Hej!
Jag har en Marantz sr5005, till vilken jag kör 6 surroundhögtalare. De är kopplade 2+1+1+2, alltså 2st parallellkopplade på SL, en ensam på vardera SBL och SBR, samt två st parallellkopplade på SR.
Jag har faktiskt inte reflekterat över hur SB-högtalarna beter sig när jag kör vanligt 5.1-material vilket är det vanligaste hemma hos mig. Igår spelade jag lite olika DTS-klipp och fick för mig att kolla vad som kommer ur SB, och det visade sig vara........ Inget alls!
Jag har inte kollat om det är samma sak när man kör Dolby Digital i 5.1 men det borde ju vara så tänker jag.
Jag letade igenom inställningarna i förstärkaren men jag hittade inget sätt att styra detta. Det naturliga vore väl att även SB-högtalarna hjälper till även om man inte har 7-kanaligt ljud att spela upp väller?
Nån som vet? Eller är det så enkelt att jag inte får ut nåt ur SB när jag kör 5.1-kodat material?
Om det är så dumt att det inte går att styra detta funderar jag på om jag inte borde skippa SB och istället köra 3+3 på SL+SR.