Tidal implementerar MQA

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Tidal implementerar MQA

Inläggav galder » 2017-01-06 11:24

Tidal uppdaterar? CD-kvalitét till MQA.
F.n. via datormjukvaran för att senare också inkluderas i Android/IOS-app.

Hur var det nu med detta? Har endast skumläst några artiklar, där någon skrev att om man inte har en specifik uppspelare så kunde man skönja ett högfrekvent sus.
Har svårt att tro att t.ex. Tidal skulle introducera en tjänst som var behäftad med en sådan defekt.
Sedan påstås att det att det skall låta bättre än CD-kvalité öven med befintlig utrustning.
Får väl koppla in datorn igen för att själv testa senare idag.
Men kan någon reda ut detta?


http://www.mqa.co.uk/

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav music4ever » 2017-01-06 14:50

Meningslöst då det som spelar roll, masteringen, knappast påverkas av detta.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Piotr » 2017-01-06 18:20

MQA... är det betalversionen för FLAC?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Magnuz » 2017-01-06 20:39

Nej, det är tydligen lossy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Qu ... henticated

Skapat av Bob Stuart (Meridian), vilket borde borga för att det är seriöst (givet vad jag läst av honom tidigare).

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Piotr » 2017-01-06 20:42

Ah, ja den känner jag till.

Seriöst.. ptjaa, låter säkert like bra som CD. :)

It's all about the money!

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav rqu » 2017-01-07 00:18

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/163302855-is-mqa-doa
Alla verkar inte vara helt övertygade om förträffligheten...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Svante » 2017-01-07 00:32

Men... Varför? Alltså, varför ska man införa nåt sånt där, det verkar ju inte vara en snålkodningaalgoritm. Väl?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-07 00:36

Jag har bara läst som hastigast om MQA och det verkar vara en underbar lösning på ett problem som inte ens fanns innan lösningen presenterades.
Man måst uppenbart ha n MQA-uppsplarmanick för att det inte skall låta knas, även om man hör muzaken ändå (dock med störd diskant).

Problmet med ljudkvaliteten är inte dåliga format. Det har funnits utmärkta sådana i decenier, även strömmat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-07 00:38

Svante skrev:Men... Varför? Alltså, varför ska man införa nåt sånt där, det verkar ju inte vara en snålkodningaalgoritm. Väl?


Verkar vara snålkodning av 96/24 och 48/24 (kHz/bits). Själv ser jag ingen poäng med 24bitar i distrubutionledet. Mest intressant i produktionsledet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-01-07 01:03

Max_Headroom skrev: Mest intressant i produktionsledet.

Nej, olika MQA-inspelningar går inte att mixa om jag fattat det rätt.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Piotr » 2017-01-07 01:10


Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Piotr » 2017-01-07 01:14


Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-07 01:54

sportbilsentusiasten skrev:
Max_Headroom skrev: Mest intressant i produktionsledet.

Nej, olika MQA-inspelningar går inte att mixa om jag fattat det rätt.


Jag uttryckte mig nog lite oklart. Jag menade att 24bits upplösning är (kan vara) bra i produktionsledet. Men ut till konsument så räcker 16 mer än väl. MQA såväl som gamal god PCM eller vad man nu råkar ha för fomrat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Piotr » 2017-01-07 02:21

I det här fallet så verkar högfrekvent information kodas ner och gömmas vid lägre frekvenser. Detta kräver 24 bit.

Säg att mastern är 24bit och 96kS/s.. den högfrekventa infon som (eventuellt) finns upp till 48kHz stuvas ner till ett lägre frekvensband dvs. under Nyquist i ursprungliga 24/96.

Den nya filen blir då på 24bit och 48kS/s.

När filen packas upp får man åter frekvenserna upp till 48kHz, även fast ett format med 48kS/s normalt maxar ut på 24kHz.

Om jag förstår rätt blir bitrate 1.5mbit/s vilket är marginellt mer än CD (ca 1.4mbit/s). Fördelen Meridian hävdar är att man med deras MQA får höra musiken som artisten avsåg, precis som mikrofonen spelade in musiken.. blablablaaaa!!! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Svante » 2017-01-07 05:12

Jaa... Suck.

Tänk om krafterna kunde fokuseras till att skapa ett nivånormerat format i stället för ytterligare ett format som nästan funkar utan speciell uppspelare och med speciell uppspelare tillför ohörbart höga frekvenser.

Hallå! Vi behöver inte detta. Vill man ha 24/96 så får man fixa överföring av det. Eller en "vanlig" snålkodare. Det där verkar lika fånigt som HDCD eller NICAM.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav rqu » 2017-01-07 09:26

För ett strömmande format är det extra korkat. Här kan man ju välja vad som klienten kan avkoda, har man talat om att man kan man avkoda med högre kvalitet skicka då FLAC med högre kvalitet, annars vanlig CD. Om man nu tycker att CD-kvalitet ine duger...
Benchmark sågade som sagt det hela rätt rejält:
https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/163302855-is-mqa-doa

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav rqu » 2017-01-07 10:24

Piotr skrev:http://www.stereophile.com/content/ive-heard-future-streaming-meridians-mqa#dRkOojqLomr6gLgi.97

Följer man länkarna så kommer man hit: http://www.stereophile.com/content/meridians-mqa-one-listeners-impression#cqTkeOBYFiKSyRKk.97
Dom kan inte på allvar tycka att det är bra om man ibland kan uppfatta artefakter?
The only drawback I heard to MQA was the extra realism it brought to the noisy breaths of baritone Matthias Goerne on a far too closely miked recording of Schubert's "Litanei." Goerne chose to sing the song very, very slowly, and required huge intakes of breath to get through a phrase. He's a noisy breather to begin with, and the extra realism, in this instance, detracted from his artistry. To balance that, however, the depiction of the complexities of his voice, including the raspiness that is sometimes audible in live performance, was uncanny.
Read more at http://www.stereophile.com/content/meri ... 7SrEzZy.99

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav galder » 2017-01-07 10:33

Som det presenteras av Stuart så verkar huvudanledningen vara att kunna leverera högupplöst musik utan att öka bandbredden. Det får väl anses lovvärt, för det är väl en kostnadsfråga och tekniskt bekymmer för leverantörer av strömmad musik (film). Betalar sedan DAC-tillverkarna licensen så räcker det med uppdatering av firmware för att kunna spela upp formatet. Skulle Meridian lyckas så har de monopol på använt format för alla musikstreamingtjänster.
Samtidigt så jobbas det väl på att öka bandbredden via andra protokoll. Då borde detta formats livslängd förkortas. Sedan att Tidal hoppar på detta tåg är kanske ett desperat försök att ligga i framkant och locka till sig nya kunder, då det rapporteras nu och då att de går med underskott och hotas av nedläggning.
Angående lossy, så var det väl frekvensområdet mellan 48 - 55kHz där detta sker?
Blir spännande att se om det finns en framtid i detta.
Hoppas att Peter har tid att reda ut detta formats förträfflighet, tekniskt och psykoakustiskt.
Bra länkar ni har bidragit med.

Användarvisningsbild
doze84
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2008-11-18

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav doze84 » 2017-01-07 17:45

Ligger och lyssnar, mycket större skillnad än jag trodde. Det hörs på varenda sångrad och vart enda instrument(som har hög nog samplings-inspelningskvalitet). Jag trodde nästan inte jag skulle höra, ack vad jag bedrog mig. :D
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav petersteindl » 2017-01-07 18:39

galder skrev:Som det presenteras av Stuart så verkar huvudanledningen vara att kunna leverera högupplöst musik utan att öka bandbredden. Det får väl anses lovvärt, för det är väl en kostnadsfråga och tekniskt bekymmer för leverantörer av strömmad musik (film). Betalar sedan DAC-tillverkarna licensen så räcker det med uppdatering av firmware för att kunna spela upp formatet. Skulle Meridian lyckas så har de monopol på använt format för alla musikstreamingtjänster.
Samtidigt så jobbas det väl på att öka bandbredden via andra protokoll. Då borde detta formats livslängd förkortas. Sedan att Tidal hoppar på detta tåg är kanske ett desperat försök att ligga i framkant och locka till sig nya kunder, då det rapporteras nu och då att de går med underskott och hotas av nedläggning.
Angående lossy, så var det väl frekvensområdet mellan 48 - 55kHz där detta sker?
Blir spännande att se om det finns en framtid i detta.
Hoppas att Peter har tid att reda ut detta formats förträfflighet, tekniskt och psykoakustiskt.
Bra länkar ni har bidragit med.


Vilken Peter menar du? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav petersteindl » 2017-01-07 18:47

doze84 skrev:Ligger och lyssnar, mycket större skillnad än jag trodde. Det hörs på varenda sångrad och vart enda instrument(som har hög nog samplings-inspelningskvalitet). Jag trodde nästan inte jag skulle höra, ack vad jag bedrog mig. :D


För att kunna använda ordet skillnad så är det en beskrivning som en differens mellan olika saker.

Två frågor.

1.) I det här fallet, vilka är de olika sakerna du jämfört?

Sedan skriver du att det hörs på varenda sångrad och vart enda instrument.

2.) Menar du att du tycker det blir bättre eller att du tycker det blir sämre?

Fråga 2 får ingen relevans om inte fråga 1 är fullständigt besvarat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav music4ever » 2017-01-07 18:55

rqu skrev:
Piotr skrev:http://www.stereophile.com/content/ive-heard-future-streaming-meridians-mqa#dRkOojqLomr6gLgi.97

Följer man länkarna så kommer man hit: http://www.stereophile.com/content/meridians-mqa-one-listeners-impression#cqTkeOBYFiKSyRKk.97
Dom kan inte på allvar tycka att det är bra om man ibland kan uppfatta artefakter?
The only drawback I heard to MQA was the extra realism it brought to the noisy breaths of baritone Matthias Goerne on a far too closely miked recording of Schubert's "Litanei." Goerne chose to sing the song very, very slowly, and required huge intakes of breath to get through a phrase. He's a noisy breather to begin with, and the extra realism, in this instance, detracted from his artistry. To balance that, however, the depiction of the complexities of his voice, including the raspiness that is sometimes audible in live performance, was uncanny.
Read more at http://www.stereophile.com/content/meri ... 7SrEzZy.99


Vad då? Det är väl bra att man hör mer vad som finns på inspelningen? Att detta inte skedde med denna kodningen utan snarare av placebo, är en annan sak. Men rent generellt så är det väl bra att ha så bra återgivning som möjligt?

Användarvisningsbild
doze84
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2008-11-18

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav doze84 » 2017-01-07 18:59

Just nu var det det subjektiva uttrycket jag gav, efter att ha provet första gången nyss. Eftersom jag inte lyssnat på någon av plattorna speciellt mycket förut så ger det jag skrev inget empiriskt värde . Men subjektivt menar jag att det är stor skillnad till det bättre, från min sammanlagda erfarenhet med den stereo och dom högtalare jag har just nu. Jag har ett par äldre linnhögtalare, med lite hårdare diskanter, och tordde därför inte att jag skulle uppleva någon subjektiv skillnad alls.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav petersteindl » 2017-01-07 21:34

doze84 skrev:Just nu var det det subjektiva uttrycket jag gav, efter att ha provet första gången nyss. Eftersom jag inte lyssnat på någon av plattorna speciellt mycket förut så ger det jag skrev inget empiriskt värde . Men subjektivt menar jag att det är stor skillnad till det bättre, från min sammanlagda erfarenhet med den stereo och dom högtalare jag har just nu. Jag har ett par äldre linnhögtalare, med lite hårdare diskanter, och tordde därför inte att jag skulle uppleva någon subjektiv skillnad alls.


Har du en D/A-omvandlare som explicit har en dekoder för MQA?

Ingår det en sådan app från Tidal så att det alltid dekodas?

Om inte så måste det finnas i D/A-omvandlaren.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Svante » 2017-01-08 00:09

Om man nu är ute efter att snålkoda en 24/96-bitström så måste det finnas bättre sätt att göra det än det där sättet. Man borde kunna göra på samma sätt som vanlig snålkodning á la mp3, men med större marginaler. Det måste bli mycket bättre.

Det är fö en tanke som jag tror vi diskuterade här för säker 10 år sedan, om man har en bitrate på 1500 kbit/s (ungefär motsvarande 16/44), är det då bästa att köra linjär PCM eller att snålkoda en 24/96-källa?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Rydberg » 2017-01-08 00:21

Varför är ni så avigt inställda till MQA? Meridian var företaget som tog MLP för DVD-Audio så den firman verkar veta vad de pysslar med.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav petersteindl » 2017-01-08 00:47

Rydberg skrev:Varför är ni så avigt inställda till MQA? Meridian var företaget som tog MLP för DVD-Audio så den firman verkar veta vad de pysslar med.


Det finns ingen firma som vet vad den håller på med och det har heller aldrig existerat någon sådan firma och det är oavsett affärsområde :)

Däremot de som de som startade firman och de som jobbar i firman kan ha god kunskap.

Wiki skrev:Meridian Audio is an English manufacturer of high-performance, high-fidelity audio and video components and systems founded in 1977 by Bob Stuart and Allen Boothroyd.
In 2007 a significant minority shareholding in the company was sold to the Muse Group, a consortium of the Swiss-based luxury goods group Richemont and U.S. film company New Regency.
Muse is now a majority shareholder and is 100 percent owned by Reinet Investments, a sister company of Richemont.

In late 2014, Meridian launched the Master Quality Authenticated (MQA) audio encoding system with the intention of enhancing the quality of digital music experienced via downloaded files or online streaming.

MQA utilises a novel digital sampling technology that is capable of capturing extremely fine timing information accurately, down to the microsecond level, which Meridian claims is not possible with conventional techniques, even at high sample rates. Meridian maintains that current neuroscience indicates such timing accuracy is necessary for truly lifelike recording and reproduction.

When an original master recording is MQA-encoded, this information is "encapsulated" into the bulk of the audio signal by "folding" it in two stages into a standard (typically 24-bit; 44.1 or 48 kHz sampling depending on the sample rate of the original signal) digital coding space but beneath the noise floor. The resulting data is transferred using any lossless audio format such as WAV, FLAC, Apple Lossless etc. As a result, the bandwidth required to stream an MQA file (or the size of a file for download) is significantly less than using conventional techniques, while retaining the full detail of the original master.

On replay via an MQA decoder, the encapsulated detail is recovered, providing an exact representation of the original master recording, and this is confirmed ("authenticated") by the decoding system, generally illuminating an indicator light. If the information is replayed without an MQA decoder, the encapsulated data is ignored and audio quality somewhat better than Compact Disc (16-bit, 44.1 kHz sampling) is experienced.

Initial listener reports appear to be positive. In 2015, Meridian Audio Ltd spun off MQA into its own company, MQA Limited, set up for the purpose in July 2014 and based at the Meridian address in Huntingdon, UK.

Imagination Technologies (IMG.L) and Meridian Audio have entered into an agreement to collaborate on the next generation of multi-channel high resolution wireless audio streaming systems.


https://www.meridian-audio.com/news-events/meridian-news/meridian-audio-and-imagination-announce-collaboration/

Jag tycker att det är svårt att veta vad MQA är. Jag har ännu inte sett någon förklaring som framstår såsom begriplig. Det är en oerhört stor svaghet. Man undrar vad de döljer. Då personal och ledning ändras i ett bolag så förändras bolaget mot något nytt med nya vinstintressen.

Vad är Meridian idag? Vad de var igår syns i backspegeln.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Svante » 2017-01-08 00:54

petersteindl skrev:...
Wiki skrev:MQA utilises a novel digital sampling technology that is capable of capturing extremely fine timing information accurately, down to the microsecond level, which Meridian claims is not possible with conventional techniques, even at high sample rates.


Den som begriper sampling skriver inte så. CD-systemet (vanlig 44/16-PCM) kan upplösa ändelser ner till några tiondels nanosekunder.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav Svante » 2017-01-08 01:06

petersteindl skrev:Jag tycker att det är svårt att veta vad MQA är.


Jag tycker det låter som en annan implementering av samma idé som HDCD. Om man lagrar biströmmen i en vanlig 48/16 wavfil så låter det nästan rätt om man spelar upp den som vanligt. De flesta märker ingen skillnad (vilket fö säger något om hur bra 48/16 är, man kan stjäla lite upplösning och ändå märks det inte). Men om man spelar upp den med en speciell dekoder så blir det lite bättre än 16/48.

Som jag ser det har det valet två problem:

1. Många att få sämre kvalitet än vad originalformatet kan ge, algoritmen snyltar därmed på något som egentligen är tillräckligt bra.
2. Vinsten man kan göra med en algoritm som är bunden till att lagra något begripligt i de mest signifikanta bitarna är begränsad. Man kan göra en mycket större vinst om man går all-in och gör en perceptuell kodare. Men då mister man låtsaskompatibiliteten med vanliga wav- och flacfiler.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tidal implementerar MQA

Inläggav petersteindl » 2017-01-08 01:07

Svante skrev:
petersteindl skrev:...
Wiki skrev:MQA utilises a novel digital sampling technology that is capable of capturing extremely fine timing information accurately, down to the microsecond level, which Meridian claims is not possible with conventional techniques, even at high sample rates.


Den som begriper sampling skriver inte så. CD-systemet (vanlig 44/16-PCM) kan upplösa ändelser ner till några tiondels nanosekunder.


Det är just den totala bristen av meningsfull information från Meridian som gör mig tveksam till MQA. Det är därför jag skrev.

petersteindl skrev:Jag tycker att det är svårt att veta vad MQA är. Jag har ännu inte sett någon förklaring som framstår såsom begriplig. Det är en oerhört stor svaghet. Man undrar vad de döljer. Då personal och ledning ändras i ett bolag så förändras bolaget mot något nytt med nya vinstintressen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster