Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-08 20:29

Nej, det tror vi inte. Inte jag i alla fall. Däremot bör du tvinna ihop höger och vänster signalkabel för att minska bruminduktion.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2017-07-08 21:00

Johan_Lindroos skrev:Nej, det tror vi inte. Inte jag i alla fall. Däremot bör du tvinna ihop höger och vänster signalkabel för att minska bruminduktion.


Ok, tack! Det är tyvärr redan gjort.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Harryup » 2017-07-08 21:03

Skulle testa att dra en kraftig jordkabel mellan alla chassier om inget annat hjälper. 4mm2 kabel med kabelskor kopplade till något ställe som inte är målat så att man får en bra metallisk kontakt på varje apparat. Koppla ihop alla jordkablarna i en punkt.

/Harryup

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2017-07-08 21:36

Nu har jag ju faktiskt fått det att lira, med avskiljaren från Kjell och Co. Den kanske inkräktar på återgivningen, men inbillar mig att det är i basen så kanske inte gör fullt så mkt? Var lite intressant om jag kunde få bort det sista lilla (när man håller örat nån deci från högtalaren) med RCA-XLR.

Kör så tillsvidare i alla fall. Vill ha jordat hemma så börja meka o göra det ojordat igen kommer jag inte göra.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Thomas_A » 2017-07-08 21:38

Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2017-07-08 21:41

Thomas_A skrev:Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.


Ska testa det!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Conan » 2017-07-09 07:23

Måste du ha HMDI till receivern? Finns det möjlighet att köra med optisk kabel istället?

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav rqu » 2017-07-09 09:01

Testa ett riktigt grafikkort? Du kör nu med ett integrerat lät det som, kanske kan göra någon skillnad?

adagio
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav adagio » 2017-07-09 09:04

Jag brukar rekommendera att "flyta" jorden, sätt lite eltejp på alla jordstift i grendosan, utom på ETT uttag där du ansluter försteg/receiver. Anledningen till att jag väljer just den enheten är att den ska fungera som "spindeln" i nätet där all jord samlas, det blir då en form av srjärnjord. Då har du eliminerat möjligheten till slingor bakvägen, sen kan man alltid prova med att ändra potentialen i olika jordpinnar med hjälp av effekttåliga motstånd i dosan om tejpen skulle funka men att man absolut vill jorda alla apparater. I övrigt ska alla enheter kopplas till samma list inkl sub, vilket är ganska viktigt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2017-07-09 17:34

Conan skrev:Måste du ha HMDI till receivern? Finns det möjlighet att köra med optisk kabel istället?


Måste ha HDMI - vill ha 4k RGB 4:4:4 @ 10bit samt DTS-HD MA osv.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2017-07-09 17:35

rqu skrev:Testa ett riktigt grafikkort? Du kör nu med ett integrerat lät det som, kanske kan göra någon skillnad?


Näe, kör ett GTX 1070 för att kunna nyttja madVRs fina algoritmer för uppskalning (ser fantastiskt ut för er som inte testat det) samt UHD/HDR.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Michael » 2017-07-09 18:49

RCA-XLR tror jag inte hjälper i ditt fall, men jag skulle kört med det (kopplad så som önskas). Det verkar inte vara skyddsjorden via slutsteget som orsakar (hjälper till) störningarna. Har slutsteget skyddsjordad kontakt?

Har du provat hålla emot en bit kabel baktill på bioförstärkarn (som jag föreslog tidigare)?

Prova gärna med en annan hdmi-kabel (långsökt, men i alla fall).

//Michael

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Thomas_A » 2017-07-09 18:58

bran skrev:
Thomas_A skrev:Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.


Ska testa det!


Testat?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2017-07-09 19:50

Thomas_A skrev:
bran skrev:
Thomas_A skrev:Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.


Ska testa det!


Testat?


Rivit ut hela anläggningen - ska måla om. Återkommer när jag testat de förslag ni kommit med senast(kabel mellan slutsteg/receiver) samt annan grendosa. Förhoppningsvis till helgen.

Supra MD06 MkIII beställd då jag behöver lite fler kontakter.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Thomas_A » 2017-07-10 10:25

Här är min gamla undersökning från 2002 med Voltex:

https://www.dropbox.com/s/3mwgisyq14cun ... x.pdf?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav bran » 2018-02-23 22:33

Jag har laborerat vidare med detta fel. Kör nu utan mitt slutsteg, dvs endast en HTPC via HDMI till reciever (som matar högtalarna + subs via LFE) och vidare till TVn. Även testat dra ut TVn vilket inte gjorde någon skillnad.

Jag får fortfarande brum och skit i främst subbarna, detta ökar när grafikkortet får jobba hårdare.

Har noterat att min Marantz SR6010 har en nätbrunnskontakt men inget jordstift! Är tydligen vanlig på Marantz. Är detta boven i dramat?

Googlat lite och fler som haft liknande problem, vilket verkar ha lösts med en "groundlift" elkontakt till HTPCn. Men detta känns risky?

Observera att när jag började hela det här (dvs fick mina nya subs som har nätbrunn och inte "rund tvåpoliga" som gamla) och fick problemet var mitt vägguttag ojordat.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Cortado » 2018-02-23 22:55

Hur gick det med tipset om Supra-grendosan, testade du att koppla bort den?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-23 22:57

Bran:
Fråga 1: - Nej.
Fråga 2: - Nej.
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Frisk » 2018-02-28 23:49

Du skriver med HTPC inkopplad, är det alltid störningar med den inkopplad? Oavsett om den är på eller av? Oavsett om den har nätkabel i eller ej? Har den nätverkskabel? Gör den någon skillnad?

Tyvärr inte ovanligt med vinande ljud ut från datorer, brukat höras extra när man rör muspekaren.
Det finns väl hdmi över RJ45, använder de lanprotokoll? skulle ju gå att köra optiskt lan då, borde läsa problemet men är nog en ganska dyr lösning.

Jag hade liknande problem, så fort jag hade ena slutsteget och streamer inkopplad fick jag brum och något mer högfrekvent. Spelade ingen roll och streamern var på eller inte eller om det satt fler apparater i eller ej. Tapeade till slut motvilligt jorden på det slutsteget då försvann problemet. Jordas väl via rca-kablarna och andra slutsteget nu.
Visserligen kopplat ur streamern från den anläggningen så skulle kanske kunna koppla tillbaka igen...

Användarvisningsbild
Rednaxela
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Dalarna

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Rednaxela » 2018-03-02 09:44

Hej. Jag hade exakt samma bekymmer som dig. Mycket irriterande när man hör scrollningen på forat genom ljudsystemet :x .
Jag löste det genom att galvaniskt avskilja hdmi mellan dator och förstärkare.
Använde en sån HÄR: https://www.dustinhome.se/product/50108 ... ender-w-ir
Lycka till.
Mvh Alexander

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sprak/brus i högtalarna med nya subwoofers (ej bara 50hz

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-02 10:33

Bran, jag har noterat ett flertal helt irrelevanta tips i tråden. Men det finns ETT som sticker ut och är bra! Möjligen har du inte uppfattat tipset i anstormningen av skräptips. Det är från ADAGIO. Prova det, och återkom.

Du bör inte heller sprida ut apparaterna, om du kan se "öglor"/slingor av OLIKA kablar mellan apparater, finns det risk för jordslingor.
//Johan Lindroos

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster