Sprang på en blindtest av finkablar idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Sprang på en blindtest av finkablar idag

Inläggav sprudel » 2017-10-23 17:35

Förkyld, ligger i soffan med filten och surfar.
Det här var intressant. Nordost arrangerar blindtest av kablar av olika märken.
Deras slutsatser av resultatet ifrågasätter jag, liksom metodiken.
En viktig faktor de glömmer är det fenomen som uppstår när man lyssnar på samma sekvens för andra och tredje gången, man hör det på ett annat sätt, börjar lyssna efter nya intryck osv. Därför kan exakt samma uppspelning via exakt samma setup uppfattas olika. Läs gärna och kommentera.

http://www.nordost.com/images/review-images/review-pdf/15-hifiplus_issue34.pdf
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Re: Sprang på en blindtest av finkablar idag

Inläggav Laila » 2017-10-23 19:39

Gjorde dä ont . . . typ ? 8)

Kan tillägga att det inte är några som helst problem med att få kablar att "låta" olika . . .
ett gammalt gitarristknep är t.ex att parallellkoppla en liten kondensator i ena änden
av kabeln för att få ett "mjukare" ljud. Kondingen får enkelt plats i sladdkontakten.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-23 20:32

Kan mycket väl tänka mig att kabeltillverkare vill ha ett visst sound vare sig dom kallar kabel neutral eller inte. Dessutom kan jag tänka mig att en del slutsteg har problem med en del kabelkonstruktioner så jag håller absolut för troligt att man kan höra skillnad på olika kombinationer.

/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-23 22:34

Ja, det var ju samma fåniga "blindtest" som vanligt, där de aldrig testar huruvida lyssnarna verkligen kan höra skillnad mellan olika kablar. Suck.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-24 01:53

Alla blindtester är av ondo! . . .
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-10-24 04:38

Harryup skrev:Kan mycket väl tänka mig att kabeltillverkare vill ha ett visst sound vare sig dom kallar kabel neutral eller inte. Dessutom kan jag tänka mig att en del slutsteg har problem med en del kabelkonstruktioner så jag håller absolut för troligt att man kan höra skillnad på olika kombinationer.

/Harryup

Ja, man kan ju koppla delningsfilter till högtalarkabeln och på så sätt blir det stor skillnad om man räknar delningsfiltret som en del av kabeln.
Om nu kabeln ska färga ljudet så kan man ju laga en spole av själva kabeln och då blir det skillnad. Om skillnaden är av godo eller ondo, är en annan femma.

Själv förstår jag mig inte på nätkabeln.
100m med "skitkabel" mellan säkringsskåp och uttag. De sista 60cm gör dock underverk enligt vissa tillverkare och räddar allt vad välljud heter.
Då skulle jag hellre tänka mig att en jättekondensator mellan uttag och ingång på förstärkaren kan göra en vettigare skillnad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-24 08:03

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-24 09:21

Största frågetecknet i hifiplus' test tycker jag är att man inte hanterar (eller redovisar) ordningsföljden. Kolla till exempel hur NF straffar första testobjektet i varje grupp. Det är omöjligt att utläsa hur detta påverkar. Detta samtidigt som man ändå diskuterar kring ordningen som en faktor.

En annan sak är att det för mig är ett fint exempel på varför det kanske inte är överdrivet att önska sig trippelblinda studier. Man finner att det "uppenbarligen" är knasigt att Siltech hamnar så lågt i första omgången, men skillnaden mellan omgångarna är lika stor för QED! Alltså, hm, är det uppenbart bara för att Siltech ju är nästan lika dyr som Nordost..? Hade det måhända varit onödigt att justera datapunkterna om det var de billigaste sladdarna som inte uppförde sig?

Lite förvirrat att testa lågnivå- och högtalarkablar samtidigt också.

När det gäller att dyra placerar sig bättre än den billiga (reassuring!) och att Nordost är i topp (emphatic justification!) är det ett kvitto på att testet fungerade bra, men Stereovox skulle ha rankats högre... så i just det fallet var testet inte så bra. Längre lyssning hade avslöjat detta, tror man. Men i så fall... nej då, längre lyssning hade nog inte förminskat Nordost, för den vet man ju redan är bäst. Kanske man resonerar.

..

Det kan inte med säkerhet uteslutas att flera av de där kabeluppsättningarna fungerar utmärkt, är min slutsats.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-24 09:22

Jamen där har man ju i alla fall grunden rätt - ABX-test för att verkligen undersöka om man hör skillnad.

Tyvärr gör man en miss i metodologin (alldeles för långsamma kabelbyten där det heller inte går att switcha fram och tillbaka varje gång) samt lite felaktiga statistiska slutledningar (man tror att fler lyssnare nödvändigtvis ger ett bättre statistiskt resultat, och man missar att identifiera enstaka lyssnare och musikexempel som genererar p-träff och fortsätta med dem).

Men mycket intressantare att läsa än många andra "blindtest".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-24 12:08

Krya på dig, förresten. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-24 12:51

Almen skrev:Krya på dig, förresten. :)

Håller med om testet på nätkablar, det är bättre utfört.
Tack för omtanken förresten :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-24 13:46

När det gäller nätkablar får man inte glömma att de måste värmas upp, brännas in, i minst tre veckor och så snart de kopplas från nätet börjar processen om. Det gör blinda strömkabeltest... eh...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-24 14:21

hifikg skrev:När det gäller nätkablar får man inte glömma att de måste värmas upp, brännas in, i minst tre veckor och så snart de kopplas från nätet börjar processen om. Det gör blinda strömkabeltest... eh...

Läste du artikeln?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-24 16:09

sprudel skrev:
hifikg skrev:När det gäller nätkablar får man inte glömma att de måste värmas upp, brännas in, i minst tre veckor och så snart de kopplas från nätet börjar processen om. Det gör blinda strömkabeltest... eh...

Läste du artikeln?

Klart jag gjorde :) Men jag läste också någon tillverkare som hävdade att magin inte uppstod förrän efter mycket lång tids anslutning och att magin försvann om man kopplade ur kabeln o så fick man börja på nytt att bygga upp den igen. Och om det stämmer så är det inte så underligt att de inte hörde någon skillnad i ett sådant här test :). Självklart är det ett alldeles underbart argument för att praktiskt taget omöjliggöra blindtester.

Spoiler:
Visa
"Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences. We simply failed to prove that differences can be detected to a statistically significant degree using a blind ABX protocol."

Sånt här kan man läsa på somliga hifi-sidor t ex

"When cables are bent, it often takes 24 to 72 hours of additional break-in before they regain their former level of performance. Minimizing bending and coiling when relocating cables will preserve their performance.

When components are moved, it often takes 24 to 72 hours of additional break-in before they regain their former level of performance. Minimizing vibration and tilting when relocating components will preserve their performance."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-24 16:39

Jag känner att jag vill skriva något, men inser att det inte kommer att tillföra något.

Sådana här debatter är roligare ur ett psykologiskt perspektiv än den sakfråga som diskuteras. Sakfrågan är utredd sedan länge, men det biter liksom inte på vissa. Frågorna kring varför det inte biter är det mest stimulerande, tycker jag. Jag tror inte på ren dumhet som förklaring.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-24 16:44

Det kanske är så att alla tester av upplevelse är av ondo.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-24 16:46

petersteindl skrev:Det kanske är så att alla tester av upplevelse är av ondo.

Nä, berg-och-dalbane-tester är av godo, fast man måste enas om en skala...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-24 17:15

hifikg skrev:

Nästa gång du åker berg och dalbana så tag med papper och penna och skriv ner under hela färden i varje tidsögonblick hur berg och dalbanan är. :)

Då du kommit i mål så får du redogöra för din upplevelse av färden utan att titta i din skriftliga berättelse.

Tag gärna med en medpassagerare som enbart upplever och låt denne redogöra för sin upplevelse efter färden, men tala inte om att denne skall redogöra färden förrän efter denne gjort färden.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-24 20:45

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-24 22:13

Svante skrev:Jag känner att jag vill skriva något, men inser att det inte kommer att tillföra något.

Sådana här debatter är roligare ur ett psykologiskt perspektiv än den sakfråga som diskuteras. Sakfrågan är utredd sedan länge, men det biter liksom inte på vissa. Frågorna kring varför det inte biter är det mest stimulerande, tycker jag. Jag tror inte på ren dumhet som förklaring.

Njae! Det kan väl vara kul som förströelse i kämpandet att tillfriskna från en förkylning att scanna nätet efter div tilltag.
En del lyckas ju göra rätt vettiga försök, nätkabeltestet tex är inte så pjåkigt. Nordost-testet spelar på en annan planhalva. Påminner lite om konspirationsteoretikerna på YouTube om 9/11 mm.
Personligen tror jag kontakteringen spelar större roll än själva kabeln, liksom skärmningen. Många hemmapulare är inte så skilled på lödning som krävs. Jag kör nästan enbart med Bluejeans signalkablage då jag gillar deras Canarekontakter och att det är no-nonsens. Låter bra också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-24 23:30

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Nästa gång du åker berg och dalbana så tag med papper och penna och skriv ner under hela färden i varje tidsögonblick hur berg och dalbanan är. :)

Då du kommit i mål så får du redogöra för din upplevelse av färden utan att titta i din skriftliga berättelse.

Tag gärna med en medpassagerare som enbart upplever och låt denne redogöra för sin upplevelse efter färden, men tala inte om att denne skall redogöra färden förrän efter denne gjort färden.

Med vänlig hälsning
Peter

Och vi åker båda med förbundna ögon och ingen av oss får veta att det är just Berg och Dalbana vi ska åka :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-25 00:59

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Och vi åker båda med förbundna ögon och ingen av oss får veta att det är just Berg och Dalbana vi ska åka :)

Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-25 01:04

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.

Med vänlig hälsning
Peter

Okej då :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-25 06:39

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Japp, och min setup är till för att uppleva musiken. Funderar dock på gårdagen när jag justerade cr80 och lyssnade på basfioler. När de lät bäst var jag nöjd. Hur kom jag fram till det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-25 06:58

petersteindl skrev:Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.

Men vad är det för något som ska testas, är det inte upplevelsens styrka och riktning? Den kan man säkert redogöra för i efterhand, efter att ha åkt, saligt omedveten om att det ska komma frågor efteråt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-25 12:12

sprudel skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Japp, och min setup är till för att uppleva musiken. Funderar dock på gårdagen när jag justerade cr80 och lyssnade på basfioler. När de lät bäst var jag nöjd. Hur kom jag fram till det?

Det är nog bara du som vet hur du kom fram till det. :) Men om du själv inte vet så får det förbli ett mysterium, eller?
På vilket sätt lät basfiolerna då du tyckte de lät bäst?
Varför började du justera cr80?
Hur var din metodik för att uppnå resultat?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-25 12:15

darkg skrev:
petersteindl skrev:Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.

Men vad är det för något som ska testas, är det inte upplevelsens styrka och riktning? Den kan man säkert redogöra för i efterhand, efter att ha åkt, saligt omedveten om att det ska komma frågor efteråt.

Precis, det är just det jag försöker säga.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-25 15:22

hifikg skrev:Klart jag gjorde :) Men jag läste också någon tillverkare som hävdade att magin inte uppstod förrän efter mycket lång tids anslutning och att magin försvann om man kopplade ur kabeln o så fick man börja på nytt att bygga upp den igen. Och om det stämmer så är det inte så underligt att de inte hörde någon skillnad i ett sådant här test :). Självklart är det ett alldeles underbart argument för att praktiskt taget omöjliggöra blindtester.

Någon borde stämma dem och kräva ovedersägliga bevis för påståendet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

jansch

Inläggav jansch » 2017-10-25 16:16

Jag kör Powerlink kablar och är glad över att dom inte är specade med kapacitans, ledande material, isolationsmaterial, mm - avslutade med en DIN 8-polig hankontakt i plast i vardera änden.

På nätsidan har jag okänt antal kilometer 3- faskabel modell Vattenfall. Därefter ca 17meter N1XV (6mm2 borde det vara) och ca 14meter FK 3x2,5mm2. Slutligen en Kjell&Co avkapad apparatkabel, ca 0,7 meter, med ny platt elkontakt från samma firma. Apparatkabel och elkontakt är SPECIELLT UTVALDA - dom är vita för att passa bättre till golv/vägg.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-10-25 21:28

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Med vänlig hälsning
Peter

Bortsett från att diskussionen har en skämtsam ton så tror jag du (Peter) har en oerhört viktig poäng - givet att målet med vår hifi är musikupplevelser. Alla bedömningsgrunder som inte till 100 % korrelerar med kvalitet ur upplevelseperspektivet riskerar att leda oss fel och t.ex. ABX test handlar inte om ovillkorlig upplevelse utan om medveten identifiering - den lyssnande personen skall prestera = höra om X var A eller B. Man kan nog med visst fog hävda att ju mer testet utformas som ett test av försökspersonen desto större är risken att det inte är upplevelsen som styr valet. I så fall finns det nog andra betydligt bättre blindtester som kan genomföras. De bästa utformas så att försökspersonen inte är medveten om att han/hon är deltagare i ett test. Om dessutom responsen kan mätas utan att försökspersonen svarar medvetet så är troligen resultatet ytterst trovärdigt, givet statistisk signifikans.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Nästa

Återgå till Generellt om hifi