Moderator: Redaktörer
E skrev:Om en apparat man vill använda saknar optisk utgång, kan man då
vinna något på att omvandla signalen till optisk före överföring,
med någon välbyggd liten grunka?
i skrev:För ett par år sedan så testade jag olika kopplingar mellan CD och DA.
Jämförde (helt subjektivt) mellan koax vanilla, koax med transformator på tråden och optisk toslink.
Tyckte att koax vanilla lät "stressat", toslink lätt filtrerat och transformator koax lät bäst (dvs saknade nackdelarna hos de andra). Naturligtvis kan det vara så att toslinken återgav mest korrekt, men så upplevde jag det.
IngOehman skrev:i skrev:För ett par år sedan så testade jag olika kopplingar mellan CD och DA.
Jämförde (helt subjektivt) mellan koax vanilla, koax med transformator på tråden och optisk toslink.
Tyckte att koax vanilla lät "stressat", toslink lätt filtrerat och transformator koax lät bäst (dvs saknade nackdelarna hos de andra). Naturligtvis kan det vara så att toslinken återgav mest korrekt, men så upplevde jag det.
Blir förstås lite yfiken påvad du menar med att "låta lätt filtrerat". Om det betyder att diskanten uppfattas som en nyans återhållen jämfört med de andra alternativen tror jag att det nog kan vara ett tecken på att det var en mycket bra överföring.
De fel som Jitter orsakar i den analoga domänen brukr ju alltid uppfattas som en klanglig förljusning. Det gäller för övrigt många diorsionsformer. Allt annat lika (i synnerhet tonkurvan) brukar den mörkaste klangen tyda på den lägsta distorsionen.
Kan tillägga att en transformator så vitt jag minns redan ingår i SPDIF-standarden (även om jag hört talas om att det finns tillverkare som bryter mot standarden). Det skall om jag minns rätt sitta en trafo på ingången.
En kabel med transformator betyder alltså att man har två transformatorer i signalvägen. Kanske man skulle prova med fyra, eller elva...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Fört trodde jag det var felslag på tangentbordet, men nu när du skrivit koax "vanilla" två gånger börjar jag misstänka att det är avsiktligt. Är det alltså vaniljsmak på själva sladden, eller?
Vh, iö
IngOehman skrev:Först trodde jag det var felslag på tangentbordet, men nu när du skrivit koax "vanilla" två gånger börjar jag misstänka att det är avsiktligt. Är det alltså vaniljsmak på själva sladden, eller?
IngOehman skrev:Fört trodde jag det var felslag på tangentbordet, men nu när du skrivit koax "vanilla" två gånger börjar jag misstänka att det är avsiktligt. Är det alltså vaniljsmak på själva sladden, eller?
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tycker resonemanget faller på att lakrits-snöre blir synonymt med vanilj-snöre. Det vet ju vem som helst att lakrits och vanilj är väsensskilda saker!![]()
Naqref skrev:Alla vet ju att vanilj suger och lakrits likaså men
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster