Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kan mycket väl tänka mig att kabeltillverkare vill ha ett visst sound vare sig dom kallar kabel neutral eller inte. Dessutom kan jag tänka mig att en del slutsteg har problem med en del kabelkonstruktioner så jag håller absolut för troligt att man kan höra skillnad på olika kombinationer.
/Harryup
sprudel skrev:Här är ett blindtest av nätkablar.
http://hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html
Almen skrev:Krya på dig, förresten.
hifikg skrev:När det gäller nätkablar får man inte glömma att de måste värmas upp, brännas in, i minst tre veckor och så snart de kopplas från nätet börjar processen om. Det gör blinda strömkabeltest... eh...
sprudel skrev:hifikg skrev:När det gäller nätkablar får man inte glömma att de måste värmas upp, brännas in, i minst tre veckor och så snart de kopplas från nätet börjar processen om. Det gör blinda strömkabeltest... eh...
Läste du artikeln?
petersteindl skrev:Det kanske är så att alla tester av upplevelse är av ondo.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Det kanske är så att alla tester av upplevelse är av ondo.
Nä, berg-och-dalbane-tester är av godo, fast man måste enas om en skala...

Svante skrev:Jag känner att jag vill skriva något, men inser att det inte kommer att tillföra något.
Sådana här debatter är roligare ur ett psykologiskt perspektiv än den sakfråga som diskuteras. Sakfrågan är utredd sedan länge, men det biter liksom inte på vissa. Frågorna kring varför det inte biter är det mest stimulerande, tycker jag. Jag tror inte på ren dumhet som förklaring.
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Det kanske är så att alla tester av upplevelse är av ondo.
Nästa gång du åker berg och dalbana så tag med papper och penna och skriv ner under hela färden i varje tidsögonblick hur berg och dalbanan är.![]()
Då du kommit i mål så får du redogöra för din upplevelse av färden utan att titta i din skriftliga berättelse.
Tag gärna med en medpassagerare som enbart upplever och låt denne redogöra för sin upplevelse efter färden, men tala inte om att denne skall redogöra färden förrän efter denne gjort färden.
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:
Nästa gång du åker berg och dalbana så tag med papper och penna och skriv ner under hela färden i varje tidsögonblick hur berg och dalbanan är.![]()
Då du kommit i mål så får du redogöra för din upplevelse av färden utan att titta i din skriftliga berättelse.
Tag gärna med en medpassagerare som enbart upplever och låt denne redogöra för sin upplevelse efter färden, men tala inte om att denne skall redogöra färden förrän efter denne gjort färden.
Med vänlig hälsning
Peter
Och vi åker båda med förbundna ögon och ingen av oss får veta att det är just Berg och Dalbana vi ska åka
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Och vi åker båda med förbundna ögon och ingen av oss får veta att det är just Berg och Dalbana vi ska åka
Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:
Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.
sprudel skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Japp, och min setup är till för att uppleva musiken. Funderar dock på gårdagen när jag justerade cr80 och lyssnade på basfioler. När de lät bäst var jag nöjd. Hur kom jag fram till det?
darkg skrev:petersteindl skrev:Det du nu själv säger är att du till fullo håller med det jag sade i mitt första inlägg, nämligen att man inte medvetet kan testa något upplevelsemässigt och samtidigt ha full behållning i upplevelsen såsom man skulle ha om man inte testade. Den som testar skall ju testa berg och dalbanan och inget annat än berg och dalbanan. Den som upplever testar inte utan upplever endast. Testande kräver uppmärksamhet mot testobjektet och den energi tas någonstans ifrån. Den som endast upplever kan lägga all energi på subjektet d v s sin egen upplevelsevärld och då åtgår ingen energi på helt ointressanta och värdelösa saker, om det är upplevelse man i första hand prioriterar.
Men vad är det för något som ska testas, är det inte upplevelsens styrka och riktning? Den kan man säkert redogöra för i efterhand, efter att ha åkt, saligt omedveten om att det ska komma frågor efteråt.
hifikg skrev:Klart jag gjordeMen jag läste också någon tillverkare som hävdade att magin inte uppstod förrän efter mycket lång tids anslutning och att magin försvann om man kopplade ur kabeln o så fick man börja på nytt att bygga upp den igen. Och om det stämmer så är det inte så underligt att de inte hörde någon skillnad i ett sådant här test
. Självklart är det ett alldeles underbart argument för att praktiskt taget omöjliggöra blindtester.
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster