Larsen 8 i Stereophile

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Kraniet » 2017-02-28 11:52

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav darkg » 2017-02-28 12:04

Like the Scandinavian people themselves, their speakers are intelligent, serene, uncompromising, outwardly serious and inwardly whimsical, outwardly tidy and inwardly complex, and a bit quirky.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav hifikg » 2017-02-28 13:12

Kul! De verkar begripa lite ibland, de där skribenterna. Kostar ett par åttor 7000 dollar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-28 15:20

Verkar så. Helt rätt har de inte beträffande Sonab. De har väl aldrig tillverkats i Skillingaryd?

(Larsen HiFi, in business since 2007, is located in the central-Sweden town of Skillingaryd, once home to the now-defunct Sonab.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav petersteindl » 2017-02-28 16:12

Sonab hade sitt Huvudkontor i Solna och sin högtalartillverkning i Lövånger. Efter Sonab så tillverkades Audio Pro i Lövånger.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Zzombie » 2017-02-28 18:33


Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav lennartj » 2017-02-28 20:19

Tillverkades alla Sonab-högtalare i Lövånger från mitten av 1960-talet tills (det abrupta?) stoppet 1978?
Vet någon på ett ungefär hur många som producerades per år?
Jag antar att det blev flest OA5 typ 2 till 1974?
Kom 70-tals (svensson-)modellerna OD11, OA12 och OA14 därefter upp i motsvarande kvantiteter?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav petersteindl » 2017-03-01 00:28

lennartj skrev:Tillverkades alla Sonab-högtalare i Lövånger från mitten av 1960-talet tills (det abrupta?) stoppet 1978?
Vet någon på ett ungefär hur många som producerades per år?
Jag antar att det blev flest OA5 typ 2 till 1974?
Kom 70-tals (svensson-)modellerna OD11, OA12 och OA14 därefter upp i motsvarande kvantiteter?


Lövånger kom först in i bilden på 70-talet, c:a 1972. Det var endast 70-talsmodellerna feån Sonab som tillverkades på Lövånger.

Jag tror OA-5 är Sonabs mest sålda högtalare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Laila » 2017-03-01 01:55

Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Adhoc » 2017-03-01 03:35

Jag tycker han överlag gav positiva utlåtanden om Larsen-burkarna och för vilka/vilken typ av musik dom kan passa bäst. Dom negativa, när Larsen-burkarna inte räcker till i hans öron var tämligen få. Att han själv föredrar ett annat sound med mera omph framgår när han jämför med sina vardagsrumshögtalare Altec Flamenco från -66. Känns väl lite som äpplen-och-päronjämförelse där, 15"-bas + horn i låda på ca 160 L (?) mot Larsens blygsammare element och lilla fotavtryck. (Tror iofs själv jag skulle föredra Flamencosarna, "förstörd" som man är från 20-talet år med Valencia som hade samma bas och horn som Flamenco men i portad låda). För dom som gillar mer finstämt och korrekt kan Larsen funka utmärkt, gillar man ösig rock och ett jäkla drag finns andra val.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav darkg » 2017-03-01 03:38

Laila menar nog Atkinsons mätning o analys i "sidebar 3", sist och lätt att missa.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav chrisss » 2017-03-01 09:18

Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ :(


Så tolkade jag det oxå.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Almen » 2017-03-01 09:39

chrisss skrev:
Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ :(


Så tolkade jag det oxå.

JA har i och för sig sågat mycket hårdare i sina da'r. Han hade synpunkter på den ojämna tonkurvan mellan 300 Hz och 2 kHz och på den avrullade diskanten (som han dock tyckte rättades till i in-room measurement).

Quasi-anechoic:
Bild
Fig.4 Larsen 8, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with complex sum of nearfield midrange, woofer, and port responses plotted below 300Hz.

In listening room:
Bild
Fig.7 Larsen 8, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room.


Sedan skrev Larsen att "Den är visst bra, du har mätt fel, du har bara mätt direktljud och inte rumsresponsen.".

Varpå JA svarade "Eh, jo, jag mätte i rum också."

John Larsen skrev:John Atkinson's attempts to apply irrelevant, conventional measuring techniques to this innovative speaker design [...] makes his measurements quite misleading. And nearfield measurements like these are not possible with many drivers firing in various directions. Larsen measures to determine how both speakers actually perform in the room—not how they would perform in a room without walls.

To measure how Larsen speakers actually perform in the room, we measure at the listening position—and not only the direct sound of the speakers, but the total sound, which includes reflections from the room.


John Atkinson skrev:... fig.7 was taken at the listening position in my room, and does, therefore, include not just the direct sound of the speakers, but also the reflections from the room boundaries. The in-room measurement is not at odds with the quasi-anechoic measurements in figs.3–6.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-01 11:11

Nu är det rätt krokiga kurvor även för andra högtalare som Martin Logan Renaissance ESL 15A eller Bang & Olufsen Beolab 90.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Almen » 2017-03-01 13:02

Ja, jag vet inte. Det är ju notoriskt svårt att kommentera mätningar... :)

Det lite olika typer av högtalare, och ML är svårmätta på sitt sätt, men det är väl ändå rätt stora skillnader? I området 200 Hz - 10 kHz har ML +/- 2,5 dB, och -5 dB vid 20 kHz. Larsen har i samma område -5 dB/+7 dB och -10 dB vid 20 kHz.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Nattlorden » 2017-03-01 13:04

Det är väl få här som har god koll på hur man mäter på högtalare av orthoakustisk karaktär, så att begära att JA ska ha full koll är rätt höga krav. Det är nog rimligt att anta att det kanske kunde blivit bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-01 13:11

Jovisst är tolkningar av mätningar svåra. Nu är det dessutom ett begränsat antal mätningar som redovisas. Verkar som många går bet på att mäta på annat än konventionella framåtstrålare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-03-01 20:18

Almen skrev:
John Larsen skrev:John Atkinson's attempts to apply irrelevant, conventional measuring techniques to this innovative speaker design [...] makes his measurements quite misleading. And nearfield measurements like these are not possible with many drivers firing in various directions. Larsen measures to determine how both speakers actually perform in the room—not how they would perform in a room without walls.

To measure how Larsen speakers actually perform in the room, we measure at the listening position—and not only the direct sound of the speakers, but the total sound, which includes reflections from the room.

För det första så skriver John onödigt spydigt och för det andra så borde han upplyst om hur de skulle mätas i samband med leveransen.
Nu tror jag iof att John inte är arg men det kom fram helt fel i texten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav avr7000 » 2017-03-01 20:52

Mäter man i lyssningsposition går det ju inte att gate'a bort reflexerna och då bör man väl mäta lTAS som t ex föreslås här:

http://carlssonkult.se/measuring.aspx

Jag är säker på att man inte får de krokiga kurvor som presenterats i artikel om man gör det.
Mäter man med svep eller andra typiska mätmetoder kan man säkert få det broende på placeringar och reflexer.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Nattlorden » 2017-03-01 21:10

För en recension i Stereophile vore det väl nästan läge att sätta sig på ett plan över och visa JA live hur man själv vill att det ska mätas... Sen får han självklart välja själv om man vill göra så eller ej. Det är ju kanske DEN viktigaste recensionen man någonsin kan få....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Thomas_A » 2017-03-01 22:23

Det är dock inte helt enkelt att förklara området 300 - 2000 Hz när man har båda graferna. Larsen bör väl komma med en mätning som kontrar detta då istället för att prata.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav hifikg » 2017-03-01 22:28

Jag såg bara de positiva passagerna, som t ex

"Wherever I parked myself, sitting or standing, I never heard any colorations or changes in bottom-to-top tonal balance. It was uncanny—and liberating. The only downside was that I accomplished less work than usual when the Larsens were playing: Even when seated at my desk in one corner of the listening room, I found their playback so engaging that I couldn't help getting wrapped up in the music."

Precis som Carlsson :-)
Omöjliga att ha spelande i ett arbetsrum (om man tänker arbeta alltså)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav darkg » 2017-03-01 22:37

Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav hifikg » 2017-03-01 22:48

darkg skrev:Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.


Aha, det var han som lyssnade... den andra stackaren bara mätte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav petersteindl » 2017-03-01 23:16

avr7000 skrev:Mäter man i lyssningsposition går det ju inte att gate'a bort reflexerna och då bör man väl mäta lTAS som t ex föreslås här:

http://carlssonkult.se/measuring.aspx

Jag är säker på att man inte får de krokiga kurvor som presenterats i artikel om man gör det.
Mäter man med svep eller andra typiska mätmetoder kan man säkert få det broende på placeringar och reflexer.

Stefan


Kanske? Jag skall försöka vara konstruktiv med min info i denna tråd. Det viktigaste är att söka förstå varför man får just dessa tonkurvor som JA får i sina mätningar. För att få det rakt i total utstrålad energi så måste andra riktningar i så fall ge en form av invers till de kurvor som JA redovisar under förutsättning att JAs resultat är korrekta i de riktningar han mäter. Blir det så?

En höjning på +6 dB kan bero på positiv interferens från en begränsningsyta. Minskas denna yta i storlek så blir det +6dB inom ett snävare frekvensområde d v s baffelverkan. En dip i tonkurvan kan bero på destruktiv interferens från en närliggande begränsningsyta.

En liten högtalare i sluten låda men utan baffel i frifält uppvisar en tonkurva med viss känslighet t.ex. 84 dB/2,8V. En intilliggande baffel/begränsningsyta/vägg ändrar tonkurvan/känsligheten med +6dB inom ett frekvenintervall beroende på baffelns storlek och vinkling/utformning d v s 90 dB. Ytterligare en begränsningsyta (vägg + golv) ger +12dB inom ett frekvensintervall d v s 96 dB. Ytterligare en yta (hörn) ger + 18 dB inom ett frekvensintervall d v s 102 dB.

Sedan kan man laborera med storleken och vinklingen på dessa 3 ytor för att få en viss tonkurva. I princip kan tonkurvan variera mellan plus18 dB d v s t.ex. 102 dB och minus väldigt många dB t.ex. 70 dB. Siffrorna är ungefärliga men kan ge viss fingervisning vilka amplitudintervall man kan räkna med på grund av högtalarlådans utformning, elementplacering samt högtalarens placering i rummet. Det är en skillnad på 32 dB. I praktiken kan det bli en skillnad på 10-12 dB. Allt detta går att simulera fram med häpnadsväckande korrekta resultat gentemot mätning irl.

Den sämsta tonkurvan på OA52 eller L8 tror jag man får On-Axis på bas/diskant. Man har väggen som stor begränsningsyta + den lilla triangulära högtalarelementbaffeln + den lutande lilla högtalarbaffeln framför mellanregistret. Tillsammans bildar de en form av hörn med olika vinklar och storlek på ytor. Det blir ekvationen man har att jobba med vid dimensionering. (Den sämsta tonkurvan från äggen är vinkelrät mot väggen rakt ut från basen.) Dock går det ändå att sitta där och lyssna mitt emellan högtalarna om de är på varsin vägg och under förutsättning att man har tillräcklig mängd reflexer. Samma gäller OA52 och möjligtvis även med L8.

Ett sätt att ta reda på om mätning och lyssning korrelerar med L8 är faktiskt att införa viss elektrisk EQ som tar ner 3-6 dB vid 600-700 Hz. Upplevs det som bättre eller sämre? Blir det bättre i vissa vinklar men sämre i andra? Vid den typen av test använder jag alltid till en början principen A/B på en högtalare. Jag låter musiken spela medans jag skiftar. Därefter lyssnar jag på hela musikstycken i stereo och skiftar och spelar samma musikstycke från början igen. Sedan kan jag köra A/B i stereo. Det ger mig 3 olika feedback.

Stefan du kan lätt lägga in viss EQ och göra testen och ge din feedback. Ett annat roligt test man skulle kunna göra är att ta en stor baffel på exempelvis 2 m2 och förlänga ytan under mellanregistret i samma höjd som ytan har nu. Hur mycket skulle en sådan åverkan påverka tonkurvan? Det blir som att höja del av golvet vid högtalaren. :) Den typen av experiment gör jag själv ibland för jag tycker det är kul och alltid lär man sig nått, men det brukar se fördj...igt ut i rummet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Adhoc » 2017-03-02 00:04

darkg skrev:Laila menar nog Atkinsons mätning o analys i "sidebar 3", sist och lätt att missa.


Stämmer, jag missade att läsa om Atkinsons mödor och utlåtanden från mätningarna. Det blev väl som att mäta hur lång en boll är eller stoppa en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav IngOehman » 2017-03-02 01:29

Nattlorden skrev:Det är väl få här som har god koll på hur man mäter på högtalare av orthoakustisk karaktär, så att begära att JA ska ha full koll är rätt höga krav. Det är nog rimligt att anta att det kanske kunde blivit bättre.

Vad är det för fel på mätningarna menar du?

Jag tycker de är utmärkta. Gjorda på utmärkt sätt alltså. Men ett enda undantag - JA har lagt kurvan för basreflex output 6 dB för svagt om man vill kunna addera alla fyra mätta kurvor i huvudet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Nattlorden » 2017-03-02 06:24

Jag tycker inte de representerar hur en potentiell kund skulle uppfatta dem, speciellt tänker jag på peaken 4-900Hz i fig 7, samt framför allt att mätningarna leder fram till JAs slutsats som inte är något annat än en ren sågning och jag skulle undra över vem som läst recensionen som skulle vilja köpa ett par efter att ha läst det.

Jag har inget lyssningsintryck av högtalarna till att vara speciellt påflugna i det registret - har du?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Almen » 2017-03-02 08:44

darkg skrev:Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.

Ja, han gillade dem verkligen, kul! Jag tror att de kan tilltala rätt köpare, men å andra sidan är över 60 000:- kanske lite väl maffigt pris...?

Han hade även några aber som väl inte emotsägs av JAs mätningar.

Art Dudley skrev:the Larsen 8s sounded a bit rolled off at both frequency extremes. Trebles were soft—a recording in which vocal sibilants were borderline hot was instantly tamed, yet a distantly miked tambourine in the same recording lost a small measure of its musical effectiveness—and instruments with fundamentals in the lowest octaves sounded a little cushier than usual, though not unpleasantly so.


I didn't hear the same amount of force as through my Altecs or the Auditorium 23 Hommage Cinemas, and the size of the Larsens' soundstage was less than enormous
---
Only with certain examples of large-scale music, such as the Electric Recording Company's reissue of soloist Leonid Kogan's recording of the Brahms Violin Concerto with Kiril Kondrashin and the Philharmonia Orchestra (LP, Columbia SAX 2307/ERC 027), did I actually miss the scale and the drive—the latter especially in the low frequencies—of my own speakers.


The only disappointment in the way the Larsens reproduced Ys was what appeared to be a very slight cupped-hands or "head-cold" coloration in Newsom's voice. I heard the same slight darkening in Joni Mitchell's voice in "Morning Morgantown" and "For Free," from her Ladies of the Canyon (LP, Reprise 6376).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Larsen 8 i Stereophile

Inläggav Bill50x » 2017-03-02 09:09

chrisss skrev:
Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ :(


Så tolkade jag det oxå.

Inte jag. Tyckte nog att recensionen var försiktigt positiv i det stora hela. Bara det att han hade svårt att inte förlora sig i musiken när han borde arbeta tycker jag är talande nog.
Vad jag saknade var några alternativ till drivning, alltså att han borde testat med några andra slutsteg.

Nu har jag bara läst själva recensionen, inte några kommentarer, men någon sågning uppfattar jag det inte alls som.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster