Byta kondensator i gammal förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Byta kondensator i gammal förstärkare?

Inläggav Fralle » 2017-04-10 10:56

Hej,

Jag funderar på att byta samtliga elektrolyter i min gamla harman kardon a402. Någon som vet vilka som passar och kan tipsa om sidor där dessa kan köpas? Tips på hur man går tillväga för att byta dessa mottages också tacksamt. Aldrig gjort något sådant förut och borde kanske lämna in den egentligen, men det vore skönt att fixa det hemma.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Byta kondensator i gammal förstärkare?

Inläggav Perfector » 2017-04-10 11:14

Fralle skrev:Hej,

Jag funderar på att byta samtliga elektrolyter i min gamla harman kardon a402. Någon som vet vilka som passar och kan tipsa om sidor där dessa kan köpas? Tips på hur man går tillväga för att byta dessa mottages också tacksamt. Aldrig gjort något sådant förut och borde kanske lämna in den egentligen, men det vore skönt att fixa det hemma.

Samma spänning och värde samt storlek.
Det brukar finnas en bottenplatta man kan ta bort så man kommer åt lödpunkterna.
En tennsug behövs.
Och naturligtvis ett vaket öga så man får + och - rätt annars smäller dom och det luktar så illa.
Ta god tid på dig och byt några åt gången.
Prova sedan att starta förstärkaren.
Om det funkar så byter du ett par till.
Byt alltid par för par då det sitter så elektriskt på kortet.
Komponenter finns oftast på www.elfa.se
Det finns säkert på andra ställen också, men Elfa är kända för att ha kvalitet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 11:23

Perfector skrev:Samma spänning och värde samt storlek.
Det brukar finnas en bottenplatta man kan ta bort så man kommer åt lödpunkterna.
En tennsug behövs.
Och naturligtvis ett vaket öga så man får + och - rätt annars smäller dom och det luktar så illa.
Ta god tid på dig och byt några åt gången.
Prova sedan att starta förstärkaren.
Om det funkar så byter du ett par till.
Byt alltid par för par då det sitter så elektriskt på kortet.
Komponenter finns oftast på http://www.elfa.se
Det finns säkert på andra ställen också, men Elfa är kända för att ha kvalitet.

+1 på det.

Plus att om du inte lött förut, se till att lära dig hantverket först annars är risken att du bränner sönder komponenterna alternativt får dåliga lödningar som ställer mer problem än de du löser med fräscha komponenter.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-12 20:15

sen kan jag rekommendera att använda kända fabrikat, Nichicon,Rubycon,Panasonic,Elna,Vishay,chemi-con.
kostar inte mycket mer men gör en väldig skillnad mot att använda billigaste skräpet.
sedan finns det olika serier för olika ändamål hos alla tillverkare, low-esr,low-leak,high-temp,general purpose, mm mm
dom är tänkte att användas i olika applikationer.

men det beror väl på hur noga man vill vara
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-12 20:22

Figge77 skrev:sen kan jag rekommendera att använda kända fabrikat, Nichicon,Rubycon,Panasonic,Elna,Vishay,chemi-con.
kostar inte mycket mer men gör en väldig skillnad mot att använda billigaste skräpet.
sedan finns det olika serier för olika ändamål hos alla tillverkare, low-esr,low-leak,high-temp,general purpose, mm mm
dom är tänkte att användas i olika applikationer.

men det beror väl på hur noga man vill vara

+2, minst.
Skumma pruduktkvaliteter ger skumma resultat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-12 20:27

Här finns godis https://www.hificollective.co.uk/catalo ... itors.html
Se alltid till att vända elektrolyter rätt annars blir det katastrof, bra att byta ett par i taget och prova uppstart mellan.
Håller med om att man bör välja bra caps om man ändå gör sig besväret att byta. Krutet bör man bara lägga på kritiska punkter, det är ingen idé att gödsla med de allra bästa kondensatorerna överallt på kortet.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-12 21:00

nej precis!. jag använder mig av en blandning
signalvägen får Wima MKS där det är realistiskt annars low-leak
strömförsörjning low esr, low imp.
okritiska prylar som protection krets eller wattmätare får stå ut med general purpose.

men håll er till dessa fabrikat. finns väl några till iofs.

har hänt att man kommer över nån stärkare där nån recapat med nå kinaskräp, bara sätta sig å göra om det igen.
Senast redigerad av Figge77 2017-04-12 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-12 21:07

håller på å planerar ett projekt där jag behöver 2 identiska stärkare för att recappa den ena som jag beskrev ovan. och den andra med bara svindyra "audiograde" kondingar
tror nämnligen att den första kommer bli bäst

kan skicka in dom till faktiskt för bedömning sedan.

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-15 06:41

Det handlar som vanligt om matchning och konstruktion. Det finns ingen given "bäst", bra kvalitet är ju en grundförutsättning. Vad jag förstått är det kanske inte så bra att använda tex Elna silmic över allt, men på "rätt" ställe kan de ge ett lite mer organisk och varmt ljud. Men för många så blir det grumligt. Nichicon KZ ska ge mer skärpa men kan låta tunnt och ljust i vissa lägen. Det finns en uppsjö av bra kondensatorer men konsten är att välja rätt kombo och på rätt plats. Annars kan jag mycket väl tänka mig att det lätt blir för mycket av det goda oavsett hur väl ansedda kondensatorerna än må vara.
Jag skulle inte på måfå slänga ut massor av pengar på att bygga två identiska stärkare med standards vs dyrkomponenter av samma modell/märke. Men en standard vs noga utvalda komponenter skulle vara ett mycket intressant test.
Sen kommer vi även till detta med preferenser, om alla hade samma smak skulle det inte finnas så många olika märken såklart.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-23 20:52

nej precis. man får studera stärkaren och schemat innan man avgör vilken typ som gör nytta vart, vart de kan göra nytta med att kliva upp i V eller uF, vart en filmkonding kommer göra susen. kan ju även komma till att man behöver modifiera en dålig konstruktion på olika sätt, vanligast i den kategorin är ju inga eller för små flänsar på spänningsregulatorer, jag ser det i var och varannan stärkare, blivit så varma så dom sitter löst i lödningarna. så det tar lite tid, men jag tycker att det är kul iaf.

men man kan ju köpa en påse lytar å bara löda i samma värden visst...blir ju ungefär som stärkaren va från början. sitter nästan uteslutande kondingar av typen "general purpose" i allt.
men tar man sig tid så får man resultat åxå, tror det är lite så den som designade hadde tänkt sig innan inköpsavdelningen sade ifrån

Återgå till Generellt om hifi