Oppo UDP-205

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Oppo UDP-205

Inläggav Foffe » 2017-04-23 21:03


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Nattlorden » 2017-04-23 21:11

Skall bli intrssant att höra/se om den når upp till Panna UB900 i bildkvalité, 203 gjorde det inte...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Tell » 2017-04-23 22:45

Sen när skulle såna där apparater ge olika bra bild? Det går ju digitalt genom HDMIn ut till tvn o projjen som gör allt jobb för att göra bilden fin.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 07:44

Tell skrev:Sen när skulle såna där apparater ge olika bra bild? Det går ju digitalt genom HDMIn ut till tvn o projjen som gör allt jobb för att göra bilden fin.


Njae, de kodar väldigt ofta om bilden, både upplösningsmässigt och med avseende på färgdjup och så.

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Oppo UDP-205

Inläggav philipbtz » 2017-04-24 11:23

Det finns skillnader mellan apparater även när man bara kör digital ut. Jag har testat ganska många och vad gäller bild ger de flesta olika resultat. Men även ljud finns det helt klart skillnader. Jag vet inte hur det är möjligt eller vad som händer men testa t.ex. att spela upp flac från en Raspberry Pi kopplat med HDMI till receiver. Det låter inte alls bra -tyvärr.

Har i dagsläget en Xbox One S och en Nvidia Shield kopplat till en Epson TW9300 (med en HD Fury Linker) som kan ta emot en UHD-signal. Jag tror aldrig jag varit med om så mycket som går fel när man skall spela upp något. Alltså ingen av apparaterna i kedjan gör rätt automatiskt. Jag orkar inte ens förklara alla fel men det sänds fel färgrymd. Saker kodar om färgerna, fel upplösning sänds, fel framrate. Man får alltså gå in och ställa allt hårt varje gång för att vara säker på att det blir rätt. Detta är störande eftersom det finns väldigt många kombinationer att ta hänsyn till nu:
BD: 23.97Hz 4:2:0 Rec 709
UHD: 23.97Hz 2160p 4:2:2 BT2020 HDR
UHD: 23.97Hz 2160p 4:2:2 BT2020 SDR
UHD: 59.9Hz 2160p 4:2:2 BT2020 SDR
UHD: 59.9Hz 2160p 4:2:2 BT2020 HDR
Netflix 59.9Hz 1080p HDR Rec 709
Netflix 59.9Hz 1080p SDR Rec 709
Netflix 23.97Hz 1080p HDR Rec 709
Netflix 23.97Hz 1080p SDR Rec 709
Netflix 59.9Hz 2160p HDR BT2020

Det finns fler kombinationer (och olika bit-djup t.ex.) och för många scenarion så krävs en egen kalibrering på projektorn. Inte nog med det så hanteras svärtan olika/fel.

Hade varit väldigt skönt att ha en apparat som gör allt rätt och automatiskt. Har kollat på Oppon men där verkar det finns buggar kvar tyvärr. Och 205 kommer ha samma firmware mer eller mindre som 203.

De flesta apparater kommer man få bild och ljud ur men när man gräver lite djupare inser man att det inte är rätt. På xboxen går det inte att få rätt bild hur man än gör för svärtan blir fel och även ljudet. Shielden går att få rätt men då måste man veta exakt vad t.ex. Netflix eller Youtube skickar för format och sedan för varje nytt program man kollar får man ställa om i de globala inställningarna vad outputen skall vara. Samma för rippade BD jag kollar från NAS:en måste ställa om allt för att det skall bli rätt.

Tror inte ens det finns en apparat som gör allt rätt än :( Lg:s nya med dolby vision visade sig ha problem med 60Hz läste jag på något forum t.ex.

Med tiden så är det nog Oppo 203 och 205 som kommer göra mest rätt utav alla apparater.

MassaAstrom
Inaktiverad
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2017-04-21

Re: Oppo UDP-205

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-24 12:56

philipbtz skrev:Det finns skillnader mellan apparater även när man bara kör digital ut. Jag har testat ganska många och vad gäller bild ger de flesta olika resultat. Men även ljud finns det helt klart skillnader. Jag vet inte hur det är möjligt eller vad som händer men testa t.ex. att spela upp flac från en Raspberry Pi kopplat med HDMI till receiver. Det låter inte alls bra -tyvärr.

Har i dagsläget en Xbox One S och en Nvidia Shield kopplat till en Epson TW9300 (med en HD Fury Linker) som kan ta emot en UHD-signal. Jag tror aldrig jag varit med om så mycket som går fel när man skall spela upp något. Alltså ingen av apparaterna i kedjan gör rätt automatiskt. Jag orkar inte ens förklara alla fel men det sänds fel färgrymd. Saker kodar om färgerna, fel upplösning sänds, fel framrate. Man får alltså gå in och ställa allt hårt varje gång för att vara säker på att det blir rätt. Detta är störande eftersom det finns väldigt många kombinationer att ta hänsyn till nu:
BD: 23.97Hz 4:2:0 Rec 709
UHD: 23.97Hz 2160p 4:2:2 BT2020 HDR
UHD: 23.97Hz 2160p 4:2:2 BT2020 SDR
UHD: 59.9Hz 2160p 4:2:2 BT2020 SDR
UHD: 59.9Hz 2160p 4:2:2 BT2020 HDR
Netflix 59.9Hz 1080p HDR Rec 709
Netflix 59.9Hz 1080p SDR Rec 709
Netflix 23.97Hz 1080p HDR Rec 709
Netflix 23.97Hz 1080p SDR Rec 709
Netflix 59.9Hz 2160p HDR BT2020

Det finns fler kombinationer (och olika bit-djup t.ex.) och för många scenarion så krävs en egen kalibrering på projektorn. Inte nog med det så hanteras svärtan olika/fel.

Hade varit väldigt skönt att ha en apparat som gör allt rätt och automatiskt. Har kollat på Oppon men där verkar det finns buggar kvar tyvärr. Och 205 kommer ha samma firmware mer eller mindre som 203.

De flesta apparater kommer man få bild och ljud ur men när man gräver lite djupare inser man att det inte är rätt. På xboxen går det inte att få rätt bild hur man än gör för svärtan blir fel och även ljudet. Shielden går att få rätt men då måste man veta exakt vad t.ex. Netflix eller Youtube skickar för format och sedan för varje nytt program man kollar får man ställa om i de globala inställningarna vad outputen skall vara. Samma för rippade BD jag kollar från NAS:en måste ställa om allt för att det skall bli rätt.

Tror inte ens det finns en apparat som gör allt rätt än :( Lg:s nya med dolby vision visade sig ha problem med 60Hz läste jag på något forum t.ex.

Med tiden så är det nog Oppo 203 och 205 som kommer göra mest rätt utav alla apparater.
Suck, känns som de sprutar ut en massa saker utan att få ordning på stuffet. Vi sprutar ut och tjänar kosing, användarvänligt va sjutton är det. Suckiduck :cry:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Harryup » 2017-04-24 13:07

Att Oppo skulle fixa sina firmware är tveksamt. Finns fortfarande många fel i både 95s och 105s firmware med hängningar bl.a. som följd.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Oppo UDP-205

Inläggav philipbtz » 2017-04-24 14:55

Segt :( Senaste jag läste var detta:

Well time out . 205 arrived at 1780 euros here
As it shares same Fw i will wait for next Fw to see these resolved:
concerning the issues that remain in 203
a) hdmi lip sinc
b) hdmi in performance with lossles audio (Dts MA & Dolby tru hd)
c) lip sinc slider working for hdmi out2 with bitstream


Ganska störande buggar ändå. Har även läst om att vissa filmer har speciella problem.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Tell » 2017-04-24 23:14

Nattlorden skrev:
Tell skrev:Sen när skulle såna där apparater ge olika bra bild? Det går ju digitalt genom HDMIn ut till tvn o projjen som gör allt jobb för att göra bilden fin.


Njae, de kodar väldigt ofta om bilden, både upplösningsmässigt och med avseende på färgdjup och så.

[ YouTube ]


Okej, dom uppsamplar chroma-grejer, och som han säger är det pixelpeeping som gäller om man ska se dom skillnaderna. Att sen den ena inte klarar av att klämma ihop HDR till SDR på ett vettigt sätt är ju synd, men det finns väl ändå inget rätt sätt att göra det på. Trist att dom inte kunde få till en så enkel grej dock.
Men att nån av dom skulle skicka ut en vanlig signal som tvn ska klara o ge olika bilder nämner han ju inget om, o det stämmer överens med mina erfarenheter genom åren, alltså att alla apparater jag kört ger exakt samma bild.

philipbtz skrev:Det finns skillnader mellan apparater även när man bara kör digital ut. Jag har testat ganska många och vad gäller bild ger de flesta olika resultat. Men även ljud finns det helt klart skillnader. Jag vet inte hur det är möjligt eller vad som händer men testa t.ex. att spela upp flac från en Raspberry Pi kopplat med HDMI till receiver. Det låter inte alls bra -tyvärr.

Nu var det några år sen jag körde ljud över HDMI från en paj, men när jag gjorde det så var det inga som helst problem. Ser inte heller varför det skulle vara det?
O resten av det du skriver låter mer som buggig o dålig mjukvara. Så visst är det en aspekt man måste tänka på, men när grejerna gör som dom ska så lär det ju inte skilja nånting alls på bilden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Nattlorden » 2017-04-25 07:49

Tell skrev:Men att nån av dom skulle skicka ut en vanlig signal som tvn ska klara o ge olika bilder nämner han ju inget om, o det stämmer överens med mina erfarenheter genom åren, alltså att alla apparater jag kört ger exakt samma bild.


På vilket sätt är inte Skyfall på BluRay en vanlig signal? Att skala upp från BluRay får väl förväntas vara en högst normal företeelse?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Oppo UDP-205

Inläggav philipbtz » 2017-04-25 09:28

Tell skrev:Nu var det några år sen jag körde ljud över HDMI från en paj, men när jag gjorde det så var det inga som helst problem. Ser inte heller varför det skulle vara det?
O resten av det du skriver låter mer som buggig o dålig mjukvara. Så visst är det en aspekt man måste tänka på, men när grejerna gör som dom ska så lär det ju inte skilja nånting alls på bilden.


Som sagt jag vet inte heller men jag ville att det skulle fungera. Nu la jag massa pengar i onödan på något jag inte kan använda. Jag får ljud men det är något som inte stämmer med det.

Nästan alla prylar jag någonsin jobbat med har några typer av buggar. Det finns knappt någon mjukvara som fungerar helt som det skall. Om alla gjorde rätt borde man inte se eller höra skillnad på någon apparat. Men tyvärr finns det skillnader för de har gjort olika design-val och mjukvara. Idag 2017 finns det nya produkter som inte kan skicka ut korrekt svärta eller pajar kanalnivåerna vid nedmix av 7.1 till 5.1 t.ex. eller skicka ljudet bitkorrekt. Väldigt basic-saker som allt borde klara, men tyvärr.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Frisk » 2018-11-27 10:09

Kanske aningens gammal tråd, men nu verkar den försvinna i alla fall.
Är det spelaren man ska köpa? Ska man passa på innan den försvinner helt från hyllorna eller kommer det bättre spelare? Jag tänker då inte enbart som uppspelare av 4k BD utan även som DAC och musikförmedlare från NAS, CD, SACD etc.

Är det några här som har den och har några synpunkter eller erfarenheter?

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Frisk » 2018-11-27 12:40

Lite väl hastigt slog jag till på ett ex. Får se om jag får någon eller om leveranserna är slut. De som säljer billigast kommer nog höja priserna när som då nya listpriset är ändrat.
Jag kollade med några återförsäljare om det var några reor på gång men fick rekommendationen är beställa blixtsnabbt då priset skulle justeras (upp) idag.
Frågan om det är rätt spelare återstår ju dock fortfarande... antagligen fel prio just nu, men var nu utbudet fanns...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Almen » 2018-11-27 12:47

Var köpte du och till vilket pris? Lika vankelmodig, jag...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Frisk » 2018-11-27 12:56

Almen skrev:Var köpte du och till vilket pris? Lika vankelmodig, jag...

Köpte den på audio concept för 18900...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Oppo UDP-205

Inläggav Almen » 2018-11-27 13:01

OK, verkar vara det man kan få den för...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster