Placering av 6 st Dynavoice Magic FX-4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Placering av 6 st Dynavoice Magic FX-4

Inläggav Kribban » 2017-09-09 15:24

Hej

Var iväg med min svåger igår och besökte ljudfokus för han ville skaffa en sig en ny setup till sin lägenhet. Det slutade med att även jag fick med mig 6 st högtalare av denna modell. Fick ett så bra pris så det skadar inte att prova :D
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-fx-4-ex-v-3-black-oak/6420/

Bild

Nu funderar jag lite på hur jag ska placera dem i mitt vardagsrum. Det ska kopplas 3 st per bakre kanal (5.1 förstärkare).
Jag har en hörnsoffa placerad mot vägg. Det finns ingen möjlighet att flytta ut denna. Takhöjd 250 cm

Alternativ 1 är att placera dem 180 cm över golvet vinklade uppåt. 2 st per sida och 2 st på bakre väggen.
Alternativ 2 är att placera dem upp vid taket vinklade neråt.2 st per sida och 2 st på bakre väggen.
Alternativ 3 är att placera dem som alternativ 1 fast på olika höjd. 2 st per sida och 2 st på bakre väggen.
Alternativ 4 är att följa faktiskt.se :)

Impedansen är på 4 ohm så jag fundera på att koppla dem i serie. Blir det en lagom belastning eller ska jag koppla 2 st i serie och 1 parallell över seriekopplingen?

Hoppas ni kan ge mig några bra förslag

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Placering av 6 st Dynavoice Magic FX-4

Inläggav Kribban » 2017-12-27 16:04

Bumpar denna tråden. Jag har nu en Yamaha rx-v771 och kör 7.2 med 9 högtalare ( 2st i serie per bakre kanal och 1st per kanal surround back).

Jag har placerat alla uppe vid taket vinklade neråt. Får jag en mer diffus ljudbild om jag vinklar dem upp mot taket istället?

Tänkte kolla om ni har några andra förslag på placering? Ett alternativ är att placera 2 st i fronten som precence men vad vinner man på det?


/Kribban
Miljö-alarmist

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Placering av 6 st Dynavoice Magic FX-4

Inläggav Kraniet » 2018-01-02 13:50

En fördel med att placera dom vinklade uppåt är att det blir mindre direktljud ju närmare högtalaren du kommer. Det kan hjälpa upp problemet med kantring något.
Hur bra det är att alla sitter uppe vid taket vet jag inte. Men normalt sitter ju surrounder ungefär i öronhöjd. IÖs rekommendation är att sätta högtalarna på olika höjd från taket för att sprida ut reflexer mot taket mera.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Placering av 6 st Dynavoice Magic FX-4

Inläggav Kribban » 2018-01-14 10:28

Kraniet skrev:En fördel med att placera dom vinklade uppåt är att det blir mindre direktljud ju närmare högtalaren du kommer. Det kan hjälpa upp problemet med kantring något.
Hur bra det är att alla sitter uppe vid taket vet jag inte. Men normalt sitter ju surrounder ungefär i öronhöjd. IÖs rekommendation är att sätta högtalarna på olika höjd från taket för att sprida ut reflexer mot taket mera.


Vände dem uppåt och det blev skillnad till det bättre. Ska laborera med höjden med ngn dag.

Tack för svar :D
Miljö-alarmist


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster