Den här är rätt rolig!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Den här är rätt rolig!

Inläggav eljulio » 2017-07-01 09:53

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Den här är rätt rolig!

Inläggav Perfector » 2017-07-01 10:51

En liten beskrivning skulle vara trevligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-07-01 11:15

Tycker man ser tydligt hur skivtallriken wobblar under avspelning. Kan väl inte vara helt optimalt? :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-01 11:34

Jag skulle vilja ha tonarmen bättre kopplad till skivtallriken, skillnaden mellan tallrikens rörelse och tonarmens ger ju störsignaler i pickupen.
Vobblingen ser väl ut att vara på ett antal Hz, ungefär motsvarande bucklingen på skivorna. Om vobblingen hade betydligt lägre frekvens så skulle det nog vara mera ok.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-01 13:06

Magnetkraft och en magnetkänslig pickup.
Hur får man ihop det?
Blir det inte påverkan mellan tallrik och pickup?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-01 14:04

Jag tycker att det viktiga frågan är varför man tror att det är bra. Jag anar att man gör en tankevurpa; att eftersom skivtallriken inte rör någonting så blir den helt isolerad från omgivningens mekaniska vibrationer. Det blir den ju inte, det finns ju en kraft som lyfter tallriken, och den kommer (magnetiskt) från underlaget. Flyttar sig underlaget så flyttar sig skivtallriken. Det sitter alltså som en magnetisk fjäder mellan underlag och tallrik. Det är inte så hemskt olikt en vanlig fjäder.

Men lite roligt är det förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-01 15:35

En fördel kan ju vara att det inte finns nån axel som kan becka igen och ingen drivrem som kan sagga och tappa fart.
Se'n är det ju lika mycket ögonfägnad som praktisk applikation.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-01 20:09

Svante skrev:Jag tycker att det viktiga frågan är varför man tror att det är bra. Jag anar att man gör en tankevurpa; att eftersom skivtallriken inte rör någonting så blir den helt isolerad från omgivningens mekaniska vibrationer. Det blir den ju inte, det finns ju en kraft som lyfter tallriken, och den kommer (magnetiskt) från underlaget. Flyttar sig underlaget så flyttar sig skivtallriken. Det sitter alltså som en magnetisk fjäder mellan underlag och tallrik. Det är inte så hemskt olikt en vanlig fjäder.

Men lite roligt är det förstås.

Lite? Det rör sig om väldigt tydlig levitation... Inte bara ett par mm. Det är väl mer än lite roligt....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2017-07-01 22:07

Svante skrev:Flyttar sig underlaget så flyttar sig skivtallriken. Det sitter alltså som en magnetisk fjäder mellan underlag och tallrik. Det är inte så hemskt olikt en vanlig fjäder.

Kan nog till och med räcka att luften rör sig i rummet? Någon går förbi och tallriken vobblar ännu mer. :roll: Tankevurpa indeed.

Det här + vanliga favoritspelaren måste väl vara det ultimata?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-02 23:03

Säkert ytterligare en skivspelare som är kass. Man tycker sig ha löst vissa problem och skaffat sig en massa nya.
Kopplingen mellan tonarm och skivtallrik måste vara så hård det går. Sen hur kopplingen till drivning ser ut är ett annat problem.

/Harryup

Återgå till Generellt om hifi