Förmodligen skitsamma då Tidal gör som Spotify och kör ut senaste remastrade versioner även om äldre utgåvor i många fall låter bättre.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Martin Logan Electromotion ESL

Inläggav dewpo » 2018-10-01 17:35

Jag sitter ofta och lyssnar på Låtbaserad radio från Roon/TIDAL och då och då händer det att det spelar en låt som jag tycker låter så ruttet att jag öppnar Roon-appen för att spola förbi och nästan varje gång det händer visar det sig vara en AAC kodad låt, Alltså en låt som inte finns i CD kvalitet från TIDAL! Det kan inte vara slumpen! Det händer för ofta, Men det kan förstås vara så att man från TIDAL´s håll har bedömt att låten är inspelad i så dålig kvalitet att det inte finns någon anledning att erbjuda den i CD eller MQA kvalitet. Även om det är inbillning så tycker jag inte 100:- extra i månaden är så mycket (Det är ju mindre än vad 2 paket Ben & Jerrys kostar) att betala för feelgood :)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster