Det här med streaming och streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-25 11:48

Började min karriär med SqeezeBox, bytte till SB Touch och sedan blev det några AirportExpress för just Spotify. Nu fungerar Oppo BDB 105 som streamer och uppackare av filer som går vidare till Chord 2Qute.
Marknaden för olika streamers växer och utbudet ökar med ibland hysteriskt prissatta hi-end-prylar.
Bryston har lancerat BDP 3, Bluesound är kanske ute ur leken numera, Auralic har en intressant pryl, Aurender får fin kritik av många.
Hur gör du när du stremar, är du nöjd med kvaliteten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Doofus » 2017-09-25 11:53

Chromecast audio med Plex på mobilen för lokala filer, Spotify och diverse radioappar för övrigt.

Jag har också en tystgående HTPC som står bredvid om något annat ska spelas upp.

Kvalitén anser jag inte vara ett problem.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 12:15

Använder Squeezebox Classic i min huvudanläggning. Den fungerar bra, inte världsbäst återgivning men bra nog. Min Linn Ikemi cd-spelare har ett vassare ljud. SB Classic fungerar än så länge på Spotify med en tredjeparts plugin. Kräver dock att datorn med Logitech Media Server är igång.

I källaren har jag en Samsung Galaxy S mobil (originalet från 2010) som strömmare, matar en anläggning via hörlursuttaget. Styrs med en liten app och kan hanteras/styras med samma gränssnitt som Classic'en. Iom att det är LMS som är basen har jag samma funktioner när det gäller Spotify osv. Tidal har jag inte aktiverat men finns som plugin och jag förutsätter att det fungerar om jag skulle vilja använda T. någon dag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav shifts » 2017-09-25 12:23

Bra fråga sprudel och skitsvår. Jag funderar mycket kring samma sak och kommer inte riktigt fram till något bra svar för egen del ännu.

Just nu är planen QNAP NAS som får husera mediafilerna som skickar detta till min Chord Mojo+Poly-kombo. I dag finns bara min Mojo i denna setup, så har en del att bygga upp framöver. :lol: Polyn släpps 19:e oktober och är mycket sugen på att addera den till min setup.

Meeen tror jag kommer ha svårt att helt ta väck min vanliga dator ur ekvationen. Gillar verkligen att bygga spellistor, sköta taggar osv där och gör detta nu med iTunes-klonen Swinsian (OS X) som jag är skitnöjd med. Polyn skulle nog vara en parallellösning. Kanske blir det bara en NAS i slutänden som jag kommer koppla till anläggningen på, i dagsläget, ett oklart vis…

Det som gör att jag drar mig för att addera en streamer är att jag i princip är tvärsäker på att användarvänligheten kommer gå ner jämfört med att köra en datorlösning, möjligheten att anpassa uppspelningen blir nog snävare. Roon verkar däremot mycket lovande (dock apdyrt) och Polyn kommer ha Roon-support, så med Polyn håller jag fortfarande flera vägar öppna.

Huvva, svårt det där med att inte måla in sig i ett hörn. Det är alltid något som måste försakas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-25 15:54

Helnöjd med min Squeezebox Touch. Kör LMS på en NAS där alla musikfiler ligger.

Använder även Spotify Connect, Airplay och Chromecast Audio på lite olika sätt men Squeezboxen piskar alla

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav PerStromgren » 2017-09-25 16:19

Vi har fem Squeezeboxar av skiftande modell runt om i huset. De spelar för det mesta radio (SR, DR och Swiss Radio Jazz) och Spotify (via appen Spotty), men vi har nog några hundra CD:ar kopierade till en NAS, som också används som kontroll av Squeezeboxarna.

Jag tycker det låter bra, men jag är inte så kräsen; huvudsaken är att det inte knastrar! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav shifts » 2017-09-25 16:25

Jag har inte sett en Squeezebox i användning på bra många år, men det jag hade svårt med då var hur sjutton man hittar till sina ljudspår. Det som fanns att navigera med var en yttepytteliten skärm och två, tre rader med artister. I övrigt var man nödgad att scrolla (alternativt minnas i huvudet vad som fanns i biblioteket och bokstavera det). Fungerar det annorlunda i dag?

En streamer måste ha en ordentligt överblickbar struktur och hierarki, annars går den bort. Jag skulle helt enkelt inte finna det mesta av mina musik (uruselt minne när det kommer till namn).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-25 16:37

Jag använder Roon för musik och Plex för film. (just nu)
Roon är helt överlägsen för klassisk musik och jazz som jag ser det. Ett "okynne" med streaming är just att man inte lyssnar på hela skivor vilket man hade gjort i större utsträckning om man spelat vinyl i synnerhet men även CD. Men som det känns så har inte artister tid att vänta på att de har material till en hel CD och ger ut enskilda låtar så snabbt det går vilket gynnar spellistelyssnandet. Förstås får man göra precis som man vill men jag känner personligen att en bra arrangerad CD/LP ger en annan upplevelse till musiken om man spelar skivor. I synnerhet om man spelar klassiskt eller jazz. Använder en Auralic streamer för musik och kör inte längre med Squeezeboxar utan har valt att köra Sonos på ett par ställen och Sonos connect till terassljudet. Roon stödjer också att spela direkt till Sonos. Det låter lite sisådär men jag använder på platser som det inte är särskilt kritiskt. När det gäller det streamade ljudet känns det som att det är min bästa källa för digitalt lagrad musik. Roon stödjer också Tidal så att man kan blanda sin egen musiksamling ihop med Tidal. Spotify kan jag spela lite här och använder det bara till bakgrundsmusik. Om nu Spotify kommer att sända sina filer med HiFi-kvalité framöver så känner jag mig tveksam till att det kommer göra nån större skillnad. Upplever det som att Spotify har för dåliga original så det spelar ingen roll om det är lossless eller inte.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-25 16:38

shifts skrev:Jag har inte sett en Squeezebox i användning på bra många år, men det jag hade svårt med då var hur sjutton man hittar till sina ljudspår. Det som fanns att navigera med var en yttepytteliten skärm och två, tre rader med artister. I övrigt var man nödgad att scrolla (alternativt minnas i huvudet vad som fanns i biblioteket och bokstavera det). Fungerar det annorlunda i dag?

En streamer måste ha en ordentligt överblickbar struktur och hierarki, annars går den bort. Jag skulle helt enkelt inte finna det mesta av mina musik (uruselt minne när det kommer till namn).


En vettig streamer körs ifrån en app. För litet teckenfönster och för stor skivsamling funkar inte. Roon stödjer Squeezeboxar direkt så man kan spela till blandade streamers i ett hus med samma gränssnitt.

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav PerStromgren » 2017-09-25 16:53

shifts skrev:Jag har inte sett en Squeezebox i användning på bra många år, men det jag hade svårt med då var hur sjutton man hittar till sina ljudspår. Det som fanns att navigera med var en yttepytteliten skärm och två, tre rader med artister. I övrigt var man nödgad att scrolla (alternativt minnas i huvudet vad som fanns i biblioteket och bokstavera det). Fungerar det annorlunda i dag?


Både ja och nej. Om du bara har SB:ns eget GUI har du helt rätt, men om du - som jag - använder en app på en surfplatta eller en webbsida på en dator funkar det som vilket program som helst. Då blir det ungefär som att köra Spotify direkt i datorn eller surfplattan.

Så här ser websnittet ut (om jag använder en dator eller Chromebook för att styra):

Bild

Eller missförstod jag frågan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Zzombie » 2017-09-25 17:04

Kör en SB Touch genom en Quad Elite CDP. Filerna ligger på en QNAP NAS. Använder även Tidal och väldigt sällan Spotify. SB Touch är bit perfect så den ska väl inte påverka ljudet så mycket när man har en bra DAC efter den...

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav galder » 2017-09-25 17:24

Frågan om streamer har hos mig varit på tapeten en längre tid. Tittade på lite olika, både enklare och s.k. high end produkter. Fick sedan upp ögonen för en streamer från Audio-gd via en bekant som var helnöjd med den. Tittade lite på konstruktionen och såg att den var byggd runt en RaspberryPi! Tittade på just en sådan och såg att enbart en sådan med lite påbyggnad inte kostade mer än peanuts. Dessutom kunde jag läsa att den skall vara bitperfekt! Kopplad till routern via kabel, och styrs via en android app, BubbleUpnp på en mobil som numera hanterar all media.
Helnöjd med denna lösning som inte har fått mig att fundera på något annat, då den har fungerat problemfritt och stabilt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav shifts » 2017-09-25 17:30

Harryup: Är lite nyfiken både på Plex och Roon. Skulle vara trevligt med ett hembesök igen – om inte annat för att få det hela demonstrerat för mig.

PerStromgren: Du förstod frågan perfekt och är glad att det där alternativet finns, det underlättar ju en hel del jämfört med vad jag mindes. Stor skillnad mot det bättre!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Zzombie » 2017-09-25 18:15

Snabb fråga om Roon: kan man köra slumpmix från sina NAS-filer och sparade favoritalbum/artister på Tidal eller måste man spara ner som låtar för att i så fall kunna mixa?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav NADifierad » 2017-09-25 21:09

Jag matar anläggningen från datorn, med ca 15 meter optisk kabel för ljudet, och lika mycket HDMI för bilden.
Styr det hela med trådlös mus och tangentbord. Den enda musiken jag streamar är via Spotify.
Har testat en WD mediaspelare, men föredrar att använda min PC.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-09-25 22:02

Jag kör med Squeezebox Touch i huvudanläggningen, samt Boom, Classic och Radio i andra rum. Den elektriska digital signalen (S/PDIF) går från Touch till försteget och jag kan i min enfald inte förstå hur det skulle kunna låta bättre med någon annan mediaspelare. När tidningen Stereophile testade Touch för många år sen så visade mätningarna att den gav en i princip "perfekt" digital signal: https://www.stereophile.com/content/log ... asurements

För styrning använder jag appen Ipeng i Iphone och Ipad. Jag tycker att den har ett väldigt bra användargränssnitt, där man får såväl egna filer som radio och tjänster för musik strömmad från nätet enkelt tillgängligt. De enda system jag sett som kan vara bättre är Meridian Sooloos och Roon, men där saknas t.ex. Spotify.

Väger man in priser för såväl hårdvara som mjukvara så är Squeezebox svårslaget. Någon må invända att spelarna inte tillverkas längre, men man kan enkelt bygga sin egen av en Raspberry Pi. Med t.ex. piCorePlayer kan man få en spelare med bra prestanda och precis de utgångar man behöver: https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

Bifogar en bild på hur det kan se ut i Ipeng. Den här typen av bilder på artisterna är något som kommit till på senare år, rätt kul tycker jag. :)

IMG_0064.jpg
Ipeng albumartister
IMG_0064.jpg (246.08 KiB) Visad 6319 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-25 22:33

shifts skrev:Harryup: Är lite nyfiken både på Plex och Roon. Skulle vara trevligt med ett hembesök igen – om inte annat för att få det hela demonstrerat för mig.


Jaja :) Går väl bra. Hör av dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav distad » 2017-09-25 22:55

Och jag kör fortfarande CD plattor,med Dac-CD-spelare som transport 8O Men jag lyssnar på Spotify på nya plattor innan köp osv på datorstereon. Och den är i sig är ganska påkostad för att vara en datorstereo.
Kommer nog dröja innan jag går över helt till streaming, mest pga jag är en idiot med allt som handlar om datorer. :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2017-09-26 09:44

Så här ser Spotify ut med Mopidy+Cantata

Spotify.PNG
Spotify.PNG (544.18 KiB) Visad 6199 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-26 11:54

Jag har bara en anläggning och den används till all tänkbar media från bluray till tv.
Jag strömmar lokala media från server till min trogna PopcornHour C-200; Delvis pga att jag inte fått Plex att fungera ännu. Jag strömmar Tidal och Spotify genom Chromecast Ultra till min gamla surroundpreamp via HDMI. Jag har hunnit lyssna på Chromecasten bra många timmar nu och sammanfattningsvis upplever jag att det låter som det brukar göra när preampen jobbar digital; Lite avrullat i toppen. Chromecasten är altså knappast flaskhalsen hos mig.
Skulle jag ha nåt annat vore det en Oppo 105 kopplad analogt 7.1 till preampen för att kunna få referensljud från digitala källor. Jag tror inte att kan bli mycket bättre än så.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-26 12:54

Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-26 13:00

Verkar som Spotify > Chromecast maxar 256kbit/s.

https://support.spotify.com/us/article/ ... streaming/

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Zzombie » 2017-09-26 13:04

Det är troligen en bättre DAC man "lyssnar på" i så fall. Är streamern bit perfect spelar den ingen roll, en SBT duger alltså och pengar över till en lång semester.

sprudel skrev:Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-26 15:01

sprudel skrev:Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html


Har en Auralic Aries och en Mini. Och det låter väl bra. Utan att testa särskilt mycket så låter squeezebox en smula långsam och dov i jäämförelse.
Kör den med Roon.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-26 15:04

Zzombie skrev:Det är troligen en bättre DAC man "lyssnar på" i så fall. Är streamern bit perfect spelar den ingen roll, en SBT duger alltså och pengar över till en lång semester.

sprudel skrev:Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html


Har pratat en del med dactillvekare och de skulle inte påstå att bit-perfect är ett begrepp som är heltäckande. Timing, analoga störningar, känslighet för omgivning, dåliga kablar m.m.m.m kan och verkligen gör påverkan ytterligare. Personligen ser jag bit-perfect som endast en bra början och inget mer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-26 15:57

Har lyssnat via Naim och tyckt att det både låter bra och har bra handhavande.

Just nu kör jag via Yamaha och deras MusicCast, funkar tipptopp från Spotify och från lagrat på mobilen. Från min gamla NAS (LG) är det lite värre iaf via WiFi. Inga problem med själva ljudet i sig men den har svårt att ladda upp listorna och menyerna tar tid när jag bläddrar eller söker. Vet inte om det är NASen som spökar eftersom det funkar finfint från lagrat på telefonen. Kör flac.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav -Palle- » 2017-09-26 19:44

Streamar Spotify och internetradio till inbyggd mottagare i recievern.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-26 21:24

-Palle- skrev:Streamar Spotify och internetradio till inbyggd mottagare i recievern.


Hur gör du med rippade filer?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav gflar » 2017-09-26 21:39

Chromecast Audio används här, 2st, båda med nätverksadapter för stabilitet. Använder även MacMini fjärrstyrd mha Splashtop i Android-platta, Ipad och W10 laptop.
Cromecasten klarar rippat från Nas, även i högre upplösning än T.ex Airport Express.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav -Palle- » 2017-09-26 22:24

sprudel skrev:
-Palle- skrev:Streamar Spotify och internetradio till inbyggd mottagare i recievern.


Hur gör du med rippade filer?


Har inga rippade filer. ;)

Men recievern fixar det också om man vill om jag förstått saken rätt.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-26 23:10

Sprudel, vad menar du med att Bluesound är ute? Har de konkat eller bara att det var länge sen något nytt kom?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 06:39

Belker skrev:Sprudel, vad menar du med att Bluesound är ute? Har de konkat eller bara att det var länge sen något nytt kom?

Den har väl passerat som hett objekt och ersatts av Aurender, Lumin, SOtM sMS-200, mfl som det rådande bästa.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-27 08:28

Ok! Tack för listan, jag googlade lite och kan ändå konstatera att jag inte ser någon anledning att lämna min trogna Bluesound. Hittar inget alternativ som tillför något värde, i synnerhet om man tar in pris i bedömningen. Visst finns där läckla lådor, men jag kan för allt i världen inte fatta varför man skulle vilja betala mer än 10', för något som kommer vara brevpress om tre år, och som inte ens idag har de funktioner man kan få från enklare och betydligt billigare apparater (förutsatt att man har extern dac). Att bygga denna typ av hårdintegrerade produkter och sedan jacka upp priserna till helt galna nivåer känns bara cyniskt och dumt. Ofta verkar det dessutom handla om oetablerade företag. Vad händer med support och uppdateringar när finansieringen uteblir? Detta sagt av en industridesigner, så det är inte så att jag inte kan uppskatta en bra produkt. Hittar dock ingen här, men överbevisa mig gärna!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 08:49

Belker skrev:Ok! Tack för listan, jag googlade lite och kan ändå konstatera att jag inte ser någon anledning att lämna min trogna Bluesound. Hittar inget alternativ som tillför något värde, i synnerhet om man tar in pris i bedömningen. Visst finns där läckla lådor, men jag kan för allt i världen inte fatta varför man skulle vilja betala mer än 10', för något som kommer vara brevpress om tre år, och som inte ens idag har de funktioner man kan få från enklare och betydligt billigare apparater (förutsatt att man har extern dac). Att bygga denna typ av hårdintegrerade produkter och sedan jacka upp priserna till helt galna nivåer känns bara cyniskt och dumt. Ofta verkar det dessutom handla om oetablerade företag. Vad händer med support och uppdateringar när finansieringen uteblir? Detta sagt av en industridesigner, så det är inte så att jag inte kan uppskatta en bra produkt. Hittar dock ingen här, men överbevisa mig gärna!

Överbevisa har jag nog svårt att göra. Jag är mer nyfiken på hur andra löst det hela och hur de upplever det. Är du nöjd med din Bluesound?
Är det switchat nätaggregat till den?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-27 09:07

Jag är tillräckligt nöjd. Den är plastig och drivs med en väggbula, men den står i maskinrummet, så jag slipper se den. Appen är ok, men inte lika bra gränssnitt som att köra Tidal el Spotifys appar direkt. Tillräckligt bra för att jag nästan alltid spelar vi den, dock. I appen ser jag ju dessutom lokala mediafiler. Jag har inget jättebibliotek lokalt, så jag vet inte riktigt hur den presterar med större mängd filer att indexera etc. En irriterande sak med appen är att den går tillbaks till "startläge" om jag lämnar den och går tillbaks en stund senare. Då måste man åter välja t.ex Tidal som källa. Ljudet från Tidal spelas dock hela tiden oavbrutet. Det är bara själva gränssnittet som tappar bort sig.
Enda riktiga felet jag upplevt är att den ballar ur fullständigt om man matar den med 24/192-material. Har nära på bränt stereon pga att den matar ut nåt infernaliskt brus på max volym då.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 09:47

Belker skrev:Jag är tillräckligt nöjd. Den är plastig och drivs med en väggbula, men den står i maskinrummet, så jag slipper se den. Appen är ok, men inte lika bra gränssnitt som att köra Tidal el Spotifys appar direkt. Tillräckligt bra för att jag nästan alltid spelar vi den, dock. I appen ser jag ju dessutom lokala mediafiler. Jag har inget jättebibliotek lokalt, så jag vet inte riktigt hur den presterar med större mängd filer att indexera etc. En irriterande sak med appen är att den går tillbaks till "startläge" om jag lämnar den och går tillbaks en stund senare. Då måste man åter välja t.ex Tidal som källa. Ljudet från Tidal spelas dock hela tiden oavbrutet. Det är bara själva gränssnittet som tappar bort sig.
Enda riktiga felet jag upplevt är att den ballar ur fullständigt om man matar den med 24/192-material. Har nära på bränt stereon pga att den matar ut nåt infernaliskt brus på max volym då.


Låter inte som en köprek.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-27 09:54

Nej, det lät kanske inte som reklam.... Men skärskåda vilket alternativ som helst så kommer nog en del smutsig byk fram där med, efter nåt års dagligt användande. Ville bara ärligt lyfta fram vad jag funnit. På det hela taget är jag väldigt nöjd och ser som sagt ingen anledning att byta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 10:27

Jag ger ingen köprek på Oppon heller. Den hänger sig och måste startas om då den inte hittar filerna på ansluten hårddisk. Interfacet är som en gammal spritstencil jämfört med andra. Spotify hanterar den inte heller och Ingen usb ut heller vilket jag gärna sett. Spotify får jag hantera via Airport Express med endast optisk utgång. Jag använder två olika streamers för dels lagrade filer, dels Spotify.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 11:47

Dina erfarenheter med Oppon är överraskande. Jag har bara hört positiva saker om den apparaten. Den ingår bla i Siegfried Linkwitz anläggning. Jag ska undersöka dom här sakerna noggrant om ett köp blir aktuellt. Väldigt bra info.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-27 12:14

sprudel skrev:Jag ger ingen köprek på Oppon heller. Den hänger sig och måste startas om då den inte hittar filerna på ansluten hårddisk. Interfacet är som en gammal spritstencil jämfört med andra. Spotify hanterar den inte heller och Ingen usb ut heller vilket jag gärna sett. Spotify får jag hantera via Airport Express med endast optisk utgång. Jag använder två olika streamers för dels lagrade filer, dels Spotify.


Så har det alltid varit sedan 95. Oppon fungerar utmärkt att spela skivor med men inte så mycket mer än det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Gleipner
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2006-07-06
Ort: Båstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Gleipner » 2017-09-27 18:11

Jag använder fortfarande min gamla Squeezebox SB3 som min huvudkälla för musik. Så länge den nu håller ihop, torde vara den äldsta komponenten i min anläggning. Vill jag lyssna på min rippade skivsamling eller Spotify styr jag den med min Ipad. Skall jag bara få igång Sveriges Radio eller någon favoritinternetkanal räcker det med multifjärrkontrollen som styr övrig elektronik. Den dag SB3:an ger upp, vad ersätter jag den med då om jag vill ha denna funktionalitet?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 18:35

Min tanke var att låta en eventuell 105:a vara en flerkanals-DAC utöver skivspelandet. År det dåliga odds på funktion då eller?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 18:38

Gleipner skrev:Jag använder fortfarande min gamla Squeezebox SB3 som min huvudkälla för musik. Så länge den nu håller ihop, torde vara den äldsta komponenten i min anläggning. Vill jag lyssna på min rippade skivsamling eller Spotify styr jag den med min Ipad. Skall jag bara få igång Sveriges Radio eller någon favoritinternetkanal räcker det med multifjärrkontrollen som styr övrig elektronik. Den dag SB3:an ger upp, vad ersätter jag den med då om jag vill ha denna funktionalitet?

Chromecast Audio?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 18:52

AndersP skrev:Dina erfarenheter med Oppon är överraskande. Jag har bara hört positiva saker om den apparaten. Den ingår bla i Siegfried Linkwitz anläggning. Jag ska undersöka dom här sakerna noggrant om ett köp blir aktuellt. Väldigt bra info.


Alltså Oppon är ju en bra pryl, det är appen som man fjärrstyr med som är trist, och hänger sig.
Jag har ingen TV kopplad till den och måste köra via appen. Kör du via TV är det en helt annan femma. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 18:54

AndersP skrev:Min tanke var att låta en eventuell 105:a vara en flerkanals-DAC utöver skivspelandet. År det dåliga odds på funktion då eller?


Det tror jag är så Spot on du kan komma, det är i den rollen den excellerar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 19:21

Nice,
Är det nån skillnad på L- R-utgångarna mellan XLR-kontakterna och motsvarande tillhörande 7.1-utgången?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 20:03

AndersP skrev:Nice,
Är det nån skillnad på L- R-utgångarna mellan XLR-kontakterna och motsvarande tillhörande 7.1-utgången?


XLR ska väl ha bästa ljudet, kolla här:
http://download.oppodigital.com/BDP105/BDP-105_USER_MANUAL_English_v1.4.pdf

och här https://www.soundandvision.com/content/review-oppo-bdp-105-universal-disc-player-page-2
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 21:02

Åter till streaming. Roon installerat på Macmini som via USB spelar till min Chord dac låter som en vettig ide'.
Då kan jag köra Spotify, lagrad musik osv från en pryl, och via usb ingången på dacen.
Hur fungerar Macmini? Skickar den direkt från snurran, eller mellanlagrar den på SSD som tex en Aurender gör?
Gillar konceptet som Aurender har att den stänger av allt snurr när den skickar och låter SSD jobba stilla och lugnt.
Kan man konfigurera en NAS så att den härmar Aurenders koncept?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Eargasm » 2017-09-27 21:30

Nu använder jag inte digitalt mer än på jobbet, men tidigare så var en passivt kyld HTPC med JRiver bland det bästa, hur står sig det alternativet sig idag?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-28 04:59

Vad menas med "snurran"?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-28 06:21

AndersP skrev:Vad menas med "snurran"?


Äh! Slarvigt uttryck, snurrande hårddisk. Ursäkta. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-28 10:22

Gleipner skrev:Jag använder fortfarande min gamla Squeezebox SB3 som min huvudkälla för musik. Så länge den nu håller ihop, torde vara den äldsta komponenten i min anläggning. Vill jag lyssna på min rippade skivsamling eller Spotify styr jag den med min Ipad. Skall jag bara få igång Sveriges Radio eller någon favoritinternetkanal räcker det med multifjärrkontrollen som styr övrig elektronik. Den dag SB3:an ger upp, vad ersätter jag den med då om jag vill ha denna funktionalitet?


En Raspberry PI med PiCoreplayer. Kostar några hundralappar.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-28 10:29

Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt? Audio har ju låg bitrate och diskarna i dag har ordentligt tilltagna cacheminnen med plats för typ 2-10 FLAC-låtar bara där. Snurra och SSD kommer att bete sig på samma sätt. Dom dunkar iväg en kort stöt på nån sekund, slutar läsa ett gäng sekunder och skickar igen osv. Det är en ocean av skillnad mellan vad dom kan skicka och vad dom behöver skicka när det gäller audio.
Med din nivå på prylar hade väl iof jag sett till att alla snurrmojjar var ersatta av SSD eller ännu smidigare kört från NAS som du också funderar på. Förstår väl inte din önskan om att slippa skicka direkt från snurra. Du får förklara.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Beakungen » 2017-09-28 12:34

Jag har hört aurender många gånger nu. Sjukt smidigt och galet bra ljud. Spelar tycker jag klart bättre än alla andra streamers jag hört. Fullt i klass med en wadia spelare för 180lax. Så här man pengarna så rekommenderar jag den rejält! Jag önskar jag hade pengarna :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Bill50x » 2017-09-28 12:44

AndersP skrev:Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt?

SSD'er är mycket tystare. Jag har helt nya fräscha "snurror" (2 resp 8 GB) i min dator och det blir betydligt tystare i rummet när diskarna går ner i sleeping mode. Min primärdisk är en SSD och den låter ju ingenting. Fast det finns faktiskt de som rapporterat om ett högfrekvent vinande från ssd'er men det tror jag är ovanligt. Jag har ett antal SSD'er hemma och ingen av den hörs.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2017-09-28 13:28

I roon går det att separera serverdelen från spelar delen, är inte det smidigaste att helt enkelt ha servern i ett annat rum för att slippa hårddisks-surret?
Kanske i en NAS av stödd modell?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav PerStromgren » 2017-09-28 13:31

dewpo skrev:I roon går det att separera serverdelen från spelar delen, är inte det smidigaste att helt enkelt ha servern i ett annat rum för att slippa hårddisks-surret?
Kanske i en NAS av stödd modell?


Så kör jag: en NAS (Synology DS218j) på hyllan i köksfarstun!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-28 14:16

AndersP skrev:Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt? Audio har ju låg bitrate och diskarna i dag har ordentligt tilltagna cacheminnen med plats för typ 2-10 FLAC-låtar bara där. Snurra och SSD kommer att bete sig på samma sätt. Dom dunkar iväg en kort stöt på nån sekund, slutar läsa ett gäng sekunder och skickar igen osv. Det är en ocean av skillnad mellan vad dom kan skicka och vad dom behöver skicka när det gäller audio.
Med din nivå på prylar hade väl iof jag sett till att alla snurrmojjar var ersatta av SSD eller ännu smidigare kört från NAS som du också funderar på. Förstår väl inte din önskan om att slippa skicka direkt från snurra. Du får förklara.


Ju mer jag hållit på med digital överföring och omvandling desto mer har jag erfarit att allt det som skulle vara klockrent och fungera på ett visst sätt inte gör det, hela tiden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav bassman » 2017-09-28 18:37

Jag började med att ha NAS:en i basfällan. Efter en vecka fick den flytta ut till ett annat rum för den störde för mycket med knatter och annat oljud.

Den har nu tjänstgjort i två år perfekt och bara går-å-går :-) Spelar FLAC genom Mac Mini och jRiver mediacenter. Styr musiken via iPad eller telefon. Stabilt som bara den!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mats » 2017-09-28 18:56

Kör Linn Akurate DSM. Extremt nöjd med kvaliteten från egna rippade FLAC (ligger på hembygd nas med ssd). (Spelar just nu cd-ripp av Oscar Peterson ”We get requests” - skitbra helt enkelt!) Ofta nöjd med ljudet även från Tidal hifi men kvaliten där varierar och är ofta, av nån anledning, inte i paritet med egna rippar.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-29 09:46

sprudel skrev:
AndersP skrev:Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt? Audio har ju låg bitrate och diskarna i dag har ordentligt tilltagna cacheminnen med plats för typ 2-10 FLAC-låtar bara där. Snurra och SSD kommer att bete sig på samma sätt. Dom dunkar iväg en kort stöt på nån sekund, slutar läsa ett gäng sekunder och skickar igen osv. Det är en ocean av skillnad mellan vad dom kan skicka och vad dom behöver skicka när det gäller audio.
Med din nivå på prylar hade väl iof jag sett till att alla snurrmojjar var ersatta av SSD eller ännu smidigare kört från NAS som du också funderar på. Förstår väl inte din önskan om att slippa skicka direkt från snurra. Du får förklara.

Ju mer jag hållit på med digital överföring och omvandling desto mer har jag erfarit att allt det som skulle vara klockrent och fungera på ett visst sätt inte gör det, hela tiden.

Då förstår ja det som så att det är det mekaniska oljudet som avses. Det kan jag förstå. Jag har själv en gammal SSD som primärdisk i servern och ska man sitta med datorn i lyssningsrummet ska den självklart vara knäpptyst.
Mats skrev:Kör Linn Akurate DSM. Extremt nöjd med kvaliteten från egna rippade FLAC (ligger på hembygd nas med ssd). (Spelar just nu cd-ripp av Oscar Peterson ”We get requests” - skitbra helt enkelt!) Ofta nöjd med ljudet även från Tidal hifi men kvaliten där varierar och är ofta, av nån anledning, inte i paritet med egna rippar.

Den känslan har jag också fått. Mina rippar låter bättre än Tidal nästan jämt trots att mediaspelare för ripparna och Chromecast för Tidal delar DAC, switch och router. Mycket irriterande. Kan det vara nåt fel på materialet som Tidal skickar? Borde inte vara så svårt att analysera om man kan sånt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-29 10:09

Jag kör med HEOS som kan lösa det mesta så som spotify, tidal, soundcloud, filer från min server genom plex etc etc. Det funkar att byta källa helt utan avbrott i musiken och kan streama till Stora stereon/köket eller både och. Det har funkat väldigt bra och är hur smidigt som helst, det ända är att lösningen inte direkt var speciellt billig... :? men ljudkvalitén är toppen! :D
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-30 11:08

Verkar inte speciellt dyrt jämfört med saker som diskuteras i den här tråden. Sonospriser?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-30 13:04

AndersP skrev:Verkar inte speciellt dyrt jämfört med saker som diskuteras i den här tråden. Sonospriser?


antar att det är liknande priser men om man jämför med en raspberry pi lösning så är det rätt mycket dyrare, iaf 1-2 tusen lappar mer. Det är dock är väldigt smidigt sätt att få multiroom funktionalitet. :D
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tell » 2017-09-30 13:37

Jag kör en Xiaomi Mi Box (Android tv alltså) med Spotify på som jag styr från telefonen eller datorn mha Spotify Connect. Med undantag för att det saknas en del musik på Spottan så behövs det inget mer än det här. Så dom låtarna som saknas kör jag istället genom Kodi på boxen som jag styr mha Yatze på telefonen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav DVD-ai » 2017-09-30 13:43

Jag kör mestadels med Spotify via en Cromecast Audio och optisk till min DAC2 (snart DAC3) och jag måste säga att det låter utomordentligt bra !
Klart att där finns mycket att hämta med att ha dom bästa utgåvorna osv... men med samma utgåva så har jag jämnfört och har verkligen svårt att höra någon betydande skillnad på dom exempel jag testat.
Om Spotify såg till att ha bra utgåvor så skulle jag vara helt nöjd, om dom dessutom ordnade FLAC eller likvärdigt så är det grädde på toppen bara, utgåvorna gör så otroligt mycket mer än skillnaden mellan 320kb MP3 och FLAC.

Min lösning är jätte smidig MEN Cromecast Audio verkar ha problem med om man hoppar runt och vill lyssna på låtar från olika skivor efter varandra och ibland så låser den sig...
Mycket störande, vore det inte för detta så är min lösning helt perfekt för vad den är :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav verdad » 2017-09-30 18:44

Jag använder Tidal och Chrome Cast. Tycker det funkar. Med tanke på vad man betalar för Chrome Cast så är det för pengarna väldigt billigt.

Har dock inte använt så att jag jämfört så mycket. Det som jag upplever är att jag måste höja volymkontrollen på förstärkaren mycket mer när jag kör Chrome Cast+ Tidal, än om jag kör med en cd skiva.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Lassej » 2017-10-01 00:14

Är otroligt nöjd med min set-up.

Har massor av musikfiler på min NAS. Kör Roon, som är helt suveränt, på en mac mini. Båda är anslutna till en HP ethernetswitch. Till samma switch är en SOtM-200 Ultra ansluten som endpoint. Så all musik skickas via ethernet till Ultran. Från Ultran via USB till min Bryston DAC. Hade tidigare en Bryston BDP-2 som endpoint men Ultran upplever jag som ännu bättre.
Allt är mer eller mindre "plug and play" och låter fantastiskt. Har även Tidal på mac minin men används endast till att upptäcka ny musik.

Styr allt med en apple pekplatta (60" tv på väggen) men även från ipad/iphone med Roon remote.
Gillar verkligen Roons användargränssnitt samt all information som finns om musiken och artisten m.m.
Allt bara funkar. Har även skaffat en en Roon ROCK NUC men har inte installerat den ännu.

Finns ju billigare lösningar denna men denna är enkel att installera och att komma igång med och låter fantastiskt bra.

mvh
Lasse

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-15 20:27

14A4DD9A-61F8-4C4C-8EAA-A79928B836EB.png
08A9E9A6-A632-49C8-A57B-C36E660C2B5F.jpeg
sprudel skrev:Började min karriär med SqeezeBox, bytte till SB Touch och sedan blev det några AirportExpress för just Spotify. Nu fungerar Oppo BDB 105 som streamer och uppackare av filer som går vidare till Chord 2Qute.
Marknaden för olika streamers växer och utbudet ökar med ibland hysteriskt prissatta hi-end-prylar.
Bryston har lancerat BDP 3, Bluesound är kanske ute ur leken numera, Auralic har en intressant pryl, Aurender får fin kritik av många.
Hur gör du när du stremar, är du nöjd med kvaliteten?

Jag har 2599 skivor i FLAC varav ungefär 30 skivor i högupplöst format. De spelare jag haft förut har ofta haft problem att spela upp dessa från NASen via wi-fi (Naim, ieast och Squeezebox ) men inte nu längre.

Jag köpte nyss en Yamaha wxc 50 streamer, använder programmet minim-server i min Qnap NAS och för första gången fungerar allting precis som det ska ( även högupplöst 24 bit 192 kHz ) helt utan buggar och avbrott och musiccastappen som styr allt är snabb och överskådlig. Att den var odetekterbar i LTS test nyligen ger en nice feelgood känsla och botar effektivt mot uppgraditis . Har även upptäckt smidigheten med Spotify connect och det är en guldgruva för att hitta ny klassisk musik. Den låter en aning tydligare och klarare än AirPort express tycker jag nog. Det är extra roligt att man kan köpa en spelare med inbyggt försteg av den här kvaliteten som klarar allt utom MQA för första gången under 4000:-. Just nu känns det som mitt bästa hifiinköp någonsin. :)

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Headfi » 2017-12-24 01:43

Sitter och pular med ett system uppbyggt kring en Mac Mini mediaserver med extern hårddisk och ett antal Android-TV-boxar. Det fungerar bra och jag har inget att anmärka ljudmässigt heller (körs via antingen en hemmabio med en Yamaha-receiver samt en stereo med en Marantz SR-52 stereoreceiver).

På Mac Minin körs Windows 10 och Kodi samt Plex Media Server som matas via en extern HD. Remote Desktop används för att fjärrstyra Minin (undviker behovet att ha projektorn på för annat än filmvisning).

Tre stycken Kodiboxar med Android 6.0.1 och Kodi 17.6 matas via PlexKodiConnect för att ge enhetlig hantering oavsett vilken enhet som används (Kodi är fullt konfigurerat med Rapier Skin och allt). Musik, film och TV-serier hanteras direkt via Kodi.

En MacBook Air samt två styck mobila enheter med Android 7.1.2 och Kodi 17.6 är med i leken, matning via PlexKodiConnect där också.

Grundprincipen är:

En server som matar alla klienter från en och samma källa (HD) med Kodi för lokal uppspelning (HTPC till projektor) och Kodi för fjärruppspelning från Plex-servern.

Streamingen fungerar perfekt - ända skillnaden som märks är att det tar någon sekund extra via fjärrenheterna jämfört med direkt på Mac Mini-HTPCn men det har ju sina naturliga orsaker. Nytt innehåll synkas automatiskt in i Plex och vidare till fjärrenheterna (Kodi på Minin uppdaterar jag manuellt).

Jag kan inte vara mer nöjd med ett system än detta - det fungerar exakt som jag vill, allt innehåll är elegant presenterat och serverat, allt är synkat via Trakt så man kan stoppa uppspelning på en enhet och fortsätta på en annan.

Tidigare var jag skeptisk mot tidigare streaminglösningar men med dedikerad HTPC och Kodi har detta ersatts med stor entusiasm eftersom det helt tar bort "datorkänslan" till förmån för distinkt "mediakänsla". När det gäller ljudkvalitet på Kodi-boxar har jag inte forskat alls i ämnet, å andra sidan känner jag inte till någon "HiFi-Kodibox" (brukar köra på Kinaboxar även om jag alltid installerar Kodi på egen hand för att kunna uppdatera enkelt).

Edit: Drömmen vore en HiFi-Kodibox eller streamer. Detta då jag inte helt tror på idén med en dedikerad audio-streamer när idealet är en kombinerad sak som kan fungera som komplett källa för allt material lagrat på en server. Jag är också allt för inkörd på musikhanteringen i Kodi med Rapier skin också. Får jag drömma ännu mer vore en komplett sak med optisk läsare för CD/DVD/DVD-A/SACD/BD/UHD parat med rejäla hårddiskar (enkelt att bygga ut) perfekt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-24 10:01

Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Lennart » 2017-12-24 10:23

ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.


Intressant då min nya reciever ska vara Airplay kompatibel (Yamaha 3070) och jag har en WHS server med Logitech Mediaserver. Om jag installerar plug-in är det något jag bör tänka på? Har jag kvar normal funktionalitet för mina fasta SQ-box enheter? Behövs en Iphone app ?

/Lennart

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-24 10:56

Lennart skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.


Intressant då min nya reciever ska vara Airplay kompatibel (Yamaha 3070) och jag har en WHS server med Logitech Mediaserver. Om jag installerar plug-in är det något jag bör tänka på? Har jag kvar normal funktionalitet för mina fasta SQ-box enheter? Behövs en Iphone app ?

/Lennart


Installeras som vilken plug-in som helst.

Du bör nog ha den LMS 7.9.

Behövs ingen iPhone app utan du styr den som en vanlig SB. Påverkar inte dina gamla SB.

Perfekt sync, lossless, gapless och ReplayGain funkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Lennart » 2017-12-24 12:42

Har LMS 7.8.1 och LMS ser inga tillgängliga uppdateringar? Kan man uppgradera manuellt?
/Lennart

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav bootstrap » 2017-12-24 13:21

gflar skrev:Chromecast Audio används här, 2st, båda med nätverksadapter för stabilitet. Använder även MacMini fjärrstyrd mha Splashtop i Android-platta, Ipad och W10 laptop.
Cromecasten klarar rippat från Nas, även i högre upplösning än T.ex Airport Express.


Du kör denna till din chromecast audio?
Bild
Blir det stabilare? Jag har lite problem med min audio och vanliga Chromecasten att dom ibland slutar stream, tappar synkningen med appen i mobilen och är lite sega i allmänhet.

/God jul

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav gflar » 2017-12-24 13:36

God jul!
Japp, det är den jag använder. När den är konfigurerad ser jag till att den trådlösa anslutningen glöms bort i den. Då blir den enbart trådat ansluten. Dvs jag tror det va så jag gjorde, det va ett tag sen :oops:

Edit: Och ja, det blir hur stabilt som helst :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-12-24 13:59

Lennart skrev:Har LMS 7.8.1 och LMS ser inga tillgängliga uppdateringar? Kan man uppgradera manuellt?
/Lennart


Ja, gå till den här sidan för att ladda ner senaste 7.9 för den plattform du kör: http://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=7.9
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-12-24 14:04

ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Funderar på om jag har missuppfattat vad man har AirPlay bridge till. Jag trodde att det var för att ansluta t.ex. en Ipad till SB för att spela upp något från denna. När jag läser detta så tolkar jag det som att du alltså använder AirPlay bridge som en ljudutgång på SB, för att på så sätt spela upp i din förstärkare. Eller är det så att man kan göra både och?

Att använda SB för att ta emot AirPlay kan jag se en nytta av, men att ha det som ljudutgång har jag ingen användning av i mitt system.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-24 15:55

Mirage skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Funderar på om jag har missuppfattat vad man har AirPlay bridge till. Jag trodde att det var för att ansluta t.ex. en Ipad till SB för att spela upp något från denna. När jag läser detta så tolkar jag det som att du alltså använder AirPlay bridge som en ljudutgång på SB, för att på så sätt spela upp i din förstärkare. Eller är det så att man kan göra både och?

Att använda SB för att ta emot AirPlay kan jag se en nytta av, men att ha det som ljudutgång har jag ingen användning av i mitt system.


AirPlay-enheter (mottagare) blir en Squeezebox helt enkelt. Inga Apple- prylar behövs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav verdad » 2017-12-26 00:12

Detta kanske kan vara ett bra alternativ för strömning av musik.

Den har fått hyffsad kritik och klarar det mesta galant.

tar bl.a spotify Tidal och tar även HDD diskar rätt in i USB kontakten på denna nätverksspelare.

Inte förfärligt dyr heller.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... o-ns-6170/
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav lennartj » 2017-12-26 21:58

Jag blir allt mer sugen på ett stabilt system att spela digitalt lagrad och strömmande musik från och ROON verkar ha gediget stöd från många håll.
ROON går nog att köra direkt på min Qnap-653 NAS, men det verkar tryggare att köra ROCK (ROON Optimized Core Kit) på en dedikerad NUC.
Kan man använda USB mellan ROCK NUC och DAC, ethernet verkar bara vara en option på riktigt dyra DACar eller går det att börja med min Oppo BDP-95 som DAC?
Kan man styra det hela från en Adroidplatta?
Går det att kör SR Play på den till DAC inom ROON-konceptet?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-12-27 10:59

ottovonkopp skrev:
Mirage skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Funderar på om jag har missuppfattat vad man har AirPlay bridge till. Jag trodde att det var för att ansluta t.ex. en Ipad till SB för att spela upp något från denna. När jag läser detta så tolkar jag det som att du alltså använder AirPlay bridge som en ljudutgång på SB, för att på så sätt spela upp i din förstärkare. Eller är det så att man kan göra både och?

Att använda SB för att ta emot AirPlay kan jag se en nytta av, men att ha det som ljudutgång har jag ingen användning av i mitt system.


AirPlay-enheter (mottagare) blir en Squeezebox helt enkelt. Inga Apple- prylar behövs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


OK, då funkar det tvärtemot vad jag trodde. :oops: Jag trodde att det var ett sätt att spela upp ljud från t.ex. en Ipad via en Squeezebox. De enheter jag har med AirPlay är Iphone, Ipad och MacBook och jag ser ingen anledning att göra dem till SB. Den enda andra enhet jag har med AirPlay är en aktiv högtalare, men den står i en kompis stuga i fjällen. Jag förstår dock att det kan vara bra att kunna göra så här om man har andra enheter som man vill synka med sina SB t.ex.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-12-27 13:10

Koper man en Apple TV sa kan man streama musik eller video till den ifran sina ApplePlay-enheter bl.a. mojligen sa omsamplar den musik fortfarande i sin senaste version men hur horbart det ar ar ju en annan sak. Dock har den bara HDMI ut.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-27 13:49

Harryup skrev:Koper man en Apple TV sa kan man streama musik eller video till den ifran sina ApplePlay-enheter bl.a. mojligen sa omsamplar den musik fortfarande i sin senaste version men hur horbart det ar ar ju en annan sak. Dock har den bara HDMI ut.

/Harryup


Min erfarenhet: Både Apple TV 3, 4 och 5 försämrar ( samplar om allting till 48 kHz ) från originalmaterialet om originalet via AirPlay är 44,1 kHz. 4.an och 5.an har bara ljudet ut via hdmi dessutom.
Det låter lite sämre att köra music som är 44,1 kHz via AirPlay genom dessa. Jag tycker skillnaden är ungefär som att köra 160 Kbit mp 3 vs Cd. Lite slöare och dynamikfattigare.
Apple express skickar däremot ut allt i 44,1 kHz och den låter bättre än alla Apple TV modeller via AirPlay. Men inte riktigt lika bra som tex Yamaha wxc 50 tycker jag. I jämförelse låter expressen lite varmare, gosigare och diffusare i stereobilden. Men det är små skillnader. Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-27 14:00

lennartj skrev:Jag blir allt mer sugen på ett stabilt system att spela digitalt lagrad och strömmande musik från och ROON verkar ha gediget stöd från många håll.
ROON går nog att köra direkt på min Qnap-653 NAS, men det verkar tryggare att köra ROCK (ROON Optimized Core Kit) på en dedikerad NUC.
Kan man använda USB mellan ROCK NUC och DAC, ethernet verkar bara vara en option på riktigt dyra DACar eller går det att börja med min Oppo BDP-95 som DAC?
Kan man styra det hela från en Adroidplatta?
Går det att kör SR Play på den till DAC inom ROON-konceptet?


Om oppo stöder ROON och ROON är ett måste så är det kanske enklaste vägen för dig?
SR play kan du förövrigt köra med alla enheter som har AirPlay eller bluetooth .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-27 15:38

Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-27 18:54

802DA7A6-AA94-41D8-A557-12BC3D69484A.gif
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.


Nej det stämmer inte. Här en mätning av apple express av kenrockwell vid 200 kohm. Diskanten är sänkt i alla laster.

Hela testen ( överlag positiv )http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Nattlorden » 2017-12-27 19:17

Tangband skrev:
802DA7A6-AA94-41D8-A557-12BC3D69484A.gif
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.


Nej det stämmer inte. Här en mätning av apple express av kenrockwell vid 200 kohm. Diskanten är sänkt i alla laster.

Hela testen ( överlag positiv )http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm


Det där borde ju vara hörbart redan vid 4k även om det inte fallit av mer än så högre upp. Glad jag inte funderat på en sådan!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-27 23:35

Det där ju analogt ut men de flesta kör väl digitalt ut? Jag kör min digitalt till extern DAC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-12-28 01:15

RogerGustavsson skrev:Det där ju analogt ut men de flesta kör väl digitalt ut? Jag kör min digitalt till extern DAC.


Ja inte kör man väl nån sån analogt ut om man är intresserad av bättre ljud?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-30 17:38

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.


Du skrev ju den ANALOGA utgången, AirPort express diskantsänker i alla laster. 8)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-30 17:40

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där ju analogt ut men de flesta kör väl digitalt ut? Jag kör min digitalt till extern DAC.


Ja inte kör man väl nån sån analogt ut om man är intresserad av bättre ljud?


Faktum är att jag tycker AirPort express via den ANALOGA utgången låter förhållandevis bra. Den är bit-korrekt , samplar inte om och håller inte på med nåt Windows lurendrejeri 8) .Många andra prylar , även dyrare kan mycket väl i många fall låta sämre. Och diskantsänkningen får den att låta lättlyssnat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 18:32

Visst är den helt okej men det kan bli bättre med annan DAC. Inte för att skillnaderna alltid är uppenbara med tanke på vilka andra källor till mindre bra ljud det finns - som det där med mastringseländet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-30 19:04

RogerGustavsson skrev:Visst är den helt okej men det kan bli bättre med annan DAC. Inte för att skillnaderna alltid är uppenbara med tanke på vilka andra källor till mindre bra ljud det finns - som det där med mastringseländet.

Håller med :?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-05 22:50

Håller på att ge mig in i det här getingboet.
Börjar med en Auralic Aries som jag kopplat in en hårddisk med musik på samt streamar Spotify via Airplay. Kan samtidigt streama Spotify till samma dac, Chord 2 Qute, via Airport Express för jämförelse. Rundare ljud från Airport med Spotify.
Flcafiler och högupplösta filer får en nästan överdriven tydlighet via Auralic jämfört med Oppo som streamer. Kör då usb från Auralic men samma fenomen finns även optiskt och via coax från Auralic om än i mindre grad. Det finns en presens med fokus på de övre registren som jag inte vet om jag är förtjust i. Det låter med HiFi än verklighetstroget kanske.
Är på jakt efter en Aurender N 100 eller N10 för provlyssning och jämförelse.
Nästa steg blir att streama flac från dator via Airfoil, trådlöst till Auralic och Airport Express.
Jag vill till varje pris undvika att ha min samling på en nas och streama via ethernet. Helst ska streamern ha en egen hårddisk och buffra på en SSD som den spelar från. Det finns ett antal streamers som jobbar så.
Min anläggning finns att skåda i min medlemspresentation för den som vill veta förutsättningarna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-06 21:08

Hej sprudel. Måste bara fråga varför du ogillar att streama från en NAS, har du ett strulande nätverk eller problem med att dra kablar i hemmet?

Fördelarna med NAS jämnfört med inbyggd hårddisk i mediaspelaren:
- Möjlighet att placera den i ett rum där den inte stör. Någon här sa att även en ssd kan låta illa.
- Musik och film på ett och samma ställe för enkel åtkomst från hela hemmet. Smidigt om du vill ha ett till musiksystem på altanen eller annat rum och inte behöva hålla igång flera musikbibliotek.
- Flera hårddiskplatser där diskarna kan spegla varandra för automatisk backup. Räddar inte vid brand men sparar en massa tid vid ett eventuellt diskhaveri.

Mitt tips om du ska köpa någon lite dyrare streamer är att köpa från ett etablerat företag. Det poppar upp nya aktörer hela tiden men finns dom kvar om 5 år, och fortsätter dom att hålla den uppdaterad när dom släpper en ny modell?
Jag har den gamla modellen av Akurate DS från Linn som jag köpte ny för 7 år sen. Den var dyr som f-n men den känns fortfarande lika ny då den hela tiden fått uppdateringar och nya funktioner.
Kontrollprogramet Linn Kazoo finns till windows, mac, ipad, iphone, android och uppdateras också ständigt och har integrerat stöd för Tidal, Qobuz och TuneIn radio. Spotify är inte integrerat i Kazoo men kan streamas från Spotifys egna app.

Naim känns också som ett stabilt företag som inte slänger sina gamla maskiner i sjön om dom släpper nytt? Finns Auralic om 10 år?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-06 22:01

Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-06 23:05

Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Han vill som jag förstår det ha hårddisken i själva spelaren.

Jag menade absolut inte att en SSD ger sämre ljud för ljudfilerna, men dom kan konstigt nog missljuda trots att dom är solid state.


Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-06 23:23

Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-07 00:05

sprudel skrev:
Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?


Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-07 06:27

Harryup skrev:
sprudel skrev:
Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?


Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup


Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-09 20:16

sprudel skrev:
Harryup skrev:
sprudel skrev:
Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?


Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup


Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.


Varför är nätwerks isolatorerer så dyra? Är det en komlicerad sak att konstruera?
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav jonasp » 2018-04-09 20:31

Glöm inte rotational velocidensity!

Rotational velocidensity affects all audio files encoded with lossy compression. These include mp3, aac, and ogg.

The most notable effect of rotational velocidensity is the loss of bitrate in files. A lossy audio file will lose an average of 12kbps a year. But, this can vary greatly depending on the type of storage media used.

Examples:

SATA HDD: ~12kbps
IDE HDD: ~15kbps
SCSI HDD: ~7kbps
DVD: ~16kbps
CD-R/RW: >21kbps

This can be overcome by compressing audio using lossless formats such as FLAC, APE, or TTA. These formats are designed to never lose quality over time, and will sound the same right now as they will in 10 years.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Frisk » 2018-04-09 20:46

dewpo skrev:
sprudel skrev:
Harryup skrev:
Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup


Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.


Varför är nätwerks isolatorerer så dyra? Är det en komlicerad sak att konstruera?
[ Bild ]


Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera. På bilden ser det ju dock ut att vara skärmat kablage, vilket ju kan ställa till stora problem så kanske det därför blir extra dyrt. Det lilla jag läst på verkar det väldigt svårt att skapa ett bra skärmat nätverk och i princip aldrig nödvändigt. I de fall det skulle kunna behövas är det bättre med en fiberoptisk lösning. Sen finns det väl säkert undantag på detta också.
Sen är väl inte isolationen gjord för stora potentialskillnader utan för att minska risken för jordloopar.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-09 21:11

Frisk skrev:
dewpo skrev:
sprudel skrev:
Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.


Varför är nätwerks isolatorerer så dyra? Är det en komlicerad sak att konstruera?
[ Bild ]


Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera. På bilden ser det ju dock ut att vara skärmat kablage, vilket ju kan ställa till stora problem så kanske det därför blir extra dyrt. Det lilla jag läst på verkar det väldigt svårt att skapa ett bra skärmat nätverk och i princip aldrig nödvändigt. I de fall det skulle kunna behövas är det bättre med en fiberoptisk lösning. Sen finns det väl säkert undantag på detta också.
Sen är väl inte isolationen gjord för stora potentialskillnader utan för att minska risken för jordloopar.


http://shop.emosystems.de/en/Network-Isolators/EN-1005/EN-1005.html Bild

Visst är det lite lustigt att det verkar finnas två användings områden för nätverksisolatorer, Medicinsk och Audofil jag tycker det säger något om prioriterningarna i värden :roll:
Ännu lustigare är det att de för medicinsk användning är billigare än de för ljud.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Michael » 2018-04-09 23:13

Frisk skrev:Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera.

Undra vad du avsåg med 'nätverksjacken'. Om du menar uttagen (som typ sitter i väggen eller kopplingsrum), så har jag inte sett det. Däremot så sitter det trafo i alla apparater med nätverk (ethernet), inkl. switchar, hub, routers och allt.

Svårt se vad en network-isolator skall hjälpa med, i normala applikationer.

//Michael

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-09 23:55

Michael skrev:
Frisk skrev:Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera.

Undra vad du avsåg med 'nätverksjacken'. Om du menar uttagen (som typ sitter i väggen eller kopplingsrum), så har jag inte sett det. Däremot så sitter det trafo i alla apparater med nätverk (ethernet), inkl. switchar, hub, routers och allt.

Svårt se vad en network-isolator skall hjälpa med, i normala applikationer.

//Michael


Enligt de som moddar switchar http://www.myhifishop.de/Devices/AQ-SWITCH-SE-Audiophile-High-End-Network-Switch-audio-LAN-isolat::87.html?language=en
är vanliga switchar så dåliga att de degraderar ljudet medans en modifierad ger ett renare ljud än direkt anslutet :roll:
Hur avgör man vad som är ormolja/verkligt om man inte har mätutrustning hemma?
Bild

OT. Jag har ett högfrekvent susande hemma som jag gärna skull bli av med, Men jag kan inte lokalisera källan, Vad finns det för kandidater?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Frisk » 2018-04-10 07:21

Michael skrev:
Frisk skrev:Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera.

Undra vad du avsåg med 'nätverksjacken'. Om du menar uttagen (som typ sitter i väggen eller kopplingsrum), så har jag inte sett det. Däremot så sitter det trafo i alla apparater med nätverk (ethernet), inkl. switchar, hub, routers och allt.

Svårt se vad en network-isolator skall hjälpa med, i normala applikationer.

//Michael


Inser att det blev otydligt, jag menade "nätverksapparater" så som switchar datorer etc. Jag tänkte först skriva alla men blev sen osäker på om det inte skulle kunna vara bortbantat i någon billig android TV låda eller annan riktigt billig konsument-elektronik. Jag har aldrig undersökt saken.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Bamsefar » 2018-04-10 07:40

Ehh.....

Nu börjar ormoljan bli lite väl tjock...

Den som anmärker på en switch bör börja med att modifiera protokollet som används för överföring av informationen - då kanske det blir ändring, men att påstå att hårdvaran påverkar ljudet - låter mera som en kass DAC/försteg någonstans som inte klarar av att isolera bort störningar på elnätet än något annat i så fall. Med tanke på att de IP paket som kommer ligger i layer 3 om jag inte missminner mig så är det en bra bit från hårdvaran.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2018-04-10 07:59

I marsnumret av Stereophile så skriver Kal Rubinson om switchen från Aqvox i sin kolumn Music in the Round #90 (skrolla förbi kablarna för att hitta den). Det räcker att läsa det sista stycket för att förstå att han inte heller är övertygad om förträffligheten hos den här produkten....

I'm not sure what that means in the context of my own system. I'll probably replace the ASUS switch with the D-Link, since the cost of the latter—approximately $30—is trivial. It wasn't clear to me that the AQ-Switch-SE didn't provide an improvement, and I'd consider getting one if the cost weren't so far from trivial. Aqvox's website is filled with praise from happy users, but for now I remain insufficiently motivated to join them.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav UrSv » 2018-04-10 08:02

Det är ingen hejd på vad man kan lura i folk bara man bortser från verkligheten. Aqvox är ju dock billig då man verkar få 10 såna för en enda 5-portars JCAT...

Men man får ändå berömma samvetslösheten hos tillverkare som kan tillverka en "switch" för 40 papp med fem portar med specialkontakter (man måste ju kunna sälja lite dyra kablar också):
https://jcat.eu/product/m12-switch-gold/

JCAT skrev:"A dedicated precision switching hub that brings the world of network audio into a completely different stage. Named as a precision network conditioner by high-end audiophiles, the M12 SWITCH GOLD conveys the full density of sound and a subtle feeling of the air. Its high-frequency range is transparent, and the mid and bass areas are clear with high S/N. Enjoy the new sound dimension that only the M12 SWITCH GOLD can provide."
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-10 08:22

Mirage skrev:I marsnumret av Stereophile så skriver Kal Rubinson om switchen från Aqvox i sin kolumn Music in the Round #90 (skrolla förbi kablarna för att hitta den). Det räcker att läsa det sista stycket för att förstå att han inte heller är övertygad om förträffligheten hos den här produkten....

I'm not sure what that means in the context of my own system. I'll probably replace the ASUS switch with the D-Link, since the cost of the latter—approximately $30—is trivial. It wasn't clear to me that the AQ-Switch-SE didn't provide an improvement, and I'd consider getting one if the cost weren't so far from trivial. Aqvox's website is filled with praise from happy users, but for now I remain insufficiently motivated to join them.


Det fetmarkerade tycker jag är talande. Men annars tycker jag stereophile borde haft möjlighet att mäta lite med på olika apparater och se om det minskade störnigar, inte bara spekulera :|

Kal Rubinson skrev:On one side are experts who argue that network protocols ensure bit-perfect transmission and that timing and jitter problems are unimportant until after the audio datastream has been extracted. On the other side are those concerned about the audible effects of timing and data correction, noise, and galvanic isolation. I don't know enough to take a side
Read more at https://www.stereophile.com/content/music-round-90-mergingplayer-pl8-page-2#f8B3EHSrRZjqvVPG.99
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 09:47

Bamsefar skrev:Ehh.....

Nu börjar ormoljan bli lite väl tjock...

Den som anmärker på en switch bör börja med att modifiera protokollet som används för överföring av informationen - då kanske det blir ändring, men att påstå att hårdvaran påverkar ljudet - låter mera som en kass DAC/försteg någonstans som inte klarar av att isolera bort störningar på elnätet än något annat i så fall. Med tanke på att de IP paket som kommer ligger i layer 3 om jag inte missminner mig så är det en bra bit från hårdvaran.


I den här tråden har John Swenson gjort ett antal mätningar på hur olika switchar läcker och påverkar. Allting är inte så enkelt som man tänkt sig.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/30376-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-computer-audio-streaming/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-10 10:12

sprudel skrev:
Bamsefar skrev:Ehh.....

Nu börjar ormoljan bli lite väl tjock...

Den som anmärker på en switch bör börja med att modifiera protokollet som används för överföring av informationen - då kanske det blir ändring, men att påstå att hårdvaran påverkar ljudet - låter mera som en kass DAC/försteg någonstans som inte klarar av att isolera bort störningar på elnätet än något annat i så fall. Med tanke på att de IP paket som kommer ligger i layer 3 om jag inte missminner mig så är det en bra bit från hårdvaran.


I den här tråden har John Swenson gjort ett antal mätningar på hur olika switchar läcker och påverkar. Allting är inte så enkelt som man tänkt sig.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/30376-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-computer-audio-streaming/


Enligt rubriken på forumtråden i länken så ska det alltså vara en massivt stor skillnad på ljudkvaliteten. Finns det några ljudexempel på dessa problem man kan lyssna på?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav genstruktur » 2018-04-10 10:48

Skulle det vara dåligt att ha en router kopplad (ehternetkabel) till ett försteg (receiver)med då? Jag undrar helt ärligt eftersom jag inte kan det tekniska riktigt. :)
Senast redigerad av genstruktur 2018-04-10 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-10 10:49

Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 10:58

Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?page=17&tab=comments#comment-738368
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mats » 2018-04-10 12:26

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?page=17&tab=comments#comment-738368


Tack för servicen sprudel, drygt 300 sidor var i längsta laget....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-10 12:29

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?



Nej.

Det är värsta sortens pseudovetenskap, dvs man tar diverse tekniska termer slänger ned i en gryta och rör sedan om.
Det blir så rörigt att det knappt går att bemöta.

Innan man börjar prata om åtgärder bör man -tycker jag - identifiera problemen och den biten saknas här.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 17:12

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?



Nej.

Det är värsta sortens pseudovetenskap, dvs man tar diverse tekniska termer slänger ned i en gryta och rör sedan om.
Det blir så rörigt att det knappt går att bemöta.

Innan man börjar prata om åtgärder bör man -tycker jag - identifiera problemen och den biten saknas här.


Vad menar du? Att en laptop är en lika god förmedlare till en dac som en dedikerad streamer, eller att router och switchar inte sprider skit vidare i kedjan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Michael » 2018-04-10 20:24

Eventuella störningar (för det är nog det det handlar om, inte data förändring) behöver inte komma i nätverks sladden, utan kan nog likväl komma via strömkablarna.

Jag vet engång när jag hade oscilloskåpet ståendes ej inkopplat. När en dvd-spelare i närheten var i standby, så var det 'signal' på skåpskärmen. Slogs dvdn på försvann det.

//Michael

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-10 21:02

Kan nån förklara för mig vad det är för kvalitets-, ljud- eller användarvänlighetsskillnad mellan Auralic Aries för (18000 kr) och Chromcast Audio (400 kr) eller Ultra (800 kr). Ultra kan kopplas trådat. Audio bara wifi.
Ingen av nämda apparater innehåller DAC tror jag.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav gflar » 2018-04-10 21:20

Chromecast audio kan kopplas med nätverksadapter, och innehåller DAC. Går att köra både analogt och optiskt ut.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-10 21:31

My bad
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 22:56

AndersP skrev:Kan nån förklara för mig vad det är för kvalitets-, ljud- eller användarvänlighetsskillnad mellan Auralic Aries för (18000 kr) och Chromcast Audio (400 kr) eller Ultra (800 kr). Ultra kan kopplas trådat. Audio bara wifi.
Ingen av nämda apparater innehåller DAC tror jag.


Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav hifikg » 2018-04-11 07:26

Glöm inte "LAN-Detoxer RJ45 Caps (€99.90/set of six)."
Förmodar att det är någon slags plugg som ska sitta i oanvända LAN-portar.
Vojne.
Patrick 82 är inte den minst seriösa i branschen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-11 08:06

Varför är alla übernervösa-audiofiler sådana snåljåpar så de kör med koppar-Ethernet och inte fiber om de oroar sig för störningar? En switch med SFP-portar får man ju för en relativ spottstyver och SFP-moduler samt fiber kostar ju inte heller något egentligen.

Konstigt också att apparattillverkarna envisas med 8P8C-kontakt istället för SFP eller SFP+. Hade ju varit en chans för dom att sälja ännu någon guldpläterad extrapryl för huvudlöst överpris då det behövs en SFP(+)-modul också. :mrgreen:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-11 08:43

hifikg skrev:Glöm inte "LAN-Detoxer RJ45 Caps (€99.90/set of six)."
Förmodar att det är någon slags plugg som ska sitta i oanvända LAN-portar.
Vojne.
Patrick 82 är inte den minst seriösa i branschen.


Kan vi hålla tråden ren från trams om rent humbug så långt som möjligt vore det bra. Diskutera o analysera är en annan femma. Det finns bekymmer med digital uppspelning och jag behöver hjälp att reda ut vad som är vad och hur mycket.
I all vänlighet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-11 09:01

sprudel skrev:
AndersP skrev:Kan nån förklara för mig vad det är för kvalitets-, ljud- eller användarvänlighetsskillnad mellan Auralic Aries för (18000 kr) och Chromcast Audio (400 kr) eller Ultra (800 kr). Ultra kan kopplas trådat. Audio bara wifi.
Ingen av nämda apparater innehåller DAC tror jag.


Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.


Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-11 09:21

Tangband skrev:
sprudel skrev:
AndersP skrev:Kan nån förklara för mig vad det är för kvalitets-, ljud- eller användarvänlighetsskillnad mellan Auralic Aries för (18000 kr) och Chromcast Audio (400 kr) eller Ultra (800 kr). Ultra kan kopplas trådat. Audio bara wifi.
Ingen av nämda apparater innehåller DAC tror jag.


Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.


Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )


Det vet jag naturligtvis inte. Ska kolla efter mätningar, du får gärna hjälpa till. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-11 09:30

Tangband skrev:Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.


AirPlay överför ljud i ALAC (antingen förlustfritt komprimerat eller rå 16 bit PCM), 2 kanaler, 16 bit, och 44,1 kHz. Men ja, fortfarande triviala bithastigheter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-11 10:15

Tangband skrev:
sprudel skrev:
AndersP skrev:Kan nån förklara för mig vad det är för kvalitets-, ljud- eller användarvänlighetsskillnad mellan Auralic Aries för (18000 kr) och Chromcast Audio (400 kr) eller Ultra (800 kr). Ultra kan kopplas trådat. Audio bara wifi.
Ingen av nämda apparater innehåller DAC tror jag.


Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.


Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )


Varför inte testa en del själv så märker du hur mycket elände det kan vara med digitala produkter. Att uppfylla populära specar är inget problem, men sen har du ett antal källor till att det är skillnader på produkter ändå uppstår över tiden. Räcker med en firmwareuppgradering så har fel rättats eller nya tillkommit. Som jag ser det så räcker normen för att överföra CD-kvalité med råge. Men ändå så blir WiFi med störningar, gamla nätverksprodukter, firmwares, kan räcka med att släcka en display, uppspelningsprogram, server med dess programvara, dacar som är kopplade via USB eller SP/DIF etc. inblandat och förstås analogt överförbara störningar av diverse slag inblandat inklusive och diverse luftöverförbara störningar av typ radio, magnetiska etc. Om man då bryter ut en viss sak som "bit-correct" så känns det för mig inte relevant, precis som ofärgat inte heller är en gångbar bedömning då skulle allt verkligen bete som tänkt så skulle allt vara helt ofärgat i jämförelse med hur ofärgat samma högtalare låter i olika rum. EN av de enligt mig värsta sakerna man kan skriva på faktiskt är också en väldigt populär sak när man pratar om vad andra föredrar och att det kanske är ett färgat ljud när man inte har någon som helst aning om den andras referenser. Dessutom så ser jag inte ens att nån kan föredra ett ofärgat ljud eftersom det inte finns en sådan referens. Jag har över åren varit hemma hos en hel del folk både ifrån faktiskt och vänner som jag har på andra sätt. Personligen kan jag inte säga att jag hört en enda anläggning som i alla avseenden spelar ofärgat. Däremot så har jag hört många anläggningar med helt olika apparater som spelar väldigt naturligt och tilltalande.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-11 10:56

Harryup, jag vill naturligtvis att folk ska välja det som låter bäst !
Jag har varit med såpass länge så jag vet att det viktigaste för de flesta är nog att njuta av musiken. Alla grejor färgar naturligtvis !

Jag har förövrigt väldigt dåliga erfarenheter av olika firmwares vid datoranvändandande med Windows- datorer. Skulle köpa en dedikerad streamer alla dagar i veckan framför att använda en icke- iOS dator källa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-11 11:46

Tangband skrev:Harryup, jag vill naturligtvis att folk ska välja det som låter bäst !
Jag har varit med såpass länge så jag vet att det viktigaste för de flesta är nog att njuta av musiken. Alla grejor färgar naturligtvis !

Jag har förövrigt väldigt dåliga erfarenheter av olika firmwares vid datoranvändandande med Windows- datorer. Skulle köpa en dedikerad streamer alla dagar i veckan framför att använda en icke- iOS dator källa.


Du kommer aldrig slippa firmwares oavsett vilken digital apparat du än köper. Någonstans i kedjan finns det alltid uppgraderingar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-11 12:23

sprudel skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:
Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?



Nej.

Det är värsta sortens pseudovetenskap, dvs man tar diverse tekniska termer slänger ned i en gryta och rör sedan om.
Det blir så rörigt att det knappt går att bemöta.

Innan man börjar prata om åtgärder bör man -tycker jag - identifiera problemen och den biten saknas här.


Vad menar du? Att en laptop är en lika god förmedlare till en dac som en dedikerad streamer, eller att router och switchar inte sprider skit vidare i kedjan?


Nej, mitt inlägg adresserade överhuvud taget inte något konkret apparater etc, utan avsåg det snubben skrev som du länkade till.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-11 12:28

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Nej.

Det är värsta sortens pseudovetenskap, dvs man tar diverse tekniska termer slänger ned i en gryta och rör sedan om.
Det blir så rörigt att det knappt går att bemöta.

Innan man börjar prata om åtgärder bör man -tycker jag - identifiera problemen och den biten saknas här.


Vad menar du? Att en laptop är en lika god förmedlare till en dac som en dedikerad streamer, eller att router och switchar inte sprider skit vidare i kedjan?


Nej, mitt inlägg adresserade överhuvud taget inte något konkret apparater etc, utan avsåg det snubben skrev som du länkade till.


Tycker du? De diskuterar ju switchade nätdelar och hur man kan undvika hur de skickar ut skräp tillbaka i kedjan på olika sätt. Du tänker kanske på att vissa av de strategier man pratar om inte har någon bäring.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-11 12:37

Som sagt en salig röra av olika begrepp som in är väldigt svårt att besvara tekniskt.

Om man vill lösa ett problem så måste man börja med att identifiera problemet.

Tex: "Vi har en störning vid cirka 34 kHz på analogutgången från DAC XYZ123"....."det kanske beror på kontamination på USB-signalen, som sedan kopplar....." osv osv.
Sedan kanske det visar sig åt att det beror på att switchaggregatet i PC/streamer grisar ned. I så fall kanske ett annat aggregat avhjälper problemet, även om jag inte tycker det är en speciellt elegant lyckad lösning då DAC rimligtvis borde ha en galvanisk barriär efter USB-mottagaren.

Notera att detta bara är ett påhittat exempel :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-11 13:32

Personligen så tror jag att mjukvara och kombinationseffekter är en ganska stor del av problemen så problemet eller degraderingen är inte alltid möjligt att se i en specifik apparat.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-12 07:09

Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-12 07:53

sprudel skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:
Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.


Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )


Det vet jag naturligtvis inte. Ska kolla efter mätningar, du får gärna hjälpa till. :)


Här är en intressant tråd :
https://www.computeraudiophile.com/foru ... /?page=158

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav UrSv » 2018-04-12 07:57

AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-12 08:05

Hur tycker ni att ni ljudmässigt brukar kunna skilja på om det är bitcorrect eller inte?
Är det så att allt bitcorrect låter på ett vis och allt som inte är det låter på ett annat vis?
Skulle ni säga att skillnaden är så stor att det direkt hörs i en godtycklig anläggning i ett godtyckligt rum?
Jag är inte intresserad av att få en länk till en intressant tråd utan vill höra av faktisianer hur era egna erfarenheter är.
Jag ser heller ingen fördel med att det inte är bitcorrect men när jag testat olika alternativ är jag inte ens säker på att jag kan förnimma den minsta skillnad fast jag utesluter inte att det under vissa betingelser kan vara klart hörbart och förstås en försämring man vill undvika.
T.ex. Daniel Weiss som tillverkar högklassiga dacar anser att bitcorrect är bara en liten del av hur det låter ut ifrån en dac.

/Harryup

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav UrSv » 2018-04-12 08:19

Jag tror det kan spela roll i vissa fall och inte alls i vissa fall. Jag tror dessutom att skillnaden är så liten eller till och med ohörbar i god utrustning att jag inte bryr mig utan lyssnar bara vidare.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 08:27

UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.


Några problem löser man inte annat än mentala hos de som lider audiophilia nervosa. Undrade bara varför de oroar sig för störningar via kabel och köper kopparkabel för dyra pengar när man för samma peng kunde dra fiber i hela huset. :lol:

Sen får man ju även fiberprylar ganska billigt nuförtiden. T.ex. https://mikrotik.com/product/CRS212-1G-10S-1SplusIN + några fiber SFP pluggar och lite kablage blir inte så dyrt jämfört med mycket annat. Dock betydligt krångligare… och vill man krångla till det så går det utmärkt att göra redan med koppar:

Bild

;)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-12 08:30

Harryup skrev:Hur tycker ni att ni ljudmässigt brukar kunna skilja på om det är bitcorrect eller inte?
Är det så att allt bitcorrect låter på ett vis och allt som inte är det låter på ett annat vis?
Skulle ni säga att skillnaden är så stor att det direkt hörs i en godtycklig anläggning i ett godtyckligt rum?
Jag är inte intresserad av att få en länk till en intressant tråd utan vill höra av faktisianer hur era egna erfarenheter är.
Jag ser heller ingen fördel med att det inte är bitcorrect men när jag testat olika alternativ är jag inte ens säker på att jag kan förnimma den minsta skillnad fast jag utesluter inte att det under vissa betingelser kan vara klart hörbart och förstås en försämring man vill undvika.
T.ex. Daniel Weiss som tillverkar högklassiga dacar anser att bitcorrect är bara en liten del av hur det låter ut ifrån en dac.

/Harryup


Men vad ärt det vi pratar om? Som jag skrev tidigare så kännetecknas hela diskussionen av en röra.
Det är helt självklart att en DA-omvandlare inte per automatik fungerar perfekt bara för att den matas med adekvat data - har någon, någonsin gjort något annat gällande? (retorisk fråga)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 08:35

Tangband skrev:
sprudel skrev:
Tangband skrev:
Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )


Det vet jag naturligtvis inte. Ska kolla efter mätningar, du får gärna hjälpa till. :)


Här är en intressant tråd :
https://www.computeraudiophile.com/foru ... /?page=158


Ditt urklipp säger väl inget om bitperfect?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 08:54

UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.


Hur stort är problemet, hur hörbart är det? Någon som har erfarenhet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 08:55

Harryup skrev:Hur tycker ni att ni ljudmässigt brukar kunna skilja på om det är bitcorrect eller inte?
Är det så att allt bitcorrect låter på ett vis och allt som inte är det låter på ett annat vis?
Skulle ni säga att skillnaden är så stor att det direkt hörs i en godtycklig anläggning i ett godtyckligt rum?
Jag är inte intresserad av att få en länk till en intressant tråd utan vill höra av faktisianer hur era egna erfarenheter är.
Jag ser heller ingen fördel med att det inte är bitcorrect men när jag testat olika alternativ är jag inte ens säker på att jag kan förnimma den minsta skillnad fast jag utesluter inte att det under vissa betingelser kan vara klart hörbart och förstås en försämring man vill undvika.
T.ex. Daniel Weiss som tillverkar högklassiga dacar anser att bitcorrect är bara en liten del av hur det låter ut ifrån en dac.

/Harryup


Det jag undrar över är hur bitfel i digitala format inte ska märkas tydligt. Det krävs väldigt mycket fantasi (mer än jag kan uppbåda) för att få till ett scenario där bitfel t.ex. endast skulle medföra diskantfall eller något liknande. Stokastiska bitfel som tar sig ända upp till något vettigt "lager" i kedjan märks slumpmässigt väldigt tydligt eller eller knappt alls.

Exempel där jag biflippat 3 slumpmässiga bitar av 1593440 i en bild:



Nu är JPEG lite mer förlåtande i vissa fall än en ljudström då det är krominans-kanaler inblandade som kan ha (och har) väldigt stora "fel" redan från början där en bitflip är väldigt svårupptäckt. Därför blir det lite haltande analogi (som vanligt) men det illustrerar iaf lite vad som händer. Det är ju inte precis så hela bilden blivit suddigare eller fått annan nyans utan felen är begränsade till små områden där de antingen är väldigt tydliga eller knappt går att upptäcka.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 09:04

sprudel skrev:
UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.


Hur stort är problemet, hur hörbart är det? Någon som har erfarenhet?


Vilket problem?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 09:08

Switchade nätdelar i kedjan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 09:21

Det är nog inget problem då det gäller digital dataöverföring. Man kan säkert hitta någon riktigt dålig eller defekt utrustning som lyckas störa sin omgivning, men då har man nog större problem.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-12 09:47

sprudel skrev:Switchade nätdelar i kedjan.



Sådana (switchade aggregat) sitter i var och varannan apparat dessa dagar (DVD-spelare etc). Huruvida implementationen medför kontamination av känslig elektronik eller ej finns inget generellt svar på, utan man får studera varje apparat enskilt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 10:22

Morello skrev:
sprudel skrev:Switchade nätdelar i kedjan.



Sådana (switchade aggregat) sitter i var och varannan apparat dessa dagar (DVD-spelare etc). Huruvida implementationen medför kontamination av känslig elektronik eller ej finns inget generellt svar på, utan man får studera varje apparat enskilt.


Du har väl rejäla doningar av typ linjära nätdelar i dina egna prylar. Varför inte switchade aggregat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-12 10:53

sprudel skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:
Det vet jag naturligtvis inte. Ska kolla efter mätningar, du får gärna hjälpa till. :)


Här är en intressant tråd :
https://www.computeraudiophile.com/foru ... /?page=158


Ditt urklipp säger väl inget om bitperfect?

Hela tråden handlar ju om vilka olika dsp algoritmer auralic använder i den digitala domänen.
Det finns en massa olika versioner de använder- man kan ju undra om de mixtrar med signalen för att få ljudet att låta subjektivt bättre ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-12 10:54

Sprudel, om du tänker på tex försteget (Sybarite Audio No1622) som du såg en prototyp på hemma hos Jansson, så är det en så pass påkostad konstruktion (massor med reläer och diskreta komponenter etc) i övrigt att de slantar man sparar på ett switchmodeaggregat är helt försumbara. Inte heller verkningsgraden hos ett switchmodeaggregat är intressant då apparat inte drar mer än 30 W och den går ju inte på batteri. Lämpligheten med switchmodeaggregat i samma burk som man har ett ambitiöst RIAA-steg kan ifrågasättas med avseende på störnivå, men det är inte omöjligt att lösa.

I en streamer/PC som skickar digitalt data över USB till en DAC skulle jag resonera annorlunda.

I min egen USB-DAC är det bara USB-mottagaren (XMOS) som drivs av +5V från USB (via linjärregulator till +3,3). XMOS-kretsens utgångar är kopplade till optokopplare och den andra sidan av drivs av "ren" strömming från dedikerat linjäraggregat. USB-sidan är alltså galvaniskt åtskild från DAC-sidan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-12 12:28

UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.

Vad är det här för en pryl? Användbar?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natverksfiber/mediakonverter
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2018-04-12 12:59

Altså, sympatiskt pris i sammanhanget. Här i tråden diskuteras faktiskt streamers utan dac för + 20000 kr och ibland det dubbla. Vissa tillverkare har inget under 30000.
Jag tänkte bara på fördelen i att få bort åtminstone ett av jordplanen.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 13:09

AndersP skrev:
UrSv skrev:
AndersP skrev:Jag tycker Joakimfors tankar låter intressanta. Priserna på utrustning för fibernätverk hemma ä ju sympatiska. Jag kan för lite dock för att välja prylar. Jag har WAN in i lägenheten - router - switch och sedan 3 apparater som ska ha LAN. Förslag på produkter emottages med tacksamhet :)


Fibernätverk hemma är helt onödigt och tämligen vansinnigt i mitt tycke. Åtminstone om man är vanlig användare och skall betala för det.

Priserna tycker jag inte är direkt sympatiska. En fullgod kvalitetsswitch med 8 portar koppar kostar under 400. En switch med ett par portar fiber inklusive ändpunktsutrustning kanske 5-10.000. Förmodligen utan att lösa något faktiskt problem eller fungera bättre än koppar.

Vad är det här för en pryl? Användbar?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natverksfiber/mediakonverter


Om man behöver en mediaomvandlare är den väl användbar. Annars bara några extra lådor och väggbulor som man ska krångla med till föga nytta.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav joakimfors » 2018-04-12 13:17

AndersP skrev:Altså, sympatiskt pris i sammanhanget. Här i tråden diskuteras faktiskt streamers utan dac för + 20000 kr och ibland det dubbla. Vissa tillverkare har inget under 30000.
Jag tänkte bara på fördelen i att få bort åtminstone ett av jordplanen.


Någon jordning får man inte med Ethernet då det är galvaniskt isolerat med transformatorer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-12 13:22

Harryup skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:
Alltså, du får prova själv om du hör skillnad. Det är ju ett tråkigt svar.
Jag jämförde Airport Express till min Chord2 Qute spelandes Spotify med Spotify via Aries till Chord och Aries är bättre på allt.


Hur vet du vad som är korrekt ?
Är du säker att auralicen inte mixtrar/manipulerar med signalen ?
Jag påstår inte att det är så- men det finns kanske ett behov hos High end tillverkare att sticka ut och vid lyssningar göra en skillnad vid jämförelse. Det kanske upplevs bättre med auralicen ? Men är du säker att den är bitcorrekt som airporten är ? Har du länk till några mätningar till auralicen ?
Du nämner samtidigt att du jämfört med spotify. Det är ju bitreducerad musik med max 320 kbit/sek. Det borde vara enkelt för AirPort express att överföra så små datamängder via AirPlay utan fel.
Naturligtvis ska du använda det som du tycker låter bäst men du kanske föredrar en viss färgning ? ( jag gör det i vissa fall )


Varför inte testa en del själv så märker du hur mycket elände det kan vara med digitala produkter. Att uppfylla populära specar är inget problem, men sen har du ett antal källor till att det är skillnader på produkter ändå uppstår över tiden. Räcker med en firmwareuppgradering så har fel rättats eller nya tillkommit. Som jag ser det så räcker normen för att överföra CD-kvalité med råge. Men ändå så blir WiFi med störningar, gamla nätverksprodukter, firmwares, kan räcka med att släcka en display, uppspelningsprogram, server med dess programvara, dacar som är kopplade via USB eller SP/DIF etc. inblandat och förstås analogt överförbara störningar av diverse slag inblandat inklusive och diverse luftöverförbara störningar av typ radio, magnetiska etc. Om man då bryter ut en viss sak som "bit-correct" så känns det för mig inte relevant, precis som ofärgat inte heller är en gångbar bedömning då skulle allt verkligen bete som tänkt så skulle allt vara helt ofärgat i jämförelse med hur ofärgat samma högtalare låter i olika rum. EN av de enligt mig värsta sakerna man kan skriva på faktiskt är också en väldigt populär sak när man pratar om vad andra föredrar och att det kanske är ett färgat ljud när man inte har någon som helst aning om den andras referenser. Dessutom så ser jag inte ens att nån kan föredra ett ofärgat ljud eftersom det inte finns en sådan referens. Jag har över åren varit hemma hos en hel del folk både ifrån faktiskt och vänner som jag har på andra sätt. Personligen kan jag inte säga att jag hört en enda anläggning som i alla avseenden spelar ofärgat. Däremot så har jag hört många anläggningar med helt olika apparater som spelar väldigt naturligt och tilltalande.

/Harryup


Att en apparat är bitperfekt och en annan inte är det, tror inte du att det kan påverka ljudet mer än störningar från wi-fi ? Det verkar tex som att Auralic aries inte är bitperfect via digital out. Eller också har den blivit det i senaste firmwaren...https://www.computeraudiophile.com/foru ... /?page=157

Jag tycker iofs. inte det är ett problem att grejor ibland förskönar eller ändrar signalen, om det upplevs bättre av flertalet lyssnare så ger det större nöje att lyssna till musik. Kanske har Auralic lagt ned mycket tid på att få ljudet subjektivt bäst ? kanske mer likt vinyl ?
Det jag menar att man bör skilja ( om man nu vill det förstås ) på retorik från företag som vill sälja hifi-saker dyrt och verkligheten.
Ett exempel :

Varför är det tex inte ett problem att streama 4 k upplöst material via Netflix med en Apple TV 4 via wi-fi , fast spelaren kostar under 2000 :- ? Och helt plötsligt ett jätteproblem med både wi-fi och spelaren ( som måste vara dyr ) då vanligt lågupplöst ljud i cd-kvalitet ska streamas, fast datamängden är kanske 40 gånger lägre än Apple TV 4 med film ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-12 13:51

Report post
Posted April 16, 2017
Well, the plot thickens.



Here is what Wang responded to me with:



The filter mode inside Processor setting only effect resampling process, if the original sampling rate and destination sampling rate are the same, the resampling plug-in is bypassed and the output is bit-perfect (without any change).
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-12 23:56

Tangband "Att en apparat är bitperfekt och en annan inte är det, tror inte du att det kan påverka ljudet mer än störningar från wi-fi "

Personligen skulle jag aldrig någonsin komma på idén att köra trådlöst vare sig det gäller musik eller video.
Och nej, om ljudet är bitperfect eller inte visas inne i Roon och mellan olika versioner så kan jag oftast inte höra någon skillnad alls. Ej bitperfect behöver inte betyda samma sak som att pixlar stora som baconbitar får fel färg.
Sen tycker jag inte att det är viktigt vad jag tror om Bitperfect för jag tror ingenting, däremot förstår jag inte varför andra tror en massa.

Ibland tycker en del här inne att en riktigt bra MP3 inte går att skilja på ifrån ett CD-original, ändå är ju inte en MP3 bitperfect alls.
Så varför är plötsligt bitperfect ibland extremt viktigt.

Min åsikt är snarast den omvända, jag tycker inte att jag hört nån MP3 ännu som låtit riktigt bra. Jag gillar enskilda låtar på Spotify men det tar inta många låtar för att jag skall tappa intresset för att lyssna på dom. Men tyvärr har jag väldigt svårt att höra skillnad på bitperfect eller inte genom Roon.

Däremot så är det ju förstås ingen fördel med icke bitperfect men jag anser att det är mycket mer än så som hörs, och vad det är vet jag inte. Inte heller har jag någon rangordning av felens betydelse. Men jag anser inte att en ej bitperfect fil alltid är hörbart sämre genom t.ex. en Auralic.

I övrigt håller jag med UrSv.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-04-13 03:44

Harryup skrev:
Min åsikt är snarast den omvända, jag tycker inte att jag hört nån MP3 ännu som låtit riktigt bra. Jag gillar enskilda låtar på Spotify men det tar inta många låtar för att jag skall tappa intresset för att lyssna på dom. Men tyvärr har jag väldigt svårt att höra skillnad på bitperfect eller inte genom Roon.

Däremot så är det ju förstås ingen fördel med icke bitperfect men jag anser att det är mycket mer än så som hörs, och vad det är vet jag inte. Inte heller har jag någon rangordning av felens betydelse. Men jag anser inte att en ej bitperfect fil alltid är hörbart sämre genom t.ex. en Auralic.

I övrigt håller jag med UrSv.

/Harryup


Jag har inte heller hört en mp 3 som är riktigt lika bra som FLAC alternativet. Precis som du beskriver så tappar jag intresset efter några låtar. En mp 3 är inte bitkorrekt. Jag ser Spotify mer som en källa att hitta ny musik.
Varför är du så rädd för wi-fi överföring ? Det fungerar ju jättebra vid video ?
Med det sagt- jag saknar erfarenhet att vid långlyssningar jämföra trådat med ethernet från en NAS eller NASen via wi-fi till min Yamaha. Jag är nöjd med wi-fi överföringen. Hur blir ljudet sämre med wi-fi ? Är det så att man tappar intresset av att lyssna ?
Det finns en funktion under advancedmenyn i yamahan där man kan stänga av wi-fi- funktionen helt i yamahan då man kör trådat. Jag kanske ska prova :)

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tell » 2018-04-13 09:44

Men vaddå? Det här med bitar har ju alltid handlat om brusgolv o inget annat, så om en spelare är bitperfekt eller inte borde det ju inte skilja nåt i ljud annat än just bruset (som ni antagligen inte hör ändå)?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-13 11:27

Det där med bitperfect känns lite som att snöa in på antalet pixlar i en kamera. Det spelar inte så stor roll hur många pixlar man har om kamerans lins och övrig teknik är så dålig att alla pixlarna ändå ser ut som skräp. :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-13 11:44

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?page=17&tab=comments#comment-738368


I mitten av sidan 22 i den forumtråden talar en användare med namnet jaaptina om en modifiering som gör djupa röster ännu djupare.
Tillåt mig vara aningen skeptisk trots mina begränsade tekniska kunskaper i ämnet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-13 12:01

Tangband skrev:
Harryup skrev:
Min åsikt är snarast den omvända, jag tycker inte att jag hört nån MP3 ännu som låtit riktigt bra. Jag gillar enskilda låtar på Spotify men det tar inta många låtar för att jag skall tappa intresset för att lyssna på dom. Men tyvärr har jag väldigt svårt att höra skillnad på bitperfect eller inte genom Roon.

Däremot så är det ju förstås ingen fördel med icke bitperfect men jag anser att det är mycket mer än så som hörs, och vad det är vet jag inte. Inte heller har jag någon rangordning av felens betydelse. Men jag anser inte att en ej bitperfect fil alltid är hörbart sämre genom t.ex. en Auralic.

I övrigt håller jag med UrSv.

/Harryup


Jag har inte heller hört en mp 3 som är riktigt lika bra som FLAC alternativet. Precis som du beskriver så tappar jag intresset efter några låtar. En mp 3 är inte bitkorrekt. Jag ser Spotify mer som en källa att hitta ny musik.
Varför är du så rädd för wi-fi överföring ? Det fungerar ju jättebra vid video ?
Med det sagt- jag saknar erfarenhet att vid långlyssningar jämföra trådat med ethernet från en NAS eller NASen via wi-fi till min Yamaha. Jag är nöjd med wi-fi överföringen. Hur blir ljudet sämre med wi-fi ? Är det så att man tappar intresset av att lyssna ?
Det finns en funktion under advancedmenyn i yamahan där man kan stänga av wi-fi- funktionen helt i yamahan då man kör trådat. Jag kanske ska prova :)


Jag jobbar som IT-ansvarig och har tillgång till det jag vill använda då det gäller nätverk på våra kontor och i hem.
Trådlöst är bekvämt men synnerligen ostabilt över tiden. Rätt var det är så har grannen skaffat någon radiostyrd leksak, kopplat in en accesspunkt på samma kanal som en själv etc etc. Och i stadsmiljö så finns det ju ibland inga lediga kanaler för en själv. Att det skulle låta sämre då och då men ändå fungera tror jag knappast är ett stort problem. Men det är aldrig stabilt över tiden. Går det att dra en kabel så ser jag absolut ingen fördel i att skaffa sig något som kommer ge en problem, även om det är oklart när.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-05-05 09:46

Ni andra som streamar flacfiler via dedikerad streamer till dac, upplever ni någon skillnad i kvalitet jämfört med att ”streama” från CD-spelare till samma dac?
Auralic låter betydligt mer upplöst Än Oppo när Oppon används som både streamer av flac och som CD-spelare. Den sistnämnda grötar ihop det mer och har inte samma attack i transienter, basen är blötare osv.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2018-05-05 11:08

sprudel skrev:Ni andra som streamar flacfiler via dedikerad streamer till dac, upplever ni någon skillnad i kvalitet jämfört med att ”streama” från CD-spelare till samma dac?
Auralic låter betydligt mer upplöst Än Oppo när Oppon används som både streamer av flac och som CD-spelare. Den sistnämnda grötar ihop det mer och har inte samma attack i transienter, basen är blötare osv.

Detdär låter ju intressant om det stämmer.
Flac är ju flac oavsett från vilken apparat det sänds ifrån.
Teoretiskt skulle kanske störningar kunna påverka de analoga delarna i dacen ? Den dyrare apparaten kanske ändrar på signalen, så det upplevs bättre ? Eller så ändrar Oppo på signalen ? Är både auralic och Oppo bitkorrekta ? Finns det några tester som visar det ?

Vilka förklaringar har du själv ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-05-05 17:46

Tangband skrev:
sprudel skrev:Ni andra som streamar flacfiler via dedikerad streamer till dac, upplever ni någon skillnad i kvalitet jämfört med att ”streama” från CD-spelare till samma dac?
Auralic låter betydligt mer upplöst Än Oppo när Oppon används som både streamer av flac och som CD-spelare. Den sistnämnda grötar ihop det mer och har inte samma attack i transienter, basen är blötare osv.

Detdär låter ju intressant om det stämmer.
Flac är ju flac oavsett från vilken apparat det sänds ifrån.
Teoretiskt skulle kanske störningar kunna påverka de analoga delarna i dacen ? Den dyrare apparaten kanske ändrar på signalen, så det upplevs bättre ? Eller så ändrar Oppo på signalen ? Är både auralic och Oppo bitkorrekta ? Finns det några tester som visar det ?

Vilka förklaringar har du själv ?


Jag haf inga förklaringar. Jag vill veta om andra verkligen lyssnat och upplever skillnader. Streamande av filer verkar verkar vara mycket mer komplext än att alla bitar är med, tror inte du det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-05-10 09:37

Testar streamers i min egen presentation. Häng med. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 31 gäster