Moderator: Redaktörer
JM skrev:Resonanser under 80 Hz verkar mest angripas med passiva lösningar i frekvensdomänen på faktiskt.se. Såg att Solhaga angriper problemet även i tidsdomänen.
Hur kommer det sig att lösningar i tidsdomänen är så sällsynta?
JM
JM skrev:Resonanser under 80 Hz verkar mest angripas med passiva lösningar i frekvensdomänen på faktiskt.se. Såg att Solhaga angriper problemet även i tidsdomänen.
Hur kommer det sig att lösningar i tidsdomänen är så sällsynta?
JM
Svante skrev:JM skrev:Resonanser under 80 Hz verkar mest angripas med passiva lösningar i frekvensdomänen på faktiskt.se. Såg att Solhaga angriper problemet även i tidsdomänen.
Hur kommer det sig att lösningar i tidsdomänen är så sällsynta?
JM
Frågan är felställd. Alla lösningar angriper problemet både i frekvens- och tidsdomänen, det går inte att ändra saker i den ena domänen utan att det ändras på motsvarande sätt i den andra.
Svante skrev:Frekvens- och tidsdomän är bara olika betraktelsesätt, inte olika sätt att processa signalen.
Svante skrev:Men. Det är förmodligen vanligare att betrakta problemet i frekvensdomänen, eftersom örat är mycket mer känsligt för amplitudförändringar än fasförändringar. Frekvensdomänsbetraktelsen består alltså av två delar, varav den ena är viktig och den andra inte särskilt. Man väljer ofta att bara titta på amplituddelen av spektrum och sållar på så sätt bort relativt oviktig information.
Tittar man på vågformen, alltså i tidsdomänen, blir den kraftigt påverkad även av fasdelen, man får alltså en bild av signalen som är starkt färgad av något som hörs väldigt lite, om alls. Detta är därför ett sämre verktyg än att titta i frekvensdomänen, och kan leda till felaktiga optimeringar. Man behöver en mycket god förståelse av de båda domänerna och vad som är hörbart för att kunna dra nytta av en vågformstitt. Det är jättevanligt att man gör fel när man utgår från vågformstittande.
JM skrev:Håller med om att vi sällan hör fasfel. Vi hör ...
...
[länkar till artiklar om CABS]
...
JM
Svante skrev:Förtydligande: Frekvensdomänen innehåller information om amplitud och fas. Tillsammans är de fullständigt ekvivalenta med vågformen. Även ett allpassfilter ger alltså påverkan även i frekvensdomänen, men bara på fasgången.
Svante skrev:Enkla allpassfilter är också oftast väldigt svåra att höra någon påverkan av, vilket belyser fasgångens relativa oviktighet. Det är å andra sidan lätt att skapa exempel som visar på fasinnehållets viktighet, ta ett frekvenssvep som spelas upp baklänges, det är fasinnehållet som skiljer de två svepen åt i frekvensdomänen. Men "vanliga analoga prylars" faspåverkan är som regel mycket svår att höra.
IngOehman skrev:1. Om du är intresserad av artiklar där någon skriver saker, så kan du läsa de jag skrev för en halv evighet sedan (före Toole) om nyttan av att placera högtalare i rumshörnen, nyttan "mätmässigt" alltså. I artikeln ifråga kan du lära dig de fysikaliska effekterna av olika placeringar. Dock behandlar den inte (lika lite som Tooles senare artiklar i samma ämne) de psykoakustiska aspekterna av att placera basar på det sättet.
2. Om du vill veta vad samma författare (fortfarande undertecknad) idag och med många, många år mera erfarenhet, har för uppfattning om problemen med samma placering, det vill säga skälet till att det ofta (men inte alltid) är en poäng att undvika sådan placering, så har jag skrivit rätt så mycket om det också, men annars är det bara att fråga, jag berättar gärna.
3. Jag förstår/ser att du vill ha ett enkelt tumregelsvar på hur basar skall placeras, men det finns inga sådana enkla svar som är riktiga. Det beror nämligen på och det beror på mycket.
4. Du använder fortfarande en terminologi som berättar att du inte förstår begreppen frekvensdomän och tidsdomän. Man kan av det skälet misstänka att du kanske talar om saker som du inte begriper. Oavsett vilket så är det omöjligt eller i varje fall svårt att diskutera med en person som antingen inte begriper fysiken runt det man diskuterar, eller förstår som den men av något underligt skäl ändå pratar på ett sätt som inte går att förstå för någon som förstår frågan.
- - -
Vilken placering av basar som är "bäst" beror som sagt på, och skall man koka ned det till någonting lite mera lättfattligt, så beror det mest på två saker - om resonansen mellan högtalarvägg och lyssnarvägg är omhändertagen (med akustiska metoder helst, men även en kombination mellan akustiska metoder och eq kan ha fördelar) och om bassystemet spelar frekvenser högre än 80 Hz eller inte. Det senare har betydelse eftersom det berättar om bassystemet kan exitera resonanser över 80 Hz eller inte.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det kan nämnas att på den tiden då jag skrev artiklarna om hur olika placeringar av multipla basar påverkar överföringsfunktionen från dem till örat, så var resten av världen av uppfattningen (storheter som Tole och Carver inkluderade) av uppfattningen att man skall använda EN basmodul och att den skall placeras i ett hörn. OM man köper en till så man har två så var oftast rekommendationen att placera den andra på den första.
solhaga skrev:Det är också enklare att finjustera systemet med baselement + elektronik samt att flytta med sig vid nytt boende eller nytt rum.
JM skrev:solhaga skrev:Det är också enklare att finjustera systemet med baselement + elektronik samt att flytta med sig vid nytt boende eller nytt rum.
Hur är bashögtalarna placerade och delade? Hur och vad justerar du?
Vilken är den mätbara/hörbara skillnaden mot tidigare?
JM
Adhoc skrev:Tycker också Tarzans sammanfattning var bra. Om man ska göra en bedömning om inköpskostnaden mellan att bygga den enorma basfällan vid vägg bakom lyssningsplats mot flera baselement + förstärkare + aktivt filter, då vinner basfällan i lägre kostnad. (I alla fall om man tänker sig en lättbyggd DIY-variant med ca 6 m³ isolering, plus reglar och tyg. ”Typ” för ca 4 m brett rum med 2,4 m takhöjd och djup 0,6 m).
Har man en dörr nära hörnet som man vill gå in igenom, kan separata baselement + elektronik vara lämpligare. Man även fundera på om man kan / vill avvara ca 2,5 m² golvarea som kan ha kostat dyra pengar om det är en bostadsrätt eller hus. M²-priset låg 2016 kring 70K i genomsnitt i Stockholm för en bostadsrätt, andra priser på andra ställen men det är ändå stora värden för ytor som man kanske vilja utnyttja bättre än att husera isolering. Då kan ytterligare baselement + elektronik plötsligt te sig som ett prisvärt alternativ.
solhaga skrev:JM skrev:solhaga skrev:Det är också enklare att finjustera systemet med baselement + elektronik samt att flytta med sig vid nytt boende eller nytt rum.
Hur är bashögtalarna placerade och delade? Hur och vad justerar du?
Vilken är den mätbara/hörbara skillnaden mot tidigare?
JM
Kvarts bredd in i rummet och på kvarts höjd.
Delar kanske lite väl högt, 120 Hz.
Tidsfördröjningen är 9,4 ms.
Lite PEQ också:
Här är en gammal mätning med ofiltrerade fyra basarna (röd) i front jämfört med CABS (lila):
[ Bild ]
Det ser bra ut under 100 Hz. Över 100 Hz är responsen väldigt mikrofonplaceringskänslig.
Subjektivt finns det mer ljudenergi i rummet än från rummet med bakbasarna på.
solhaga skrev:Ja, det fungerade i mitt lilla "litet rum".
Solida träväggar (75 mm plankvägg) med tretexskivor invändigt var dock en bra start.
Måser på golvet och några Ecophonskivor i taket gjorde säkerligen sitt till också.
Så värst billigt blev det inte.
Med åttakanalig DAC, extra slutsteg och subbar, visserligen självbyggen, blir nog summan över vad en rumsombyggnad kostar.
Skulle man köpa detta i färdig så talar vi nog om mer än 50 kSEK; kanske närmare 75 kSEK om man vill ha Acoustic Elegance-element.
IngOehman skrev:Problemet med den här tråden, som jag ser den, är att den verkar ha startats med syftet att framställa verkligheten som att alla gör fel, och sen presenteras någon sorts tumregellösning som "det som alla behöver".
Och det är lätt att få känslan att man bara får ha synpunkter på det om man presenterar en annan lika dum tumregellösning! Men saken är ju den att verkligheten är komplicerad och någon fungerande standardlösning finns inte.
I verkligheten är ju varje rum en ny utmaning och varje rum förtjänar att analyseras och få den lösning som passar bäst där - givet de specifika förutsättningarna.
Vh, iö
Harryup skrev:Problemet med basar bak ser jag enligt följande:
Vad skall basarna bak ha för frekvensgång och delay? Och vilken signal skall dom matas med?
I höger bakhörn hör man inte bara höger framhögtalare. Man hör också vänster framhögtalare även då höger fram spelar. Och hur skall man träffa ”rätt” med delayen? Avståndet mellan framvägg och bakvägg duger inte eftersom det tar tid att processa framkanalen men också bakkanalen och den tiden behöver inte alls vara lika för de båda kanalerna. Dessutom fasvänder man höger fram så skall alltså den också ta bort vänster frams bidrag i höger bakhörn som har ett annat gångavstånd och en annan frekvensgång.
Om man skall använda en sådan uppställning så skulle jag personligen använda mig av den uppställning som Nelson Pass tog fram med mikrofoner i bakhörnen så att man verkligen ” tog bort” det ljud som finns just där just precis då.
Annars ser jag det som risken är väldigt stor att bakhögtalarna inte bara försöker ta bort rumsresonanser med ”gammalt ljud” utan även spelar nytt ljud fel i tid som inte finns fram just då och som då blir hörbart.
Personligen sympatiserar jag väldigt mycket med att använda digitala filters och delayer för register vilket jag gjort i mer än 10 år och jag har också testat just detta på ett par olika ställen en hel del, och vi fick aldrig till det att funka. Även om det mätte bättre än innan så tappade musiken sitt glöd när vi testade. Så personligen så använder inte jag sådant system även om jag redan har grejor för det. Men eftersom det är rumsberoende och så inställningskänsligt så utesluter jag helller inte att andra kan få det att fungera bra.
/harryup
Harryup skrev:Ja, der är det jag personligen inte förstår varför dom skall ha eftersom dom då kommer både spela ljud i bakre hörnen som akustiskt inte kommer finnas där vid just den tiden. Dels därför att frekvensgången i bakre hörnen måste processas på annat sätt än fram och man får tidskillnader. Har du prövat med mickar till bakre kanalerna?
Mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: DVD-ai och 8 gäster