Det här med streaming och streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-30 17:38

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.


Du skrev ju den ANALOGA utgången, AirPort express diskantsänker i alla laster. 8)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-30 17:40

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där ju analogt ut men de flesta kör väl digitalt ut? Jag kör min digitalt till extern DAC.


Ja inte kör man väl nån sån analogt ut om man är intresserad av bättre ljud?


Faktum är att jag tycker AirPort express via den ANALOGA utgången låter förhållandevis bra. Den är bit-korrekt , samplar inte om och håller inte på med nåt Windows lurendrejeri 8) .Många andra prylar , även dyrare kan mycket väl i många fall låta sämre. Och diskantsänkningen får den att låta lättlyssnat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 18:32

Visst är den helt okej men det kan bli bättre med annan DAC. Inte för att skillnaderna alltid är uppenbara med tanke på vilka andra källor till mindre bra ljud det finns - som det där med mastringseländet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-30 19:04

RogerGustavsson skrev:Visst är den helt okej men det kan bli bättre med annan DAC. Inte för att skillnaderna alltid är uppenbara med tanke på vilka andra källor till mindre bra ljud det finns - som det där med mastringseländet.

Håller med :?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-05 22:50

Håller på att ge mig in i det här getingboet.
Börjar med en Auralic Aries som jag kopplat in en hårddisk med musik på samt streamar Spotify via Airplay. Kan samtidigt streama Spotify till samma dac, Chord 2 Qute, via Airport Express för jämförelse. Rundare ljud från Airport med Spotify.
Flcafiler och högupplösta filer får en nästan överdriven tydlighet via Auralic jämfört med Oppo som streamer. Kör då usb från Auralic men samma fenomen finns även optiskt och via coax från Auralic om än i mindre grad. Det finns en presens med fokus på de övre registren som jag inte vet om jag är förtjust i. Det låter med HiFi än verklighetstroget kanske.
Är på jakt efter en Aurender N 100 eller N10 för provlyssning och jämförelse.
Nästa steg blir att streama flac från dator via Airfoil, trådlöst till Auralic och Airport Express.
Jag vill till varje pris undvika att ha min samling på en nas och streama via ethernet. Helst ska streamern ha en egen hårddisk och buffra på en SSD som den spelar från. Det finns ett antal streamers som jobbar så.
Min anläggning finns att skåda i min medlemspresentation för den som vill veta förutsättningarna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-06 21:08

Hej sprudel. Måste bara fråga varför du ogillar att streama från en NAS, har du ett strulande nätverk eller problem med att dra kablar i hemmet?

Fördelarna med NAS jämnfört med inbyggd hårddisk i mediaspelaren:
- Möjlighet att placera den i ett rum där den inte stör. Någon här sa att även en ssd kan låta illa.
- Musik och film på ett och samma ställe för enkel åtkomst från hela hemmet. Smidigt om du vill ha ett till musiksystem på altanen eller annat rum och inte behöva hålla igång flera musikbibliotek.
- Flera hårddiskplatser där diskarna kan spegla varandra för automatisk backup. Räddar inte vid brand men sparar en massa tid vid ett eventuellt diskhaveri.

Mitt tips om du ska köpa någon lite dyrare streamer är att köpa från ett etablerat företag. Det poppar upp nya aktörer hela tiden men finns dom kvar om 5 år, och fortsätter dom att hålla den uppdaterad när dom släpper en ny modell?
Jag har den gamla modellen av Akurate DS från Linn som jag köpte ny för 7 år sen. Den var dyr som f-n men den känns fortfarande lika ny då den hela tiden fått uppdateringar och nya funktioner.
Kontrollprogramet Linn Kazoo finns till windows, mac, ipad, iphone, android och uppdateras också ständigt och har integrerat stöd för Tidal, Qobuz och TuneIn radio. Spotify är inte integrerat i Kazoo men kan streamas från Spotifys egna app.

Naim känns också som ett stabilt företag som inte slänger sina gamla maskiner i sjön om dom släpper nytt? Finns Auralic om 10 år?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-06 22:01

Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-06 23:05

Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Han vill som jag förstår det ha hårddisken i själva spelaren.

Jag menade absolut inte att en SSD ger sämre ljud för ljudfilerna, men dom kan konstigt nog missljuda trots att dom är solid state.


Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-06 23:23

Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2018-04-07 00:05

sprudel skrev:
Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?


Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-07 06:27

Harryup skrev:
sprudel skrev:
Harryup skrev:Ja Sprudel, vad är skillnaden med att ha musik på en NAS eller en hårddisk på datorn?
Att SSD ger sämre ljud är första gången jag hör, alla som haft en åsikt har bytt till SSD för uppspelning. OM den ny kan göra skillnad.
Jag skulle absolut testa Roon i 2 veckor gratis på datorn innan jag letar efter en ny spelare. Skulle kunna tänka mig att du skulle kunna höra skillnader på Roon och den programvara du kör nu.

/Harryup


Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?


Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup


Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-09 20:16

sprudel skrev:
Harryup skrev:
sprudel skrev:
Har du läst på Computer Audiophile om alla de bekymmer som ethernet medför? Det har du säkert. Det är en av anledningarna. En vanlig dator vill jag inte ha trådat till anläggningen heller.
Du kör Roon till din Auralic har jag för mig, med NAS. Vad har du för ytterliggare komponenter för att undvika skit från router och switch?


Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup


Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.


Varför är nätwerks isolatorerer så dyra? Är det en komlicerad sak att konstruera?
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav jonasp » 2018-04-09 20:31

Glöm inte rotational velocidensity!

Rotational velocidensity affects all audio files encoded with lossy compression. These include mp3, aac, and ogg.

The most notable effect of rotational velocidensity is the loss of bitrate in files. A lossy audio file will lose an average of 12kbps a year. But, this can vary greatly depending on the type of storage media used.

Examples:

SATA HDD: ~12kbps
IDE HDD: ~15kbps
SCSI HDD: ~7kbps
DVD: ~16kbps
CD-R/RW: >21kbps

This can be overcome by compressing audio using lossless formats such as FLAC, APE, or TTA. These formats are designed to never lose quality over time, and will sound the same right now as they will in 10 years.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Frisk » 2018-04-09 20:46

dewpo skrev:
sprudel skrev:
Harryup skrev:
Om jag inte undersöker så finns inte problemet. Har Ubiquity och HP switchar. De switchar som de gillar har gett oss en hel del problem på firman och är allmänt opålitliga. Brukar då och då kolla hastigheter på mitt nät som enda åtgärd och förlorade packet. Men i övrigt så orkar jag inte jaga förbättringar på den nivån. Förmodligen kan det finnas mer att hämta men frågan är om det är förbättringar eller förändringar.

/Harryup


Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.


Varför är nätwerks isolatorerer så dyra? Är det en komlicerad sak att konstruera?
[ Bild ]


Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera. På bilden ser det ju dock ut att vara skärmat kablage, vilket ju kan ställa till stora problem så kanske det därför blir extra dyrt. Det lilla jag läst på verkar det väldigt svårt att skapa ett bra skärmat nätverk och i princip aldrig nödvändigt. I de fall det skulle kunna behövas är det bättre med en fiberoptisk lösning. Sen finns det väl säkert undantag på detta också.
Sen är väl inte isolationen gjord för stora potentialskillnader utan för att minska risken för jordloopar.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-09 21:11

Frisk skrev:
dewpo skrev:
sprudel skrev:
Haha! Ja, det var en cool hållning, och förnuftig. :)
Jag blir bara trött av att läsa alla deras tweaks och obegränsade nörderi.
Jag provar och lyssnar, det får avgöra.


Varför är nätwerks isolatorerer så dyra? Är det en komlicerad sak att konstruera?
[ Bild ]


Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera. På bilden ser det ju dock ut att vara skärmat kablage, vilket ju kan ställa till stora problem så kanske det därför blir extra dyrt. Det lilla jag läst på verkar det väldigt svårt att skapa ett bra skärmat nätverk och i princip aldrig nödvändigt. I de fall det skulle kunna behövas är det bättre med en fiberoptisk lösning. Sen finns det väl säkert undantag på detta också.
Sen är väl inte isolationen gjord för stora potentialskillnader utan för att minska risken för jordloopar.


http://shop.emosystems.de/en/Network-Isolators/EN-1005/EN-1005.html Bild

Visst är det lite lustigt att det verkar finnas två användings områden för nätverksisolatorer, Medicinsk och Audofil jag tycker det säger något om prioriterningarna i värden :roll:
Ännu lustigare är det att de för medicinsk användning är billigare än de för ljud.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Michael » 2018-04-09 23:13

Frisk skrev:Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera.

Undra vad du avsåg med 'nätverksjacken'. Om du menar uttagen (som typ sitter i väggen eller kopplingsrum), så har jag inte sett det. Däremot så sitter det trafo i alla apparater med nätverk (ethernet), inkl. switchar, hub, routers och allt.

Svårt se vad en network-isolator skall hjälpa med, i normala applikationer.

//Michael

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-09 23:55

Michael skrev:
Frisk skrev:Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera.

Undra vad du avsåg med 'nätverksjacken'. Om du menar uttagen (som typ sitter i väggen eller kopplingsrum), så har jag inte sett det. Däremot så sitter det trafo i alla apparater med nätverk (ethernet), inkl. switchar, hub, routers och allt.

Svårt se vad en network-isolator skall hjälpa med, i normala applikationer.

//Michael


Enligt de som moddar switchar http://www.myhifishop.de/Devices/AQ-SWITCH-SE-Audiophile-High-End-Network-Switch-audio-LAN-isolat::87.html?language=en
är vanliga switchar så dåliga att de degraderar ljudet medans en modifierad ger ett renare ljud än direkt anslutet :roll:
Hur avgör man vad som är ormolja/verkligt om man inte har mätutrustning hemma?
Bild

OT. Jag har ett högfrekvent susande hemma som jag gärna skull bli av med, Men jag kan inte lokalisera källan, Vad finns det för kandidater?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Frisk » 2018-04-10 07:21

Michael skrev:
Frisk skrev:Det brukar väl allt som oftast sitta transformatorer i nätverksjacken, så de ska väl i sig isolera.

Undra vad du avsåg med 'nätverksjacken'. Om du menar uttagen (som typ sitter i väggen eller kopplingsrum), så har jag inte sett det. Däremot så sitter det trafo i alla apparater med nätverk (ethernet), inkl. switchar, hub, routers och allt.

Svårt se vad en network-isolator skall hjälpa med, i normala applikationer.

//Michael


Inser att det blev otydligt, jag menade "nätverksapparater" så som switchar datorer etc. Jag tänkte först skriva alla men blev sen osäker på om det inte skulle kunna vara bortbantat i någon billig android TV låda eller annan riktigt billig konsument-elektronik. Jag har aldrig undersökt saken.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Bamsefar » 2018-04-10 07:40

Ehh.....

Nu börjar ormoljan bli lite väl tjock...

Den som anmärker på en switch bör börja med att modifiera protokollet som används för överföring av informationen - då kanske det blir ändring, men att påstå att hårdvaran påverkar ljudet - låter mera som en kass DAC/försteg någonstans som inte klarar av att isolera bort störningar på elnätet än något annat i så fall. Med tanke på att de IP paket som kommer ligger i layer 3 om jag inte missminner mig så är det en bra bit från hårdvaran.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2018-04-10 07:59

I marsnumret av Stereophile så skriver Kal Rubinson om switchen från Aqvox i sin kolumn Music in the Round #90 (skrolla förbi kablarna för att hitta den). Det räcker att läsa det sista stycket för att förstå att han inte heller är övertygad om förträffligheten hos den här produkten....

I'm not sure what that means in the context of my own system. I'll probably replace the ASUS switch with the D-Link, since the cost of the latter—approximately $30—is trivial. It wasn't clear to me that the AQ-Switch-SE didn't provide an improvement, and I'd consider getting one if the cost weren't so far from trivial. Aqvox's website is filled with praise from happy users, but for now I remain insufficiently motivated to join them.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav UrSv » 2018-04-10 08:02

Det är ingen hejd på vad man kan lura i folk bara man bortser från verkligheten. Aqvox är ju dock billig då man verkar få 10 såna för en enda 5-portars JCAT...

Men man får ändå berömma samvetslösheten hos tillverkare som kan tillverka en "switch" för 40 papp med fem portar med specialkontakter (man måste ju kunna sälja lite dyra kablar också):
https://jcat.eu/product/m12-switch-gold/

JCAT skrev:"A dedicated precision switching hub that brings the world of network audio into a completely different stage. Named as a precision network conditioner by high-end audiophiles, the M12 SWITCH GOLD conveys the full density of sound and a subtle feeling of the air. Its high-frequency range is transparent, and the mid and bass areas are clear with high S/N. Enjoy the new sound dimension that only the M12 SWITCH GOLD can provide."
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2018-04-10 08:22

Mirage skrev:I marsnumret av Stereophile så skriver Kal Rubinson om switchen från Aqvox i sin kolumn Music in the Round #90 (skrolla förbi kablarna för att hitta den). Det räcker att läsa det sista stycket för att förstå att han inte heller är övertygad om förträffligheten hos den här produkten....

I'm not sure what that means in the context of my own system. I'll probably replace the ASUS switch with the D-Link, since the cost of the latter—approximately $30—is trivial. It wasn't clear to me that the AQ-Switch-SE didn't provide an improvement, and I'd consider getting one if the cost weren't so far from trivial. Aqvox's website is filled with praise from happy users, but for now I remain insufficiently motivated to join them.


Det fetmarkerade tycker jag är talande. Men annars tycker jag stereophile borde haft möjlighet att mäta lite med på olika apparater och se om det minskade störnigar, inte bara spekulera :|

Kal Rubinson skrev:On one side are experts who argue that network protocols ensure bit-perfect transmission and that timing and jitter problems are unimportant until after the audio datastream has been extracted. On the other side are those concerned about the audible effects of timing and data correction, noise, and galvanic isolation. I don't know enough to take a side
Read more at https://www.stereophile.com/content/music-round-90-mergingplayer-pl8-page-2#f8B3EHSrRZjqvVPG.99
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 09:47

Bamsefar skrev:Ehh.....

Nu börjar ormoljan bli lite väl tjock...

Den som anmärker på en switch bör börja med att modifiera protokollet som används för överföring av informationen - då kanske det blir ändring, men att påstå att hårdvaran påverkar ljudet - låter mera som en kass DAC/försteg någonstans som inte klarar av att isolera bort störningar på elnätet än något annat i så fall. Med tanke på att de IP paket som kommer ligger i layer 3 om jag inte missminner mig så är det en bra bit från hårdvaran.


I den här tråden har John Swenson gjort ett antal mätningar på hur olika switchar läcker och påverkar. Allting är inte så enkelt som man tänkt sig.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/30376-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-computer-audio-streaming/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav goat76 » 2018-04-10 10:12

sprudel skrev:
Bamsefar skrev:Ehh.....

Nu börjar ormoljan bli lite väl tjock...

Den som anmärker på en switch bör börja med att modifiera protokollet som används för överföring av informationen - då kanske det blir ändring, men att påstå att hårdvaran påverkar ljudet - låter mera som en kass DAC/försteg någonstans som inte klarar av att isolera bort störningar på elnätet än något annat i så fall. Med tanke på att de IP paket som kommer ligger i layer 3 om jag inte missminner mig så är det en bra bit från hårdvaran.


I den här tråden har John Swenson gjort ett antal mätningar på hur olika switchar läcker och påverkar. Allting är inte så enkelt som man tänkt sig.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/30376-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-computer-audio-streaming/


Enligt rubriken på forumtråden i länken så ska det alltså vara en massivt stor skillnad på ljudkvaliteten. Finns det några ljudexempel på dessa problem man kan lyssna på?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav genstruktur » 2018-04-10 10:48

Skulle det vara dåligt att ha en router kopplad (ehternetkabel) till ett försteg (receiver)med då? Jag undrar helt ärligt eftersom jag inte kan det tekniska riktigt. :)
Senast redigerad av genstruktur 2018-04-10 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-10 10:49

Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 10:58

Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?page=17&tab=comments#comment-738368
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mats » 2018-04-10 12:26

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/35129-a-novel-way-to-massively-improve-the-sq-of-the-microrendu-ultrarendu/?page=17&tab=comments#comment-738368


Tack för servicen sprudel, drygt 300 sidor var i längsta laget....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Morello » 2018-04-10 12:29

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?



Nej.

Det är värsta sortens pseudovetenskap, dvs man tar diverse tekniska termer slänger ned i en gryta och rör sedan om.
Det blir så rörigt att det knappt går att bemöta.

Innan man börjar prata om åtgärder bör man -tycker jag - identifiera problemen och den biten saknas här.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2018-04-10 17:12

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Finns det några mätningar som visar på kontamination i den analoga domänen?


Underlättar lite för mina faktiskt kamrater och länkar till aktuell sida i tråden, d-a lång tråd. Nåväl har detta resonemang bäring?



Nej.

Det är värsta sortens pseudovetenskap, dvs man tar diverse tekniska termer slänger ned i en gryta och rör sedan om.
Det blir så rörigt att det knappt går att bemöta.

Innan man börjar prata om åtgärder bör man -tycker jag - identifiera problemen och den biten saknas här.


Vad menar du? Att en laptop är en lika god förmedlare till en dac som en dedikerad streamer, eller att router och switchar inte sprider skit vidare i kedjan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster