Vem köper stenkakor? Men även några vinyler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Vem köper stenkakor? Men även några vinyler?

Inläggav Bill50x » 2017-05-10 14:46

Har en kompis som ärvt ett antal stenkakor av sin bortgångne far.
Vem köper sådana idag? Tror inte det är några samlarobjekt men en lista går säkert att ordna.
Finns det någon sajt där man kan hitta intresserade?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2017-05-17 08:08, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav momus » 2017-05-10 14:58

Det finns hur mycket som helst därute, både i fysisk form och på nätet. Det finna så mycket så att det blir problematiskt att peka ut nåt speciellt ställe. Ibland så är vissa skivor enormt eftertraktade, men vilka de är är ju svårt att svara på; det beror förstås på samlarnas resp esoteriska intresse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Nattlorden » 2017-05-10 15:00

Läste om någon som åkte runt och DJ:ade stenkakor. Går kanske att leta upp?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav ChristianAndersson » 2017-05-10 15:19

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Perfector » 2017-05-10 15:48

Kolla annonser där samlare köper stenkakor.
men du kanske ska skaffa en 78-varvsnål först och provlyssna så dom inte låter illa.
Man kan faktiskt få ganska bra betalt för stenkakor idag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-08-19
Ort: Ljusdal

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-05-11 02:15

Jag hittade några på loppis men hade inte mycket pengar med mig, blev överraskad av kvaliteten på ljudet när jag spelade på LP-spelaren ELP LT-1XRC.
Minns att Jussi Björling skivan kostade 50kr.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Almen » 2017-05-11 06:37

Kolla upp med Evert Edwardson som hade Pennies from Heaven.

UNIK SKIVSAMLING I GÖTEBORG KAN HAMNA PÅ SOPTIPPEN

Såvitt jag vet lade han ned och flyttade allting till Lerum.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav sprudel » 2017-05-11 07:06

Almen skrev:
Såvitt jag vet lade han ned och flyttade allting till Lerum.


Tror du har satt en one liner med den :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav RobotKeso » 2017-05-11 13:42

Malmös 78-varsklubb spelar endast stenkakor, som namnet antyder. Klädseln önskas vara inspirerad av 30-talet om man vill vara där och dansa.

En mycket trevlig klubb faktiskt.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Bill50x » 2017-05-11 13:52

Tack för tipsen. Just nu inväntar jag lite info om vilka skivor det handlar om och mängden. Verkar vara mest klassiskt och jazz.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav petersteindl » 2017-05-11 22:42

Bill50x skrev:Tack för tipsen. Just nu inväntar jag lite info om vilka skivor det handlar om och mängden. Verkar vara mest klassiskt och jazz.

/ B


Hade du förväntat dig något annat? I så fall vilken musik då? Disco? Rock? Heavy Metal? Avicii? synth? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav darkg » 2017-05-12 04:46

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Tack för tipsen. Just nu inväntar jag lite info om vilka skivor det handlar om och mängden. Verkar vara mest klassiskt och jazz.

/ B


Hade du förväntat dig något annat? I så fall vilken musik då? Disco? Rock? Heavy Metal? Avicii? synth? :)


Calle Jularbo!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Bill50x » 2017-05-14 16:28

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Tack för tipsen. Just nu inväntar jag lite info om vilka skivor det handlar om och mängden. Verkar vara mest klassiskt och jazz.

Hade du förväntat dig något annat? I så fall vilken musik då? Disco? Rock? Heavy Metal? Avicii? synth? :)

Det finns en hel del schlager och dansmusik på stenkakor, även tidiga Elvis vad jag förstått. Indisk musik med Ravi Shankar finns i samlingen, likaså Spike Jones och annat intressant. Vet mer på tisdag kväll.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vem köper stenkakor?

Inläggav Perfector » 2017-05-14 16:53

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Tack för tipsen. Just nu inväntar jag lite info om vilka skivor det handlar om och mängden. Verkar vara mest klassiskt och jazz.

Hade du förväntat dig något annat? I så fall vilken musik då? Disco? Rock? Heavy Metal? Avicii? synth? :)

Det finns en hel del schlager och dansmusik på stenkakor, även tidiga Elvis vad jag förstått. Indisk musik med Ravi Shankar finns i samlingen, likaså Spike Jones och annat intressant. Vet mer på tisdag kväll.

/ B

Gör en ordentlig lista.
Är det någon som har annons om köpes så kan du E-maila listan och se vad du får för svar.
Med glimten i ögat, ring Sveriges radio och fråga om dom har användning för stenkakor.
Sverige har en av världens största skivarkiv.
Annars Tradera med ett högt startpris och lång budtid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem köper stenkakor? Men även några vinyler?

Inläggav Bill50x » 2017-05-17 08:16

Har fotat av samtliga skivor. En del stenkakor är försedda med både engelsk och indisk text eftersom dom är inköpta i Indien.

En fråga om Beatles "Magical Mystery Tour". Dubbel EP'n verkar vara en stereo originalutgåva från -67 men hur kan man bevisa det? Jag köpte mitt exemplar som nyutgåva 1984-85 någon gång och skivor såväl som booklet är identiska, med några små skillnader. Enl discogs ska textbladen i mitten vara blåfärgade på originalet från -67 men gula på senare upplagor. Så ser det ut hos mig, kan det vara en bra indikation? Jag har försökt läsa gravyren vid innerspåren, det är exakt samma uppgifter men det är aningen olika storlek på serienumret.

I alla fall är MMT i mint condition, har just spelat igenom den och det är inget som helst knaster eller repor. Omslaget är i nyskick, fantastiskt med tanke på att det är 50 år sedan den gavs ut. Kan skivan vara värd något?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vem köper stenkakor? Men även några vinyler?

Inläggav Perfector » 2017-05-17 09:21

Bill50x skrev:Har fotat av samtliga skivor. En del stenkakor är försedda med både engelsk och indisk text eftersom dom är inköpta i Indien.

En fråga om Beatles "Magical Mystery Tour". Dubbel EP'n verkar vara en stereo originalutgåva från -67 men hur kan man bevisa det? Jag köpte mitt exemplar som nyutgåva 1984-85 någon gång och skivor såväl som booklet är identiska, med några små skillnader. Enl discogs ska textbladen i mitten vara blåfärgade på originalet från -67 men gula på senare upplagor. Så ser det ut hos mig, kan det vara en bra indikation? Jag har försökt läsa gravyren vid innerspåren, det är exakt samma uppgifter men det är aningen olika storlek på serienumret.

I alla fall är MMT i mint condition, har just spelat igenom den och det är inget som helst knaster eller repor. Omslaget är i nyskick, fantastiskt med tanke på att det är 50 år sedan den gavs ut. Kan skivan vara värd något?

/ B

Absolut.
Var rädd om skivorna, även om det skulle finnas någon nyutgivning.
Det finns samlare även av dessa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem köper stenkakor? Men även några vinyler?

Inläggav Bill50x » 2017-05-17 11:40

Perfector skrev:
Bill50x skrev:Har fotat av samtliga skivor. En del stenkakor är försedda med både engelsk och indisk text eftersom dom är inköpta i Indien.

En fråga om Beatles "Magical Mystery Tour". Dubbel EP'n verkar vara en stereo originalutgåva från -67 men hur kan man bevisa det? Jag köpte mitt exemplar som nyutgåva 1984-85 någon gång och skivor såväl som booklet är identiska, med några små skillnader. Enl discogs ska textbladen i mitten vara blåfärgade på originalet från -67 men gula på senare upplagor. Så ser det ut hos mig, kan det vara en bra indikation? Jag har försökt läsa gravyren vid innerspåren, det är exakt samma uppgifter men det är aningen olika storlek på serienumret.

I alla fall är MMT i mint condition, har just spelat igenom den och det är inget som helst knaster eller repor. Omslaget är i nyskick, fantastiskt med tanke på att det är 50 år sedan den gavs ut. Kan skivan vara värd något?

Absolut.
Var rädd om skivorna, även om det skulle finnas någon nyutgivning.
Det finns samlare även av dessa.

Tanken är att skivorna ska säljas, de är ju inte mina utan en kompis. Hon ger gärna bort skivorna bara de kommer till användning men de som är värda något extra ska givetvis ersättas.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vem köper stenkakor? Men även några vinyler?

Inläggav PekkaJohansson » 2017-05-17 12:56

Jag tittade på MMT på Discogs. Fascinerande att EMI gjorde en så ursprungstrogen nypressning så sent som på 80-talet! Rimligen bör det dock vara mer som skiljer än färgen på boken. Jag skulle titta noga på dels noteringar på vinylens innerspår, dels på laminatet. Jag kan inte minnas att Garrod & Lofthouse fortsatte med den högkvalitativa lamineringen av omslagen så sent. Det slår mig också att jag ska kolla min egen MMT vid tillfälle!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, matssvensson och 21 gäster