Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2017-11-15 01:04

Har just upptäckt att Holographic Audio marknadsför en IC-kabel på 0.6 m. med endast
en kapacitans av 22pF(totalt inkl. kontakter?). Kan kapacitansen på en komplett kabel
(22pF) verkligen stämma . . .typ ?

Med hänsyn till den låga kapacitansen så får kanske priset på 1 995 kr / par kanske ses som
ett veritabelt fynd, vad vet välan jag . . . :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav sprudel » 2017-11-15 08:11

Blue Jeans Cable ligger väl i den häraden också med krympkontakter, Canare. Bättre pris dessutom.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-11-15 08:27

Kablar är ju alltid ett känslig ämne och speciellt dess pris i relation till prestanda, men 2000kr är det inte helt lätt att komma under om de skall tillverkas i mindre skala i Sverige. Detta är ju dessutom kablar som faktiskt presterar mätbart bättre än det mesta och inte bara första bästa coaxkabel ifrån elfa. Visst du kanske inte märker någon direkt skillnad på 0.6m, men om du har behov av långa kablage så är det en viktig faktor.

Länk för er som undrar vad det är vi pratar om.
http://www.holographicaudio.com/produkter/kablar

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav UrSv » 2017-11-15 08:33

Laila skrev:Med hänsyn till den låga kapacitansen så får kanske priset på 1 995 kr / par kanske ses som
ett veritabelt fynd, vad vet välan jag . . . :roll:


Tror inte de försöker kränga den billigt utan det handlar nog om en produkt där man tillverkar den i Sverige och dessutom initialt har varit tvungen att beställa en rätt stor mängd kabel för att göra ett ganska litet antal kablar med högklassiga kontakter. I det perspektivet tror jag inte att priset är direkt högt för en svensktillverkad kabel med garantier och av tekniskt hög klass. Utan sedvanliga kabelnasarfasoner.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Almen » 2017-11-15 11:26

Så länge vi har en referens såsom TRANSPARENT OPUS RCA GEN 5 för 184 250:- så är väl de flesta normalt prissatta kablar fynd?

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav blixten_no1 » 2017-11-15 11:36

Almen skrev:Så länge vi har en referens såsom TRANSPARENT OPUS RCA GEN 5 för 184 250:- så är väl de flesta normalt prissatta kablar fynd?

[ Bild ]


Men du får ju 0,4 meter längre kabel? Lätt värt prisskillnaden! ;)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav genstruktur » 2017-11-15 11:57

Någon som äger den? Är den värd sitt pris?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Kevin_Mitnick » 2017-11-15 11:59

Almen skrev:Så länge vi har en referens såsom TRANSPARENT OPUS RCA GEN 5 för 184 250:- så är väl de flesta normalt prissatta kablar fynd?

[ Bild ]


Mycket förtroendeingivande text: Generation 5 innebär mer dynamik och svartare bakgrund, en livligare kabel helt enkelt utan att tippa klangmässigt!

Överväger du den här kabeln vet du vad det handlar om. Du köper världens bästa signalkabel och får den specad till din egen utrustning.
Med en Opus åtnjuter du också livstids service om du byter utrustning, dvs du skickar kabeln till Transparent jämte ett inköpskvitto från Sverige och får den kostnadsfritt omkalibrerad för din nya utrustning.

Endast två personer får bygga den här kabeln och de är två samma personer sedan 20 år som gör de högsta nivåerna. Bästa kabelbyggarna som står att finna.

Perfekt att kunna få den omkalibrerad för ny utrustning! Någon som vet hur det går till? Eller det kanske är en hemlighet som bara dessa två ovanstående personer känner till?
:)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2017-11-15 12:22

Hemligheten finns, så klart, i de magiska lådorna på kablarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav shifts » 2017-11-15 13:17

Snygga Holographic-kablar, utan bjäfs och visuella störmoment vad jag kan se.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2017-11-15 13:25

shifts skrev:Snygga Holographic-kablar, utan bjäfs och visuella störmoment vad jag kan se.


Inte ens riktningspilar, så jag antar att köparen får lyssna sig fram :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-11-15 14:00

Jag gillar speciellt att de räknar åt oss för att visa sin poäng:
Holographic Audio skrev:Några exempel från verkligheten

I ett ”worst case” fall kan försteget vara ett passivt försteg med en 100 kohm potentiometer. Kabeln är en vanlig kabel (så kallad ”lakritssnöre”) med en kapacitans om 200 pF per meter (vi har mätt upp lakritssnören med 1000pF på en meter så detta är ett rimligt antagande). En 100k Ohm potentiometer har som värst en utimpedans om 25 kOhm (närmare bestämt om volymen är inställd på - 6 dB). 10 meter vanlig kabel renderar en kapacitans om 2 nF, vilket tillsammans med en sådan drivning ger en övre gränsfrekvens om 1/(2*pi*R*C) = 3183 Hz. Detta innebär att en ton med hög frekvens, 20 kHz ligger på -16 dB.

Vid samma förutsättningar men nu med 5 m lakritssnöre så blir blir den övre gränsfrekvensen 6366 Hz, nivån vid 20 kHz blir drygt -10 dB. Helt förkastligt alltså!

Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!

Med vår ULC21 istället för lakritssnöret ovan blir den övre gränsfrekvensen 454.725Hz.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav matssvensson » 2017-11-15 14:15

hifikg skrev:Inte ens riktningspilar, så jag antar att köparen får lyssna sig fram :)

Bild
Du behöver inte vara orolig. 8)
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav bomellberg » 2017-11-15 14:16

PerStromgren skrev:Jag gillar speciellt att de räknar åt oss för att visa sin poäng:
Holographic Audio skrev:Några exempel från verkligheten

I ett ”worst case” fall kan försteget vara ett passivt försteg med en 100 kohm potentiometer. Kabeln är en vanlig kabel (så kallad ”lakritssnöre”) med en kapacitans om 200 pF per meter (vi har mätt upp lakritssnören med 1000pF på en meter så detta är ett rimligt antagande). En 100k Ohm potentiometer har som värst en utimpedans om 25 kOhm (närmare bestämt om volymen är inställd på - 6 dB). 10 meter vanlig kabel renderar en kapacitans om 2 nF, vilket tillsammans med en sådan drivning ger en övre gränsfrekvens om 1/(2*pi*R*C) = 3183 Hz. Detta innebär att en ton med hög frekvens, 20 kHz ligger på -16 dB.

Vid samma förutsättningar men nu med 5 m lakritssnöre så blir blir den övre gränsfrekvensen 6366 Hz, nivån vid 20 kHz blir drygt -10 dB. Helt förkastligt alltså!

Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!

Med vår ULC21 istället för lakritssnöret ovan blir den övre gränsfrekvensen 454.725Hz.

Ja, men de borde ta bort den irriterande punkten i sista talet.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-11-15 14:22

bomellberg skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillar speciellt att de räknar åt oss för att visa sin poäng:
Holographic Audio skrev:Några exempel från verkligheten

I ett ”worst case” fall kan försteget vara ett passivt försteg med en 100 kohm potentiometer. Kabeln är en vanlig kabel (så kallad ”lakritssnöre”) med en kapacitans om 200 pF per meter (vi har mätt upp lakritssnören med 1000pF på en meter så detta är ett rimligt antagande). En 100k Ohm potentiometer har som värst en utimpedans om 25 kOhm (närmare bestämt om volymen är inställd på - 6 dB). 10 meter vanlig kabel renderar en kapacitans om 2 nF, vilket tillsammans med en sådan drivning ger en övre gränsfrekvens om 1/(2*pi*R*C) = 3183 Hz. Detta innebär att en ton med hög frekvens, 20 kHz ligger på -16 dB.

Vid samma förutsättningar men nu med 5 m lakritssnöre så blir blir den övre gränsfrekvensen 6366 Hz, nivån vid 20 kHz blir drygt -10 dB. Helt förkastligt alltså!

Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!

Med vår ULC21 istället för lakritssnöret ovan blir den övre gränsfrekvensen 454.725Hz.

Ja, men de borde ta bort den irriterande punkten i sista talet.

Medhåll. Det är alltså 454725Hz eller 454,725kHz det rör sig om.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Almen » 2017-11-15 14:25

PerStromgren skrev:Jag gillar speciellt att de räknar åt oss för att visa sin poäng:
Holographic Audio skrev:Med vår ULC21 istället för lakritssnöret ovan blir den övre gränsfrekvensen 454.725Hz.

Fast vad är "454.725Hz"?

En punkt (och ofta inget mellanslag) används i engelskan, och motsvarande på svenska skulle vara 454,725 Hz.

Liite högre övre gränsfrekvens kanske man vill ha? Men den är ju å andra sidan väldigt exakt!

P.S. Sen som vanligt...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-11-15 14:43

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillar speciellt att de räknar åt oss för att visa sin poäng:
Holographic Audio skrev:Med vår ULC21 istället för lakritssnöret ovan blir den övre gränsfrekvensen 454.725Hz.

Fast vad är "454.725Hz"?

En punkt (och ofta inget mellanslag) används i engelskan, och motsvarande på svenska skulle vara 454,725 Hz.



Fast enligt wickan används punkt som tusentalsavgränsare i de flesta europeiska länder, så helt ute och cyklar är de inte.

Ref: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tusentalsavgr%C3%A4nsare
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Almen » 2017-11-15 14:45

PerStromgren skrev:
Almen skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillar speciellt att de räknar åt oss för att visa sin poäng:

Fast vad är "454.725Hz"?

En punkt (och ofta inget mellanslag) används i engelskan, och motsvarande på svenska skulle vara 454,725 Hz.



Fast enligt wickan används punkt som tusentalsavgränsare i de flesta europeiska länder, så helt ute och cyklar är de inte.

Ref: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tusentalsavgr%C3%A4nsare

I svensk litteratur används ett hårt mellanslag ( ) som tusentalsavgränsare. Punkt är inte rekommenderat då det i engelskspråkig litteratur används som decimaltecken. I Sverige används kommatecknet som decimaltecken.

Jo, helt ute och cyklar är de.

Dessutom har de fåniga värdesiffror. Man hade helt enkelt kunnat skriva ca 450 kHz.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-11-15 14:48

Almen skrev:Dessutom har de fåniga värdesiffror. Man hade helt enkelt kunnat skriva ca 450 kHz.


Helt enig. Beträffande punkten försökte jag bara rädda HA litet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2017-11-15 15:49

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Dessutom har de fåniga värdesiffror. Man hade helt enkelt kunnat skriva ca 450 kHz.


Helt enig. Beträffande punkten försökte jag bara rädda HA litet.


Då borde de haft punkter genomgående. Min räknesticka är helt utsliten nu, måste åka till kontorsbutiken och köpa en ny!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Nattlorden » 2017-11-15 17:37

Gillar kontakterna skarpt - skulle inte snickra egna kablar utan att använda samma sort. Tror säkert det interna kabelvalet är snäppet bättre än jag det jag själv skall nyttja ( än en gång tack för gratiskablarna från nationell media! ) och utförandet är bara så mycket snyggare än jag kommer att mäkta med... hade jag haft pengar jag inte behövt vända på skulle jag köpa en flock sådana här på studsen.

( Reagerade på den onödigt otydlig skrivna siffran jag med )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Nattlorden » 2017-11-15 17:42

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:
Almen skrev:Dessutom har de fåniga värdesiffror. Man hade helt enkelt kunnat skriva ca 450 kHz.


Helt enig. Beträffande punkten försökte jag bara rädda HA litet.


Då borde de haft punkter genomgående. Min räknesticka är helt utsliten nu, måste åka till kontorsbutiken och köpa en ny!


Var glad att den äntligen är utsliten och gör de som levde under sista delen av förra seklet sällskap i att köpa en miniräknare. Vi som lever nu använder en mobilapp... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav sprudel » 2017-11-15 17:54

Vad är det för kontakter? Krymp?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-11-15 18:35

Nattlorden skrev:Vi som lever nu använder en mobilapp... )


[starkt OT]Även du i din ingenjörsroll?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-15 19:38

sprudel skrev:Vad är det för kontakter? Krymp?


Funktionen är såsom Neutrik, med att skärmen sluts först. Men jag vet inte om det är Neutrik eller om det är någon liknande typ, eftersom det är krympslang över. Krymp- eller lödanslutning spelar nog mindre roll. Men jag gissar på att det inte är krympanslutning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav UrSv » 2017-11-15 19:40

sprudel skrev:Vad är det för kontakter? Krymp?


Det ser ut som Neutrik NF2CB2 dvs vanlig lödning.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Rockdude
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-04-03

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Rockdude » 2017-11-15 20:02

Tjusig kabel! Men blir det inte lite kabel på kabel?
"Resultatet är en kabel som ger bästa möjliga kabel för analog lågnivå kabel."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2017-11-15 20:56

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:
Helt enig. Beträffande punkten försökte jag bara rädda HA litet.


Då borde de haft punkter genomgående. Min räknesticka är helt utsliten nu, måste åka till kontorsbutiken och köpa en ny!


Var glad att den äntligen är utsliten och gör de som levde under sista delen av förra seklet sällskap i att köpa en miniräknare. Vi som lever nu använder en mobilapp... )


Har du hittat räknestickan som mobilapp? wow!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-15 21:12

Laila skrev:Har just upptäckt att Holographic Audio marknadsför en IC-kabel på 0.6 m. med endast
en kapacitans av 22pF(totalt inkl. kontakter?). Kan kapacitansen på en komplett kabel
(22pF) verkligen stämma . . .typ ?

Med hänsyn till den låga kapacitansen så får kanske priset på 1 995 kr / par kanske ses som
ett veritabelt fynd, vad vet välan jag . . . :roll:

Det stämmer att vi har utvecklat en signalkabel som är designad och optimerad för de förutsättningar som gäller för överföring av audiosignaler (till skillnad från övriga coaxialkablar som är optimerade för annat bruk (med de förutsättningar som gäller där)).
Kapacitansen på vår kabel är endast 27pF/m (!). En längd på 0,6meter ger alltså en kapacitans om 16pF (0,6*27pf). Kontakterna adderar vardera ca 2,5pF, summa summarum så blir kapacitansen endast 21pF på en färdig kabel. Detta är helt enkelt världens bästa IC-kabel!
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-15 21:28

sprudel skrev:Blue Jeans Cable ligger väl i den häraden också med krympkontakter, Canare. Bättre pris dessutom.

Vi gjorde förstås en grundlig marknadsundersökning innan vi utvecklade vår nya kabel. Faktum är att om vi inte hade kunna göra en produkt som är bättre än det som redan existerar på marknaden så hade vi inte gått vidare med detta utvecklingsprojekt.
Blue Jeans Cable LC-1 är nog näst bäst i världen (iaf vad vi har hittat) med sina 40pF/m (12,2pF/ft), men faktum är att det är ca 50% sämre än vår kabel.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster