Scott Wilkinson kämpar med att få Bob Carver delge sina spännande tankar om förstärkare och högtalare.
https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false
JM
Moderator: Redaktörer
ErikAndersson skrev:Man må säga vad man vill om amerikanarna, men de är mycket duktiga att framlägga sina aspekter hur tokiga de kan tyckas vara. Låt oss nu titta i textboken så finner vi bla att KlassAB inte är ett drivsätt för rören utan snarare en förstärkarbenämning som anger att förstärkaren arbetar i KlassA vid en viss signalnivå samt övergår till KlassB om den nivån överskrides, därav namnet Klass AB Man skiljer på Klass AB2 vilken är vanligast förekommande och Klass AB1. Vid Klass AB2 kommer gallerström att flyta vid övergången till KlassB, vilket i sin tur orsakar anodströmsändringar, som sin tur orsakar att rörens parametrar till viss del kommer att flyta med ingångsignalen, detta är naturligtvis inte bra. För att råda bot på det bör motkoppling tillföras för att i mesta mån kompensera för detta problem. Klass AB2 förstärkare har som regel sk "fixed bias" inställbar med en potentiometer. Vad sedan motkopplingen orsakar av andra problem vill jag inte gå in på här, det har jag för länge sedan försökt förklara på ett som jag tyckte enkelt sätt, men det gick tyvärr inte hem. Vid Klass AB1 däremot flyter gallerspänningen vid en viss nivå varvid gallerutrymmet expanderar och mycket tack vare detta anodströmsändringen blir minimal. Det erhålles lämpligast med ett katodmotstånd. Hur Bob Carver mitt inne i en upparbetsström (tydligen vid väldigt låg tomgångsström) vid nollgenomgången talar om KlassA förefaller underligt det kan möjligen ske under någon millisekund eller så just när rörets ström ökar, men det tycker jag saknar relevans.
JM skrev:Bob Carvers rörförstärkare har ovanligt hög effekt och på något sätt påstår han att förstärkaren arbetar i klass AB utom vid övergången vid nollan där förstärkaren arbetar i klass A.
Kan någon förklara för en som inte riktigt hänger med.
JM
JM skrev:[ Bild ]
Scott Wilkinson kämpar med att få Bob Carver delge sina spännande tankar om förstärkare och högtalare.
https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false
JM
IngOehman skrev:Kan det bli annat än snyggt med 300B?
Vh, iö
bassman skrev:Måste ge lite feedback till ErikAndersson som nyligen monterade Lundahl transformator i mina Audion Silver Night monoblock. Nu blev dom där 300B blocken ännu bättre.
Får nästan säga som hifikg, jag sitter nog fan nöjd nu
IngOehman skrev:Alltså det jag skrivit om att man måste betrakta en rörförstärkare och den högtalare som den driver som ett par vars egenskaper tränger in i varandra - och därför behöver man titta på helheten, en rörförstärkare med en distorsion om säg 0,1 % distorsion kan få en högtalare att spela med lägre distorsion än en transistorförstärkare med en distorsion om 0,0001%. Därför bör man vara försiktig med att titta på en rörförstärkare som en isolerad transimissionslänk. För det är den inte.
Samma sak som jag berättade under föreläsningen där Hesselwall-högtalarna presenterades.
momus skrev:Jag tror Ingvar försökte förklara det här redan 2010: viewtopic.php?p=1081239
shifts skrev:Per, du säger ibland till andra att diskutera snyggare och vänligare – annars kan de vara tysta. Det du skrev nu tycker jag var i liknande tonläge som de du brukar påpeka sådant åt.
shifts skrev:Per, du säger ibland till andra att diskutera snyggare och vänligare – annars kan de vara tysta. Det du skrev nu tycker jag var i liknande tonläge som de du brukar påpeka sådant åt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster