Nya Sonab?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Nya Sonab?

Inläggav MartinX » 2017-01-14 13:33

IMG_0138.JPG
Annons i Hifi&Musik nr9 1991
IMG_0138.JPG (154.86 KiB) Visad 3423 gånger


Då jag varit sjuk lite senaste veckan låg jag hemma och bläddrade i gamla Hifi&Musik då träffade jag på denna annons, jag minns att det annonserades på fler ställen om dessa högtalare och om jag inte minns fel såldes dom på Expert. Men vem låg bakom dessa egentligen? Stig Carlsson är ju knappast inblandad. Det verkade inte som dom sålde något vidare heller för vad jag minns hade dom en kort existens, knappt jag såg någon efter den första reklamkampanjen.

Det har varit en del trådar om Sonab och dess historia på Faktiskt men detta tror jag inte avhandlats.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Nya Sonab?

Inläggav Strmbrg » 2017-01-14 14:02

Det handlar väl enbart om varumärken.
Ett företag konkar, någon köper varumärket. Antingen namnet eller även loggan.
Oftast finns det ju ingen annan koppling bakåt. Jag har aldrig begripit sånt där varumärkes-fokus.
Har för mig att det fanns en variant med fyra basar arrangerade som fyran på en tärning. Den var åtminstone grotesk.
:-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Nya Sonab?

Inläggav Svempa » 2017-01-15 12:12

Förenade Ljud köpte det som var kvar av Sonab. Man använde varumärket framförallt för att bygga högtalare till paket med Kenwood-elektronik som man var distributör för. B-62 och B-82 är riktigt seriösa högtalare konstruerade av Stephan Wänqvist med element från Morel.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Sonab?

Inläggav hifikg » 2017-01-15 12:49

Svempa skrev:Förenade Ljud köpte det som var kvar av Sonab. Man använde varumärket framförallt för att bygga högtalare till paket med Kenwood-elektronik som man var distributör för. B-62 och B-82 är riktigt seriösa högtalare konstruerade av Stephan Wänqvist med element från Morel.


B62 ser ut som piP fast det gör å andra sidan de flesta små stativare. Kul att det fanns ett par seriösa byggen i änden av produktlinjen, får hålla ögonen öppna på loppisarna, ibland står där Sonab-högtalare för en hundring o jag brukar inte ens titta närmare på dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Nya Sonab?

Inläggav Zeeall » 2017-01-15 12:51

Svempa skrev:Förenade Ljud köpte det som var kvar av Sonab. Man använde varumärket framförallt för att bygga högtalare till paket med Kenwood-elektronik som man var distributör för. B-62 och B-82 är riktigt seriösa högtalare konstruerade av Stephan Wänqvist med element från Morel.


Intressant. Stativarna B-1 och B-2 ser man ute på Blocket ibland för billiga pengar. Du menar alltså att det kan vara ett litet fynd? :D

Edit:

Dessa skulle vara i samma serie då?

https://www.blocket.se/vastmanland/Hogt ... m?ca=9&w=1
Senast redigerad av Zeeall 2017-01-15 12:52, redigerad totalt 1 gång.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Sonab?

Inläggav hifikg » 2017-01-15 12:52

Zeeall skrev:
Svempa skrev:Förenade Ljud köpte det som var kvar av Sonab. Man använde varumärket framförallt för att bygga högtalare till paket med Kenwood-elektronik som man var distributör för. B-62 och B-82 är riktigt seriösa högtalare konstruerade av Stephan Wänqvist med element från Morel.


Intressant. Stativarna B-1 och B-2 ser man ute på Blocket ibland för billiga pengar. Du menar alltså att det kan vara ett litet fynd? :D


Hur kom du fram till den tolkningen? Det e ju 62 o 82 som är rejäla.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Nya Sonab?

Inläggav Zeeall » 2017-01-15 12:54

hifikg skrev:
Zeeall skrev:
Svempa skrev:Förenade Ljud köpte det som var kvar av Sonab. Man använde varumärket framförallt för att bygga högtalare till paket med Kenwood-elektronik som man var distributör för. B-62 och B-82 är riktigt seriösa högtalare konstruerade av Stephan Wänqvist med element från Morel.


Intressant. Stativarna B-1 och B-2 ser man ute på Blocket ibland för billiga pengar. Du menar alltså att det kan vara ett litet fynd? :D


Hur kom du fram till den tolkningen? Det e ju 62 o 82 som är rejäla.


Läste lite för snabbt där. :lol:
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7334
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nya Sonab?

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-15 14:47

hifikg skrev:B62 ser ut som piP...

Hur menar du då? piP har väl porten framåt och B-62 har två basar i isobarik. Inte mycket som liknar piP där :) .
7.500 kr/par 1991 var mycket pengar, men det var/är säkert en mycket bra högtalare. Jag har haft flera byggen med Morel och varit imponerad. Skulle vara kul att höra de där...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Sonab?

Inläggav hifikg » 2017-01-15 17:32

Kalejdokom skrev:
hifikg skrev:B62 ser ut som piP...

Hur menar du då? piP har väl porten framåt och B-62 har två basar i isobarik. Inte mycket som liknar piP där :) .
7.500 kr/par 1991 var mycket pengar, men det var/är säkert en mycket bra högtalare. Jag har haft flera byggen med Morel och varit imponerad. Skulle vara kul att höra de där...


Tittade bara på lådans exteriör, men förstår nu att det är samma burk på sprängskissen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nya Sonab?

Inläggav hifikg » 2017-01-15 17:34

Zeeall skrev:
hifikg skrev:
Zeeall skrev:
Intressant. Stativarna B-1 och B-2 ser man ute på Blocket ibland för billiga pengar. Du menar alltså att det kan vara ett litet fynd? :D


Hur kom du fram till den tolkningen? Det e ju 62 o 82 som är rejäla.


Läste lite för snabbt där. :lol:


På Blocket finns B50 för 400 spänn, man blir ju lite nyfiken på hur högt upp i serien man måste gå för att få Stephans kunskap i lådan så att säga, för den mannen vet vad han gör.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Gleipner
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2006-07-06
Ort: Båstad

Re: Nya Sonab?

Inläggav Gleipner » 2017-01-15 19:49

Har ägt ett par B50 i min ungdom. Skräphögtalare enligt min mening, ett av mina mindre begåvade inköp gjort i okunskap på det tidiga 90-talet. Härlig baspuckel och väldigt många element för pengarna är mitt bestående minne... :D

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Nya Sonab?

Inläggav Headfi » 2017-01-18 00:06

Jag vill minnas att de seriösa B-62 och B-82 endast såldes under en begränsad period då de bedömdes ha för högt pris - därefter kördes namnet Sonab helt i botten med ett antal bristande konstruktioner (hela grejen luktar ODM-produkter inköpta från någon underleverantör).

Sedan gjordes ju även försök att kapa Carlssonnamnet och anspela på OA-serien genom att t.ex lansera en "Carlsson A1-100" (den beteckningen indikerar ju onekligen något försök att anspela på namngivningen av OA-högtalarna) men som väl var stoppades det och "fusk-Carlsson" och "fusk-Sonab" förpassades till historien.

Inköp av varumärken som sedan klistras på ODM-produkter bygger på teorin om att det går lättare att sälja t.ex en "Centrum" eller "RCA" än en "Vestel" eller "TCL". D.v.s förhoppningen är att tillräckligt många minns specifika lokala varumärken och att ODM-produkten går att sälja lättare genom historiska kopplingar bakåt.

För egen del tycker jag det är OK att återuppliva ett märkesnamn OM det görs på ett sätt som hedrar originalet och håller sig inom motsvarande nivå. Däremot är det förkastligt när man köper upp namn och logga, beger sig till en industrimässa i t.ex Kina och beställer en serie produkter av lägsta möjliga klass med loggan på i förhoppningen att dessa nu skall rida på namnet och sälja en period tills man mjölkat ut allt - då släpper man sedan en ny serie med nytt gammalt varumärke och så snurrar hjulet ännu ett varv.

Just nu finns det diverse märken som är utsatta för misshandel och där ligger definitivt Andersson, Centrum, Kodak, RCA, Westinghouse och Polaroid illa till. Även Philips TV-apparater har lite gemensamt med originalet numera, jag vill minnas att det är Funai som tagit över.

I fallet Sonab kan man konstatera att undantaget B-62 och B-82 är det OA som gäller. Äkta Sonabhögtalare ingår i OA-serien om man undantar V-1 och OD-11.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Re: Nya Sonab?

Inläggav Dynamic » 2017-01-24 21:53

Fusk-Sonab var väl samma skräp som dåtidens Jws, Genexxa mfl.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
erimos
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2003-12-03

Re: Nya Sonab?

Inläggav erimos » 2017-01-26 23:41

OT: Tror Philips TV i Europa inte ingick i dealen med Funai och googlar man hittar man en massa om stämningar hit och dit.

On-Topic: Min första stereo var en Sonab midi-anläggning med integrerad cd-växlare och stora stativare med 6.5-tums element och vinröd vinyl. Lät faktiskt inte så tokigt för de få tusenlappar den kostade. Året var kanske 1996. Hade då absolut ingen aning om var namnet kom ifrån men nån bekant hävdade att det var "schyssta grejjer".
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Daniel Ehn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-11-12

Re: Nya Sonab?

Inläggav Daniel Ehn » 2024-03-04 01:42

Jag ägde Sonab B50 och xl410 när de var på tapeten på nittiotalet. B50 var mina första högtalare jag någonsin köpte. Dessa spelade jag sönder av misstag och lyckades lämna tillbaka dem. När jag hade XL410 så öppnade jag upp dem och blev chockad över att basarna var helt odelade och mellan samt diskant bara ett par kondningar. Antar att B50 var lika med filtren. Det kan vara en bra förutsättning för högtalaren om den har ett filter liksom. Härom veckan fick jag ett par B50 i bra skick gratis. Tänkte leka lite med dem och ge dem filtren som de borde haft samt lite extra stadga och dämpnings materiial. Ska bli kul att höra dem efteråt. Annars så kör jag med inos ppips och basstöden. Tycker det är skoj med alla typer högtalare bra som dåliiga. Kan vara uppfräschande att lyssna på ett par sunkiga högtalare en period för att få lite perspektiv. B50 lät bättre i minnena och jag blev road av hur okunnig oerfaren man var vid 14 års ålder de låter fasligt illa. Får se hur det blir sedan jag trixat med dem.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Nya Sonab?

Inläggav Kermit116 » 2024-03-04 20:26

För alla som önskar testa? Hela kitet för 325 kronor:
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... 1203434719
" ... probably the best loud-speaker in the world"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Byron och 6 gäster