Bryston

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Bryston

Inläggav RMA » 2016-12-30 01:58

Skrev tidigare i en annan tråd att jag hittade en begagnad Bryston BDA1 Dac till ett bra pris, köpte den mest för att jag var nyfiken hur den skulle stå sig mot min trotjänare DV668. Har ju utan framgång provat Mytek och Audiolab cd där 668;an gått vinnande ur striden, mest pga sin mjuka och behagliga spelstil.
Dom andra har varit tydligare men på bekostnad att det inte varit njutbart i längden.
Visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av Brystonen, har en 4Bsst sen 10 år tillbaka som är fantastiskt bra så jag tänkte att dom gör ju kvalitet i största allmänhet.
Kopplade upp den direkt ur kartongen och jämförde, blev lite besviken då Brystonen lät kompakt och tjockt, 668;an var mer öppen i ljudet
Tänkte, jaha ännu en Dac som får pisk.
Lämnade på Brystonen i 2 dygn, satt mig o lyssnade utan något jämförande. Oj! det låter ju riktigt bra det här!
Kopplade om till 668 och mycket riktigt, nu lät den mer instängd!
Ju mer jag lyssnar ju bättre låter det, den har allt jag sökte!
Kristallklart öppet ljud samtidigt mjukt och behagligt även efter lång lyssning, mer kontrollerad när man spelar högt men samtidigt mer öppen när man spelar superlågt.
Nya detaljer kommer fram och den har en fantastisk live känsla.
Kort och gott det bästa jag någonsin hört!
Problemet är att man blir väldigt sugen på ett Bryston försteg o dom är ganska dyra.
Ska leta efter ett lämplig objekt för att se hur min annars väldigt fina Holographic Pre 25 står sig mot en sån.
Återkommer med recension om jag får tag på en.
Obs! detta är mina subjektiva synpunkter och ingen kontrollerad blind jämförelse!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bryston

Inläggav sprudel » 2016-12-30 10:28

Kul att du du bidrar med intryck. Bryston gör ju bra grejor så jag är inte förvånad över resultatet heller. Grattis till nyordningen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2016-12-30 13:17

Ja Bryston gör fina grejer, jag har bestämt mig för att min DAC2 är så bra som en DAC blir och försteg lika så, mest för att jag gillar lösningen och inte vill fundera på byte ;)

Men om jag bytte till något som ligger Bryston DAC och Pre nära tillhands helt klart.
Fina slutsteg för dom ju och det verkar som om dom verkligen vet vad dom sysslar med så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2016-12-30 21:30

Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Bryston

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-30 21:31

Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bryston

Inläggav MorganM » 2016-12-30 22:05

RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.


Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bryston

Inläggav sprudel » 2016-12-31 17:10

RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.


Du får nog hålla på ett tag till. Du är ju van vid din setups ljudpresentation med 668:a. Har du lyssnat länge via den så är den minnesbilden av olika album den "rätta".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bryston

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-31 20:21

BDA, högst troligt är det olika utspänning från respektive apparat, och det är oftast detta som dominerar upplevelsen av ljudkvalitet. Samma sak inytäffar med apparater som låter exakt likadant, t ex likadana apparater men med lite olika utnivå.

668:an kan trimmas så att utnivån blir mindre än 0,5 dB. Dock är det för stor avvikelse ändå, då hörbarheten inträffar vid omkring 0,1 - 0,05 dB.. Men om du har lite tur kan utnivåfelet bli mindre.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-01 16:51

MorganM skrev:
RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.


Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?


Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
I min setup blir det så, kanske inte i andra.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bryston

Inläggav boom » 2017-01-02 01:18

RMA skrev:
MorganM skrev:
RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.


Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?


Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
I min setup blir det så, kanske inte i andra.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.

Inga problem med pre 25 har du inte vridit ner volymen för häftigt att du har skadat innanmätet i den.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Bryston

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 01:28

I så fall är det en lätt operation att byta poten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-02 09:03

boom skrev:
RMA skrev:
MorganM skrev:
Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?


Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
I min setup blir det så, kanske inte i andra.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.

Inga problem med pre 25 har du inte vridit ner volymen för häftigt att du har skadat innanmätet i den.


Det var det första jag reagerade på när jag fick hem den, så nej inga skador så.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Bryston

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-01-02 14:34

AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.

Stämmer bra det, kontakt oss så tittar vi på din PRE25.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bryston

Inläggav MorganM » 2017-01-03 20:24

RMA skrev:
MorganM skrev:
RMA skrev:Har lyssnat lite till nu (har inte lyssnat mer än några få gånger på den än).
Ju bättre inspelning ju mer glänser bryston medan sämre inspelningar blir mer njutbara via 668;an.
Norah Jones Chasing Pirates lät påtagligt distorderat via brystonen, detta märktes inte alls på Pioneeren.
På låg volym vinner bryston för det mesta, där kommer istället problemet med Pre 25;ans volymkontroll in med rassel och sprak tyvärr typ första 5mm av kolbanan.
Har en relästyrd volymkontroll på hyllan som ska monteras när tid ork kommer.


Menar du att pre 25 låter dåligt precis i början av volymen (kl7-7:30)?


Ja från helt neddragen och dom första millimetrarna när man börjar vrida. Ska man lyssna på lägsta möjliga nivå så blir det tyvärr störande.
I min setup blir det så, kanske inte i andra.
Har fler Pre25 ägare upplevt detta? Skriv gärna och berätta hur det fungerar för er.


Har bara haft min några veckor,men inte märkt av det.men det beror nog på att jag aldrig spelar så lågt,utan jag brukar nästan alltid spela mellan kl 8-10.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-03 21:51

Fick blodad tand på det här med Bryston, är på gång att beställa en BDA2 Dac och en SP2 försteg/surround processor från Kanada.
En butik råkade ha båda i svart begagnade, fick ett bra par pris på dom.
Ska bli spännande att höra skillnaden mellan BDA1 och 2, den senare har en asynkron usb ingång och ska låta lite mjukare enligt tester.
SP2;an är ett BP26 försteg med surround möjligheter vilka man kan stänga av helt så det blir ett renodlat analogt försteg.
Processorerna är mycket billigare än motsvarande försteg, samtidigt får man fullfunktions fjärr på köpet vilket annars bara finns i BP16 och 17 och dom är dyra. Spännande att se hur surroundljudet blir.
Måste dock fixa några step down transformatorer då dom är 110V apparater.
Återkommer med recensioner när jag har dom hemma.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bryston

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 21:54

Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-03 21:55

HolographicAudio™ skrev:
AndreasArvidsson skrev:Kontakta bara holographic så är jag säker på att du kan få din pre25 servad. Inte skall du behöva en till volymkontroll.

Stämmer bra det, kontakt oss så tittar vi på din PRE25.

Hej Lars återkommer till dig om detta senare när jag fått hem en Bryston surround processor som jag just beställt, så har jag något att spela med under service tiden.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-03 21:58

Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v


Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bryston

Inläggav Harryup » 2017-01-03 22:04

Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v


När det gäller en del firmor så kör man lite olika sorters nätdelar i olika länder. Det kan vara en multivoltage apparat men det kanske även kan vara en ren 110v också. Bäst är att fråga om man är osäker. För att minska möjligheten till parallellimport har en del firmor olika nätdelar i olika länder. Sen är det också billigare med färre lindningar så det finns flera skäl till att det kan vara en ren 110v i värsta fall.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bryston

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 22:25

RMA skrev:
Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v


Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?

På BDA-2 måste du löda om ett par byglar och skifta en av säkringarna. Bild 1 nedan visar BDA-2 men på bild 2 ser man bättre, den är dock från en BDA-3 men det ser likadant ut på BDA-2.

BDA-2
Bild

BDA-3
Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-03 22:28


Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-03 22:35

Rydberg skrev:
RMA skrev:
Rydberg skrev:Det brukar vara rätt lätt att bygga om Bryston från 110 till 240v


Intressant, du har väl en Bryston Dac. Vet du om den går att ställa om med en switch eller så?

På BDA-2 måste du löda om ett par byglar och skifta en av säkringarna. Bild 1 nedan visar BDA-2 men på bild 2 ser man bättre, den är dock från en BDA-3 men det ser likadant ut på BDA-2.

BDA-2
Bild

BDA-3
Bild[/quote

Tackar, det verkar som man ska flytta den blå göna motståndet vid trafo kontakten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bryston

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 22:36

RMA skrev:Vad tror ni om denna från Kjell?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44096

Kollade schemat på Bryston SP1.7 på nätet och den verkar ha två transformatorer, båda omkopplingsbara, skulle gissa att SP2 är konstruerad precis på samma sätt. Mao, du behöver inte nån traffo, att "bygga" om är en smal sak.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Bryston

Inläggav Rydberg » 2017-01-03 22:39

RMA skrev:Tackar, det verkar som man ska flytta den blå göna motståndet vid trafo kontakten.

Det är "nollmotstånd" (mao byglar) så det är bara att löda om dem. BDA-3:an på bilden förefaller vara konfigurerad för 220v, en 240v-apparat ska ha byglarna på plats 1 och 6.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-03 23:27

Rydberg skrev:
RMA skrev:Vad tror ni om denna från Kjell?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44096

Kollade schemat på Bryston SP1.7 på nätet och den verkar ha två transformatorer, båda omkopplingsbara, skulle gissa att SP2 är konstruerad precis på samma sätt. Mao, du behöver inte nån traffo, att "bygga" om är en smal sak.


Hittade den också på brystons hemsida, verkar busenkelt som du säger.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-06 09:46

Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bryston

Inläggav DVD-ai » 2017-01-06 11:47

Ja det är ju synd att det ska tillkomma så mycket extra för att få hem prylarna... :/

Man får åka på "gratis" semester till canada :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bryston

Inläggav Harryup » 2017-01-06 18:47

RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.


Normalt har man alltid tjänat en slant på att köpa ifrån amerika tidigare, men just nu är vår krona löjligt låg jämfört med vad som helst.
När det gäller frakt så skall man inte beställa den själv då företag normalt kan ha både 60 och 70% rabatt utan problem.
Tull är väl oftast inte så stort problem då den bara är några %, men 25% moms på alla kostnader framtill gränsen svider ju förstås. Fast den slipper man ju inte om man tänker åka och hämta en maskin själv, om man inte tänker smuggla in grunkan.

/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bryston

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-06 21:50

RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.


550 dollar för frakten låter ju helt fel. Skickar de med en snubbe som bär de där 2kg med operationshandskar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Bryston

Inläggav RMA » 2017-01-06 22:00

MagnusÖstberg skrev:
RMA skrev:Det blev ingen affär med Kanada, glömde helt bort att man måste betala moms när dom kommer. Dessutom var frakten fruktansvärt dyrt, 550 dollar och den summan ska man dessutom betala tull och moms på antar jag. Defenetivt inte värt att köpa från nordamerika även om priserna är lockande låga till en början.
Får bli EU framöver.


550 dollar för frakten låter ju helt fel. Skickar de med en snubbe som bär de där 2kg med operationshandskar?

Svårt att säga om han drog till med nåt för att tjäna en slant, men hutlöst var det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Harryup och 12 gäster