Surround back när man kör 5.1-kodat material?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Surround back när man kör 5.1-kodat material?

Inläggav Stranne » 2017-05-15 08:55

Hej!
Jag har en Marantz sr5005, till vilken jag kör 6 surroundhögtalare. De är kopplade 2+1+1+2, alltså 2st parallellkopplade på SL, en ensam på vardera SBL och SBR, samt två st parallellkopplade på SR.
Jag har faktiskt inte reflekterat över hur SB-högtalarna beter sig när jag kör vanligt 5.1-material vilket är det vanligaste hemma hos mig. Igår spelade jag lite olika DTS-klipp och fick för mig att kolla vad som kommer ur SB, och det visade sig vara........ Inget alls!
Jag har inte kollat om det är samma sak när man kör Dolby Digital i 5.1 men det borde ju vara så tänker jag.
Jag letade igenom inställningarna i förstärkaren men jag hittade inget sätt att styra detta. Det naturliga vore väl att även SB-högtalarna hjälper till även om man inte har 7-kanaligt ljud att spela upp väller?
Nån som vet? Eller är det så enkelt att jag inte får ut nåt ur SB när jag kör 5.1-kodat material?
Om det är så dumt att det inte går att styra detta funderar jag på om jag inte borde skippa SB och istället köra 3+3 på SL+SR.

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Surround back när man kör 5.1-kodat material?

Inläggav Fostex » 2017-05-15 09:58

Äldre Denon-receivers hade möjligheten att koppla vidare surroundljudet till SBL/SBR genom läget NON-MATRIX, men jag har inte sett till det på någon modell som säljs idag.

Det man är hänvisad till är t.ex. DTS Neo:6 eller PL IIx som trollar fram Surround Back-information ur 5.1-material, det blir ju dock inte samma sak. Av den anledningen har jag alltid kopplat 3+3, men sedan är jag inte värst cineasten heller - så mina krav är nog inte i paritet med andra här på forumet. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-15 11:11

Det här har vi rätt ut i flera trådar tidigare. Jag kan leta lite och återkomma. Jag har också en Marantz (SR5003) och den beter sig som din, men med DTS Neo:6 eller DD PLII så finns det ofta bra separat innehåll även i bakkanalerna (även panorering av ljudförflyttning via bakkanalerna återges rätt). Om ljudet i övriga kanaler förändras i de lägena vet jag inte, men jag har aldrig märkt av någon skillnad eller försämring. Jag har gjort ett test med att lyssna på Surround resp Surround Back i var sitt öra med hörlurar - och då framgår tydligt skillnaden - och den är stor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-15 11:18

Behövde inte leta så länge (två av trådarna är ju dina egna, med samma frågeställning :) )

viewtopic.php?f=9&t=64059
viewtopic.php?f=10&t=35362
viewtopic.php?f=9&t=53803

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-05-15 11:22

Kalejdokom skrev:Behövde inte leta så länge (två av trådarna är ju dina egna, med samma frågeställning :) )

viewtopic.php?f=9&t=64059
viewtopic.php?f=10&t=35362
viewtopic.php?f=9&t=53803

Sjukt trög man är ibland. Sorry! :oops:
Jag sökte faktiskt en stund innan jag gav upp - jag ska läsa igenom dessa gamla trådar innan jag kommer tillbaka...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-05-15 13:11

Ja - precis som konstaterats har vi varit här tidigare. Knasigt hur man kan glömma på ett par år. Jag har väl bara kört på och när jag väl började fundera på detta igen så dök samma fråga upp i skallen igen.
Nedanstående qoute kommer från den här tråden och besvarar nog mina frågor.

Stranne skrev:
AndersD skrev:Blir inte riktigt klok på om konsensus har uppnåts.....men här kommer iallafall lite reflektioner.

Testade lite olika alternativ igår och såhär ser det ut på min Denon 3312 (som i mångt och mycket påminner om Strannes marantz)

När jag kör DD5.1 material kan jag välja mellan följande för mina surround back-kanaler:
OFF
PrIIx music
PrIIx cinema
Matrix

Displayen visar t ex Dolby Digital + PrIIx C

Vet ärligt talat inte vad skillnaden är mellan de olika alternativen. Någon konkret ljudlig skillnad var svår att uppfatta men det är kanske materialberoende?

Om jag kör DTS 5.1 kan jag välja mellan:
OFF
PrIIx music
PrIIx cinema
ES

Displayen visar DTS + Neo om jag väljer ES. Detta känns aningen förvirrande men "Neo" är ju DTS motsvarighet till Pro Logic när det gäller att fixa surroundljud ur tvåkanalsmaterial.

Som jag förstått det är det Decoder + processalgoritm som visas i displayen. Om man kör DD5.1 är det rimligt att anta att de 5+1 kanalerna som finns i materialet inte påverkas av någon "efterkonstruktion" utan helt enkelt bara avkodas enligt DD-standarden. Surround back-kanalerna däremot måste skapas och detta görs med hjälp av Dolbys ( i första exemplet) algoritm, i detta fallet PrIIx.

Jag misstänker att skillnaden mellan t ex Matrix och Dolby PrIIx är att i förstnämnda används surroundsignalen för att räkna fram surround back men i PrIIx används flera kanaler (för att tex fullfölja en panorering ända bak till surround back) men det är bara egna spekulationer.

Nu börjar vi komma nån vart. Tack för att du tog dig tid att skriva så
mkt!
Det verkar som om vi har samma valmöjligheter till surroundljud på DD
resp DTS. Konstigt vore nästan annars eftersom Marantz & Denon i
princip är tvillingar, eller iaf syskon.

Det som fick mig att tro att PLIIx gör något med signalen är att det
finns två lägen - ett för musik och ett för film, men det kan ju vara så
att det faktiskt bara är baksurrarna som påverkas. Jag tycker det är
svårt att höra skillnad på de olika lägena men jag har inte prövat så
jättenoga.

Jag körde Django Unchained med DD + PLIIx i lördags och tyckte det lät
bra, så det kan inte vara helt åt skogen.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-05-15 13:12

Om någon har något mer inspel så får ni gärna fortsätta diskutera i denna tråden!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-05-15 16:27

Fostex skrev:Äldre Denon-receivers hade möjligheten att koppla vidare surroundljudet till SBL/SBR genom läget NON-MATRIX, men jag har inte sett till det på någon modell som säljs idag.

Det man är hänvisad till är t.ex. DTS Neo:6 eller PL IIx som trollar fram Surround Back-information ur 5.1-material, det blir ju dock inte samma sak. Av den anledningen har jag alltid kopplat 3+3, men sedan är jag inte värst cineasten heller - så mina krav är nog inte i paritet med andra här på forumet. :)

Får hålla med om ovanstående. Jag själv gillar 6.1 och 7.1 om mixen är bra. Man får en skön närvarokänsla. Min preamp har inte nåt non-matrix läge vilket får till följd att surroundljud i mono hamnar i SBR och SBL enbart. Tvärtyst på sidorna altså. Monosurround är vanligare än man tror. Umgås fortfarande med tanken att koppla 3+3 som Fostex, men det tar emot eftersom jag är cineast.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-16 19:21

Mehh! tryck på knappen SURR! 8) Sedan är RTFM ett bra tips också. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-05-16 20:45

Johan_Lindroos skrev:Mehh! tryck på knappen SURR! 8) Sedan är RTFM ett bra tips också. :wink:

Ameh! Ska man inte få ställa samma fråga i tre olika trådar med 3 år emellan utan att bli attackerad på detta vis? Jag är kränkt! :lol:

Återgå till Generellt om hifi