GaN FET - klass Ds riktiga fot in i finrummen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

GaN FET - klass Ds riktiga fot in i finrummen?

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-22 14:18

Kommer gan/egan fetar revolutionera klass D förstärkarna? Med dessa så kommer man kunna lägga switchfrekvenserna mkt högre, detta borde väl vara väldigt bra?

http://epc-co.com/epc/documents/article ... _Brief.pdf

http://www.ti.com/lsds/ti/power-managem ... rview.page
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Re: GaN FET - klass Ds riktiga fot in i finrummen?

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-23 01:02

Old news eller är det bara jag som tycker det är intressant?
Häpp!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-12-23 09:24

jag kan inte nåt speciellt om stärkare men det vore ju trevligt om class-d kunde göras med samma ljudkvalité.
Som du säger så är väl ett av problemen de dras med switchfrekvensen. Att den kan tryckas högre bör ju ge förutsättningar för att få mindre hörbar påverkan.
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-23 14:11

Bruno Putzeys på Hypex skrev någonstans något i stil med att högre switchfrekvens inte är något som automatiskt ger bättre ljud, eller är något att sträva efter.
Men hur det förhåller dig till detta ämne, vet jag inte, det kanske blir en ny spelplan.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-23 14:17

Jasså? Jag har förstått det som att det stora problemet är att filtrera bort switchfrekvensen utan att påverka den hörbara signalen. Stämmer inte detta?
Häpp!

JM

Inläggav JM » 2016-12-23 14:27

WhereNextColumbus skrev:Jasså? Jag har förstått det som att det stora problemet är att filtrera bort switchfrekvensen utan att påverka den hörbara signalen. Stämmer inte detta?

Har du någon referens som lättförstålig? Mina kunskaper i ämnet har bleknat pga inaktivtet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-23 14:29

WhereNextColumbus skrev:Jasså? Jag har förstått det som att det stora problemet är att filtrera bort switchfrekvensen utan att påverka den hörbara signalen. Stämmer inte detta?

Jag kan inte svara på det, det är inte mitt område alls. Har bara läst Bruno skriva detta.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-23 14:41

JM:

http://www.infineon.com/dgdl/an-1071.pd ... 9538eb0ff1

Kanske. Jag har, än så länge, ganska ytlig kunskap (och eventuellt felaktig) i ämnet. Men jag tycker att det är intressant. Vad jag skrev om switchfrekvens är inget som står i klartext utan det är jag som funderat.
Häpp!

JM

Inläggav JM » 2016-12-23 15:46

This transistor technology is called Gallium Nitride (GaN) and is poised to uproot the high-end audio world. In fact, GaN-based Class D is much more power-efficient than traditional, MOSFET-based Class D and offers orders of magnitude better performance. Performance that to many listeners, even surpasses the quality of Class A. At any given product price point, these new Class D solutions can meet, or surpass the quality of today's linear amplifier solutions. As an example, the eGaN FET-based Class D amplifiers can easily achieve a mid-band THD performance of 0.005%, where a comparable linear amplifier Class would achieve around 0.05%.

Mycket intressant! Har jag fattat rätt att de nya galllium transistorerna minskar/eliminerar tidigare tillkortakommanden hos klass D tekniken med hög motkoppling o hög TIM distorsion i icke bas frekvenser?
Finns produkter på marknaden?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-12-28 01:39

Jag tänker att det bör ha en uppsjö fördelar, hur det ter sig i praktiken är jag lite osäker på. Har bara hållt på med transistorer i digitallogiksammanhang än så länge i plugget. Nästan garanterat finns det någon på forumet som har hygglig koll på detta här, synd att intresset för ämnet verkar vara ganska lågt.
Häpp!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-28 11:49

Det är mera komplicerat än så, och det beror dessutom väldigt mycket på applikationen i övrigt.

Men, ja. Närheten till audioområdet är EN av många problem som kan kosta ljudkvalitet. En annan faktor som kan spela roll hos digitala KlassD-förstärkare är för låg klockfrekvens, vilket inte är riktigt samma sak som låg switchfrekvens.

Det finns dock olika sätt som man kan angripa varje potentiellt problem och det är lätt att se att olika konstruktörer av KlassD-förstärkare är väldigt olika fiffiga.

I grunden finns det tre olika sätt att göra KlassD:

1. Digital styrning (ge begränsad upplösning då klockfrekvensen sätter en gräns för hur finkornigt kan man styra on- resp off-tiderna).

2. Analog triangelkomparerande (har i teorin oändlig upplösning, avsett switchfrekvens, men fungerar ofta bäst med lite lägre switchfrekvens, vilket på sätt och vis kompenseras "möjlighetsmässigt" av att den fasta switchfrekvensen även går det lättare att göra ett väl fungerande filter för det).

3. Analog frisvängande (har bäst upplösningspotential, och medger dessutom återkoppling. Nackdelen är att den frisvängande grundkonstruktionen har konstra, speciellt när man tangerar maximal derivata och utspänning. Kräver mest av sina konstruktörer).

JM skrev:(att någon annan skrivit:)
This transistor technology is called Gallium Nitride (GaN) and is poised to uproot the high-end audio world. In fact, GaN-based Class D is much more power-efficient than traditional, MOSFET-based Class D and offers orders of magnitude better performance. Performance that to many listeners, even surpasses the quality of Class A. At any given product price point, these new Class D solutions can meet, or surpass the quality of today's linear amplifier solutions. As an example, the eGaN FET-based Class D amplifiers can easily achieve a mid-band THD performance of 0.005%, where a comparable linear amplifier Class would achieve around 0.05%.

Det där är bara marknadsföringsrappakalja. Det är skrivet av någon som inte förstår (eller bryr sig om) skillnaden mellan fakta och tro. Dessutom är det fullt av halvsanningar till lögner.

Inget du behöver bry dig om alls.

JM skrev:Mycket intressant! Har jag fattat rätt att de nya galllium transistorerna minskar/eliminerar tidigare tillkortakommanden hos klass D tekniken med hög motkoppling o hög TIM distorsion i icke bas frekvenser?

Nej, så enkelt är det verkligen inte.

Och hög motkoppling var just det som till sist fick KlassD att fungera, inte tvärtom, alltså även vid lite halvhöga frekvenser. Däremot är det riktigt att möjligheten till högre switchfrekvenser är en potentiell fördel, speciellt om man vill bygga en digital KlassD-förstärkare. Å andra sidan kan man fråga sig varför man skulle vilja göra det?

Slutligen är det inte TIM som varit det dominerande problemen vid höga frekvenser hos KlassD-förstärkare, utan vanlig THD. Att det inte verkar så på distorsionsgrafer beror på att det tagits fram speciella regler för mätning av KlassD-förstärkare som maskerar problemet, läs; mätningarna sker med ett LP-filter (med passband = hörbara området) som gör att den verkliga distorsionen inte syns på mätgraferna. Men det är falsk info.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi