Moderator: Redaktörer
RMA skrev:En utmärkt variant är att skaffa en Holographic Pre25 där du kopplar in Benchmarken (helst utan volymkontrollen i signalvägen om möjligt) och valfri surround burk.
Dom kan beställas med en liten svart prick vid volymen som visar unity gain.
Köp sen en begagnad Marantz eller Denon surround burk för en rimlig peng.
Fungerar kanon då jag själv gjort så.
Knuttebaloa skrev:RMA skrev:En utmärkt variant är att skaffa en Holographic Pre25 där du kopplar in Benchmarken (helst utan volymkontrollen i signalvägen om möjligt) och valfri surround burk.
Tack för tips RMA!
Holographic Audio har jag förstått är bra grejer så deras försteg skulle jag absolut kunna tänka mig pröva!
1. Unity gain, vad är det?
2. Skiljer sig detta försteget mot vilket annat försteg som helst i ett sådant här sammanhang (bortsett ljudkvaliteten då)?
3. Och hur menar du att jag skulle koppla ihop P25 med övrig utrustning (receiver och cr80s)?
Jag är lite trög
Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:RMA skrev:En utmärkt variant är att skaffa en Holographic Pre25 där du kopplar in Benchmarken (helst utan volymkontrollen i signalvägen om möjligt) och valfri surround burk.
Tack för tips RMA!
Holographic Audio har jag förstått är bra grejer så deras försteg skulle jag absolut kunna tänka mig pröva!
2. Skiljer sig detta försteget mot vilket annat försteg som helst i ett sådant här sammanhang (bortsett ljudkvaliteten då)?
3. Och hur menar du att jag skulle koppla ihop P25 med övrig utrustning (receiver och cr80s)?
Jag är lite trög
Unity gain = insignal och utsignal lika höga... dvs så det inte märks försteget finns inkopplad.
cr80s skall sitta efter den... och benchmark och biostärkaren på vars en ingång. Unitygain är mest väsentligt vid biokopplingen så att nivåerna är samma som vid inmätningen.
Det går naturligtvis att ta reda på unity gain på vilket försteg som... eller så sätter man en prick där som volymen stod vid inmätning- funkar också iofs.
RMA skrev:Nattis har väl svarat på det mesta, det skiljer sig väl inte särskilt mot andra försteg förutom att man kan få den där pricken vid beställning då.
Den fjärrade varianten har bara volym på fjärren dock, ingång får man välja på fronten.
Knuttebaloa skrev:Finns det någon av/på på P25? Och fjärr?
Knuttebaloa skrev:Nattlorden skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack för tips RMA!
Jag är lite trög
Unity gain = insignal och utsignal lika höga... dvs så det inte märks försteget finns inkopplad.
cr80s skall sitta efter den... och benchmark och biostärkaren på vars en ingång. Unitygain är mest väsentligt vid biokopplingen så att nivåerna är samma som vid inmätningen.
Det går naturligtvis att ta reda på unity gain på vilket försteg som... eller så sätter man en prick där som volymen stod vid inmätning- funkar också iofs.
Tack Nattlorden! Jag tror att jag förstår.
Man får välja ingång på P25 då, beroende på om en vill spela 2- eller flerkanal?
Och så styr man volymen på receivern?
Finns det någon av/på på P25? Och fjärr?
Tack för tips RMA!
Jag är lite trög
Man får välja ingång på P25 då, beroende på om en vill spela 2- eller flerkanal?
Tack för tips RMA!
Jag är lite trög
RMA skrev:Jag upplevde en skaplig förbättring vid musik lyssning när jag kopplade så mot att använda bio steget som försteg.
Man får det bästa av 2 världar.
Knuttebaloa skrev:Någon som provat alternativet med en switch/vippa innan cr80s?
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:Någon som provat alternativet med en switch/vippa innan cr80s?
Jag har. IÖ byggde en åt mig och den kan du få för några pilsner. Jag bor också i Göteborg så det kan vi lösa smidigt.
PMa om du är intresserad.
Knuttebaloa skrev:RMA skrev:Jag upplevde en skaplig förbättring vid musik lyssning när jag kopplade så mot att använda bio steget som försteg.
Jo, tills en glömmer att ställa tillbaka volymen på P25 från ref-0 och sambon knäpper över till receiver...
Då antar jag att en får det värsta från alla tänkbara världar
Conan skrev:Knuttebaloa skrev:RMA skrev:Jag upplevde en skaplig förbättring vid musik lyssning när jag kopplade så mot att använda bio steget som försteg.
Jo, tills en glömmer att ställa tillbaka volymen på P25 från ref-0 och sambon knäpper över till receiver...
Då antar jag att en får det värsta från alla tänkbara världar
Problemet kommer ju snarare den dan ni har kikat på en film, har volymratten på PRE25 vid ”pluppen” och sen vrider över ingångsväljaren på försteget till ”benchmark” och sätter på en låt...![]()
Annars har jag kopplat precis som det diskuteras här:
- Oppo, skivspelare & tuner kopplade till PRE25R som vanligt för tvåkanalslyssning.
- En hemmabioreceiver matad med hdmi från samma Oppo + Chromecast + ARC från TVn.
- Pre out front från receivern in i en ingång på PRE25.
- Plupp på frontpanelen på PRE25 för att indikera gain 1.0
- Utgången från PRE25 till bs60, slutsteg & högtalare
- Hemmabioreceiver driver centerhögtalare och surroundhögtalare
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:Någon som provat alternativet med en switch/vippa innan cr80s?
Jag har. IÖ byggde en åt mig och den kan du få för några pilsner. Jag bor också i Göteborg så det kan vi lösa smidigt.
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:Någon som provat alternativet med en switch/vippa innan cr80s?
Tack Sprudel för att du ombesörjde precis det jag behövde, omkopplaren fungerar utmärkt!![]()
Tack också för gästfriheten och provlyssningen! Det låter alldeles utmärkt fint hemma hos dig, tycker jag!
Jag kommer gärna igen för en längre session och du är givetvis välkommen till mig om du är nyfiken på infraX6!
RMA skrev:En utmärkt variant är att skaffa en Holographic Pre25 där du kopplar in Benchmarken (helst utan volymkontrollen i signalvägen om möjligt) och valfri surround burk.
Knuttebaloa skrev:RMA skrev:En utmärkt variant är att skaffa en Holographic Pre25 där du kopplar in Benchmarken (helst utan volymkontrollen i signalvägen om möjligt) och valfri surround burk.
Den där lilla svarta pricken, var på spannet sitter den? Alltså hur starkt spelar det ungefär om du spelar musik med volymen inställd vid pricken? Är det aphögt då?
Maccis skrev:Picken!!??
Maccis skrev:Picken!!??
AndreasArvidsson skrev:Knuttebaloa skrev:RMA skrev:En utmärkt variant är att skaffa en Holographic Pre25 där du kopplar in Benchmarken (helst utan volymkontrollen i signalvägen om möjligt) och valfri surround burk.
Den där lilla svarta pricken, var på spannet sitter den? Alltså hur starkt spelar det ungefär om du spelar musik med volymen inställd vid pricken? Är det aphögt då?
Pricken visar ju bara när gain är 0dB på pre25. Hur starkt det blir beror ju på vad surroundförstärkarens volymkontroll är inställd på. Samt slutstegets gain och högtalarnas känslighet.
För musiklyssnade, dvs utan hembioförstärkaren, så blir det ju bara slutsteget och högtalarna som påverkar och det blir generellt sett väldigt starkt med källan rakt in i slutsteget.
För att förtydliga för alla så går alltså signalen när du ser på film genom både din hembioreceiver och pre25. Pricken på pre25 är bara till för att man skall kunna ställa in pre25 så som att den inte fanns i signalvägen och då får man rätt nivå på fronthögtalarna för filmtittande. Nivån(akustiskt) vid filmtittande styrs man helt via hembioförsteget. Slår man dock om till en cd direkt utan att ändra nivån på pre25 så får man källans nivå rakt in i slutsteget och det är sällan bra.
edit: Kom just på att pre25 har en maximal gain om 12dB. Så "pricken" sitter alltså 12dB ifrån max om det gör det hela tydligare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster