Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Tillverkades alla Sonab-högtalare i Lövånger från mitten av 1960-talet tills (det abrupta?) stoppet 1978?
Vet någon på ett ungefär hur många som producerades per år?
Jag antar att det blev flest OA5 typ 2 till 1974?
Kom 70-tals (svensson-)modellerna OD11, OA12 och OA14 därefter upp i motsvarande kvantiteter?
Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
chrisss skrev:Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
Så tolkade jag det oxå.
John Larsen skrev:John Atkinson's attempts to apply irrelevant, conventional measuring techniques to this innovative speaker design [...] makes his measurements quite misleading. And nearfield measurements like these are not possible with many drivers firing in various directions. Larsen measures to determine how both speakers actually perform in the room—not how they would perform in a room without walls.
To measure how Larsen speakers actually perform in the room, we measure at the listening position—and not only the direct sound of the speakers, but the total sound, which includes reflections from the room.
John Atkinson skrev:... fig.7 was taken at the listening position in my room, and does, therefore, include not just the direct sound of the speakers, but also the reflections from the room boundaries. The in-room measurement is not at odds with the quasi-anechoic measurements in figs.3–6.
Almen skrev:John Larsen skrev:John Atkinson's attempts to apply irrelevant, conventional measuring techniques to this innovative speaker design [...] makes his measurements quite misleading. And nearfield measurements like these are not possible with many drivers firing in various directions. Larsen measures to determine how both speakers actually perform in the room—not how they would perform in a room without walls.
To measure how Larsen speakers actually perform in the room, we measure at the listening position—and not only the direct sound of the speakers, but the total sound, which includes reflections from the room.
darkg skrev:Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.
avr7000 skrev:Mäter man i lyssningsposition går det ju inte att gate'a bort reflexerna och då bör man väl mäta lTAS som t ex föreslås här:
http://carlssonkult.se/measuring.aspx
Jag är säker på att man inte får de krokiga kurvor som presenterats i artikel om man gör det.
Mäter man med svep eller andra typiska mätmetoder kan man säkert få det broende på placeringar och reflexer.
Stefan
darkg skrev:Laila menar nog Atkinsons mätning o analys i "sidebar 3", sist och lätt att missa.
Nattlorden skrev:Det är väl få här som har god koll på hur man mäter på högtalare av orthoakustisk karaktär, så att begära att JA ska ha full koll är rätt höga krav. Det är nog rimligt att anta att det kanske kunde blivit bättre.
darkg skrev:Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.
Art Dudley skrev:the Larsen 8s sounded a bit rolled off at both frequency extremes. Trebles were soft—a recording in which vocal sibilants were borderline hot was instantly tamed, yet a distantly miked tambourine in the same recording lost a small measure of its musical effectiveness—and instruments with fundamentals in the lowest octaves sounded a little cushier than usual, though not unpleasantly so.
I didn't hear the same amount of force as through my Altecs or the Auditorium 23 Hommage Cinemas, and the size of the Larsens' soundstage was less than enormous
---
Only with certain examples of large-scale music, such as the Electric Recording Company's reissue of soloist Leonid Kogan's recording of the Brahms Violin Concerto with Kiril Kondrashin and the Philharmonia Orchestra (LP, Columbia SAX 2307/ERC 027), did I actually miss the scale and the drive—the latter especially in the low frequencies—of my own speakers.
The only disappointment in the way the Larsens reproduced Ys was what appeared to be a very slight cupped-hands or "head-cold" coloration in Newsom's voice. I heard the same slight darkening in Joni Mitchell's voice in "Morning Morgantown" and "For Free," from her Ladies of the Canyon (LP, Reprise 6376).
chrisss skrev:Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
Så tolkade jag det oxå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster