Placering av surroundhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Placering av surroundhögtalare

Inläggav Dartman » 2016-12-23 22:05

Jag håller på och pysslar i ordning ett rum för filmkikande i källaren. Jag tänkte köra 7.1 eventuellt med front high också. R, L samt R, L back kommer att bestå av vardera tre högtalare. Bak sprids de ut symmetriskt, men hur gör jag med sidohögtalarna. Jag har förstått att de skall vara ca 18 grader framför sweet spot när man har en högtalare per sida. Hur gör jag med tre. Är den främsta på ca 18 grader, eller den mittersta?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Rille

Re: Placering av surroundhögtalare

Inläggav Rille » 2016-12-24 00:13

Tjenare Jonas
Om möjligt sätt de som en solfjäder med en början ca 18grader framför dig och 5grader ovan vill jag minnas. Ta dig förbi mig och få en uppfattning om hur det blir. Du har ju ett besök innestående.. Och God Jul!

Mvh Rick

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2016-12-24 22:00

Vad är det för surroundhögtalare?
Jag frågar därför att de där 18 graderna brukar talas om är om man använder några av Ino's modeller pga att det fungerar bra med spridningen. Även höjden går att laborera en hel del med, men både höjd och sidledsplacering är väldigt rumsberoende. Om man nu inte bara ska gå på en av Dolbys principskisser och sprida ut över flera ljukällor.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-12-25 12:19

Jag kommer använda slutna Mupps.

/Jonas

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-25 14:18

Inos a2 är ju lite speciella i och med att takreflektion, riktningsberoende väggstöd, de enskilda högtalarnas spridningsmönster, deras placering och lyssnarens placering är delar av konstuktionen. (nu är det säkert en massa aspekter av konstruktionen som jag inte fick med)

Har man högtalare som inte har samma spridningsegenskaper som a2 får man testa sig fram, men man kan ju ta vara på några principer som borde funka för de flesta surroundhögtalare som är direktstrålande:

Använd många och av samma sort
Placera dem så att ingen högtalare spelar rätt in i ens öra på någon sittplats
Placera dem på olika höjd från taket så att takreflexen sprids ut och inte blir dominerande jämfört med direktljudet
Tidskompensera inte varje enskild högtalare utan låt flera av dem få samma signal

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-12-25 14:32

Tack Tarzan.

Jag har läst någonstans att man kan sträva efter att ha ungefär samma avstånd till sweet spot för samtliga surroundhögtalare (för 7.1), något som då gör att ju närmre soffan de kommer, desto högre. Har man bara 2.07 meter i takhöjd kan det bli lite svårt om inte rummet är väldigt stort. Mitt rum är inte väldigt stort. Det blir ca 4,6 x 4 meter. Jag tänkte sätta duken ca 50 cm från väggen och spela igenom den. Huvudet kommer ca 40 cm från bakvägg. Tittavstånd alltså runt 3,5 meter.

/Jonas

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-12-27 14:25

Rille skrev:Tjenare Jonas
Om möjligt sätt de som en solfjäder med en början ca 18grader framför dig och 5grader ovan vill jag minnas. Ta dig förbi mig och få en uppfattning om hur det blir. Du har ju ett besök innestående.. Och God Jul!

Mvh Rick

Oj Rille, jag har missat att svara på det här.

Jag kommer gärna förbi när tid medges, kanske under våren?

En riktigt god fortsättning på dig!

:)

/Jonas

Återgå till Generellt om hifi