Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav Laila » 2017-09-27 00:27

IngOehman skrev:Huga!

Jag tycker det är självklart hur bästa lösningen skall se ut: Impedansens resistiva och induktiva del väljs såsom HA beskrivit det, men sen finns även ett läge till (av var sort) och en tom plats på kretskortet där man kan koppla in egna värden. För finsmakaren helt enkelt.

Det vill säga det blir väl i praktiken för den som har specialkunskap om exakt vilken last den egna pickupen vill ha, snarare än något för finsmakare. De som finns är nog vad finsmakare vill ha.


Vh, iö

Hur är det med MC-puppar, är det enbart 1 resistans(typ 100 Ohm, som ju brukar vara vanligti MC-RIAA) +- 10% som gäller enligt daj, eller ä dä mer "flexibelt" där . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav IngOehman » 2017-09-27 03:12

Bra fråga. Rent generellt är det vanligare med dimensioneringar som inte tar hänsyn till lasten i MC-världen, och att en resistiv last är typiskt önskemålet. Det finns faktiskt MC-pickuper som levererar tveklöst bäst i så låg lastimpedans som bara några tiotal ohm.

Sen finns förstås högnivå-MC-pickuper också, och då gäller MM-liknande lastbetingelser.

Det kan nämnas att det inte finns några fundamentala skillnader mellan en MM- och en MC-pickups konstruktion - huvudsskillnaden är att det är spolen som rör sig och inte magneten i en MC-pickup. Så i princip skulle man kunna tänka sig att även MC-pickupers utimpedanser lät sig påverkas av lastkapacitansen, men saken är den att det på grund av den låga impedansen hos flertalaet MC-pickuper inte märks något av t ex kabeln.

En kapacitans som skulle märkas blir ju ofantligt mycket större än de kanske 100 pF kapacitans från kabeln. Så att konstruera MC-pickuper avsedda att lastas kapacitivt har aldrig varit aktuellt. Det vore bara en dum ide. Med en MM-pickup är märkbarhet från kabelns kapacitans däremot oundviklig, och därför försöker man dimensionera pickuperna således att optimal kapacitiv last blir lite mera än det som kommer från kabeln.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav lennartj » 2017-09-27 10:36

Redan i början av 80-talet hade jag "snöat in" på MC-pickuper och skummade bara artikeln om OM40-optimering i MoLT och konstaterade då att det var onödigt vetande för mig.
På 70-talet, när jag byggde egna RIAA-steg och använde MM-pickuper hade LTS ett antal artiklar om optimering av pickup-last i Musikrevy och då handlade det om grövre steg för belastningsresistansen, men på den tiden tror jag att olika pickupfabrikat var mindre noga med att optimera sina konstruktioner för 47 kOhm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav Bill50x » 2017-09-27 11:00

lennartj skrev:Redan i början av 80-talet hade jag "snöat in" på MC-pickuper och skummade bara artikeln om OM40-optimering i MoLT och konstaterade då att det var onödigt vetande för mig.
På 70-talet, när jag byggde egna RIAA-steg och använde MM-pickuper hade LTS ett antal artiklar om optimering av pickup-last i Musikrevy och då handlade det om grövre steg för belastningsresistansen, men på den tiden tror jag att olika pickupfabrikat var mindre noga med att optimera sina konstruktioner för 47 kOhm.

Grado-pickuperna ( i alla fall de billigare) ville ha 13 kOhm belastning om jag minns rätt. Det fixades med ett par motstånd som löddes på kabelanslutningarna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav IngOehman » 2017-09-27 18:11

Det är riktigt, och kanske skall jag förtydliga vad jag menar.

Förstå och främst, jag tror vi får ge äran till att få Gradopickupen att fungera optimalt inte till Grado utan till Larsgöran Hedström, som gjorde jobbet att se till så den fick optimala arbetsbetingelser.

Så visst kan hjältar göra insatser för att få saker som är felgjorda att fungera bra. Väldigt bra till och med när det gäller den billiga Gradopickupen.

Men igen då: Då belastningsresistansen behöver vara inom ganska få procent för att tonkurvan skall bli inom ganska få tiondels dB rätt, så behöver stegen vara små, om man nu tycker att 10% är smått. Och skälet är alltså att påverkanseffekten blir i stort sett proportionell då pickupen vid höga frekvenser påminner mest om en strömgenerator, och då blir påverkan enligt ohms lag:

P = 20 LOG(R*I/Rref*I)

Eftersom U = R*I

Så om Rref = 47 000 ohm och R = 42 000 ohm så blir påverkan 20LOG(42/47) = -0,977 dB.

- - -

Så även om det finns fall då en pickup behöver lastas med 13 kohm för att klinga bra så kan man inte bygga ett RIAA-steg med 13 kohm, 47 kohm... För stegen blir för grova. 20LOG(13/47) = -11,16 dB!

Därav mitt förslag:

1. 47 kohm eftersom det är standard,

2. lite mindre och lite mera än så för att det är rimliga avvikelser hos pickuper som är gjorda enligt standard,

3. Ett läge för att kunna skapa en gravt avvikande belastning, för de pickuper som kräver det för att fungera bra.

Skulle man ha alla rimligt tänkbara värden på ett vred så blev det många värden... Typ 9,7k, 10,9k, 12,2k, 13,6k, 15,2k, 17,1k, 19,1k, 21,4k, 23,9k, 26,8k, 30k, 33,5k, 37,5k, 42k, 47k, 52,6k, 58,9k, 65,9k, 73,7k, 82,5k, 92,3k, 103,3k, 115,6k, 129,3k, 144,7k, 162k, 181k, 203k, 227k, 154k...

Det blir inte rimligt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav Bill50x » 2017-09-27 22:40

IngOehman skrev:Förstå och främst, jag tror vi får ge äran till att få Gradopickupen att fungera optimalt inte till Grado utan till Larsgöran Hedström, som gjorde jobbet att se till så den fick optimala arbetsbetingelser.

Ja, det kanske var ett tips i LTS som fick mig på spåret. Den billiga Gradon hade sin potential med det var mycket jobb. Bland annat slipade jag hela ovansidan i vinkel för att nålarmen skulle hamna i rätt vinkel (rekommenderat var att lägga shims under pickupskalets främre del), jag tog bort det mesta av höljet och fixerade spolarna med lim. Mycket jobb bara att hitta rätt lim med tanke på vikt och vridstyvhet. Med tanke på pickup'ens inköpspris var det ändå värt allt jobb, det lät väsentligt bättre än originalet.

Lite OT, sorry. Visst är det bra att ett RIAA har en massa inställningsmöjligheter, men en typ av feature kunde vara färdiga insticksmoduler/kort att stoppa in, anpassade för givna pickuper. Och kanske ett dummy-kort för den som vill leka själv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav peterh » 2017-09-30 14:53

Det har förslagits justeringsmöjligheter till RIAA steg, och det har föreslagits att man skall lämna en
kombination "för egen customisering".

Jag föreslår att man gör precis så, och låter anslutningar för det customiserade steget ansluta via en d-sub kontakt
i bakändan på lådan.
Till denna d-sub kan man ansluta egen d-sub där man monterar komponenter alternativt säljer man en
anpassningsmodul med anslutningat. Ett exempel hittade jag på ebay :
http://www.ebay.com/itm/D-SUB-DB15-Fema ... Sw3gJZMYsT

Nu är det möjligt att man behöver skärma av komponenterna för att hindra brum och radiostörningar att leta sig in
i RIAA burken, då får man antingen använda D-SUB hölje i metalliserad plast ( om man får plats med komponenterna)
eller ha ett metallhölje till oven nämnda eller motsvarande anpassningsmodul. Ingendera blir särskilt dyr
eller komplicerad att göra men kan vara ett mycket användbart stycke modulär komponent.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav darkg » 2017-09-30 15:11

peterh skrev:Det har förslagits justeringsmöjligheter till RIAA steg, och det har föreslagits att man skall lämna en
kombination "för egen customisering".

Jag föreslår att man gör precis så, och låter anslutningar för det customiserade steget ansluta via en d-sub kontakt
i bakändan på lådan.

En liten modul med kontakt och plats för enstaka små komponenter kan få plats i en ficka bakpå apparaten, om det sen utanpå sitter en plåt som lock så är skärmning och estetik i mål!

För lösa moduler är nog bra, så kan alla som inte vill fixa sånt själva få en färdig custom modul av leverantör eller kompis. Snarare än öppna och dona inuti apparaten.

Ett steg till är att samtliga lägen är moduler... Varför inte? :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav music4ever » 2017-10-02 00:32

Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav DorreN » 2017-10-02 11:37

music4ever skrev:Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.


Det beror ju som sagt på prislappen i detta fall, fast du skriver dyr så ditt påstående stämmer nog.

Vad är ett dyrt phonoförsteg för en brukare med en MM-pickup med nypris på 2500:-? Hen kanske har tonarm och verk för samma pengar också. Kan bara minnas på rakt arm att många som kostar på sina Linn Sondek LP12 flera tiotusentals kronor men monterar på en billigare pickup, ofta MM-varianten. Har aldrig sett en Rega P3 med en lågnivå MC-pickup för 15000:- till exempel.

Så hamnar Holographic Audio phonoförsteget på 4000-6000:- kanske det passar in i hens budget men blir prislappen på 10000-15000:- så kanske det blir som du befarar music4ever.

Esset i rockärmen är ifall detta phonosteg blir grymt, att alla vill ha det osv, så finns det ingen begränsning för val av pickup då man kan sätta en Step-up trafo emellan phonosteget och pickupen.

Blir spännande i vilket fall.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav music4ever » 2017-10-02 12:21

Tror få köper en Riaa för 5000kr och har en MM pickup för 2-3000kr.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav Laila » 2017-10-02 14:13

music4ever skrev:Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.


Tja, du kan ju kolla in t.ex Soundsmith:s(eller Garrott Brothers finare) mm/mi puppar
. . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav DorreN » 2017-10-02 14:17

Laila skrev:
music4ever skrev:Spelar verkligen de som köper en dyr separat Riaa, till 80%, med en MM pick-up? Min uppfattning är snarare omvända, att vid dyrare pick-uper så är det MC som främst säljs.


Tja, du kan ju kolla in t.ex Soundsmith:s(eller Garrott Brothers finare) mm/mi puppar
. . . typ.


Så gick mina tankar faktiskt då jag hörde att det endast skulle bli för MM. Började kika runt på MI-pickuper. Finns flera fina i prisklass runt 5000:-

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav Laila » 2017-10-02 14:36

Å avsevärt uppåt . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-02 15:41

Soundsmith har ju MM-pickuper som ligger en bra nit över 5000 kr. Någon för 3000 USD... MM behöver måste inte vara speciellt billigt.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav lennartj » 2017-10-02 18:03

Decca-Pickuperna (som numera heter London) kostar ju från 6.000 SEK till över 30.000 SEK.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav DorreN » 2017-10-02 19:09

Det går ju att leta upp en MC-pickup ifrån Lyra eller Clearaudio för 100000:- också.

Tror själv att dom flesta som lägger 5000:- eller uppåt på en pickup väljer MC-variant och oftast låg utnivå så ett MM-pickupanpassat phonoförsteg inte är tillräckligt.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav lennartj » 2017-10-02 21:01

Ja, mina inlägg i den här tråden har handlar om vad jag anser vara rimligt att kräva av ett RIAA-steg inte får kosta över 5.000 kr men ska vara betydligt bättre än de som brukar kosta ca. en tusenlapp.

Vad jag har valt för egen del framgår under strecket och det uppfyller väl summan av alla önskelistor tidigare i tråden med råge förutom att belastningsresistansen på MM-ingången är fast på 47 kOhm, men kapacitansen kan justeras från fjärren under pågående spelning, på MC-ingången är det i stället resistansen som kan justeras på samma sätt.
Givetvis får man inte detta och ett komplett försteg med balanserade och obalanserade in- och utgångar samt tonkontroller som också kan justeras från fjärren mm. för några 5.000 kr.
En helanalog förförstärkare med inbyggt RIAA-steg anser jag vara en mogen produkt som knappast blir omodernare med tiden.
Tyvärr har McIntosh slutat att bygga några förförstärkare utan inbyggd DAC för några år sedan och ersatt min C2300 med C2500 vars DAC redan är föråldrad så den ersattes förra året av C2600 till det facila priset 95.000 kr. Anlogdelen påstås fortfarande vara densamma.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Holographic Audio, önskemål ny RIAA?

Inläggav LarsF » 2021-04-13 13:46

Blev det inget av med RIAA steget?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: guldfisk och 8 gäster