Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 15:10

Morello skrev:Jag vet bara att HA-kabelns Neutrik-don är av hög kvalitet och har dimensioner enligt standard.


Ja, jag har funderat på det där, varför sk högkvalitativa don så ofta är så tröga. Kan det ha att göra med att godset i kontakterna är så tjockt att det blir mindre eftergivligt? Billiga kontakter har ofta ganska tunt gods, vilket gör att de flexar lite mer och lättare kommer på plats.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-11 15:12

IngOehman skrev:En viss svajighet i golvet kanske är utan betydelse, men plötsligt en dag så köper man ett biljarbord...

-Och plötsligt en dag så köper man ett försteg med 25 kohm utimpedans... :mrgreen:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 15:16

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:En viss svajighet i golvet kanske är utan betydelse, men plötsligt en dag så köper man ett biljarbord...

-Och plötsligt en dag så köper man ett försteg med 25 kohm utimpedans... :mrgreen:


Ja, då kan man ju köpa en lågkapacitiv kabel då. Det är lite enklare än att byta balkar i huset. Analogier är knepigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-11 15:19

Morello skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:Har lite svårt att se ett problem med att en grunka är överdimensionerad och dessutom billigare än sämre produkter.
Vill man löda själv så går det att spara ytterligare några kronor men det är ju inget som vanligt folk känner sig bekväma med.


/Harryup


Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


Maj, har Kjell-kabeln lika fina don samt lika god skärm tex?


Hmm ... även om holographic audio kabeln verkar mycket bra så luktar det LITE ormolja iallafall. Man har tagit fram en tekniskt bra produkt som i de flesta fall egentligen inte behövs, ivartfall inte för dessa pengar. Utimpedans och inimpedans förhållandet mellan apparaterna är väl oändligt mycket viktigare än kabeln? En kjell&kompany kabel för 200:- gör jobbet precis lika bra i 9 fall av 10.

Det som däremot verkar göra skillnad är att istället använda balanserade in och utgångar med dito kablar- bruset blir ofta betydligt lägre än med obalanserade förbindelser.

Läs här tex på archimagos musings med oppo spelaren bdp 105:
http://archimago.blogspot.se/2017/04/me ... -hdmi.html
Senast redigerad av Tangband 2018-02-11 16:06, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-11 15:49

Svante skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:
Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


Maj, har Kjell-kabeln lika fina don samt lika god skärm tex?


Man kan ju köpa två och klippa sönder den ena, fortfarande til 1/5 av kostnaden, så vet man om man är nervöst lagd. Eller så lyssnar man och hör om det kommer in någon hörbar störning. En dålig skärm påverkar ju inte ljudkvaliteten primärt, utan släpper in störningar.

Kontakterna på billiga kablar är ofta enligt min åsikt bättre är motsvarande dyra kontakter, det är tämligen vanligt att sk högkvalitativa kontakter är väldigt tröga att koppla in.

Hur vet man fö att HA-kabeln har bra skärm? Har någon klippt sönder en sån? (Egentligen ifrågasätter jag inte det, jag vill bara peka på att många bara antar att kjellkabeln har en dålig skärm.)


Kjells high end-kabel kanske skärmar bättre ?
Det vet vi ju inte förrän någon mätt upp störkänsligheten på riktigt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 16:26

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:En viss svajighet i golvet kanske är utan betydelse, men plötsligt en dag så köper man ett biljarbord...

-Och plötsligt en dag så köper man ett försteg med 25 kohm utimpedans... :mrgreen:


Ja, då kan man ju köpa en lågkapacitiv kabel då. Det är lite enklare än att byta balkar i huset. Analogier är knepigt.


Hela poängen med den typen av analogier är att den del som gör att analogien haltar inte är uppenbar, dvs syftet är retoriskt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-11 16:48

Jag tror förhållandena är väldigt uppenbara för de allra flesta, om du har svårt att hänga med för det stå för dig. Och analogin är ju utmärkt, vilket Roger visar.

Den som satsar stort och vill slippa byta i efterhand när det visar sig att kraven behöver ställas högre väljer den bättre balken från början. Eller kabeln.

Självklart är det lättare att byta kabel i efterhand, men problemet är den överförenkling av verkligheten som du, Roger och Svante vill göra. Det går alls inte att utesluta att det på grund av kabalkapacitanser uppstår parasitresonanser i +MHz-området. Därmed inte sagt att alla apparaters utgångar har sådana tendelser, men det är vanligare än de flesta tror.

Men min poäng är bara att kapacitansen (som i en analys där man förenklar apparaters utgångars beteenden till att kunna beskrivas med en utimpedans) kan verka som något obetydligt, inte alltid är det. Speciellt Morello vet jag ju att jag har visat massor av exempel på apparater (speciellt slutsteg) som kan provoceras att uppvisa instabiliteter under vissa signalförhållanden och laster, som kan te sig som tämligen omärkvärdiga.

Så till syende och sist är det upp till var och en vilka val man gör. Själv använder jag väldigt billiga kablar. Men jag har ju också resurser att undersöka om allt fungerar invändningsfritt. Det har inte alla.

Kort sagt: Det man kan (och bör, tycker jag) begära av den som tillverkar eller säljer kablar är att de informerar, att de då talar sanning och gärna att de gör vad de kan för att hjälpa till genom att svara seriöst på frågor. Jag känner inte till någon som gör detta bättre än HA.

Tyvärr har jag inte råd med HA-kablarna. De hamnar i en prisklass där de mejkar sens framförallt i ganska kostsamma anläggningar.

Tangband skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:
Tja, samtidigt är den 10 ggr dyrare än en lika bra, färdig kabel på Kjell.


Maj, har Kjell-kabeln lika fina don samt lika god skärm tex?


Hmm ... även om holographic audio kabeln verkar mycket bra så luktar det LITE ormolja iallafall. Man har tagit fram en tekniskt bra produkt som i de flesta fall egentligen inte behövs, ivartfall inte för dessa pengar. Utimpedans och inimpedans förhållandet mellan apparaterna är väl oändligt mycket viktigare än kabeln? En kjell&kompany kabel för 200:- gör jobbet precis lika bra i 9 fall av 10.

Det som däremot verkar göra skillnad är att istället använda balanserade in och utgångar med dito kablar- bruset blir ofta betydligt lägre än med obalanserade förbindelser.

Läs här tex på archimagos musings med oppo spelaren bdp 105:
http://archimago.blogspot.se/2017/04/me ... -hdmi.html

Oj!

Inte en siffra rätt!

Nej, förhållandet mellan in- och utimpedans säger ingenting överhuvudtaget om ljudkvaliteten. En superb överföring kan ske med 0 ohm ut och 1 Mohm in, men även 600 ohm ut och 600 ohm in kan fungera, och i vassa sammanhang faktiskt till och med vara klart bättre. Det beror på och det beror på mycket.

Nej, det är långt ifrån självklart att balanserade överföringar ger bättre data för brus och bandbredd. Det är i själva verket vanligt att det är tvärtom. Vilka brus- och bandbreddsegenskaper man beror på dimensionering, inte på om det är balanserat ellerobalanserat.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 17:26

Ja, i synnerhet litet enklare implementationer av ballad ingång brusar ofta avsevärt mer än vad som är möjligt med en icke-ballad ingång - om man bara tillåter sig att använda en operationsförstärkare.

Min uppfattning är att ballad överföring är helt onödigt i en musikanläggning för hemmabruk. I en studiomiljö med mer komplexa system är förutsättningarna annorlunda.

Givetvis kan undantag förekomma.


Sitter för övrigt i skrivande stund och jobbar med en ytterligt lågbrusg ickaballad ingång. Nu pratar vi om kravspec som stipulerar cirka en<400 pV/rt(Hz) vid 1 kHz. Man kan tänka sig att man vill ta hand om signalen från MC-pickuper med extraordinärt låg utnivå - tex <200µV vid 5cm/s.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-11 17:51

Morello skrev:Ja, i synnerhet litet enklare implementationer av ballad ingång brusar ofta avsevärt mer än vad som är möjligt med en icke-ballad ingång - om man bara tillåter sig att använda en operationsförstärkare.

Min uppfattning är att ballad överföring är helt onödigt i en musikanläggning för hemmabruk. I en studiomiljö med mer komplexa system är förutsättningarna annorlunda.

Givetvis kan undantag förekomma.


Sitter för övrigt i skrivande stund och jobbar med en ytterligt lågbrusg ickaballad ingång. Nu pratar vi om kravspec som stipulerar cirka en<400 pV/rt(Hz) vid 1 kHz. Man kan tänka sig att man vill ta hand om signalen från MC-pickuper med extraordinärt låg utnivå - tex <200µV vid 5cm/s.


Du har säkert rätt i många fall, men archimagos musings hemsida och hans tester visar konsekvent lägre brus från apparater med balanserade förbindelser än samma apparater med oballade RCA. Det är inte bara Oppo 105 och logitec transporter som uppvisar nästan 10 db lägre störnivå.
Jag tycker du ska läsa igenom hans blogg så du får se själv

http://archimago.blogspot.se/2017/04/me ... i.html?m=1

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 18:07

Mätningarna ser tyvärr amatörmässiga ut. Han skriver tex "noise level -107 dBA" - relativt vadå?
Antingen specar man störnivån i absoluta termer som tex -107 dBu (A-vägt), dvs realtivt 775 mV eller så relaterar man till en given signalnivå; tex relativt signal vid 0 dBFS.

Mitt inlägg handlade för övrigt om ballade ingångar och inte dito utgångar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-11 18:21

IngOehman skrev:Tyvärr har jag inte råd med HA-kablarna. De hamnar i en prisklass där de mejkar sens framförallt i ganska kostsamma anläggningar.

Oj! -Så det är bara i vissa fall det är aktuellt? Inte ens i dina egna anläggningar är det aktuellt, alltså?

Nej, det här borde inte vara aktuellt för de allra flesta att köpa om målet är att uppnå hörbar förbättring och särskilt inte om de inte har råd.
För den som inte har råd eller som inte vill lägga pengar på något som kanske inte gör någon skillnad, så är det som sagt en poäng att se över behovet först och se om det är värt något över huvud taget tillsammans med den aktuella anläggningen.
Den som inte är kunnig klarar sannolikt inte på egen hand att bedöma om man kommer att åstadkomma någon hörbar skillnad genom att välja den aktuella kabeln till den egna anläggningen. Hjälpen som erbjuds räcker inte om man inte är insatt i ämnet. Risken är stor att man köper något som inte gör nytta, pga att man överför problembilden som skräckexemplen uppvisar till den egna anläggningen (med sannolikt helt andra egenskaper). Valet kunde istället blivit något som verkligen gör nytta... Väl informerad, ser jag inga problem som helst att någon köper vad för grejor som helst som man känner för. Val p g a missförstånd och okunskap tycker jag är bra om kan undvikas.
Själv använder jag väldigt billiga kablar. Men jag har ju också resurser att undersöka om allt fungerar invändningsfritt. Det har inte alla.
Å andra sidan har inte alla heller resurser och kunskap att undersöka om de egna apparaterna har problem i sig. Dom litar på det som andra säger och försöker efter bästa förmåga att pussla i hop uttalandena till något användbart och då finns risken att prioriteterna och lösningarna blir helt galna om avsändaren inte är tydlig.

I detta sista inlägget gjorde du en bra insats som ger saker och ting rimligare proportioner. :D
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-11 19:41

Morello skrev:Ja, i synnerhet litet enklare implementationer av ballad ingång brusar ofta avsevärt mer än vad som är möjligt med en icke-ballad ingång - om man bara tillåter sig att använda en operationsförstärkare.

Min uppfattning är att ballad överföring är helt onödigt i en musikanläggning för hemmabruk. I en studiomiljö med mer komplexa system är förutsättningarna annorlunda.

Givetvis kan undantag förekomma.


Sitter för övrigt i skrivande stund och jobbar med en ytterligt lågbrusg ickaballad ingång. Nu pratar vi om kravspec som stipulerar cirka en<400 pV/rt(Hz) vid 1 kHz. Man kan tänka sig att man vill ta hand om signalen från MC-pickuper med extraordinärt låg utnivå - tex <200µV vid 5cm/s.

Bra exempel! Ja, verkligen.

0,4 nV/sqrHz är verkligen lågt. Det trevliga om man vet att det är en lågnivåMC som skall driva, är att man typ kan bortse ifrån strömbrus, och därmed inte behöva välja rör- eller fet-lösningar utan kan välja bipolärt.

0,4 nV är dock inom ramen för vad som går att nå med fet (diskret), men kapacitansen blir inte superlåg. Bra att veta om samma ingång även kan komma att drivas av någon högnivåpuppa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 20:20

Den som lyckas åstadkomma någonting i närheten av 500 pV/rt(Hz) med rör skall applåderas! :) Även lågbrusiga rör som tex 6922 är ganska långt från dessa siffror.

Samuel Groner (jobbat åt bla Weiss) har presenterat* en generell koppling som når cirka 350 pV/rt(Hz) med JFET. Kapacitansen kan man ju delvis trolla bort.


*Linear Audio Vol 3.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-11 20:40

En kul grej jag erfor för en massa år sedan (1983?) då jag jobbade med en extremlågbrusig mikrofonförstärkare, och då talar jag om den som sitter i mikrofonen, ibland även kallad impedansomvandlare, trots att man ju kan ge den gain. Det gjorde jag.

Talar alltså om den förstärkare som läser av spänningsvariationerna på membranet som funktion av dess bevegelser från tryckvariationerna den utsätts för.

Det kul (nåja) var att det i praktiken (för 1/4" kapslar) gick att skifta mellan fetar med rätt så olika brusdata utan att mikrofonenes S/N nämnvärt påverkades. Några enkla mätningar visade orsaken. För stormembranmikrofoner kunde ett val av en extremt lågbrusig kapsel dock ge klart lägre brus, det vill säga bättre S/N.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 20:56

Ja, det är ju knappast konstigt då 1/4"-kapslar har tämligen låg kapacitans och den lågbrusigare JFET-trissan kommer att shunta signalen med dess egen kapacitans.

Det jag skissar på nu (nåja, ritar faktiskt mönsterkort redan) är en bipoär lösning med ZTX851/951, som över huvud taget inte har brus specat i datablad, men Horowitz & Hill har konstaterat att brusnivån är mer eller mindre "bäst i klassen".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-11 21:00

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Tyvärr har jag inte råd med HA-kablarna. De hamnar i en prisklass där de mejkar sens framförallt i ganska kostsamma anläggningar.

Oj! -Så det är bara i vissa fall det är aktuellt? Inte ens i dina egna anläggningar är det aktuellt, alltså?

Nej, det här borde inte vara aktuellt för de allra flesta att köpa om målet är att uppnå hörbar förbättring och särskilt inte om de inte har råd.
För den som inte har råd eller som inte vill lägga pengar på något som kanske inte gör någon skillnad, så är det som sagt en poäng att se över behovet först och se om det är värt något över huvud taget tillsammans med den aktuella anläggningen.
Den som inte är kunnig klarar sannolikt inte på egen hand att bedöma om man kommer att åstadkomma någon hörbar skillnad genom att välja den aktuella kabeln till den egna anläggningen. Hjälpen som erbjuds räcker inte om man inte är insatt i ämnet. Risken är stor att man köper något som inte gör nytta, pga att man överför problembilden som skräckexemplen uppvisar till den egna anläggningen (med sannolikt helt andra egenskaper). Valet kunde istället blivit något som verkligen gör nytta... Väl informerad, ser jag inga problem som helst att någon köper vad för grejor som helst som man känner för. Val p g a missförstånd och okunskap tycker jag är bra om kan undvikas.
Själv använder jag väldigt billiga kablar. Men jag har ju också resurser att undersöka om allt fungerar invändningsfritt. Det har inte alla.
Å andra sidan har inte alla heller resurser och kunskap att undersöka om de egna apparaterna har problem i sig. Dom litar på det som andra säger och försöker efter bästa förmåga att pussla i hop uttalandena till något användbart och då finns risken att prioriteterna och lösningarna blir helt galna om avsändaren inte är tydlig.

I detta sista inlägget gjorde du en bra insats som ger saker och ting rimligare proportioner. :D


Ja, i de flesta fall duger nog denna:
7 kr metern på conrad.se. I de flesta fall helt transparent och därmed helt likaljudande som Holografic-kabeln.
Klart bättre hållbarhet också jämfört med lakritskablarna.
Duger denna i proffsstudios med 10-tals meter så duger det självklart även hemma. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-11 21:40

Morello skrev:Mätningarna ser tyvärr amatörmässiga ut. Han skriver tex "noise level -107 dBA" - relativt vadå?
Antingen specar man störnivån i absoluta termer som tex -107 dBu (A-vägt), dvs realtivt 775 mV eller så relaterar man till en given signalnivå; tex relativt signal vid 0 dBFS.

Mitt inlägg handlade för övrigt om ballade ingångar och inte dito utgångar.


Du får förstås tycka vad du vill. Men mätningen i archimagos blogg visar att oppo bdp 105 med balanserad överföring brusar nästan 10 db mindre än obalanserad RCA . Naturligtvis kan det finnas exempel där en bra RCA-överföring är bättre än en dålig balanserad, men de tillhör undantagen .
Även stereophiles mätningar visar att balanserad xlr överföring brusar mindre i de flesta fall.
Så jag förstår inte var du fått dina ( felaktiga ) uppgifter från ?

Varför använder proffsen balanserad överföring ? För att det skulle bli mer störningar ? :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 21:50

Nej, du kan inte dra den slutsatsen av det som redovisas på bloggen.

Om du läser mitt inlägg noggrannare så ser du svaraet på din sista fråga.

För övrigt har jag inte tyckt någonting i frågan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 22:11

Tangband skrev:Läs här tex på archimagos musings med oppo spelaren bdp 105:
http://archimago.blogspot.se/2017/04/me ... -hdmi.html


Men... Inte är det där en tabell där man har testat KABLARS inverkan? Det är ju helt olika kretsar inblandade i kommunikationen där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-11 22:15

Morello skrev:
Svante skrev:
RogerJoensson skrev:-Och plötsligt en dag så köper man ett försteg med 25 kohm utimpedans... :mrgreen:


Ja, då kan man ju köpa en lågkapacitiv kabel då. Det är lite enklare än att byta balkar i huset. Analogier är knepigt.


Hela poängen med den typen av analogier är att den del som gör att analogien haltar inte är uppenbar, dvs syftet är retoriskt.


Ja, jag brukar säga att om man ska använda analogier så måste de stämma bra, och båda parter ska veta att man är helt under talarens kontroll om man kommunicerar med dem. Analogier kan alltså inte användas som argument om debattörerna har någon heder.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-11 22:16

IngOehman skrev:Jag tror förhållandena är väldigt uppenbara för de allra flesta, om du har svårt att hänga med för det stå för dig. Och analogin är ju utmärkt, vilket Roger visar.


Vh, iö


Nu får du sansa dig med oförskämdheterna!
Vad jag skrev visar ju att jag hängde med och även avslöjade det retoriska trixet i analogin.

För övrigt är jag säker på att du har ett bra förhandlingsläge beträffande pris på kablaget.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-12 14:01

Tangband skrev:
Morello skrev:Mätningarna ser tyvärr amatörmässiga ut. Han skriver tex "noise level -107 dBA" - relativt vadå?
Antingen specar man störnivån i absoluta termer som tex -107 dBu (A-vägt), dvs realtivt 775 mV eller så relaterar man till en given signalnivå; tex relativt signal vid 0 dBFS.

Mitt inlägg handlade för övrigt om ballade ingångar och inte dito utgångar.


Du får förstås tycka vad du vill. Men mätningen i archimagos blogg visar att oppo bdp 105 med balanserad överföring brusar nästan 10 db mindre än obalanserad RCA . Naturligtvis kan det finnas exempel där en bra RCA-överföring är bättre än en dålig balanserad, men de tillhör undantagen .
Även stereophiles mätningar visar att balanserad xlr överföring brusar mindre i de flesta fall.
Så jag förstår inte var du fått dina ( felaktiga ) uppgifter från ?

Varför använder proffsen balanserad överföring ? För att det skulle bli mer störningar ? :D

Nej, mätningarna visar just ingenting utan att nivåer specificeras.

Det Morello skriver är helt riktigt. Om snubben du hänvisar till mäter och redovisar som du visat så är det information utan värde. Ingen riktig information helst enkelt. Jag vill dock inte utesluta att han på något annat ställe redovisar den information som saknas för att det redovisade skall säga något.

Kan avslutningsvis berätta att jag mätt på hundratals apparater och balanserade överföringar har typiskt varit sämre, inte bättre än obalanserade.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-12 14:12

Jag tycker var och en ska bilda sig en uppfattning om huruvida archimagos blogg går med osanning eller ej.
Läs den gärna.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-12 14:23

IngOehman skrev:
Tangband skrev:
Morello skrev:Mätningarna ser tyvärr amatörmässiga ut. Han skriver tex "noise level -107 dBA" - relativt vadå?
Antingen specar man störnivån i absoluta termer som tex -107 dBu (A-vägt), dvs realtivt 775 mV eller så relaterar man till en given signalnivå; tex relativt signal vid 0 dBFS.

Mitt inlägg handlade för övrigt om ballade ingångar och inte dito utgångar.


Du får förstås tycka vad du vill. Men mätningen i archimagos blogg visar att oppo bdp 105 med balanserad överföring brusar nästan 10 db mindre än obalanserad RCA . Naturligtvis kan det finnas exempel där en bra RCA-överföring är bättre än en dålig balanserad, men de tillhör undantagen .
Även stereophiles mätningar visar att balanserad xlr överföring brusar mindre i de flesta fall.
Så jag förstår inte var du fått dina ( felaktiga ) uppgifter från ?

Varför använder proffsen balanserad överföring ? För att det skulle bli mer störningar ? :D

Nej, mätningarna visar just ingenting utan att nivåer specificeras.

Det Morello skriver är helt riktigt. Om snubben du hänvisar till mäter och redovisar som du visat så är det information utan värde. Ingen riktig information helst enkelt. Jag vill dock inte utesluta att han på något annat ställe redovisar den information som saknas för att det redovisade skall säga något.

Kan avslutningsvis berätta att jag mätt på hundratals apparater och balanserade överföringar har typiskt varit sämre, inte bättre än obalanserade.


Vh, iö


På ett sätt håller jag med men vi får väl ändå utgå från att alla presenterade mätningar använder samma referansnivå, och alltså säger någonting jämte med varann?
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-12 15:05

I fallet med en digitalkälla tycker jag att störnivån skall redovisas 20Hz-20kHz relativt den analoga nivå som motsvarar 0dBFS - med och utan A-vägning.

J Atkinsson på http://www.Stereohile.com gör föredömligt goda mätreportage som helt saknar konkurrens i branschen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jansch » 2018-02-12 21:13

Morello skrev: "Ja, det är ju knappast konstigt då 1/4"-kapslar har tämligen låg kapacitans och den lågbrusigare JFET-trissan kommer att shunta signalen med dess egen kapacitans." ....som svar på Öhmans tester med lågbrusiga 1/4 tums mikrofonförstärkare.

Bruset från mikrofonförstärkaren ingångssteg är proportionellt (invers) i förhållande tlll mikrofonens kapacitans OCH frekvensen. Det resulterar i att just denna bruskälla påverkar förvånansvärt lite om man mäter A vägt. De flesta mikrofontillverkare verkar föredra att uppge "dBA" men man ser sällan linjära mätvärden, t o m på mätmikrofoner vilket är idiotiskt. (På en 1/4" mick behöver man alltså rejäl signal in vid mätningar i basområdet från mätobjektet för att inte mäta brus istället för signal.)
Tyvärr brusar dock själva mikrofonkapseln mest i området där örat är som känsligast vilket gör att det är det bruset man hör även om den brusnivån är lägre.

Så därför en nyfiken fråga till Öhman: i vilket frekvensområde blev bruset mindre? Var det bara i "basområdet" typ upp till 100-200Hz?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-12 22:16

WhereNextColumbus skrev:
IngOehman skrev:
Tangband skrev:
Du får förstås tycka vad du vill. Men mätningen i archimagos blogg visar att oppo bdp 105 med balanserad överföring brusar nästan 10 db mindre än obalanserad RCA . Naturligtvis kan det finnas exempel där en bra RCA-överföring är bättre än en dålig balanserad, men de tillhör undantagen .
Även stereophiles mätningar visar att balanserad xlr överföring brusar mindre i de flesta fall.
Så jag förstår inte var du fått dina ( felaktiga ) uppgifter från ?

Varför använder proffsen balanserad överföring ? För att det skulle bli mer störningar ? :D

Nej, mätningarna visar just ingenting utan att nivåer specificeras.

Det Morello skriver är helt riktigt. Om snubben du hänvisar till mäter och redovisar som du visat så är det information utan värde. Ingen riktig information helst enkelt. Jag vill dock inte utesluta att han på något annat ställe redovisar den information som saknas för att det redovisade skall säga något.

Kan avslutningsvis berätta att jag mätt på hundratals apparater och balanserade överföringar har typiskt varit sämre, inte bättre än obalanserade.


Vh, iö


På ett sätt håller jag med men vi får väl ändå utgå från att alla presenterade mätningar använder samma referansnivå, och alltså säger någonting jämte med varann?


” XLR is superior to RCA. No surprise. Balanced analogue outputs and cables have superior noise rejection; easily 7dB lower noise level measured with the Focusrite Forte.
I think it's important to remember this because when you see reviews of all kinds of devices from expensive power supplies, to USB cables, to supposedly better computer streamers, to software supposedly capable of "lowering noise", to power conditioners, etc... see whether the reviewer is using a DAC capable of balanced output or simply connected with RCA cables. If the reviewer is using RCA output and suggesting that one spend hundreds if not thousands of dollars worth of upgrades, perhaps it's wise to suggest that he/she upgrade to devices with balanced circuitry first before recommending what would most likely be highly questionable tweaks.”

http://archimago.blogspot.se/2017/04/me ... -hdmi.html

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-12 22:28

WhereNextColumbus skrev:
IngOehman skrev:
Tangband skrev:
Du får förstås tycka vad du vill. Men mätningen i archimagos blogg visar att oppo bdp 105 med balanserad överföring brusar nästan 10 db mindre än obalanserad RCA . Naturligtvis kan det finnas exempel där en bra RCA-överföring är bättre än en dålig balanserad, men de tillhör undantagen .
Även stereophiles mätningar visar att balanserad xlr överföring brusar mindre i de flesta fall.
Så jag förstår inte var du fått dina ( felaktiga ) uppgifter från ?

Varför använder proffsen balanserad överföring ? För att det skulle bli mer störningar ? :D

Nej, mätningarna visar just ingenting utan att nivåer specificeras.

Det Morello skriver är helt riktigt. Om snubben du hänvisar till mäter och redovisar som du visat så är det information utan värde. Ingen riktig information helst enkelt. Jag vill dock inte utesluta att han på något annat ställe redovisar den information som saknas för att det redovisade skall säga något.

Kan avslutningsvis berätta att jag mätt på hundratals apparater och balanserade överföringar har typiskt varit sämre, inte bättre än obalanserade.


Vh, iö


På ett sätt håller jag med men vi får väl ändå utgå från att alla presenterade mätningar använder samma referansnivå, och alltså säger någonting jämte med varann?


Det som inte specificeras av författaren vet vi inte något om. Man gör bäst i att bortse från artikeln och söka bättre källa alternativt undersöka saken själv - om man har kunskapen och utrustningen som krävs.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-12 22:37

http://archimago.blogspot.se/2013/02/me ... orter.html
logitec transporter obalanserad RCA vs balanserad xlr. Även här lägre brus med balanserad överföring.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-12 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-12 22:40

Morello skrev:
WhereNextColumbus skrev:
IngOehman skrev:Nej, mätningarna visar just ingenting utan att nivåer specificeras.

Det Morello skriver är helt riktigt. Om snubben du hänvisar till mäter och redovisar som du visat så är det information utan värde. Ingen riktig information helst enkelt. Jag vill dock inte utesluta att han på något annat ställe redovisar den information som saknas för att det redovisade skall säga något.

Kan avslutningsvis berätta att jag mätt på hundratals apparater och balanserade överföringar har typiskt varit sämre, inte bättre än obalanserade.


Vh, iö


På ett sätt håller jag med men vi får väl ändå utgå från att alla presenterade mätningar använder samma referansnivå, och alltså säger någonting jämte med varann?


Det som inte specificeras av författaren vet vi inte något om. Man gör bäst i att bortse från artikeln och söka bättre källa alternativt undersöka saken själv - om man har kunskapen och utrustningen som krävs.

kom igen då och visa några riktiga mätningar som visar att balanserat brusar mera ? Det verkar inte finnas många sådana.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster