Det här med streaming och streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-26 23:10

Sprudel, vad menar du med att Bluesound är ute? Har de konkat eller bara att det var länge sen något nytt kom?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 06:39

Belker skrev:Sprudel, vad menar du med att Bluesound är ute? Har de konkat eller bara att det var länge sen något nytt kom?

Den har väl passerat som hett objekt och ersatts av Aurender, Lumin, SOtM sMS-200, mfl som det rådande bästa.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-27 08:28

Ok! Tack för listan, jag googlade lite och kan ändå konstatera att jag inte ser någon anledning att lämna min trogna Bluesound. Hittar inget alternativ som tillför något värde, i synnerhet om man tar in pris i bedömningen. Visst finns där läckla lådor, men jag kan för allt i världen inte fatta varför man skulle vilja betala mer än 10', för något som kommer vara brevpress om tre år, och som inte ens idag har de funktioner man kan få från enklare och betydligt billigare apparater (förutsatt att man har extern dac). Att bygga denna typ av hårdintegrerade produkter och sedan jacka upp priserna till helt galna nivåer känns bara cyniskt och dumt. Ofta verkar det dessutom handla om oetablerade företag. Vad händer med support och uppdateringar när finansieringen uteblir? Detta sagt av en industridesigner, så det är inte så att jag inte kan uppskatta en bra produkt. Hittar dock ingen här, men överbevisa mig gärna!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 08:49

Belker skrev:Ok! Tack för listan, jag googlade lite och kan ändå konstatera att jag inte ser någon anledning att lämna min trogna Bluesound. Hittar inget alternativ som tillför något värde, i synnerhet om man tar in pris i bedömningen. Visst finns där läckla lådor, men jag kan för allt i världen inte fatta varför man skulle vilja betala mer än 10', för något som kommer vara brevpress om tre år, och som inte ens idag har de funktioner man kan få från enklare och betydligt billigare apparater (förutsatt att man har extern dac). Att bygga denna typ av hårdintegrerade produkter och sedan jacka upp priserna till helt galna nivåer känns bara cyniskt och dumt. Ofta verkar det dessutom handla om oetablerade företag. Vad händer med support och uppdateringar när finansieringen uteblir? Detta sagt av en industridesigner, så det är inte så att jag inte kan uppskatta en bra produkt. Hittar dock ingen här, men överbevisa mig gärna!

Överbevisa har jag nog svårt att göra. Jag är mer nyfiken på hur andra löst det hela och hur de upplever det. Är du nöjd med din Bluesound?
Är det switchat nätaggregat till den?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-27 09:07

Jag är tillräckligt nöjd. Den är plastig och drivs med en väggbula, men den står i maskinrummet, så jag slipper se den. Appen är ok, men inte lika bra gränssnitt som att köra Tidal el Spotifys appar direkt. Tillräckligt bra för att jag nästan alltid spelar vi den, dock. I appen ser jag ju dessutom lokala mediafiler. Jag har inget jättebibliotek lokalt, så jag vet inte riktigt hur den presterar med större mängd filer att indexera etc. En irriterande sak med appen är att den går tillbaks till "startläge" om jag lämnar den och går tillbaks en stund senare. Då måste man åter välja t.ex Tidal som källa. Ljudet från Tidal spelas dock hela tiden oavbrutet. Det är bara själva gränssnittet som tappar bort sig.
Enda riktiga felet jag upplevt är att den ballar ur fullständigt om man matar den med 24/192-material. Har nära på bränt stereon pga att den matar ut nåt infernaliskt brus på max volym då.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 09:47

Belker skrev:Jag är tillräckligt nöjd. Den är plastig och drivs med en väggbula, men den står i maskinrummet, så jag slipper se den. Appen är ok, men inte lika bra gränssnitt som att köra Tidal el Spotifys appar direkt. Tillräckligt bra för att jag nästan alltid spelar vi den, dock. I appen ser jag ju dessutom lokala mediafiler. Jag har inget jättebibliotek lokalt, så jag vet inte riktigt hur den presterar med större mängd filer att indexera etc. En irriterande sak med appen är att den går tillbaks till "startläge" om jag lämnar den och går tillbaks en stund senare. Då måste man åter välja t.ex Tidal som källa. Ljudet från Tidal spelas dock hela tiden oavbrutet. Det är bara själva gränssnittet som tappar bort sig.
Enda riktiga felet jag upplevt är att den ballar ur fullständigt om man matar den med 24/192-material. Har nära på bränt stereon pga att den matar ut nåt infernaliskt brus på max volym då.


Låter inte som en köprek.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Belker » 2017-09-27 09:54

Nej, det lät kanske inte som reklam.... Men skärskåda vilket alternativ som helst så kommer nog en del smutsig byk fram där med, efter nåt års dagligt användande. Ville bara ärligt lyfta fram vad jag funnit. På det hela taget är jag väldigt nöjd och ser som sagt ingen anledning att byta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 10:27

Jag ger ingen köprek på Oppon heller. Den hänger sig och måste startas om då den inte hittar filerna på ansluten hårddisk. Interfacet är som en gammal spritstencil jämfört med andra. Spotify hanterar den inte heller och Ingen usb ut heller vilket jag gärna sett. Spotify får jag hantera via Airport Express med endast optisk utgång. Jag använder två olika streamers för dels lagrade filer, dels Spotify.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 11:47

Dina erfarenheter med Oppon är överraskande. Jag har bara hört positiva saker om den apparaten. Den ingår bla i Siegfried Linkwitz anläggning. Jag ska undersöka dom här sakerna noggrant om ett köp blir aktuellt. Väldigt bra info.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-27 12:14

sprudel skrev:Jag ger ingen köprek på Oppon heller. Den hänger sig och måste startas om då den inte hittar filerna på ansluten hårddisk. Interfacet är som en gammal spritstencil jämfört med andra. Spotify hanterar den inte heller och Ingen usb ut heller vilket jag gärna sett. Spotify får jag hantera via Airport Express med endast optisk utgång. Jag använder två olika streamers för dels lagrade filer, dels Spotify.


Så har det alltid varit sedan 95. Oppon fungerar utmärkt att spela skivor med men inte så mycket mer än det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Gleipner
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2006-07-06
Ort: Båstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Gleipner » 2017-09-27 18:11

Jag använder fortfarande min gamla Squeezebox SB3 som min huvudkälla för musik. Så länge den nu håller ihop, torde vara den äldsta komponenten i min anläggning. Vill jag lyssna på min rippade skivsamling eller Spotify styr jag den med min Ipad. Skall jag bara få igång Sveriges Radio eller någon favoritinternetkanal räcker det med multifjärrkontrollen som styr övrig elektronik. Den dag SB3:an ger upp, vad ersätter jag den med då om jag vill ha denna funktionalitet?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 18:35

Min tanke var att låta en eventuell 105:a vara en flerkanals-DAC utöver skivspelandet. År det dåliga odds på funktion då eller?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 18:38

Gleipner skrev:Jag använder fortfarande min gamla Squeezebox SB3 som min huvudkälla för musik. Så länge den nu håller ihop, torde vara den äldsta komponenten i min anläggning. Vill jag lyssna på min rippade skivsamling eller Spotify styr jag den med min Ipad. Skall jag bara få igång Sveriges Radio eller någon favoritinternetkanal räcker det med multifjärrkontrollen som styr övrig elektronik. Den dag SB3:an ger upp, vad ersätter jag den med då om jag vill ha denna funktionalitet?

Chromecast Audio?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 18:52

AndersP skrev:Dina erfarenheter med Oppon är överraskande. Jag har bara hört positiva saker om den apparaten. Den ingår bla i Siegfried Linkwitz anläggning. Jag ska undersöka dom här sakerna noggrant om ett köp blir aktuellt. Väldigt bra info.


Alltså Oppon är ju en bra pryl, det är appen som man fjärrstyr med som är trist, och hänger sig.
Jag har ingen TV kopplad till den och måste köra via appen. Kör du via TV är det en helt annan femma. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 18:54

AndersP skrev:Min tanke var att låta en eventuell 105:a vara en flerkanals-DAC utöver skivspelandet. År det dåliga odds på funktion då eller?


Det tror jag är så Spot on du kan komma, det är i den rollen den excellerar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-27 19:21

Nice,
Är det nån skillnad på L- R-utgångarna mellan XLR-kontakterna och motsvarande tillhörande 7.1-utgången?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 20:03

AndersP skrev:Nice,
Är det nån skillnad på L- R-utgångarna mellan XLR-kontakterna och motsvarande tillhörande 7.1-utgången?


XLR ska väl ha bästa ljudet, kolla här:
http://download.oppodigital.com/BDP105/BDP-105_USER_MANUAL_English_v1.4.pdf

och här https://www.soundandvision.com/content/review-oppo-bdp-105-universal-disc-player-page-2
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-27 21:02

Åter till streaming. Roon installerat på Macmini som via USB spelar till min Chord dac låter som en vettig ide'.
Då kan jag köra Spotify, lagrad musik osv från en pryl, och via usb ingången på dacen.
Hur fungerar Macmini? Skickar den direkt från snurran, eller mellanlagrar den på SSD som tex en Aurender gör?
Gillar konceptet som Aurender har att den stänger av allt snurr när den skickar och låter SSD jobba stilla och lugnt.
Kan man konfigurera en NAS så att den härmar Aurenders koncept?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Eargasm
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2014-10-17

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Eargasm » 2017-09-27 21:30

Nu använder jag inte digitalt mer än på jobbet, men tidigare så var en passivt kyld HTPC med JRiver bland det bästa, hur står sig det alternativet sig idag?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-28 04:59

Vad menas med "snurran"?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-28 06:21

AndersP skrev:Vad menas med "snurran"?


Äh! Slarvigt uttryck, snurrande hårddisk. Ursäkta. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-28 10:22

Gleipner skrev:Jag använder fortfarande min gamla Squeezebox SB3 som min huvudkälla för musik. Så länge den nu håller ihop, torde vara den äldsta komponenten i min anläggning. Vill jag lyssna på min rippade skivsamling eller Spotify styr jag den med min Ipad. Skall jag bara få igång Sveriges Radio eller någon favoritinternetkanal räcker det med multifjärrkontrollen som styr övrig elektronik. Den dag SB3:an ger upp, vad ersätter jag den med då om jag vill ha denna funktionalitet?


En Raspberry PI med PiCoreplayer. Kostar några hundralappar.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-28 10:29

Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt? Audio har ju låg bitrate och diskarna i dag har ordentligt tilltagna cacheminnen med plats för typ 2-10 FLAC-låtar bara där. Snurra och SSD kommer att bete sig på samma sätt. Dom dunkar iväg en kort stöt på nån sekund, slutar läsa ett gäng sekunder och skickar igen osv. Det är en ocean av skillnad mellan vad dom kan skicka och vad dom behöver skicka när det gäller audio.
Med din nivå på prylar hade väl iof jag sett till att alla snurrmojjar var ersatta av SSD eller ännu smidigare kört från NAS som du också funderar på. Förstår väl inte din önskan om att slippa skicka direkt från snurra. Du får förklara.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Beakungen » 2017-09-28 12:34

Jag har hört aurender många gånger nu. Sjukt smidigt och galet bra ljud. Spelar tycker jag klart bättre än alla andra streamers jag hört. Fullt i klass med en wadia spelare för 180lax. Så här man pengarna så rekommenderar jag den rejält! Jag önskar jag hade pengarna :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Bill50x » 2017-09-28 12:44

AndersP skrev:Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt?

SSD'er är mycket tystare. Jag har helt nya fräscha "snurror" (2 resp 8 GB) i min dator och det blir betydligt tystare i rummet när diskarna går ner i sleeping mode. Min primärdisk är en SSD och den låter ju ingenting. Fast det finns faktiskt de som rapporterat om ett högfrekvent vinande från ssd'er men det tror jag är ovanligt. Jag har ett antal SSD'er hemma och ingen av den hörs.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2017-09-28 13:28

I roon går det att separera serverdelen från spelar delen, är inte det smidigaste att helt enkelt ha servern i ett annat rum för att slippa hårddisks-surret?
Kanske i en NAS av stödd modell?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav PerStromgren » 2017-09-28 13:31

dewpo skrev:I roon går det att separera serverdelen från spelar delen, är inte det smidigaste att helt enkelt ha servern i ett annat rum för att slippa hårddisks-surret?
Kanske i en NAS av stödd modell?


Så kör jag: en NAS (Synology DS218j) på hyllan i köksfarstun!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-28 14:16

AndersP skrev:Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt? Audio har ju låg bitrate och diskarna i dag har ordentligt tilltagna cacheminnen med plats för typ 2-10 FLAC-låtar bara där. Snurra och SSD kommer att bete sig på samma sätt. Dom dunkar iväg en kort stöt på nån sekund, slutar läsa ett gäng sekunder och skickar igen osv. Det är en ocean av skillnad mellan vad dom kan skicka och vad dom behöver skicka när det gäller audio.
Med din nivå på prylar hade väl iof jag sett till att alla snurrmojjar var ersatta av SSD eller ännu smidigare kört från NAS som du också funderar på. Förstår väl inte din önskan om att slippa skicka direkt från snurra. Du får förklara.


Ju mer jag hållit på med digital överföring och omvandling desto mer har jag erfarit att allt det som skulle vara klockrent och fungera på ett visst sätt inte gör det, hela tiden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav bassman » 2017-09-28 18:37

Jag började med att ha NAS:en i basfällan. Efter en vecka fick den flytta ut till ett annat rum för den störde för mycket med knatter och annat oljud.

Den har nu tjänstgjort i två år perfekt och bara går-å-går :-) Spelar FLAC genom Mac Mini och jRiver mediacenter. Styr musiken via iPad eller telefon. Stabilt som bara den!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mats » 2017-09-28 18:56

Kör Linn Akurate DSM. Extremt nöjd med kvaliteten från egna rippade FLAC (ligger på hembygd nas med ssd). (Spelar just nu cd-ripp av Oscar Peterson ”We get requests” - skitbra helt enkelt!) Ofta nöjd med ljudet även från Tidal hifi men kvaliten där varierar och är ofta, av nån anledning, inte i paritet med egna rippar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster