Bryston

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2017-10-20 17:21

RMA skrev:
DVD-ai skrev:RMA:
Hur upplever du din 4B3 nu när det gått lite tid ?
Vist köpte du din ny i utlandet (tyskland?) och körde hem den ?

Den låter helt fantastiskt :P , är oerhört nöjd!
Köpte den från en auktoriserad butik i Litauen som demo ex med gratis frakt.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr :( .
Som tur är det inte värre än att jag enbart hör det när det är helt tyst omkring.
Insperationen har varit lite låg pga av det. Det får nog vara slut på tok nivåer vid lyssnandet.
Dessutom har jag fortfarande inte fått hem mina SD fötter från Ingvar. Mina Amp16 till surround är dock på väg, skickades igår :) .


Aaah okey jo jag var säker på att du ej köpte den i svedala :)

Men nej vad segt... :(
Då får man hoppas att det ej blir värre !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-20 23:23

Ja det var lagom surt att jag fick det 1,5 vecka efter att jag beställde i32, satt och halvsov samtidigt som jag spelade ganska så högt.
Har pipit i öronen nonstop sen dess :( .
Hade nog inte beställt i32 om det hänt 2 veckor tidigare.
Lider som tur inte av det men är orolig att det kan bli värre, har faktiskt märkt att det blivit värre dom gånger man trots allt har spelat högt.
Mycket av iden med i32 var ju att kunna spela högre med bra ljud :| .
Har som sagt knappt lyssnat mer än allmän bakgrundsmusik, vilket låter utmärkt ioförsig.
Fick hem mina Amp16 idag så i helgen tänkte jag börja trimma in systemet lite, har inte ens öppnat cr80es för att justera basen än.
Min Bryston SP2 låter väldigt konstigt i surround läget, ljudet kommer o går o far omkring i frontarna.
Hoppas verkligen att det beror på att den är inställd med centern påslagen och apparaten försöker skicka ljuden dit, är den trasig blir det inte roligt.
I stereo läge fungerar den normalt.
Återkommer med intryck.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2017-10-21 13:21

Mm fattar det ! :roll:

Ja man får vara försiktig med sin hörsel... helt enkelt !

Hmm ja jag gillar inte grunkor för hembio, irriterande med alla möjligheter till fel i ljudet och inte tycker jag att man får ut så mycket i slutänden ändå. :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-22 19:27

Ja jag gillar inte heller att justera bland en massa menyer, tyvärr la fjärren av mitt i justeringarna :cry: .
Försökte löda om den utan resultat tyvärr, lyckades just programmera om min Harmony fjärr som jag fick med min BP26 och det lyckades faktiskt :) .
Får fortsätta vid annat tillfälle.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Bryston

Inläggav Martinlkpg » 2017-10-22 21:33

RMA skrev:
DVD-ai skrev:RMA:
Hur upplever du din 4B3 nu när det gått lite tid ?
Vist köpte du din ny i utlandet (tyskland?) och körde hem den ?

Den låter helt fantastiskt :P , är oerhört nöjd!
Köpte den från en auktoriserad butik i Litauen som demo ex med gratis frakt.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr :( .
Som tur är det inte värre än att jag enbart hör det när det är helt tyst omkring.
Insperationen har varit lite låg pga av det. Det får nog vara slut på tok nivåer vid lyssnandet.
Dessutom har jag fortfarande inte fått hem mina SD fötter från Ingvar. Mina Amp16 till surround är dock på väg, skickades igår :) .


Tråkigt att du fortfarande har problem med tinnitusen.. När du beskriver hur du känner att du är rädd för att det ska förvärras så känner jag igen mig helt i det när jag fick min tinnitus. Jag själv blev väldigt ljudkänslig , hade problem på tex idrotten i skolan , musiken, i matsalen för jag tyckte att ljudnivån var för hög. Ljudkänsligheten la sig så småningom även att det tog tid för min del. Såhär i efterhand vet jag inte om ljudkänsligheten var öronen/trumhinnorna som hade fått så mkt stryk av min amatör DJ karriär eller om det helt enkelt var psykiskt. Jag menar första månaden med tinnitus höll jag på att bryta ihop. Från knäpptyst i huvudet till att ha en konstant högfrekvent pip/sus i öronen är jobbigt, speciellt när man ska sova och det är tyst. Så jag var också LIVRÄDD att det skulle bli värre och ljudkänsligheten jag upplevde kanske var en mental skyddskrets, man blir helt enkelt ljudkänslig för man är rädd för att det ska bli värre.

Men tinnitusen har jag kvar en idag, den är en del av livet och jag tänker inte på det längre. Och den har inte blivit värre efter Nattklubbstiden ,festivaler eller när man kom med i INO träsket :lol:

Men ta det försiktigt med volymen och försök att inte tänka på tinnitusen så ska du se att spelglädjen kommer snart igen! :)

Mvh
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-22 22:00

Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Bryston

Inläggav Martinlkpg » 2017-10-23 10:51

RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.


Ja men så är det ju, har maan gett sig in i hifiträsket så är det ju svårt att nöja sig med köksradio oavsätt hur hörseln är :P

Du behöver nog inte vara orolig du behöver som sagt inte spela så högt. Jag menar du måste ju ha vunnit ljudkvalité med i32s emot i28 även på normala nivåer? :)
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-23 12:46

Martinlkpg skrev:
RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.


Ja men så är det ju, har maan gett sig in i hifiträsket så är det ju svårt att nöja sig med köksradio oavsätt hur hörseln är :P

Du behöver nog inte vara orolig du behöver som sagt inte spela så högt. Jag menar du måste ju ha vunnit ljudkvalité med i32s emot i28 även på normala nivåer? :)

Ja så är det ju, lär nog ha kvar dom resten av livet om inget drastiskt händer.
Finns ju inte så mycket att välja på om man vill förbättra helt enkelt 8) .

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Bryston

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-10-23 13:15

RMA skrev:
DVD-ai skrev:RMA:
Hur upplever du din 4B3 nu när det gått lite tid ?
Vist köpte du din ny i utlandet (tyskland?) och körde hem den ?

Den låter helt fantastiskt :P , är oerhört nöjd!
Köpte den från en auktoriserad butik i Litauen som demo ex med gratis frakt.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr :( .

Aj då!!
Vad hände?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bryston

Inläggav Bill50x » 2017-10-23 13:31

RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.

Var på en rockkonsert i Göteborg för en himlens massa år sedan (Blue Öster Cult) och sedan dess har jag haft en konstant surrande eller ton i mina öron. Det började i det ena örat och km senare även i det andra. Till skillnad från de som har "seriös" tinnitus har mina problem varit hanterbara och vid normal användning av mina öron märker jag inte ens problemet. Men jag är känsligare numera för kraftiga ljud, speciellt i diskanten.

Sorry för OT, detta har ju inget med Bryston att göra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-23 15:06

sportbilsentusiasten skrev:
RMA skrev:
DVD-ai skrev:RMA:
Hur upplever du din 4B3 nu när det gått lite tid ?
Vist köpte du din ny i utlandet (tyskland?) och körde hem den ?

Den låter helt fantastiskt :P , är oerhört nöjd!
Köpte den från en auktoriserad butik i Litauen som demo ex med gratis frakt.
Har inte blivit mycket lyssnande på senare tid dock, fick tinnitus i somras som jag har varit lite orolig för att förvärra tyvärr :( .

Aj då!!
Vad hände?

Satt och halvsov en kväll och spelade ganska så högt och ganska länge, tror att det inte är bra då musklerna troligen slappnar av och man blir extra känslig (min teori).

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-23 15:08

Bill50x skrev:
RMA skrev:Ja man är för illa skadad för att överge Hifi intresset :D .
Fick en rejäl smäll i ena örat för 20 år sen på en konsert, pianisten hackade skapligt på dom höga tonerna och jag stod nära högtalaren.
Gjorde ont som tusan och det dröjde flera månader innan det blev bra, så jag hoppas det inte blir värre nu heller.

Var på en rockkonsert i Göteborg för en himlens massa år sedan (Blue Öster Cult) och sedan dess har jag haft en konstant surrande eller ton i mina öron. Det började i det ena örat och km senare även i det andra. Till skillnad från de som har "seriös" tinnitus har mina problem varit hanterbara och vid normal användning av mina öron märker jag inte ens problemet. Men jag är känsligare numera för kraftiga ljud, speciellt i diskanten.

Sorry för OT, detta har ju inget med Bryston att göra.

/ B

Helt ok, har ju själv dragit in det på det spåret och tycker det är intressant att höra andras upplevelser i frågan.
Bra att ta upp då det kan varna andra om inte annat.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2017-10-26 13:48

Segt...

Jag håller min ljudnivå nere pga bla det, nu spelas det aldrig så starkt hos mig ändå...
Så den främsta prsaken till att jag håller nere ljudnivån är grannar, lägenhet är verkligen en stooooooor kompromiss i denna hobby :roll:
Jag ska bara smälta tanken på att få flytta långt bort från jobbet och ta bil för att kunna bo i hus och få utöva min hobby så som jag egentligen vill.

Det är ju så det är, helt hopplöst att bo i lägenhet och hålla på med ljud, riktigt trist kombo...
Men om det i alla fall vore en modern och välbyggd ljudisolerad lägenhet så hade det ju varit lite bättre i alla fall, nu bor jag i 50tal lägenhet med ljudisolering inte ens medtänkt någon gång.
Så jag har en "lätt" överdimentionerad anläggning för vad jag kan använda alls, dock gör det inget för jag köpte anläggningen för framtiden och kommande boenden.
Antingen blir det en modern och ljuddämpad lägenhet eller hus framöver, det får tiden visa !

Jag kan säga att piPs med lätthet klarar dom medel ljudnivåer som jag "kan spela" utan att störa grannarna, perfekt var pi60s som gick på tomgång.
Nu är det total overkill :lol:
När jag spelar det basigaste jag har på den ljudnivå som ej stör för mycket så kan man knappast se infraY-4 röra sig alls, man måste lägga handen mot.
Men bra som satan låter det, och det var ju själva målet !

Sådant är det underbara livet i lägenhet :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-10-26 16:30

Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bryston

Inläggav sprudel » 2017-10-27 09:03

RMA skrev:Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.

Nä, det går inte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bryston

Inläggav Harryup » 2017-10-27 09:59

sprudel skrev:
RMA skrev:Det är ju nästan viktigare att det låter bra på jätte låga volymer, att man får det där fylliga och öppet tydliga ljudet vid lägsta tänkbara volym.
Det är inte så lätt.

Nä, det går inte.


Man kan spela klart lågt med horn och få ett anständigt ljud och det är bra horn förstås. Med vanliga högtalare så är det klart mycket besvärligare.

/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2017-10-27 11:55

Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-11-03 17:52

Pillade lite med inställningarna förra helgen och helt plötsligt fungerade fjärren igen 8O , märkligt.
Man var tvungen att ställa in varje ingång separat vilket jag tycker är konstigt framförallt på distans och volym, alla högtalare är ju på samma avstånd oberoende av vald ingång :? .
Nåja nu är det inställt iallafall, har inte hunnit titta på någon film än dock.
Nästa steg är att ställa in CR80es men har inte fått mina mjukfötter till i32 än trots ett antal påminnelser till Ingvar.
Får nog ringa honom nästa vecka igen då jag vill ha dom innan slutgiltig justering av filtret.
Återkommer med lite intryck och bilder.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-11-03 19:57

Fötterna låg i postlådan när jag kom hem :) .
Då kan man börja justera lite :) .

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Bryston

Inläggav IngOehman » 2017-11-08 22:55

DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.

Hornsystem och/eller singel end-rörförstärkare är prima för lyssning på svag nivå.

Det är framförallt andratonsdistorsionen som är så bra på att berika klangen och skapa närvaro när nivån är för låg.

Men viktigast av allt om man vill spela svagt och njuta av det, är att det är tyst. Bakgrundtystnad kan vara den mest underskattade komponenten för njutning av musik. De flesta hem har på tok för hög bakgrundsstörnivå. Speciellt i stadsmiljö, men saker som kylskåp, varmvattenselement, lågenergilampor (vissa), vind, trafik och grannar, är ett gravt underskattat välljudshinder.

I nästan vilken anläggning som helst kan man med behållning spela svagt, om det är riktigt, riktigt tyst. Skall man vara noga så behöver man ju ha haft lite tid för att vänja sig vid tystnaden också. Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Traditional
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-08-06

Re: Bryston

Inläggav Traditional » 2017-11-12 01:14

IngOehman skrev:... Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!

Yes. :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bryston

Inläggav MorganM » 2017-12-08 14:32

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att konarea och att få till artikulationen är bra för lyssning på låg volym med behållen upplevd tydlighet och närvaro.
Dock är det oftast så att jag upplevt det fördelaktigt att även ha lite för mycket energi i området 100-500Hz vid riktigt svag lyssning, något man sedan ej vill ha om det ska spelas normalstarkt.

Hornsystem och/eller singel end-rörförstärkare är prima för lyssning på svag nivå.

Det är framförallt andratonsdistorsionen som är så bra på att berika klangen och skapa närvaro när nivån är för låg.

Men viktigast av allt om man vill spela svagt och njuta av det, är att det är tyst. Bakgrundtystnad kan vara den mest underskattade komponenten för njutning av musik. De flesta hem har på tok för hög bakgrundsstörnivå. Speciellt i stadsmiljö, men saker som kylskåp, varmvattenselement, lågenergilampor (vissa), vind, trafik och grannar, är ett gravt underskattat välljudshinder.

I nästan vilken anläggning som helst kan man med behållning spela svagt, om det är riktigt, riktigt tyst. Skall man vara noga så behöver man ju ha haft lite tid för att vänja sig vid tystnaden också. Någon eller ett par timmar efter att alla inom någon km har lagt sig... att då sätta på musik, lite svagt, kan verkligen vara fantastiskt!


Vh, iö


Håller verkligen med dig:).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Bryston

Inläggav meshuggener » 2019-05-19 19:39

Köpte mig ett Bryston försteg 17cube samt dac Bda-3.
Denna kombo mot Benchmark Dac2 var en intressant upplevelse.
Bryston spelar så totalt öppet, rent, rent, linjärt
och med en obesvärat lätthet med ett djup och tystnad i ljudbilden jag inte varit med om tidigare(efter 2 dygn inspelning). Basen blev ännu tightare och bättre.

Jag kör 14BSST2 (till salu)till i32s och 14BSST(rätt serienr) till ProfY-4.
Fick samma känsla när jag gick från Rotel RB1590 mot Bryston 14BSST2. Musiken lät plötsligt så obesvärat,verklig och öppet. Har aldrig haft så bra ljud som jag har nu.
Tidigare haft: Pre25 /Oppo 105/ Nad 208 / Rotel 1080 /Rotel 1090 /1590.
Nu siktar jag på 14B3 till i32s samt 9B3 till ino i16s+ A2 armén (+9BSST till A2 Atmos)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bryston

Inläggav Rydberg » 2019-05-19 23:19

Grattis till inköpet! :D Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2019-05-20 07:32

meshuggener skrev:Köpte mig ett Bryston försteg 17cube samt dac Bda-3.
Denna kombo mot Benchmark Dac2 var en intressant upplevelse.
Bryston spelar så totalt öppet, rent, rent, linjärt
och med en obesvärat lätthet med ett djup och tystnad i ljudbilden jag inte varit med om tidigare(efter 2 dygn inspelning). Basen blev ännu tightare och bättre.

Jag kör 14BSST2 (till salu)till i32s och 14BSST(rätt serienr) till ProfY-4.
Fick samma känsla när jag gick från Rotel RB1590 mot Bryston 14BSST2. Musiken lät plötsligt så obesvärat,verklig och öppet. Har aldrig haft så bra ljud som jag har nu.
Tidigare haft: Pre25 /Oppo 105/ Nad 208 / Rotel 1080 /Rotel 1090 /1590.
Nu siktar jag på 14B3 till i32s samt 9B3 till ino i16s+ A2 armén (+9BSST till A2 Atmos)


Spännande!
Den ser fin ut det där Bryston försteget :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bryston

Inläggav sprudel » 2019-05-20 08:26

Det skulle vara väldigt intressant att prova en för- och slutstegskombo av de finare Bryston i min setup. Har vi någon distributör i Sverige?
Edit, Akkelis har väl Bryston?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bryston

Inläggav paa » 2019-05-20 09:25

sprudel skrev:Det skulle vara väldigt intressant att prova en för- och slutstegskombo av de finare Bryston i min setup. Har vi någon distributör i Sverige?
Edit, Akkelis har väl Bryston?

Intresant att Bryston har en lista på icke aktoriserade återförsäljare vars produkter de inte kommer att hantera garantifrågor åt.
Undrar om dom köpt förstärkare som dom inte betalat för, eller om det cirkulerar fulkopior av Brystonprodukter?

Svenska generalagenten har info om Bryston här:
http://www.transientdesign.se/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Bryston

Inläggav meshuggener » 2019-05-20 12:44

Rydberg skrev:Grattis till inköpet! :D Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?


Tack så mycket. Förmodligen det bästa jag gjort hittills efter mina barn :-)
Benchmark dac 2 låter lite instängd och är varmare i karaktären samt ljudbilden är lite diffus. Sämre djup känsla (märkt i efterhand nu)

Bryston kombinationen spelar helt öppet och kristallklart allt är så obesvärat rent samtidigt lent på nått vis.
Ljudbilden har en tydlig uppställning samt både bredare och djupare än Benchmark.

Benchmarken är klart prisvärd med tanke på 1/4 av priset eller dylikt måste man säga.
Kör man i vanligt vardagsrum blir kanske Bryston kombon blir jobbig att lyssna på i längden.
Men nu i dedikerat inorum är det mumma :-)

Rydberg, var det så att du tyckte mera om 7b3 än dina äldre 28bsst2?
Är ubernöjd och vet egentligen varför jag ska ha cube :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bryston

Inläggav Nattlorden » 2019-05-20 15:03

meshuggener skrev:
Rydberg skrev:Grattis till inköpet! :D Har ju själv en BDA-3 här hemma samt ett par 28B3, hade varit kul att testa BP17 Cubed till det. Vad hos Benchmark DAC-2 saknas jämfört med Bryston-kombinationen?


Tack så mycket. Förmodligen det bästa jag gjort hittills efter mina barn :-)
Benchmark dac 2 låter lite instängd och är varmare i karaktären samt ljudbilden är lite diffus. Sämre djup känsla (märkt i efterhand nu)

Bryston kombinationen spelar helt öppet och kristallklart allt är så obesvärat rent samtidigt lent på nått vis.
Ljudbilden har en tydlig uppställning samt både bredare och djupare än Benchmark.

Benchmarken är klart prisvärd med tanke på 1/4 av priset eller dylikt måste man säga.
Kör man i vanligt vardagsrum blir kanske Bryston kombon blir jobbig att lyssna på i längden.
Men nu i dedikerat inorum är det mumma :-)

Rydberg, var det så att du tyckte mera om 7b3 än dina äldre 28bsst2?
Är ubernöjd och vet egentligen varför jag ska ha cube :-)


Skulle vara spännande om du hade kunnat testa en större Chord också - var den skulle kvala in...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Bryston

Inläggav meshuggener » 2019-05-20 20:23

Ja verkligen :-)
Min gissning är att Försteget i Dac 2 kanske inte är så otroligt bra? Dac2 som ren Dac borde vara tillräckligt bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tamburinifan och 8 gäster