Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Nattlorden » 2017-10-21 10:35

(hittade ingen tråd sedan innan)

Radisson Blu (som vanligt)

Jag skall dit alldeles strax - hoppas någon mer hittar dit. Om vi inte känner varandra sedan innan, säg hallå ändå - jag känns igen på t-shirten t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav ChristianAndersson » 2017-10-21 11:25

Märkligt lite information på the Internet?

Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Nattlorden » 2017-10-21 15:06

Entré 100:- cash. Sade till dem att det var dåligt annonserat.... nu råkade jag ha, men det är inte alltid längre...

Buchardt audio bör inte missas om man letar "bang for the buck".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav HenrikTornquist » 2017-10-21 19:53

Jag tyckte på det stora hela att det var småtrist. Plus för de som spelade Rammstein, nån spelade Opeth, och nån Deep Purple. I övrigt var det ganska mycket samma gamla samma, tyckte jag. Surround med Martin Logan var ju rätt fräckt, men bildmässigt så dåligt att jag mådde illa.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav OlA-68 » 2017-10-22 11:05

på det hela en kul mässa
Tecnichs har steppat uppavsevärt Lät oerhört kul och den roligaste överaskningen var OD11 i den nya versionen jag tycker grabbarna har kommit i mål där och för den som bara har en telefon och bara ämnar köra spotify så är detta grejen
rehifi körde rullbandare och det lät bra men jag är inte där ännu och tror inte jag kommer dit heller.
snyggaste torrdemon var den nya Well tempered Amadeus II de har behållt 10½" tonarmslängd förfinat upphängningen (dolt golfbollen) djupare silikonbad så slabbet minskardolt sandwichlimningen med att göra toppen större...på det hela snygg...
Tack för ordet
och sedan var där mången trevliga hifientusiaster att träffa också
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav manix » 2017-10-22 23:05

Jag håller med, på det hela taget en trevlig mässa. Var där tidigt på lördagen och fick lyssnat på flera system. Började hos XTZ som spelade på stora golvare med ett nytt slutsteg. Lät lovande tycker jag, men det var stora högtalare i ett litet rum. Fick en trevlig pratstund i Gurus rum och ljudsignaturen var bekant. De hade glömt dämpning, men hade fått låna och monterade när jag var där. OD11 lät trevligt och skulle vara kul att ha som "extrahögtalare".

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Vinylcalle » 2017-10-23 01:48

Väldigt trevlig mässa.
Jag tyckte att vi/Rehifi lyckades väl i det rum vi hade. Inte helt lätt att komma in i ett okänt rum och på några timmar både rigga ihop ett system och få det att låta bra. Efter att ha möblerat om fullständigt lyckades vi hitta en position utan allt för mycket basresonanser.
Trots att en del var gjort i förväg har vi ändå jobbat sedan klockan 12 i Fredags fram till klockan 23 ikväll (söndag) med enbart paus för att sova och äta.

Massor av trevliga människor och utställare. Om du bor i södra Sverige och inte passar på att gå på Malmö hifi mässa tycker jag du gör en rejäl miss.

Tack till Kenneth på Hificenter som anordnat det hela.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Pappsen » 2017-10-23 07:39

Kan bara instämma med tidigare inlägg. En överlag trevlig mässa.
Buchardt gav mig ett väldigt trevligt minne att ta med hem. Verkligen lyckats få ut schyst ljud ur en ganska trevlig peng.
Fick även gott snack med Henrik på Guru. Kul att träffa svenska företag, även ner i Skåne. Så nu får man hoppas att man inte säljer allt man har och börjar om med ny anläggning. :D
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Nattlorden » 2017-10-23 08:13

Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.

I ett rum tramsades det med att byta fötter under elekroniken emedan man hade både högtalare och stereobänk hårt kopplat till golvet - varför inte börja i rätt ända? (Ja, om man inte vill sälja en massa fötter då). Får dock erkänna att antingen hände något eller så funkade placebon på mig med.

QLN stod för det tekniskt mest framstående snacket... rena guldgruvan för någon som skulle vilja bygga själv. Nästan helt bs-fritt på den stunden jag var där.

Guru behöver jag nog inte kommentera här vad jag tyckte om - däremot var det roligt att se dem närvara.

Lyckades nästan inte springa på någon jag kände alls denna gången.


Med tanke på hur jag såg vissa personer bedöma rum, så har jag kommit på en affärsidé..... Mockup Audio. Sälja snygga lådor som ser ut som tung hifi som du kan ha stående framme trots du egentligen strömmar via en laptop eller så... :mrgreen: En del vände så fort de gick in i ett rum som inte hade tung elektronik nämligen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Tarzan » 2017-10-23 10:14

Jaha, där fick jag reda på att jag missat det här.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav ChristianAndersson » 2017-10-23 14:08

Ja, infomationskanalen verkar varit lika smalbandig som djungeltelegrafén.
Shatterer of words

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Pappsen » 2017-10-23 15:38

Måste oxå ge Teenage Engineering bra feedback på sin demo av OD-11. Fick mig att dra på smilbanden lite över vad den klarar av till sitt lilla format.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

ClassicDesign
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2013-12-05
Ort: Karlshamn

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav ClassicDesign » 2017-10-24 14:52

Nattlorden skrev:Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.



Det var Opeth vi spelade, plattan Deliverance närmare bestämt.
Classic Design | Distributör | Albedo | Atacama | Godar USA | Gold Note | Rw Acoustics | Spendor | Tel: 0706 46 56 46 | http://classicdesign.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav HenrikTornquist » 2017-10-24 16:22

ClassicDesign skrev:
Nattlorden skrev:Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.



Det var Opeth vi spelade, plattan Deliverance närmare bestämt.

Jag hörde den, och det lät inte alls dumt. Stort plus för musikvalet.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav distad » 2017-10-24 20:50

Nattlorden skrev:Buchardt audio bör inte missas om man letar "bang for the buck".

Hörde dem för några år sedan och instämmer. Bland de mest prisvärda man hört på väldigt länge.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav Nattlorden » 2017-10-25 15:11

ClassicDesign skrev:
Nattlorden skrev:Golden Note spelade väldigt rent och fint... Sattes på någon metal och jag tyckte att det kunde man väl spelat lite högre.... så jag mätte och då låg man på 84dBA på lyssningplats vilket inte alls var så svagt som det upplevdes (!). Roligt musikval också. Känder inte igen gruppen och såg inget omslag dock.



Det var Opeth vi spelade, plattan Deliverance närmare bestämt.


Trevligt med feedback! Då får jag allt prova den hemma också, fast jag lär du inte få tag på någon fin vinyl så jämförelsen lär halta rejält. :(
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav darkg » 2017-10-25 17:37

Deliverance och Damnation finns i en remix som jag tycker är bättre, men originalet är inte så tokigt heller minsann, kan vara kul att jämföra själv! Tror nog att bägge finns på Spotify.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav manix » 2019-10-10 16:25

Såg av en tillfällighet (en annons på Hifitorget) att det är "Malmömässa" i Helsingborg kommande helg. Glest med info när jag söker, men jag är ju inte Facebookanvändare.
https://www.facebook.com/events/hifim%C3%A4ssan-i-malm%C3%B6/hifi-m%C3%A4ssa-i-helsingborg/746159165804618/

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Hifimässa Malmö 21-22 oktober

Inläggav LeifB » 2019-10-13 10:49

Trevlig mässa.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 17 gäster