Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-25 16:10

Såg denna produkt när jag var inne och browsade i en affär.

Bild

http://www.jenving.se/products/view/dc- ... 3024000378

Nu har Supra åter tagit ett stort steg mot att eliminera alla de störningar som idag finns på elnätet i ett modernt hushåll.

Likspänning (DC) ska inte finnas på nätspänningen. Trots det så mäts alltmer DC i takt med att allt fler assymmetriska elförbrukare i hemmen kopplas in. Att vara miljömedveten och välja endast LED-lampor, ger exempelvis upphov till assymmetri i elnätet. Vi ska så klart inte sluta vara energisnåla och miljömedvetna, utan vi ska ta fram produkter som filtrerar de oönskade störningarna för utrustning som är känslig. Se figuren nedan som illustration på vad en likströmskomponent innebär på elnätet.

Notera. DC-filtret dämpar EJ dynamiken! En mycket vanlig reaktion är att då något tas bort ur ett invant ljud/musik, saknar man det. Ofta är det egentliga ljudet mycket slankare och inte lika bullrigt. Detta kan ofta misstas för att det inte är lika mycket dynamik. Dynamik är skillnaden mellan musikens starkaste och svagaste ton, och när anläggningen blir tyst ökar faktiskt dynamiken! Det finns inga komponenter i filtret som dämpar ökat effektbehov.

Viktigt! När man ska koppla i och ur vårt DC-filter, eller kopplar om i en tillhörande fördelningslist, är det viktigt att detta startar med att dra matningskabeln ur vägguttaget. Det är det alltid och här i synnerhet! Låt alltid all laddning dra ur enheterna från stand-by tills lysdioderna slocknat på alla enheter. Först därefter får vidare in-/ur-/omkoppling ske. Skälet är som sagt att kvarvarande laddning i enheterna samt i DC-filtret, ska ladda ur. Vi anser ej att det räcker med att bryta med eventuell brytare.

Egenskaper och fördelar
•Tar bort likspänning från nätspänningen - Dämpar effektivt anläggningens brusgolv
•Slankare bassåtergivning - förbättrad rytmik, dynamik och snabbare transienter
•Dämpar transformatorbrum - Inget irriterande brum från enheterna
•Minskar värmeutvecklingen i transformatorn - Kan bidra till ökad livslängd
•Filtrerar upp till 3,6 VDC - Förberedd för framtida elartiklar som skapar likspänning
•Bättre dynamik - ger tydligare rytmik och ton särskilt i basregistret
•Bidrar till korrekta referensspänningar - bästa möjliga analogkonvertering ur DAC-chip
•Tillverkad i Sverige! - I enlighet med Supra No-Nonsense-strategi



Inte undra på att man bli nyfiken med den beskrivningen av egenskaper och fördelar. Vad säger kunskapsbanken om det, stämmer det verkligen?

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Nattlorden » 2017-08-25 16:29

3½ papp... 8O ...utan nätkabel...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Rydberg » 2017-08-25 16:35

Aldrig fel med en DC-fälla, kan ofta få brummande transformatorer tysta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-25 17:21

Nattlorden skrev:3½ papp... 8O ...utan nätkabel...


Jo med rekommenderar nätkabel från Supra är man väl uppe på 4000kr. Men vad gör man inte för välljudet? :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav hammarn_2 » 2017-08-25 19:33

En apparat med nätdel som inte har tillräcklig* DC-filtrering för normalskräpig** strömförsörjning måste ju betraktas som felkonstruerad. Jag utgår från att en förkrossande majoritet inte är felkonstruerade i ett så grundläggande avseende.

*, ** tillräcklig och normalskräpig måste förstås ha definieras på ett vettigt sätt först. Det kan inte vara omöjligt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2017-08-25 19:55

hammarn_2 skrev:En apparat med nätdel som inte har tillräcklig* DC-filtrering för normalskräpig** strömförsörjning måste ju betraktas som felkonstruerad. Jag utgår från att en förkrossande majoritet inte är felkonstruerade i ett så grundläggande avseende.

*, ** tillräcklig och normalskräpig måste förstås ha definieras på ett vettigt sätt först. Det kan inte vara omöjligt.


Bryston har [DC-tvätt före trafon], jag vet inte hur vanligt det är i övrigt.
Don’t just do something, sit there.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav hammarn_2 » 2017-08-25 20:29

darkg skrev:
hammarn_2 skrev:En apparat med nätdel som inte har tillräcklig* DC-filtrering för normalskräpig** strömförsörjning måste ju betraktas som felkonstruerad. Jag utgår från att en förkrossande majoritet inte är felkonstruerade i ett så grundläggande avseende.

*, ** tillräcklig och normalskräpig måste förstås ha definieras på ett vettigt sätt först. Det kan inte vara omöjligt.


Bryston har [DC-tvätt före trafon], jag vet inte hur vanligt det är i övrigt.


Om övriga skippar det så måste ju bedömningen vara att det inte behövs, tänker jag. I brist på bättre vetande känns det rimligare att ha det som utgångspunkt, att det inte behövs, snarare än motsatsen.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Rydberg » 2017-08-25 20:35

hammarn_2 skrev:
darkg skrev:
hammarn_2 skrev:En apparat med nätdel som inte har tillräcklig* DC-filtrering för normalskräpig** strömförsörjning måste ju betraktas som felkonstruerad. Jag utgår från att en förkrossande majoritet inte är felkonstruerade i ett så grundläggande avseende.

*, ** tillräcklig och normalskräpig måste förstås ha definieras på ett vettigt sätt först. Det kan inte vara omöjligt.


Bryston har [DC-tvätt före trafon], jag vet inte hur vanligt det är i övrigt.


Om övriga skippar det så måste ju bedömningen vara att det inte behövs, tänker jag. I brist på bättre vetande känns det rimligare att ha det som utgångspunkt, att det inte behövs, snarare än motsatsen.

HA AMP27 har det inte vet jag, mina Bryston 28B-SST har det däremot. Om det behövs eller inte beror ju på kvaliteten på strömmen man får från uttaget.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-25 21:06

Egenskaper och fördelar
•Slankare bassåtergivning - förbättrad rytmik, dynamik och snabbare transienter
•Dämpar transformatorbrum - Inget irriterande brum från enheterna
•Bättre dynamik - ger tydligare rytmik och ton särskilt i basregistret
•Bidrar till korrekta referensspänningar - bästa möjliga analogkonvertering ur DAC-chip


Speciellt dessa fördelar känns ju trevliga, om det nu stämmer.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-25 21:08

darkg skrev:
hammarn_2 skrev:En apparat med nätdel som inte har tillräcklig* DC-filtrering för normalskräpig** strömförsörjning måste ju betraktas som felkonstruerad. Jag utgår från att en förkrossande majoritet inte är felkonstruerade i ett så grundläggande avseende.

*, ** tillräcklig och normalskräpig måste förstås ha definieras på ett vettigt sätt först. Det kan inte vara omöjligt.


Bryston har [DC-tvätt före trafon], jag vet inte hur vanligt det är i övrigt.


Bryston har jag fått för mig en en seriös tillverkare.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2017-08-25 21:28

•Dämpar transformatorbrum
är hyfsat seriöst i alla fall, slankare bas osv... mjä?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2017-08-25 21:31

Det är olika hur man har det också, med DC på nätet, har man just ingen lönar det föga att ha en apparat som hade avhjälpt det, ens om den fungerar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Laila » 2017-08-25 22:04

Fick för mig att jag hade DC på nätet* å byggde ena "DC-Fälla/blocker" men tyckte
nog att den påverkade ljudet negativt(tror uppriktigt att jag skulle ta det i ena
blindtest). Men kanske att Supras mojäng är av en mer avancerad kvalisort än den
som ja byggde . . . typer ?

*Beroende på ena felaktiger mät metod . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav lennartj » 2017-08-26 00:43

För det första konstaterar jag att Supras DC-fälla är mycket humant prissatt
jämfört med Isotek Synchro som funnits på marknaden sedan åtminstone 4 år.
Jag har för mig att den först kostade 12.000 SEK, och den måste uppenbarligen
ha gått bra att sälja eftersom de har lanserat Synchro Evo3 och höjt priset till
19.000 SEK.

Syftet med både Supras och Isoteks burkar verkar vara detsamma;
bläddra ner en sida från den här länken
http://www.isoteksystems.com/products/performance/evo3-syncro/
I synnerhet jämfört med Synchro kan man naturligtvis bygga en DC-fälla själv
för väldigt mycket mindre pengar, om man nu behöver någon, men ägare av
svindyra anläggningar ratar ofta hembyggda lösningar även om de är
funktionellt likvärdiga.
Det fins high-end tillverkare som tillverkar prylar med maximal transparens som
allt överskuggande mål och utelämnar alla skydd mot störningar och överlämnar
problemet att åstadkomma en tillräcklig störningsfri omgivning till användaren.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Laila » 2017-08-26 01:09

Jorå, men vet du va som sitter i låddorna* . . . typer ?

Ja vet dä inte, men ja vet va min DC-fälla kostade.

*Finns ju skräckexempel från kabelnasarna.

*
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2017-08-26 01:28

Right. Det är inte alltid någon fördel att ha dc-fälla. Nätet kanske är rent, eller störningarna är av annat slag. Frågan är då om det, och hur, det är en nackdel, mer än ekonomiskt då.

Typiskt, eller dvs i alla jag har sett, består de av kondensatorer i serie med matningen. Stora, i regel, men inte hos Bryston tror jag. Sen dioder som skydd vid strömrusning (avvikande tänk hos Bryston igen).

Så vad kan gå fel? Resonans mellan trafo och kondensatorer bör inte uppstå (vid besvärlig frekvens)(http://sound.whsites.net/articles/xfmr-dc.htm). Med tilltagna kondensatorer bör inget fel introduceras och med tillräckligt strömtåliga dioder bör inget gå sönder.

?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Laila » 2017-08-26 02:05

??? jorå, så kan man alltid tycka, men varför inte lyssna pået . . . typ :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-26 09:22

Likspänning (DC) ska inte finnas på nätspänningen. Trots det så mäts alltmer DC i takt med att allt fler assymmetriska elförbrukare i hemmen kopplas in. Att vara miljömedveten och välja endast LED-lampor, ger exempelvis upphov till assymmetri i elnätet. Vi ska så klart inte sluta vara energisnåla och miljömedvetna, utan vi ska ta fram produkter som filtrerar de oönskade störningarna för utrustning som är känslig. Se figuren nedan som illustration på vad en likströmskomponent innebär på elnätet
.

När jag läser det där stycket låter det som Supra menar att eventuella störningarna kommer från det egna elnätet, eller kan även grannars elnät påverka? Vad finns det för assymmetriska elförbrukare i hemmiljö som introducerar likspänning, DC, på elnätet?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Mirage » 2017-08-26 10:58

Läste precis på forumet Component om en person som köpt ett nytt slutsteg från ATI och fått problem med brum, så det verkar finnas behov av en sån här ibland. Om det är av intresse finns tråden här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry218227
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-26 11:08

Mitt Nad 208 ger ifrån sig ett litet brum som man hör på kanske 50 cm avstånd. Är det transformatorbrum? Hör det aldrig längre bort än så då jag har på steget jämnt och hör det inte när det är tyst hemma.

Har aldrig något brum ur högtalarna.

Brummet är så lågt att jag hade glömt av det tills jag läste inlägget på component.

Är det detta som Supra talar om? Brum, likspänning DC, och detta skall påverka ljudkvaliteten enligt dem?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Michael » 2017-08-26 13:55

Ja, det är brummet som du hör direkt från trafo (förstärkarlådan) som det handlar om här. Inte alls brum som kommer från högtalarna. Notera dock att det kan brumma av andra anledningar också, t.ex. lös tråd eller andra lösa saker. Då hjälper inte dc-stoppare. Jag själv har erfarenhet av att två trafo i samma låda kan brumma mera, de liksom samverkar. Så är det i några av mina steg (har egna brytare till trafona). Var och en brummar inte så mycket, men tillsammans!

Brummet beror på flera faktorer. Mängden DC, men också trafo konstruktion. Vissa är extra känsliga. Går att göra trafona mindre känsliga, men då kostar de lite extra (de verkar bli större då).

Och ja, ljudkvalitén påverkas ju i form av att det hörs ett irriterande brum. Signal/brus förhållandet blir ju mindre i rummet.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-26 20:43

Michael skrev:
Och ja, ljudkvalitén påverkas ju i form av att det hörs ett irriterande brum. Signal/brus förhållandet blir ju mindre i rummet.

//Michael


Jo om det är hörtbart förstår jag att det påverkar signal/brus-förhållandet i rummet.

Men kan även ljudet ur högtalarna påverkas på detta sätt som Supra menar, av vad jag förstår :


Egenskaper och fördelar
•Slankare bassåtergivning - förbättrad rytmik, dynamik och snabbare transienter
•Bättre dynamik - ger tydligare rytmik och ton särskilt i basregistret
•Bidrar till korrekta referensspänningar - bästa möjliga analogkonvertering ur DAC-chip
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Michael » 2017-08-27 14:19

Jag blir nu osäker på om trafons normala egenskaper påverkas. Vi får hoppas någon trafoexpert berättar. Finns väl berättat i någon annan (äldre) tråd om mer exakt vad som händer i trafon.

Det är inte så att Supra produkten även innehåller andra filter som eventuellt kan påverka andra saker?

Hur som helst, en vettig produkt - för den som behöver.

//Michael

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Fostex » 2017-08-28 09:24

Monterade ihop en DCT-02 från Sjöström Audio till min XPA-5'a. Det kostade mig 200 kr (men kräver såklart grundläggande lödkunskap) :wink:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Nattlorden » 2017-08-28 09:35

Fostex skrev:Monterade ihop en DCT-02 från Sjöström Audio till min XPA-5'a. Det kostade mig 200 kr (men kräver såklart grundläggande lödkunskap) :wink:


Något resultat att rapportera?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Alexi » 2017-08-28 21:22

Fostex skrev:Monterade ihop en DCT-02 från Sjöström Audio till min XPA-5'a. Det kostade mig 200 kr (men kräver såklart grundläggande lödkunskap) :wink:

Vad jag ser så verkar den kosta 490kr och då ingår inte någon låda:
http://sjostromaudio.net/shop/mains-cir ... -unit.html
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-29 07:29

Alexi skrev:
Fostex skrev:Monterade ihop en DCT-02 från Sjöström Audio till min XPA-5'a. Det kostade mig 200 kr (men kräver såklart grundläggande lödkunskap) :wink:

Vad jag ser så verkar den kosta 490kr och då ingår inte någon låda:
http://sjostromaudio.net/shop/mains-cir ... -unit.html


It's an built unit and the capacitors are 15000 uF/16 V and only 25 mm high.


Det blir kanske billigare om man löder ihop den själv?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Fostex » 2017-08-29 09:55

Alexi: Som Roger säger köpte jag kortet och komponenterna kommer ifrån Elfa. Någon låda behövs inte, då jag har den monterad inuti slutsteget. Känns onödigt att sätta en massa elektronik på apparater som inte behöver det, det är bara i slutsteget jag har problem med trafo-brum.

Nattlorden: Brummet är helt klart svagare nu, men fortfarande hörbart. Jag tror att Emotivas trafos åtminstone i Gen. 1 brummar ganska mycket oavsett DC eller ej. Det går åtminstone inte att mäta någon DC på matningen längre, så DCT-02 fungerar klockrent. :)

Kretslösningen är identisk (beroende på hur många dioder man monterar) som den lösning Bryston använder i sina slutsteg. I alla fall om schemat jag hittat stämmer:

Bild
Senast redigerad av Fostex 2017-08-29 10:22, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-29 10:15

Fostex skrev:Monterade ihop en DCT-02 från Sjöström Audio till min XPA-5'a. Det kostade mig 200 kr (men kräver såklart grundläggande lödkunskap) :wink:


Märkte du någon ljudlig förbättring från ljudet ur högtalarna?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Fostex » 2017-08-29 10:39

Nja, skulle kanske vara lite bättre "svärta" på lägre volym då bakgrundsbruset sjunker, men i övrigt inga ljudmässiga skillnader. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav lennartj » 2017-08-29 12:09

Har du importerat Emotiva-slutsteget själv från USA?
Jag misstänker att du är drabbad av samma problem som de som importerat Krell-slutsteg för ett par decennier sedan, nämligen att transformatorn är optimerad för 60 Hz med avseende på brum även om den har primärlindning för 230 V. De kunde ha kraftigt mekaniskt brum.
Slutsteg som importerats av generalagenten hade transformator avsedd för 50 Hz som var tyst.
Då visste vi inte mycket om DC-fällor och om de hade hjälpt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2017-08-29 13:14

Fostex skrev:Nja, skulle kanske vara lite bättre "svärta" på lägre volym då bakgrundsbruset sjunker, men i övrigt inga ljudmässiga skillnader. :)


Du menar från det att transformatorbrummet låter mindre från själva steget och i rummet?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Fostex » 2017-08-30 09:07

Lennartj: Jag har tänkt i de banorna också, men vet inte så mycket om slutsteget då jag köpte det i andra hand. Hade forskat mer i det om det inte vore för att trafon sitter väl dolt mitt i chassit.

Genstruktur: Ja, precis! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Harryup » 2017-08-30 12:26

Skicka ett mail med serienumret till tillverkaren och fråga.
Men jag håller med om att det inte är ett ovanligt fel hos amerikanska leverantörer. Enligt numera lite äldre uppgifter jag fått så finns det länder med lokalt väldigt blandade standarder. Finns/fanns länder med både 50Hz och 60Hz i näten och även med 220 och 110.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2017-08-31 04:27

Michael skrev:Jag själv har erfarenhet av att två trafo i samma låda kan brumma mera, de liksom samverkar.


Jag har märkt att två apparater brummar mer ovanpå varandra än isär; helt klart kan flera transformatorer innebära extra komplikationer. Mekaniskt, men kanske också magnetiskt, och måhända elektriskt?

Allt är inte DC som sagt, som brummar. Jag har minskat transformatoroljudet med hemknypplad dc-fälla, men inte fått bort det. Det rör sig om små transformatorer som inte, enligt vad som sägs, ska ha problem med likspänning. Jag har vissa misstankar i riktning närbelägen varmvattenberedare. Strykjärnet ger också påverkan, så det finns anledning att misstänka varjehanda, hemma eller i grannskapet eller vid någon industri. Man borde kanske oscilloskopera Nätet.

Förutom att transformatorer kan vara optimerade för 60 Hz så kan väl övergången från 220 till 230 V göra äldre apparater lite ansträngda.

Hm, jag hade en billigish sonyreceiver som väsnades; det gick att fixa mekaniskt (kommer inte ihåg exakt) men då kom oljudet igen när den blivit varm. Utan fixning försvann det istället :roll: eller om det var tvärt om.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Strmbrg » 2018-01-26 14:16

Min Rotel RB-1590 har morrat en del.
Jag har nu anslutit vederbörande mot en Supra DC-blocker.
Morrandet har dämpats avsevärt och hörs nu bara när jag befinner mig nära.
Jag anslöt dessutom DAC:en och CD-transporten (dvs hela anläggningen) till blockern.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Harryup » 2018-01-26 15:20

Någon skillnad på hur musiken låter?

/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Strmbrg » 2018-01-26 15:37

Jag inbillar mig det.
Eller så hör jag det på riktigt.
Det jag inbillar mig, alternativt hör, är att det har blivit klarare och renare.
Välbekanta spår verkar innehålla en del saker som jag inte har märkt tidigare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2018-01-26 15:56

Det kan ju låta bättre utan att signalen är ett uns annorlunda och det ändå inte är inbillning, när en störning försvann :-)

(Att man i och för sig lätt hör skillnad som inte finns just när man ändrat något - det utgår jag ifrån! Bara i och med att uppmärksamheten riktas.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Strmbrg » 2018-01-26 18:53

darkg skrev:Det kan ju låta bättre utan att signalen är ett uns annorlunda och det ändå inte är inbillning, när en störning försvann :-)

(Att man i och för sig lätt hör skillnad som inte finns just när man ändrat något - det utgår jag ifrån! Bara i och med att uppmärksamheten riktas.)


Inte med på hur du menar. Om signalen inte ändrats men det likväl låter förändrat, så måste i så fall förändringen skett efter högtalaren. Och så kan det absolut vara. Och om DC-filtret likväl är orsak, så rimligtvis då på grund av minskat mekaniskt brum.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tox
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-17

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Tox » 2018-01-26 22:58

Jag tror Dark menar att fast signalen till högtalaren är likadan som innan blockern, så upplever du ljudet annorlunda pga att annan störande ljudkälla trafo brummet är minskad i rummet. Så egentligen så får inte dina öron samma information om än signalen till högtalarna skulle vara samma som innan typ.

Efter mer dämpning av mitt rum så började jag höra brum från en av förstärkarna och brummet varierade från nästan inget till störande. Detta kurerades med likriktarbrygga och ett par kondensatorer, nu byggde jag dubbla fällor så jag är säker på att jag kan hantera alla elektronik i rummet och upp till strömstyrkan rummet är säkrat för. Det minimala brummet är kvar men utan shiftningar i styrka, nu tror jag nya fötter och nya gummiupphängningar till de brummande trafosarna samt kanske inte ha förstärkaren på en glasbänk skulle kurera det lilla som är kvar. Jag kan höra brummet i helt tyst rum på ca 50 cm avstånd från stärkaren, men vetskapen att det brummar stör iaf på lyssningsplats :lol:

Jag har även mätt med eller utan fälla. Jag har all elektronik utan switchade nätagg inkopplade bakom fällorna och kunde inte se någon skillnad med rosabrus tvåkanal, men brummförstärkaren driver surroundkanalerna så de mätte jag inte.
Med eller utan "dc-fälla" så ger Nad 208 (toppar) och Rotel 991 (basar) samma tonkurva när miken får bestämma och jag håller bara med :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav darkg » 2018-01-26 23:46

Ja precis, ni fattade båda rätt tror jag; frågan var ju "skillnad på hur musiken låter?" och det är lite tvetydigt, beroende på vad man menar med låter. För musiken som lämnar högtalaren är / låter kanske (troligen) inte annorlunda, men "det" låter (eventuellt) annorlunda utan brummandet från transformatorn. Så det är minst tre effekter att bolla med - signalpåverkan 'före högtalaren' via matningen, rummets mindre brus och så sist men inte minst rent psykologiska effekter, så kallad inbillning.
Don’t just do something, sit there.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Frisk » 2018-01-27 00:12

Anslöt en ny komponent till systemet och fick ett lågfrekvent brum från basmodulerna jag aldrig haft tidigare. Bara påslaget slutsteg med RCA-kontakter till avstängd källa (som är ojordad) i samma grendosa, inga andra anslutningar alls ger brum. Mätte 0V AC och DC mellan 0a och skyddsjord men 30-40mV DC mellan fas och 0a (ganska "brusig så kanske inte DC rakt av ändå..), räcker det för att skapa problem eller hur stor DC-komponent krävs för att man kan "förvänta" sig problem?

Hur stor DC-komponent behövs innan man kan förvänta sig en skillnad av ett filter som detta?

Tox
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2015-05-17

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Tox » 2018-01-27 01:31

Filter som detta hjälper mot trafobrum och är apparaten frisk i övrigt ska det inte komma ut till högtalarna.
Det du beskriver låter jordslingor, interconnect problem, dålig konding ect dvs ett dc-filter hjälper nog inte alls för ditt problem.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav boom » 2018-01-31 18:03

isolera alla strömbulor i från slutsteget och det är detsamma med cd/dvd spelare för strömbulor kan ställa till dom mest konstiga saker helst dom switchade bulorna.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2018-08-20 13:46

Laila skrev:Fick för mig att jag hade DC på nätet* å byggde ena "DC-Fälla/blocker" men tyckte
nog att den påverkade ljudet negativt(tror uppriktigt att jag skulle ta det i ena
blindtest). Men kanske att Supras mojäng är av en mer avancerad kvalisort än den
som ja byggde . . . typer ?

*Beroende på ena felaktiger mät metod . . . :oops:


Kan det vara det som Supra talar om på sin hemsida?

Notera. DC-filtret dämpar EJ dynamiken! En mycket vanlig reaktion är att då något tas bort ur ett invant ljud/musik, saknar man det. Ofta är det egentliga ljudet mycket slankare och inte lika bullrigt. Detta kan ofta misstas för att det inte är lika mycket dynamik. Dynamik är skillnaden mellan musikens starkaste och svagaste ton, och när anläggningen blir tyst ökar faktiskt dynamiken! Det finns inga komponenter i filtret som dämpar ökat effektbehov

http://www.jenving.se/products/view/dc- ... 3024000378
Senast redigerad av genstruktur 2018-08-20 13:48, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2018-08-20 13:47

Någon annan som har provat Supra DC-BLOCKER MD01-16-EU och har något att rapportera, eller har åsikter i övrigt? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav Laila » 2018-08-20 19:53

genstruktur skrev:
Laila skrev:Fick för mig att jag hade DC på nätet* å byggde ena "DC-Fälla/blocker" men tyckte
nog att den påverkade ljudet negativt(tror uppriktigt att jag skulle ta det i ena
blindtest). Men kanske att Supras mojäng är av en mer avancerad kvalisort än den
som ja byggde . . . typer ?

*Beroende på ena felaktiger mät metod . . . :oops:


Kan det vara det som Supra talar om på sin hemsida?

Notera. DC-filtret dämpar EJ dynamiken! En mycket vanlig reaktion är att då något tas bort ur ett invant ljud/musik, saknar man det. Ofta är det egentliga ljudet mycket slankare och inte lika bullrigt. Detta kan ofta misstas för att det inte är lika mycket dynamik. Dynamik är skillnaden mellan musikens starkaste och svagaste ton, och när anläggningen blir tyst ökar faktiskt dynamiken! Det finns inga komponenter i filtret som dämpar ökat effektbehov

http://www.jenving.se/products/view/dc- ... 3024000378

Mnja, jag hade inget som helst uppfattbart varken trafo eller högisbrum . . . fick bara för mig att
mäta nätets dc-nivå direkt med en multimeter inställd på DC-V å läste av ca 1-2 V. 8O Fick senare
höra att det inte gick/går att att mäta på "dette vise" för att få fram nätets verkliga dc-nivå . . . typ. :wink: Då dessa experiment utfördes för kanske någon gång mellan 20-30 bast sedan, så kommer jag
inte exakt ihåg hur jag tyckte att ljudet påverkades negativt, men fetbort gick dock DC-fällan. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2018-08-21 09:16

20-30 jordsnurr sedan, eh ja det var ett tag sedan det! Dåligt minne du har :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Supra LoRad DC-Blocker MD01-16-EU

Inläggav genstruktur » 2018-08-21 09:26

En vidare fundering.

I mitt eget grenuttag har jag blandat både receiver, slutsteg, cd-spelare, digitalbox, router, Xbox one och Nvidia Shield. Många dessa har sådana där "väggbulor".

Är det förkastligt att blanda väggbulor sådär huller om buller med fin-hifin? Borde väggbulorna sitta i separat grenuttag?

Jag har inga problem, tror jag, men är det kanske ändå en poäng att rensa upp där istället för att sitta och skriva i en tråd om en DC-blocker? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster