Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Inläggav i » 2016-11-07 15:15

Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!

Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.

Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Mundus Vult Decipi

Kevin_Mitnick

Re: Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-11-07 16:44

i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!

Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.

Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.

Onödigt mycket effekt?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-07 16:47

Få kunder som har det behovet och de är dyra att tillverka skulle jag gissa är största anledningarna.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 16:48

Kevin_Mitnick skrev:
i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!

Är just bara nyfiken.

Onödigt mycket effekt?

Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-07 16:50

i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)

Bara för att en förstärkare kan ge mycket effekt i 4-8ohm betyder inte att den kommer klara av att lastas så lågt som många parallellkopplade basar ger. Kopplar man dem i serie så finns det ju en vinst, men det vill man kanske inte göra.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 16:52

AndreasArvidsson skrev:Få kunder som har det behovet och de är dyra att tillverka skulle jag gissa är största anledningarna.

Kan tänka mig ett det skulle vara orsaken men det vore roligt med en närmare förklaring av någon insatt. Speciellt vad gäller vad som gör dom dyra. (Naturligtvis finns det självklara anledningar som fler komponenter och i vissa fall dyrare men finns det särskilda problem?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 16:55

AndreasArvidsson skrev:
i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)

Bara för att en förstärkare kan ge mycket effekt i 4-8ohm betyder inte att den kommer klara av att lastas så lågt som många parallellkopplade basar ger. Kopplar man dem i serie så finns det ju en vinst, men det vill man kanske inte göra.

Det förstås. Fast att man inte vill koppla dom i serie beror väl oftast på att man vill få tillgång till mer effekt ur förstärkaren?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-11-07 17:03

AndreasArvidsson skrev:

En serie/parallellkoppling till vettig last ger väl förstärkareffekten delat på antal element?
Eller är det nåt jag missar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-07 17:12

Det finns nackdelar med seriekoppling, men den diskussionen har vart uppe flera gånger tidigare så den som är intresserad bör söka.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 17:35

2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
http://www.monacor.se/produkter/pa-foer ... nr/250490/
Tex.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-07 17:51

Perfector skrev:2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
Tex.

Ja för köksradion möjligen. :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 17:57

i skrev:
Perfector skrev:2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
Tex.

Ja för köksradion möjligen. :wink:

:mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-07 18:04

För att dom flesta som vill spela rejält starkt inte köper högtalare med såpass låg känslighet så att man klipper ett par rs2000.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-11-07 19:10

i skrev:Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.

Jag funderade på det där för ett par år sedan och kom fram till tre saker.
1. Materialkostnaden "typ" linjärt men ljudtrycket är logaritmiskt. Man får betala mycket för de sista decibelen. Man borde kunna roa sig med att räkna ut "kilopriset". Då skiljer det nog mindre.
2. Höga effekter kräver höga matningsspänningar vilket gör att materialkostnaden ökar mer än linjärt per watt. Man kan komma undan med lägre matningsspänningar genom att göra förstärkaren "internt bryggkopplad", vilket komplicerar kretsarna eftersom man måste bygga två förstärkare per kanal.
3. Små serier

Ja, det var mina amatörmässiga funderingar.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 19:45

DQ-20 skrev:
i skrev:Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.

Jag funderade på det där för ett par år sedan och kom fram till tre saker.
1. Materialkostnaden "typ" linjärt men ljudtrycket är logaritmiskt. Man får betala mycket för de sista decibelen. Man borde kunna roa sig med att räkna ut "kilopriset". Då skiljer det nog mindre.
2. Höga effekter kräver höga matningsspänningar vilket gör att materialkostnaden ökar mer än linjärt per watt. Man kan komma undan med lägre matningsspänningar genom att göra förstärkaren "internt bryggkopplad", vilket komplicerar kretsarna eftersom man måste bygga två förstärkare per kanal.
3. Små serier

Ja, det var mina amatörmässiga funderingar.

/DQ-20

Likrikta väggen och köra pang på!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-11-07 23:40

Har funderat lite på det där med slutsteg.. Många här är av uppfattningen att skillnaden mellan förstärkare är försumbar, och att rum/högtalare är av en betydligt större vikt. Så länge effekten är tillräcklig för behovet är det bra nog.
Jag är beredd att hålla med, till en gräns..
Samtidigt finns få som använder de effektstarka, och billiga, PA-stegen till att driva fullregistershögtalare..för att de inte håller måttet..
Betyder det att skillnaden mellan förstärkare är mindre än skillnaden mellan renodlade slutsteg?
Alto Mac 2.4 som gör tjänst här hemma (för basdrift) kostar mellan 4-5k nytt och lämnar 2x670, 1100 och 1800w i 8/4/2ohm och det är effekter som väl är snudd på i Nad 208-klasss? Att effekt skulle behöva kosta en massa pengar är alltså inte nödvändigtvis sant. Förmåga att driva låga impedanser kan bli dyrt, men jag har testat att köra 4st basar med ett RE på 3.3ohm på en kanal..och väggarna skakade utan att steget protesterade. Jag har t.o.m testat att köra det fullrange till frontar har inget direkt att klaga på. Ingen större skillnad jämfört med receivrarna i arsenalen, och finns den så var den att bastonerna liksom höll i lite längre/bättre.
Vad gör PA-grejer sämre lämpade till fullrange än mer hifi-betonade varianter? Effekten är ju i hifi-svängen generellt lägre och priset högre så vad gör att skillnaden anses vara så stor jämfört med hifiprylar? Och, återigen, varför gäller det inte förstärkare i allmänhet utan just PA vs "hifi"?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-08 01:05

Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.

De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-08 01:29

Jag tror dock att det finns en liten marknad för riktigt starka effektförstärkare. Som så mycket annat, så tror jag många gärna hellre haft ett Krell-steg som lämna 2x2000 watt, om det fanns och priset inte var överdrivet dyrt än 2x300 watt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-08 05:57

Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4

Frågor på det? :D

Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-08 06:03

Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.

De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.

Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-11-08 08:23

i skrev:Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)

Det undrar jag med. Fläktarna kan bli ett bekymmer, men finns någon här som har provat den?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-08 08:49

BPM skrev:Och, återigen, varför gäller det inte förstärkare i allmänhet utan just PA vs "hifi"?

Klart det gör. Varför påstår du något annat?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 08:58

i skrev:
Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.

Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.

De som mest tror sig behöva effekten behöver den inte p.g.a. att de lyssnar på tokmastrad musik. Det låter mycket ändå.

Sedan ska det till högtalare som kan ta emot all effekt också, utan att lämna in eller låta apa. Inte att förglömma, en lämplig bostad där man inte stör hela grannskapet.

Hur ser egentligen försäljningen ut när det gäller hembioreceivrar kontra tvåkanalsprylar? Är hembio verkligen så stort? Personligen har jag ingen i min nära bekantskapskrets som sitter med en hembioreceiver.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-11-08 09:11

i skrev:
Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4

Frågor på det? :D

(Äkta lab gruppen eller kinakopia?)

Guangzhou Baiyun Xinbaosheng Professional Electroacoustic Equipment Factory.

Känner mig osäker.. Låter svenskt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 09:27

Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-08 09:37

RogerGustavsson skrev:Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.

Lite som "äkta dalaslöjd, made in japan"

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-11-08 10:06

RogerGustavsson skrev:Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.

LAB-gruppen har sin tillverkning i Kungsbacka tre mil söder om Göteborg.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-08 10:52

Jo, jag vet att Lab-Gruppen håller till i Kungsbacka men görs verkligen allt där? I princip kan man öppna vilken elektronikburk som helst och se att innanmätet är gjort av någon underleverantör oftast i Asien. Att företagen har sin konstruktion/utveckling kvar på hemmaplan är rätt vanligt och ibland har de t.o.m. slutmontering på hemmaplan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-08 12:35

i skrev:Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)

Helt säkert Kina-kopia. Detta har diskuterats i tidigare trådar. Min smiley betyder förstås att ingen vettig person köper denna för 600 dollares. Jag skulle inte våga chansa.
Effekten anges dock till 2x2400W RMS vid 8 ohm.

Betr tillverkning så tror jag LAB-gruppen gör det mesta i Kungsbacka. Jag var med och byggde fabriken och den innehåller en rätt så komplett tillverknings- och monteringsverkstad. Originalprylarna kostar ju dock "lite" mer än Kina-kopiorna...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi