Något nytt under solen? BACCH på HEM

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Något nytt under solen? BACCH på HEM

Inläggav hifikg » 2017-02-18 01:05

Läser i programbladet för årets HEM att man ska demonstrera BACCH
http://www.audiostream.com/content/bacch-3d-sound#shX7qVmUst3Ho7dj.97
Inte helt nytt tydligen, men jag tror inte jag har hört det demonstreras tidigare. Kan det vara den revolution vi väntat på inom hifi?
Imorgon kanske jag vet mer :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Något nytt under solen? BACCH på HEM

Inläggav hifikg » 2017-02-18 22:47

Det var en spännande upplevelse. Ljud från alla håll. Med en manick för en halv miljon o en massa mätningar (+ en kamera som håller koll på lyssnaren) lyckades man simulera ett par OA-52 med helt vanliga högtalare. Stort! Fast det fungerade bara om lyssnaren satt precis där lyssnaren skulle sitta. Placerade man sig precis rakt bakom lyssnaren fick man också en släng av sleven, satt man utspridd i salen lät det "bara" normalbra. En av dagens stora ljudupplevelser.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-18 22:55

Ja, det var kul. Om man klarar sig utan headtracking kan man köpa den här lilla burken och spara 499000 kr. Det finns diverse demovarianter av RACE-algoritmen som både VST-plugin och mjukvaruuppspelare här. Jag har länge haft halvseriösa planer på att bygga en sådan anläggning, men än har jag inte fått tummen ur...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

malare

Inläggav malare » 2017-02-18 23:10

Jag var mycket nöjd med hur min inspelning av stråkkvartetten lät igenom BACCH-systemet. Precis som vid inspelningstillfället är min åsikt. Att det sedan är alldeles för dyrt är en annan sak.

/Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-18 23:15

gopnik skrev:Ja, det var kul. Om man klarar sig utan headtracking kan man köpa den här lilla burken och spara 499000 kr. Det finns diverse demovarianter av RACE-algoritmen som både VST-plugin och mjukvaruuppspelare här. Jag har länge haft halvseriösa planer på att bygga en sådan anläggning, men än har jag inte fått tummen ur...

Kul :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-18 23:16

malare skrev:Jag var mycket nöjd med hur min inspelning av stråkkvartetten lät igenom BACCH-systemet. Precis som vid inspelningstillfället är min åsikt. Att det sedan är alldeles för dyrt är en annan sak.

/Per

Trevligt!

Återgå till Generellt om hifi