Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:PS. Det finns nog inget alldeles objektivt svar på frågan dock, eftersom det om inte annat är frekvensberoende - så jag hoppas du undersöker saken själv och återkommer med ditt resultat och dina slutsatser. Du kan ju vänta med att rösta tills du vet eller i varje fall har en ungefärlig uppfattning, av egen erfarenhet.
Ser fram emot din röst.
Att lyssna tar ju tid, så man har fram till julafton på sig.
Vh, iö
idea skrev:Eftersom SACD fortfarande finns blir ju frågan väldigt mystisk såvida inte formatet har ändrats vid någon tidpunkt.
Känns snarare som en provokation än en ärlig fråga med tanke på den tidigare diskussionen
AndersP skrev:Den tid som jag ägnat mig åt att läsa och försöka förstå iö och Svantes hårklyverier kunde jag ha använt bättre, dvs åt avnjutande av åtminstone ett musikstycke, kanske två...
IngOehman skrev:Håller med er allihopa.
SACD är vad det är, och har fördelen att erbjuda flerkanalsljud - men det är också orsaken till att de bättre alternativen inte finns. I kriget mellan olika alternativ så vann helt enkelt det sämsta systemet. Och de bättre dog därför.
Vh, iö
hcl skrev:IngOehman skrev:Håller med er allihopa.
SACD är vad det är, och har fördelen att erbjuda flerkanalsljud - men det är också orsaken till att de bättre alternativen inte finns. I kriget mellan olika alternativ så vann helt enkelt det sämsta systemet. Och de bättre dog därför.
Vh, iö
Vilket system som har vunnit är nog för tidigta att säga, möjligen är det MP3 (eller snarare AAC, för tillfället)? CD säljs i väldigt liten omfattning numera, men FLAC är ändå ett format (även högupplöst, på riktigt...24/192) som är tillgängligt genom direktnedladdning. Ett förträffligt, tillverkaroberoende format som passar många apparater och erbjuder mycket god återgivningskvalitet.
IngOehman skrev:Eh... alltså. Branschen sökte ett nytt skiv-format som skulle komplettera CD men vara mera högupplöst och medge flerkanalighet.
SACD vann över DVD-A.
Några andra alternativ fanns ju just inte, möjligen med undantag av DTS. Men det blev väldigt ynkligt marknadsfört och var inte en genuint alternativ. Tyvärr. På många sätt var det ett alldeles utmärkt format på många sätt.
1. Det var extremt biteffeltivt. Erbjöd motsvarande 18 eller 20 bitars upplösning (PCM) i 5.1 eller 7.1 kanaler, med samma bithastighet som CD!
2. Det var även det enda som var kompatibelt med alla gamla CD-spelare som hade digital utgång som matade en DTS- dekoder, t ex en hemmabioförstärkare.
Vh, iö
Ogjort skrev:IngOehman skrev:Eh... alltså. Branschen sökte ett nytt skiv-format som skulle komplettera CD men vara mera högupplöst och medge flerkanalighet.
SACD vann över DVD-A.
Några andra alternativ fanns ju just inte, möjligen med undantag av DTS. Men det blev väldigt ynkligt marknadsfört och var inte en genuint alternativ. Tyvärr. På många sätt var det ett alldeles utmärkt format på många sätt.
1. Det var extremt biteffeltivt. Erbjöd motsvarande 18 eller 20 bitars upplösning (PCM) i 5.1 eller 7.1 kanaler, med samma bithastighet som CD!
2. Det var även det enda som var kompatibelt med alla gamla CD-spelare som hade digital utgång som matade en DTS- dekoder, t ex en hemmabioförstärkare.
Vh, iö
Men stor orsak till att det utmärkta formatet i stort sett försvunnit, tror jag är:
3. Lättkopierat, och flyttbart (alltså kan köras från olika och ofta "gamla vanliga" apparater) gav branschen kalla fötter.
Det vore väl t.ex. ett utmärkt format att leverera surroundljud till streamingtjänster, om de vill snåla på bandbredd.
Tror jag alltså. Kan ju vara helt galet?
Conan skrev:
4. Folk är inte så jätteintresserade av högupplöst ljud i vilket fall som helst. När marknaden funderade på DVD-A eller SACD rörde sig den stora massan musikkonsumenter mot Spotify och Youtube. Om det nu var kopieringsfrågan som avgjorde HD-Audio-striden, är det ju extra dumt eftersom fultankning knappast är ett problem alls i dagsläget.
Ogjort skrev:Conan skrev:
4. Folk är inte så jätteintresserade av högupplöst ljud i vilket fall som helst. När marknaden funderade på DVD-A eller SACD rörde sig den stora massan musikkonsumenter mot Spotify och Youtube. Om det nu var kopieringsfrågan som avgjorde HD-Audio-striden, är det ju extra dumt eftersom fultankning knappast är ett problem alls i dagsläget.
Visst. Men vi har ju upplevt den ena hysteriska kopieringsskräcken efter den andra genom våra digitala tider.
Med nästan hur dumma "lösningar" som helst, på rad.
Nu kan man ju packa surround i alla möjliga containrar - men nyss inte.
Och det är ju just flerkanaligheten som är fördelen med DVD-A och SACD, tycker jag.
Det där med "högupplöst" (vad nu det är?) i avnjutningsledet, är ju sällan, om ens någonsin, hörbart.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster