Moderator: Redaktörer
i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!
Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.
Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Kevin_Mitnick skrev:i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!
Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.
Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Onödigt mycket effekt?
i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
AndreasArvidsson skrev:Få kunder som har det behovet och de är dyra att tillverka skulle jag gissa är största anledningarna.
AndreasArvidsson skrev:i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
Bara för att en förstärkare kan ge mycket effekt i 4-8ohm betyder inte att den kommer klara av att lastas så lågt som många parallellkopplade basar ger. Kopplar man dem i serie så finns det ju en vinst, men det vill man kanske inte göra.
AndreasArvidsson skrev:i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
Bara för att en förstärkare kan ge mycket effekt i 4-8ohm betyder inte att den kommer klara av att lastas så lågt som många parallellkopplade basar ger. Kopplar man dem i serie så finns det ju en vinst, men det vill man kanske inte göra.
Perfector skrev:2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
http://www.monacor.se/produkter/pa-foer ... nr/250490/
Tex.
i skrev:Perfector skrev:2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
http://www.monacor.se/produkter/pa-foer ... nr/250490/
Tex.
Ja för köksradion möjligen.
i skrev:Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
DQ-20 skrev:i skrev:Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Jag funderade på det där för ett par år sedan och kom fram till tre saker.
1. Materialkostnaden "typ" linjärt men ljudtrycket är logaritmiskt. Man får betala mycket för de sista decibelen. Man borde kunna roa sig med att räkna ut "kilopriset". Då skiljer det nog mindre.
2. Höga effekter kräver höga matningsspänningar vilket gör att materialkostnaden ökar mer än linjärt per watt. Man kan komma undan med lägre matningsspänningar genom att göra förstärkaren "internt bryggkopplad", vilket komplicerar kretsarna eftersom man måste bygga två förstärkare per kanal.
3. Små serier
Ja, det var mina amatörmässiga funderingar.
/DQ-20
Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4
Frågor på det?
Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.
De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
i skrev:Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
BPM skrev:Och, återigen, varför gäller det inte förstärkare i allmänhet utan just PA vs "hifi"?
i skrev:Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.
De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
i skrev:Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4
Frågor på det?
(Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
RogerGustavsson skrev:Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.
RogerGustavsson skrev:Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.
i skrev:Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster