Det här med streaming och streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-29 09:46

sprudel skrev:
AndersP skrev:Gör det nåt att en hårddisk skickar direkt? Audio har ju låg bitrate och diskarna i dag har ordentligt tilltagna cacheminnen med plats för typ 2-10 FLAC-låtar bara där. Snurra och SSD kommer att bete sig på samma sätt. Dom dunkar iväg en kort stöt på nån sekund, slutar läsa ett gäng sekunder och skickar igen osv. Det är en ocean av skillnad mellan vad dom kan skicka och vad dom behöver skicka när det gäller audio.
Med din nivå på prylar hade väl iof jag sett till att alla snurrmojjar var ersatta av SSD eller ännu smidigare kört från NAS som du också funderar på. Förstår väl inte din önskan om att slippa skicka direkt från snurra. Du får förklara.

Ju mer jag hållit på med digital överföring och omvandling desto mer har jag erfarit att allt det som skulle vara klockrent och fungera på ett visst sätt inte gör det, hela tiden.

Då förstår ja det som så att det är det mekaniska oljudet som avses. Det kan jag förstå. Jag har själv en gammal SSD som primärdisk i servern och ska man sitta med datorn i lyssningsrummet ska den självklart vara knäpptyst.
Mats skrev:Kör Linn Akurate DSM. Extremt nöjd med kvaliteten från egna rippade FLAC (ligger på hembygd nas med ssd). (Spelar just nu cd-ripp av Oscar Peterson ”We get requests” - skitbra helt enkelt!) Ofta nöjd med ljudet även från Tidal hifi men kvaliten där varierar och är ofta, av nån anledning, inte i paritet med egna rippar.

Den känslan har jag också fått. Mina rippar låter bättre än Tidal nästan jämt trots att mediaspelare för ripparna och Chromecast för Tidal delar DAC, switch och router. Mycket irriterande. Kan det vara nåt fel på materialet som Tidal skickar? Borde inte vara så svårt att analysera om man kan sånt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-29 10:09

Jag kör med HEOS som kan lösa det mesta så som spotify, tidal, soundcloud, filer från min server genom plex etc etc. Det funkar att byta källa helt utan avbrott i musiken och kan streama till Stora stereon/köket eller både och. Det har funkat väldigt bra och är hur smidigt som helst, det ända är att lösningen inte direkt var speciellt billig... :? men ljudkvalitén är toppen! :D
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-30 11:08

Verkar inte speciellt dyrt jämfört med saker som diskuteras i den här tråden. Sonospriser?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

spacemonkey69
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2016-12-08
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav spacemonkey69 » 2017-09-30 13:04

AndersP skrev:Verkar inte speciellt dyrt jämfört med saker som diskuteras i den här tråden. Sonospriser?


antar att det är liknande priser men om man jämför med en raspberry pi lösning så är det rätt mycket dyrare, iaf 1-2 tusen lappar mer. Det är dock är väldigt smidigt sätt att få multiroom funktionalitet. :D
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tell » 2017-09-30 13:37

Jag kör en Xiaomi Mi Box (Android tv alltså) med Spotify på som jag styr från telefonen eller datorn mha Spotify Connect. Med undantag för att det saknas en del musik på Spottan så behövs det inget mer än det här. Så dom låtarna som saknas kör jag istället genom Kodi på boxen som jag styr mha Yatze på telefonen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav DVD-ai » 2017-09-30 13:43

Jag kör mestadels med Spotify via en Cromecast Audio och optisk till min DAC2 (snart DAC3) och jag måste säga att det låter utomordentligt bra !
Klart att där finns mycket att hämta med att ha dom bästa utgåvorna osv... men med samma utgåva så har jag jämnfört och har verkligen svårt att höra någon betydande skillnad på dom exempel jag testat.
Om Spotify såg till att ha bra utgåvor så skulle jag vara helt nöjd, om dom dessutom ordnade FLAC eller likvärdigt så är det grädde på toppen bara, utgåvorna gör så otroligt mycket mer än skillnaden mellan 320kb MP3 och FLAC.

Min lösning är jätte smidig MEN Cromecast Audio verkar ha problem med om man hoppar runt och vill lyssna på låtar från olika skivor efter varandra och ibland så låser den sig...
Mycket störande, vore det inte för detta så är min lösning helt perfekt för vad den är :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav verdad » 2017-09-30 18:44

Jag använder Tidal och Chrome Cast. Tycker det funkar. Med tanke på vad man betalar för Chrome Cast så är det för pengarna väldigt billigt.

Har dock inte använt så att jag jämfört så mycket. Det som jag upplever är att jag måste höja volymkontrollen på förstärkaren mycket mer när jag kör Chrome Cast+ Tidal, än om jag kör med en cd skiva.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Lassej » 2017-10-01 00:14

Är otroligt nöjd med min set-up.

Har massor av musikfiler på min NAS. Kör Roon, som är helt suveränt, på en mac mini. Båda är anslutna till en HP ethernetswitch. Till samma switch är en SOtM-200 Ultra ansluten som endpoint. Så all musik skickas via ethernet till Ultran. Från Ultran via USB till min Bryston DAC. Hade tidigare en Bryston BDP-2 som endpoint men Ultran upplever jag som ännu bättre.
Allt är mer eller mindre "plug and play" och låter fantastiskt. Har även Tidal på mac minin men används endast till att upptäcka ny musik.

Styr allt med en apple pekplatta (60" tv på väggen) men även från ipad/iphone med Roon remote.
Gillar verkligen Roons användargränssnitt samt all information som finns om musiken och artisten m.m.
Allt bara funkar. Har även skaffat en en Roon ROCK NUC men har inte installerat den ännu.

Finns ju billigare lösningar denna men denna är enkel att installera och att komma igång med och låter fantastiskt bra.

mvh
Lasse

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-15 20:27

14A4DD9A-61F8-4C4C-8EAA-A79928B836EB.png
08A9E9A6-A632-49C8-A57B-C36E660C2B5F.jpeg
sprudel skrev:Började min karriär med SqeezeBox, bytte till SB Touch och sedan blev det några AirportExpress för just Spotify. Nu fungerar Oppo BDB 105 som streamer och uppackare av filer som går vidare till Chord 2Qute.
Marknaden för olika streamers växer och utbudet ökar med ibland hysteriskt prissatta hi-end-prylar.
Bryston har lancerat BDP 3, Bluesound är kanske ute ur leken numera, Auralic har en intressant pryl, Aurender får fin kritik av många.
Hur gör du när du stremar, är du nöjd med kvaliteten?

Jag har 2599 skivor i FLAC varav ungefär 30 skivor i högupplöst format. De spelare jag haft förut har ofta haft problem att spela upp dessa från NASen via wi-fi (Naim, ieast och Squeezebox ) men inte nu längre.

Jag köpte nyss en Yamaha wxc 50 streamer, använder programmet minim-server i min Qnap NAS och för första gången fungerar allting precis som det ska ( även högupplöst 24 bit 192 kHz ) helt utan buggar och avbrott och musiccastappen som styr allt är snabb och överskådlig. Att den var odetekterbar i LTS test nyligen ger en nice feelgood känsla och botar effektivt mot uppgraditis . Har även upptäckt smidigheten med Spotify connect och det är en guldgruva för att hitta ny klassisk musik. Den låter en aning tydligare och klarare än AirPort express tycker jag nog. Det är extra roligt att man kan köpa en spelare med inbyggt försteg av den här kvaliteten som klarar allt utom MQA för första gången under 4000:-. Just nu känns det som mitt bästa hifiinköp någonsin. :)

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Headfi » 2017-12-24 01:43

Sitter och pular med ett system uppbyggt kring en Mac Mini mediaserver med extern hårddisk och ett antal Android-TV-boxar. Det fungerar bra och jag har inget att anmärka ljudmässigt heller (körs via antingen en hemmabio med en Yamaha-receiver samt en stereo med en Marantz SR-52 stereoreceiver).

På Mac Minin körs Windows 10 och Kodi samt Plex Media Server som matas via en extern HD. Remote Desktop används för att fjärrstyra Minin (undviker behovet att ha projektorn på för annat än filmvisning).

Tre stycken Kodiboxar med Android 6.0.1 och Kodi 17.6 matas via PlexKodiConnect för att ge enhetlig hantering oavsett vilken enhet som används (Kodi är fullt konfigurerat med Rapier Skin och allt). Musik, film och TV-serier hanteras direkt via Kodi.

En MacBook Air samt två styck mobila enheter med Android 7.1.2 och Kodi 17.6 är med i leken, matning via PlexKodiConnect där också.

Grundprincipen är:

En server som matar alla klienter från en och samma källa (HD) med Kodi för lokal uppspelning (HTPC till projektor) och Kodi för fjärruppspelning från Plex-servern.

Streamingen fungerar perfekt - ända skillnaden som märks är att det tar någon sekund extra via fjärrenheterna jämfört med direkt på Mac Mini-HTPCn men det har ju sina naturliga orsaker. Nytt innehåll synkas automatiskt in i Plex och vidare till fjärrenheterna (Kodi på Minin uppdaterar jag manuellt).

Jag kan inte vara mer nöjd med ett system än detta - det fungerar exakt som jag vill, allt innehåll är elegant presenterat och serverat, allt är synkat via Trakt så man kan stoppa uppspelning på en enhet och fortsätta på en annan.

Tidigare var jag skeptisk mot tidigare streaminglösningar men med dedikerad HTPC och Kodi har detta ersatts med stor entusiasm eftersom det helt tar bort "datorkänslan" till förmån för distinkt "mediakänsla". När det gäller ljudkvalitet på Kodi-boxar har jag inte forskat alls i ämnet, å andra sidan känner jag inte till någon "HiFi-Kodibox" (brukar köra på Kinaboxar även om jag alltid installerar Kodi på egen hand för att kunna uppdatera enkelt).

Edit: Drömmen vore en HiFi-Kodibox eller streamer. Detta då jag inte helt tror på idén med en dedikerad audio-streamer när idealet är en kombinerad sak som kan fungera som komplett källa för allt material lagrat på en server. Jag är också allt för inkörd på musikhanteringen i Kodi med Rapier skin också. Får jag drömma ännu mer vore en komplett sak med optisk läsare för CD/DVD/DVD-A/SACD/BD/UHD parat med rejäla hårddiskar (enkelt att bygga ut) perfekt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-24 10:01

Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Lennart » 2017-12-24 10:23

ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.


Intressant då min nya reciever ska vara Airplay kompatibel (Yamaha 3070) och jag har en WHS server med Logitech Mediaserver. Om jag installerar plug-in är det något jag bör tänka på? Har jag kvar normal funktionalitet för mina fasta SQ-box enheter? Behövs en Iphone app ?

/Lennart

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-24 10:56

Lennart skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.


Intressant då min nya reciever ska vara Airplay kompatibel (Yamaha 3070) och jag har en WHS server med Logitech Mediaserver. Om jag installerar plug-in är det något jag bör tänka på? Har jag kvar normal funktionalitet för mina fasta SQ-box enheter? Behövs en Iphone app ?

/Lennart


Installeras som vilken plug-in som helst.

Du bör nog ha den LMS 7.9.

Behövs ingen iPhone app utan du styr den som en vanlig SB. Påverkar inte dina gamla SB.

Perfekt sync, lossless, gapless och ReplayGain funkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Lennart » 2017-12-24 12:42

Har LMS 7.8.1 och LMS ser inga tillgängliga uppdateringar? Kan man uppgradera manuellt?
/Lennart

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav bootstrap » 2017-12-24 13:21

gflar skrev:Chromecast Audio används här, 2st, båda med nätverksadapter för stabilitet. Använder även MacMini fjärrstyrd mha Splashtop i Android-platta, Ipad och W10 laptop.
Cromecasten klarar rippat från Nas, även i högre upplösning än T.ex Airport Express.


Du kör denna till din chromecast audio?
Bild
Blir det stabilare? Jag har lite problem med min audio och vanliga Chromecasten att dom ibland slutar stream, tappar synkningen med appen i mobilen och är lite sega i allmänhet.

/God jul

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav gflar » 2017-12-24 13:36

God jul!
Japp, det är den jag använder. När den är konfigurerad ser jag till att den trådlösa anslutningen glöms bort i den. Då blir den enbart trådat ansluten. Dvs jag tror det va så jag gjorde, det va ett tag sen :oops:

Edit: Och ja, det blir hur stabilt som helst :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-12-24 13:59

Lennart skrev:Har LMS 7.8.1 och LMS ser inga tillgängliga uppdateringar? Kan man uppgradera manuellt?
/Lennart


Ja, gå till den här sidan för att ladda ner senaste 7.9 för den plattform du kör: http://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=7.9
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-12-24 14:04

ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Funderar på om jag har missuppfattat vad man har AirPlay bridge till. Jag trodde att det var för att ansluta t.ex. en Ipad till SB för att spela upp något från denna. När jag läser detta så tolkar jag det som att du alltså använder AirPlay bridge som en ljudutgång på SB, för att på så sätt spela upp i din förstärkare. Eller är det så att man kan göra både och?

Att använda SB för att ta emot AirPlay kan jag se en nytta av, men att ha det som ljudutgång har jag ingen användning av i mitt system.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-12-24 15:55

Mirage skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Funderar på om jag har missuppfattat vad man har AirPlay bridge till. Jag trodde att det var för att ansluta t.ex. en Ipad till SB för att spela upp något från denna. När jag läser detta så tolkar jag det som att du alltså använder AirPlay bridge som en ljudutgång på SB, för att på så sätt spela upp i din förstärkare. Eller är det så att man kan göra både och?

Att använda SB för att ta emot AirPlay kan jag se en nytta av, men att ha det som ljudutgång har jag ingen användning av i mitt system.


AirPlay-enheter (mottagare) blir en Squeezebox helt enkelt. Inga Apple- prylar behövs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav verdad » 2017-12-26 00:12

Detta kanske kan vara ett bra alternativ för strömning av musik.

Den har fått hyffsad kritik och klarar det mesta galant.

tar bl.a spotify Tidal och tar även HDD diskar rätt in i USB kontakten på denna nätverksspelare.

Inte förfärligt dyr heller.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... o-ns-6170/
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav lennartj » 2017-12-26 21:58

Jag blir allt mer sugen på ett stabilt system att spela digitalt lagrad och strömmande musik från och ROON verkar ha gediget stöd från många håll.
ROON går nog att köra direkt på min Qnap-653 NAS, men det verkar tryggare att köra ROCK (ROON Optimized Core Kit) på en dedikerad NUC.
Kan man använda USB mellan ROCK NUC och DAC, ethernet verkar bara vara en option på riktigt dyra DACar eller går det att börja med min Oppo BDP-95 som DAC?
Kan man styra det hela från en Adroidplatta?
Går det att kör SR Play på den till DAC inom ROON-konceptet?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-12-27 10:59

ottovonkopp skrev:
Mirage skrev:
ottovonkopp skrev:Logitech Media Server med AirPlay bridge. Strömmar direkt till AirPlay i min Hegel H90.

Funkar klockrent. Har svårt att se någon bättre lösning.

God jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Funderar på om jag har missuppfattat vad man har AirPlay bridge till. Jag trodde att det var för att ansluta t.ex. en Ipad till SB för att spela upp något från denna. När jag läser detta så tolkar jag det som att du alltså använder AirPlay bridge som en ljudutgång på SB, för att på så sätt spela upp i din förstärkare. Eller är det så att man kan göra både och?

Att använda SB för att ta emot AirPlay kan jag se en nytta av, men att ha det som ljudutgång har jag ingen användning av i mitt system.


AirPlay-enheter (mottagare) blir en Squeezebox helt enkelt. Inga Apple- prylar behövs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


OK, då funkar det tvärtemot vad jag trodde. :oops: Jag trodde att det var ett sätt att spela upp ljud från t.ex. en Ipad via en Squeezebox. De enheter jag har med AirPlay är Iphone, Ipad och MacBook och jag ser ingen anledning att göra dem till SB. Den enda andra enhet jag har med AirPlay är en aktiv högtalare, men den står i en kompis stuga i fjällen. Jag förstår dock att det kan vara bra att kunna göra så här om man har andra enheter som man vill synka med sina SB t.ex.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-12-27 13:10

Koper man en Apple TV sa kan man streama musik eller video till den ifran sina ApplePlay-enheter bl.a. mojligen sa omsamplar den musik fortfarande i sin senaste version men hur horbart det ar ar ju en annan sak. Dock har den bara HDMI ut.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-27 13:49

Harryup skrev:Koper man en Apple TV sa kan man streama musik eller video till den ifran sina ApplePlay-enheter bl.a. mojligen sa omsamplar den musik fortfarande i sin senaste version men hur horbart det ar ar ju en annan sak. Dock har den bara HDMI ut.

/Harryup


Min erfarenhet: Både Apple TV 3, 4 och 5 försämrar ( samplar om allting till 48 kHz ) från originalmaterialet om originalet via AirPlay är 44,1 kHz. 4.an och 5.an har bara ljudet ut via hdmi dessutom.
Det låter lite sämre att köra music som är 44,1 kHz via AirPlay genom dessa. Jag tycker skillnaden är ungefär som att köra 160 Kbit mp 3 vs Cd. Lite slöare och dynamikfattigare.
Apple express skickar däremot ut allt i 44,1 kHz och den låter bättre än alla Apple TV modeller via AirPlay. Men inte riktigt lika bra som tex Yamaha wxc 50 tycker jag. I jämförelse låter expressen lite varmare, gosigare och diffusare i stereobilden. Men det är små skillnader. Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-27 14:00

lennartj skrev:Jag blir allt mer sugen på ett stabilt system att spela digitalt lagrad och strömmande musik från och ROON verkar ha gediget stöd från många håll.
ROON går nog att köra direkt på min Qnap-653 NAS, men det verkar tryggare att köra ROCK (ROON Optimized Core Kit) på en dedikerad NUC.
Kan man använda USB mellan ROCK NUC och DAC, ethernet verkar bara vara en option på riktigt dyra DACar eller går det att börja med min Oppo BDP-95 som DAC?
Kan man styra det hela från en Adroidplatta?
Går det att kör SR Play på den till DAC inom ROON-konceptet?


Om oppo stöder ROON och ROON är ett måste så är det kanske enklaste vägen för dig?
SR play kan du förövrigt köra med alla enheter som har AirPlay eller bluetooth .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-27 15:38

Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Tangband » 2017-12-27 18:54

802DA7A6-AA94-41D8-A557-12BC3D69484A.gif
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.


Nej det stämmer inte. Här en mätning av apple express av kenrockwell vid 200 kohm. Diskanten är sänkt i alla laster.

Hela testen ( överlag positiv )http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Nattlorden » 2017-12-27 19:17

Tangband skrev:
802DA7A6-AA94-41D8-A557-12BC3D69484A.gif
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Kanske är det den avrullade diskanten i expressen jag hör :)


Fast det tror är vid den hårt lastade analoga utgången, 200-300 Ohm.


Nej det stämmer inte. Här en mätning av apple express av kenrockwell vid 200 kohm. Diskanten är sänkt i alla laster.

Hela testen ( överlag positiv )http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm


Det där borde ju vara hörbart redan vid 4k även om det inte fallit av mer än så högre upp. Glad jag inte funderat på en sådan!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-27 23:35

Det där ju analogt ut men de flesta kör väl digitalt ut? Jag kör min digitalt till extern DAC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-12-28 01:15

RogerGustavsson skrev:Det där ju analogt ut men de flesta kör väl digitalt ut? Jag kör min digitalt till extern DAC.


Ja inte kör man väl nån sån analogt ut om man är intresserad av bättre ljud?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster