Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav darkg » 2018-01-04 22:45

Har för mig att Tidal kör albumvis inte låtvis. Tveksam funktion, tja. Mycket branschfolk säger att streamingtjänsternas normalisering redan satt spiken i kistan för loudness war, och en ren normalisering låtvis eller albumvis lämnar dessutom materialet intakt - mycket mer kan man väl nästan inte önska?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Morello » 2018-01-04 23:02

Ska man ta död på loudnesswar krävs att allt material sänks till en medelnivå om cirka -25dB och det har inte hänt och det finns ingenting som pekar på det heller.

Spotify har löst normaliseringen med en idiotisk kompressor som förstör ljudkvalitete, så frågan är hur Tidal löst samma "uppgift"?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav darkg » 2018-01-05 07:48

Morello skrev:Ska man ta död på loudnesswar krävs att allt material sänks till en medelnivå om cirka -25dB och det har inte hänt och det finns ingenting som pekar på det heller.

Ok, ja, då tolkar jag tongångarna () fel. Synd!
Don’t just do something, sit there.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Tell » 2018-01-05 13:08

darkg skrev:
Morello skrev:Ska man ta död på loudnesswar krävs att allt material sänks till en medelnivå om cirka -25dB och det har inte hänt och det finns ingenting som pekar på det heller.

Ok, ja, då tolkar jag tongångarna () fel. Synd!

Nej du tolkar dom helt rätt, det är bara Morello som är bitter på att just spotify i vissa relativt få fall höjer volymen o därmed limiterar vissa partier av dom låtarna. Fullt förståeligt, men ett ickeproblem för dom flesta. O är det ett problem för nån så bara stäng av normaliseringen, inte svårare än så.
Normaliseringen kommer i dom flesta fall göra att loudnesskriget kommer ta slut, även fast den "bara" ligger på -14dB.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Morello » 2018-01-05 13:12

Praktiskt taget alla välljudande fonogram har en medelnivå under -14dB, så vad händer med dom?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Tell » 2018-01-05 13:41

Morello skrev:Praktiskt taget alla välljudande fonogram har en medelnivå under -14dB, så vad händer med dom?

Jag har hört väldigt välljudande "fonogram" långt under -14dB. Dom över får väl lite transienter klippta då, men det lär du knappast höra nån jättestor skillnad på.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav music4ever » 2018-01-05 16:18

Tell skrev:
Morello skrev:Praktiskt taget alla välljudande fonogram har en medelnivå under -14dB, så vad händer med dom?

Jag har hört väldigt välljudande "fonogram" långt under -14dB. Dom över får väl lite transienter klippta då, men det lär du knappast höra nån jättestor skillnad på.

Och de som säger -6dB album kan vara välljudande? Varför ska man överhuvudtaget klippa något? Helt värdelöst system.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Belker » 2018-01-05 18:39

Hade vi inte rett ut det här i annan tråd? Tidals normalisering höjer inte! Youtube gör det inte heller. Apple vet jag inte. Spotify hävdar att de slutat med det, men därom råder tveksamhet.
-14LUFS är bättre än för några år sen. Snart kanske vi når -25, men då måste hårdvaran (mobilerna) få en chans att hänga med så att de inte riskerar hörselskador på användarna när man byter från en normaliserad app till en onormaliserad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-05 19:05

Fast visst reducerar Spotify's normalisering dynamiken en aning på t.ex. klassisk musik som i princip aldrig ligger över -14LUFS. Många äldre rock/pop ligger också under -14LUFS, dock mera sällan nymastrade utgåvor av stora hits. Tittade på hur det såg ut på en 30 år gammal inspelning från radio, crest på 20 dB är det trots allt på rock/popmusik. Samma musik återutgiven idag brukar ligga långt ifrån det. Ett problem är att strömmande tjänster ofta håller sig till de senaste utgåvorna. Personligen har jag reagerat på att folk tycks kräma på rejält när de sitter på t.ex. bussen, så visst går det att spela högt med de där propparna som leveras med mobilerna. I sådana lyssningssituationer är det bättre att skaffa sig mera isolerande lyssning så man slipper kompensera för omgivningsbuller och dra på sig hörselskador.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Belker » 2018-01-05 19:49

Som du själv visade i den andra tråden är det något fel med Spotifys implementering, eller så testade du ett spår som normaliserats enligt den gamla metoden. Hela poängen med normalisering är ju att man inte höjer. Det är branschen helt överens om.

Ljudläckande puckon på bussen finns det gott om, och det är inga problem med kapaciteten på dagens mobiler, men det var inte det jag syftade på. Det finns EU- regler för maxnivå som gör att normalisering till-25 skulle låta alldeles för tyst om -0dB är maxnivå. Eelco Grimm, som gjorde rekommendationerna som Tidal numera följer, föreslår en lösning på detta med.
https://octo.hku.nl/octo/repository/getfile?id=qLlZPGSVXFM

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Morello » 2018-01-05 23:55

Tell skrev:
Morello skrev:Praktiskt taget alla välljudande fonogram har en medelnivå under -14dB, så vad händer med dom?

Jag har hört väldigt välljudande "fonogram" långt under -14dB. Dom över får väl lite transienter klippta då, men det lär du knappast höra nån jättestor skillnad på.


Tala för dig själv; jag är heligt och evigt trött på komprimerat bös - jag bojkottar skräpet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Morello » 2018-01-05 23:56

Belker skrev:Hade vi inte rett ut det här i annan tråd? Tidals normalisering höjer inte! Youtube gör det inte heller. Apple vet jag inte. Spotify hävdar att de slutat med det, men därom råder tveksamhet.
-14LUFS är bättre än för några år sen. Snart kanske vi når -25, men då måste hårdvaran (mobilerna) få en chans att hänga med så att de inte riskerar hörselskador på användarna när man byter från en normaliserad app till en onormaliserad.


Varför skall fonogrammen anpassas efter telefoner? Jag trodde folk här i kanalen hade något högre anspråk än att lyssna på komprimerat bös i en mobiltelefon.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Belker » 2018-01-06 00:00

Har du något bättre förslag på lösning än de som läggs fram i rapporten jag länkade till? Alltså en riktig lösning, inget reaktionärt önsketänkande om att allt ska bli som förr?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur få igång HiFi kvaliten på Tidal?

Inläggav Tell » 2018-01-06 01:06

Morello skrev:
Tell skrev:
Morello skrev:Praktiskt taget alla välljudande fonogram har en medelnivå under -14dB, så vad händer med dom?

Jag har hört väldigt välljudande "fonogram" långt under -14dB. Dom över får väl lite transienter klippta då, men det lär du knappast höra nån jättestor skillnad på.


Tala för dig själv; jag är heligt och evigt trött på komprimerat bös - jag bojkottar skräpet.

Det går alldeles utmärkt att komma under (över?) -14dB utan en enda kompressor. Själv är jag iaf trött på folk som enbart går på dynamikmätaren när det ska handla om ljudkvalle.
Men som sagt, bara stäng av normaliseringen om du ogillar den så. Klaga dock inte på den då det ÄR ett bra sätt att försöka få bort loudnesskriget. Kanske inte lika bra som nå -23dB, men ändå mycket bättre än ingenting.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster